سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

اتومبیل‌های آینده دارای موتور جت یا قادر به رفتن به زیرآب نیستند و به خودی خود، رانده نمی‌شوند. اما تقریباً دارای هرچیز دیگری که بتوانید در تخیل خود تصور کنید، خواهند بود. برخی از فناوری‌هایی که به‌نظر متعلق به آینده می‌رسند، از هم اکنون پدیدار شده‌اند. اما از آنجائیکه هر یک از آنها 500 تا 3هزار دلار به جمع مبلغ کلی اضافه می‌کنند، برای پیدایش در اتومبیل‌های معمولی به مدتی زمان نیاز دارند. با این حال، تمام فناوری‌هایی که در این بخش به مرور آنها خواهیم پرداخت، در طول 5 تا 10 سال آینده، به خط می‌رسند.


آمادگی قبل از تصادف

ترمزهای شدید یا ویراژهای سریع اتومبیل باعث محکم شدن کمربندهای ایمنی، بلند شدن صندلی‌های خوابیده شده و بسته شدن دریچه سقف می‌شود. اتومبیل مرسدس هم اکنون دارای چنین سیستم‌هایی است. سایر اتومبیل‌ها نیز به‌زودی آنها را خواهند داشت. خودروهای دارای حس‌گرهای راداری می‌توانند حتی چند میلی ثانیه قبل از تصادف، کمربندهای ایمنی را محکم کرده و سپس مواد منفجره آنها را چند میلی ثانیه پس از تصادف، برای بار سوم محکم می‌کند. (برخی از اتومبیل‌ها هم اکنون دارای این قبیل موارد منفجره هستند.)


دیودهای نوری

دیودهای نوری هیچ‌گاه خراب نمی‌شوند. آنها از برق کمتری استفاده کرده و به زودی آن‌قدر پر نور خواهند شد که علاوه بر چراغ‌های عقب، به‌عنوان چراغ‌های جلو نیز مورد استفاده قرار گیرند.


فناوری‌های پیشرفته در موتور

موتورهای سیلندر متغیر در مواقعی که نیاز به آن نباشد، نیمی از سیلندرها را خاموش می‌کند. موتورهای دوگانه سوز دارای یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی هستند که از باتری یا خازن استفاده می‌کنند. غیرفعال کردن تعدادی از سیلندرها در موتورهای دیزلی، راندمان را افزایش و آلودگی را کاهش می‌‌دهد. موتورهای توربوشارژ از گاز اگزوز برای چرخاندن توربین‌هایی که هوا و سوخت تازه به موتور کوچک شتاب دهنده وارد می‌کنند، استفاده می‌کند. ترمزهای خاصی استفاده خواهد شد که در هنگام ترمز با اتصال محور متحرک به ژنراتور تولید برق؛ حرکت اتومبیل را به الکتریسیته ذخیره شد تبدیل می‌کند.


هشداردهنده خروج از خط (LDW)

یک دوربین ویدئویی مراقب خطوط بین خیابان یا جاده است و اگر بدون استفاده از چراغ راهنما، اتومبیل شما از روی آنها عبور کند، با صدای بیب یا لرزاندن فرمان اتومبیل شما را از این موضوع آگاه می‌کند. این ویژگی اکنون بر روی کامیون‌های دارای طول زیاد و اتومبیل INFINITY موجود است. در آینده فناوری LDW ممکن است اتومبیل را به داخل خطوط جاده بازگرداند، اما می‌توانید به راحتی از این عمل جلوگیری کنید.


موتورهای هیدروژنی

مهندسان آلمانی مشغول کار بر روی موتوری هستند که دو بخش هیدروژن (گرفته شده از یک از مخزن دارای فشار فوق‌العاده زیاد) و یک بخش اکسیژن (گرفته شده از هوا) را با یکدیگر ترکیب کرده و می‌سوزاند. ماده خارج شده از اگزوز، تنها H2O(آب) است. بدین ترتیب هیچ‌گاه کمبودی از نظر هیدروژن نخواهیم داشت، اما تولید و فشرده کردن آن، نیاز به انرژی دارد. انواع اولیه‌ای که بنزین هم می‌سوزاند، هم اکنون وجود دارد و ممکن است 5 تا 10 سال دیگر وارد بازار شود.


بینایی در تاریکی

یک دوربین مادون قرمز، اشیای گرمی که در مقابل ماشین قرار دارند را جستجو کرده یا از چراغ‌های IB اتومبیل استفاده می‌کند. دوربین مادون قرمز جزئیات را تا فاصله 300 متری و چراغ‌های IB جزییات را تا فاصله 150 متری را ارائه می‌دهد. اتومبیل‌های LEXUS RX ,MERCEDES S550 و ACURA RL هم اکنون دارای این ویژگی هستند.


رانندگی با استفاده از فرمان سیمی

فرمان اتومبیل دیگر به‌طور مستقیم چرخ‌های جلو را نمی‌چرخاند. در عوض، جعبه سیاهی را کنترل می‌کنند و این جعبه سیاه به موتور کوچکی متصل است که چرخ‌های خودرو را می‌چرخاند فرمان سیمی فضای کمتری را اشغال کرده. نیروی نامحدود متغیر فرمان را در اختیار گذاشته و نسبت به سرعت حرکت و مقدار چرخاندن فرمان حساس است. بدین ترتیب غربال فرمان تبدیل به یک جوی استیک می‌شود.


انباره‌های بزرگ خازن برای موتورهای دو گانه سوز

خازن‌هایی که از دو صفحه بزرگ مجزا شده توسط یک عایق ساخته شده‌اند، می‌توانند مقدار قابل توجهی از انرژی برق را در خود ذخیره کنند. تعدادی از این خازن‌های ولتاژ بالا در اتومبیل، آن را از وجود باتری‌های NIMH برای تقویت شتاب حرکت، بی‌نیاز خواهند کرد. باتری‌ها ممکن است تا ده سال دیگر از رده خارج شوند.


نقطه کور

نور مادون قرمز یا حسگرهای دیگر نشانه‌های گرمایی پشت سر یا اطراف را مقایسه و بررسی می‌کنند تا اگر اتومبیلی در نقطه کور آینه‌های شما قرار دارد و قادر به دیدن آن نیستید، متوجه آن شوید. هشدارهایی از طریق نور قرمز در آینه‌کناری صدای بیب یا لرزشی در فرمان اتومبیل، شما را از وجود اتومبیل دیده نشده، آگاه خواهد کرد.


جعبه‌ دنده پیشرفته

جعبه دنده‌های خودکار دارای شش، هفت و یا هشت دنده خواهند بود. جعبه دنده‌های متوالی متغیر ظهور خواهد کرد که تسمه‌ای بسیار قدرتمند میان دو در ایو با اندازه‌های متغیر، دارند. تغییر دنده خودکار در جعبه دنده‌های غیرخودکار که برای هر چه نرم‌تر کردن تغییر دنده، دارای دو کلاچ هستند یا جعبه دنده تغییر مستقیم که بعد از اتومبیل AUDI در سایر اتومبیل‌ها قرار خواهد گرفت.


رادار جلوی اتومبیل، ترمز خودکار

رادار لیزری، جاده مقابل روی را اسکن کرده و فاصله ایمن را از طریق کنترل سرعت حفظ می‌کند. اگر برای جلوگیری از تصادف، به قدر کافی بر روی پدال ترمز فشار ندهید، کمک ترمزها اتومبیل را متوقف خواهند ساخت.


لاستیک‌های بدون باد

این لاستیک‌ها از نوارهای لاستیکی ضخیم با شیارهایی در اطراف چرخ و گیره‌های دارای انعطاف‌پذیری بسیار که بر آن فشار وارد می‌کنند، ساخته می‌شود. این نوع لاستیک پنچر نمی‌شود و احتمالاً از آنها ابتدا در خودروهای نظامی و ماشین‌آلات ساختمانی استفاده خواهد شد. در آینده نزدیک، لاستیک‌های قابل راندن در حال پنجری، نیاز به لاستیک یدک را از میان برمی‌دارد.


یک صفحه نمایش با دو نما

در مرکز صفحه نمایش واقع بر روی داشبرد، نماهای متفاوت از چپ و راست خودرو نمایش داده می‌شود. تا باعث آگاهی راننده و لذت بردن مسافران شود فناوری نمای دو گانه (DUAL VIEW) شرکت SHARP تا دو سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.


اتصال به شبکه

دادهای WIMAX دسترسی همیشگی به اینترنت را در اختیار خواهد گذاشت. اتومبیل‌های عضو شبکه به طور ناشناس، موقعیت، سرعت و شرایط جاده را برای اطلاعات دقیق ترافیکی پخش خواهند کرد. خودروها اطلاعات مربوط به مشکل خود را به شبکه ارسال کرده و دستور‌العمل‌ها و راهنمایی لازم برای تعمیرات ضروری را از نزدیک‌ترین نمایندگی، دریافت خواهند کرد.


کنسول‌ کنترل‌کننده

دکمه قابل چرخش و دکمه‌های انتخاب بر روی کنسول به راننده و همراه او امکان می‌دهد تا از وسایل سرگرمی، رهیابی یا کنترل هوای داخل اتومبیل استفاده کند. اما دکمه دومی برای عملکردهای مهم‌تر بر روی داشبرد وجود دارد. پیچیدگی کمتر، نصب کلیدهای معدود و سیم‌کشی کمتر، از مزایای این ویژگی هستند.


رهیابی هوشمند

سیستم‌های رهیابی اطلاعات مربوط به ترافیک را فراهم آورده و راه فرار را به شما نشان داده یا شما را از مدتی که گرفتار آن خواهید بود، آگاه می‌سازند. این سیستم شرایط ترافیک را براساس تاریخچه گذشته (ترافیک در پایان مسابقات ورزشی، روزهای قبل از تعطیلات و ایام خاص) پیش‌بینی خواهد کرد. نقشه راه‌ها به طور مداوم به صورت بی‌سیم به روز شده و در هارددیسک موجود در داشبرد ذخیره می‌شود. این سیستم اولویت مسیرهای میانبر شما را فرا خواهد گرفت.


حسگرهای خواب‌آلودگی

خودروها قادر به شمارش تعداد پلک زدن‌ها یا سنجش میزان اشتباهات ناشی از خواب‌آلودگی به هنگام کار با فران اتومبیل خواهند بود. در چنین شرایطی، اتومبیل بوق هشدار را به صدا درآورده، کمربند ایمنی را بسته یا راننده را با ایجاد سر و صداهایی هوشیار خواهند کرد.


درجات شیشه‌ای

درجات و کلیدهای متفاوت، امکان داشتن صفحه نمایش مسطح رنگی در مقابل راننده را فراهم می‌سازد. این صفحه شامل مواردی از قبیل سرعت سنج (به صورت نواری یا گرد، کوچک یا بزرگ)، دستورالعمل‌های رهیابی و اطلاعات مربوط به سرگرمی‌های صوتی است.


فناوری تشخیص صوت

فناوری تشخیص صورت پیشرفته امروزی می‌تواند فهرستی از کلمات را درک کند (مانند صدا کم شود یا کاهش صدا). سیستم‌های آینده قادر خواهند بود محتوای گفتگوها را درک کرده و به شما امکان می‌دهد تقریباً درباره هر چیزی از اتومبیل خود سوال کنید.


سرگرمی‌های سفارشی

یک هاردیسک با ظرفیت بالا، علاوه بر اطلاعات رهیابی نام موسیقی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه شما را، در خود نگه خواهد داشت. داشبرد و صندلی عقب دارای اتصال‌های USB خواهند بود که این امر موجب می‌شود تمام وسایل پخش موسیقی از طریق داشبرد قابل کنترل باشند. در آینده‌ای نزدیک، اغلب اتومبیل‌ها دارای سیارهای کارت PC (FLASH یا SD) یا سوکت‌های ورودی خواهند بود.


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:54 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin