سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

در این قسمت دو روش دیگر قفل‌گذاری نرم افزاری و همچنین برخی از روش‌های قفل‌گذاری روس سی‌دی را بررسی می‌نماییم.

 

5- قفل با استفاده از شماره سریال ساختگی

این روش قفل‌گذاری که قوی‌ترین قفل می‌باشد، بصورت مخلوطی از روش‌های 1 و 4 می‌باشد(به قسمت دوم مراجعه نمایید) یعنی ابتدا تراک خاصی را بصورت غیر استاندارد فرمت کرده و سپس اطلاعات خاصی را درون آن قرار می‌دهند (شماره سریال فرضی). این قفل فقط جهت فلاپی دیسک قابل استفاده بوده و ضریب اطمینان آن حدود 98%-90% می‌باشد.

قفل گذاری! - قسمت سوم

6- قفل‌های اکتیو ایکس

در واقع یک اکتیو ایکس که مانع اجرای برنامه در شرایط خاصی شود را قفل اکتیو ایکس می‌نامند. این نوع قفل مانند سایر کامپوننت‌های برنامه نویسی است. برنامه نویس به سادگی آن را بر روی فرم برنامه خود قرار می‌دهد و با تنظیم پارامترها و خصوصیات آن، سبب فعالیت آن می‌شود. این اکتیو ایکس قبل از قرار گرفتن فرم اصلی در حافظه، شروع به کار می‌کند و اگر برای اولین بار اجرا می‌شود برحسب اندازه حافظه، شماره‌ی سریال و سرعت پردازنده کد ویژه ای تولید می‌کند این کد تولید شده وابسته به خصوصیات کامپیوتر است بنابراین کد برگشتی این اکتیو ایکس بر روی هر سیستمی متفاوت خواهد بود. پس از ارائه کد، کد معادل آن را از کاربر درخواست می‌کند. کاربر با ارائه کد تولید شده به شرکت تولید کننده نرم افزار کد معادل آن را دریافت می‌کند. این کد را کاربر یا از طریق تلفن یا از طریق پست الکترونیکی و یا اینترنت دریافت می‌کند در صورتیکه کد معادل دریافت شده پس از کد شدن معادل کد ارائه شده باشد یا به عبارتی دیگر کد ارائه شده از طرف کامپیوتر مکمل کد دریافت شده از شرکت باشد اکتیو ایکس اجازه می‌دهد که برنامه بدون اشکال شروع به کار کند. کاربر نیز می‌تواند بارها از این کد بر روی کامپیوتر خود (کامپیوتری که کد دریافت کرده) استفاده کند. پس از ورود کد، این کد در مکانی از سیستم مثلاً رجیستری یا یک فایل بصورت کد شده قرار می‌گیرد و هر بار کامپیوتر برنامه را اجرا کند به جای درخواست کد از کاربر، کد را از رجیستری یا فایل پس از کدیابی مورد استفاده قرار می‌دهد.

نقاط ضعف:

- قفل‌های اکتیو ایکس نیاز به دریافت کد از شرکت دارند یعنی اینکه باید کاربر حتماً به نحوی با شرکت تولید کننده تماس بگیرید و نمی‌تواند برنامه را پس از خرید بلافاصله استفاده کند.

- قفل‌های اکتیو ایکس تنها بر روی یک سیستم اجرا می‌شوند و باید برای دریافت کد برای هر کامپیوتر اقدام شود (دشواری در نصب‌های تعداد بالا(

- قفل‌های اکتیو ایکس ممکن است با فرمت کردن، پارتیشن بندی تغییر یابد که نمی‌تواند شرکت دقیقاً حدس بزند که این قفل برای این سیستم بوده یا واقعاً تغییر کرده. در اکثر قفل‌های ساخته شده تغییرات این کد بسیار مشاهده شده است.

- با صدمه دیدن قطعه‌ای در کامپیوتر و یا تعویض یک قطعه برنامه تصور می‌کند که سیستم تغییر یافته است مثلاً با تغییر حافظه سیستم.

نقاط قوت:

- امنیت بالا برای برنامه نویس از نظر کپی برداری با تعداد بالا.

-دارای بیشترین امنیت نسبت به سایر قفل‌های نرم افزاری یا سی دی .

- سازگاری بسیار بالا نسبت به سایر قفل‌های نرم افزاری.

- قابلیت آمارگیری فروش برنامه توسط شرکت ارائه کننده کد معادل قفل‌های CD با متداول شدن سی دی و یا لوح فشرده به عنوان بهترین، ارزان ترین و آسان ترین روش مبادله و تکثیر اطلاعات نیاز به حفاظت از آن در برابر تکثیر غیرمجاز هر چه بیشتر احساس شد.

قفل گذاری! - قسمت سوم

 

روش‌های قفل‌گذاری روی سی دی

روش‌های مختلفی برای قفل‌گذاری و حفاظت از اطلاعات روی CD وجود دارد که در ادامه تعدادی از آنها شرح داده می‌شوند.

 

1- یک روش قفل‌گذاری اجرای برنامه از روی سی دی است. در این حالت برنامه هنگام اجرا، به سی دی رجوع کرده و نقاط خاصی از آن را چک می‌کند. این نقاط بخش‌هایی هستند که به صورت فیزیکی علامت گذاری شده‌اند و در واقع به نوعی صدمه دیده‌اند و معمولاً این خرابی با تابش اشعه لیزر انجام می‌شود. به این ترتیب به اصطلاح نقاط معینی از سی دی لیزرسوز می‌شود. این نقطه یا نقاط، به عنوان قفل سی دی عمل می‌کند و از عمل تکثیر یا کپی برداری و همچنین استفاده غیرمجاز از آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

2- قفل‌های حجمی، در این روش فایل‌های CD را به حدود چند گیگا بایت افزایش می‌دهند که امکان کپی شدن روی هارد را نداشته باشند. یکی از ساده‌ترین و عمومی‌ترین روش‌هایی که تاکنون برای حفاظت از CD دیده شده است افزایش مجازی طول چند فایل درون CD می‌باشد به نحوی که آنها تا چند صد مگا بایت به نظر می‌رسند. برای انجام چنین کاری تنظیمات مربوط به طول آن فایل را در Image بر روی هم قرار می‌گیرند ولی برنامه حجم واقعی هر فایل را می‌داند و عمل خواندن را تا آن نقطه انجام می‌دهد. بنابراین برنامه بخوبی کار می‌کند. اگر کاربری سعی کند که فایل‌ها را درون درایو دستگاهی کپی کند با شکست مواجه می‌شود زیرا این سی دی حاوی چندین گیگا بایت داده است! ولی این روش اکنون دیگر کارایی لازم را ندارد زیرا امروزه تمام برنامه‌های کپی برداری ابتدا از روی سی دی Image تصویربرداری می‌کنند.

 

3- یکی از روش‌های نادر و کمیاب برای حفاظت از سی دی‌ها کنترل بر روی درایو سی دی می‌باشد. از این روش بیشتر در حفاظت بازی‌ها استفاده می‌شود و نحوه ایجاد آن به دانش بالایی نیاز دارد. روش آن بدین نحو است که اطلاعاتی نادرست (عمدی) در قسمت ECC (تصحیح خطا) یک سکتور داده نوشته می‌شود. سی دی نویس‌های استاندارد بصورت خودکار این خطاها راهنگام نوشتن تصحیح می‌کنند در هنگام خواندن، برنامه سکتور داده را بصورت RAW و بدون تصحیح خطا در حافظه برای تطبیق با داده های اصلی بار می‌کند و در صورت تناقض با داده‌های اصلی برنامه اجرا نمی‌شود.

 

4- متداول‌ترین روشی که برای محافظت از سی دی دیده می‌شود. ایجاد فاصله‌هایی (gaps) غیراستاندارد ما بین تراک‌های صوتی و قرار دادن اندیس‌ها در مکان‌هایی دور از انتظار است. سی دی که با این روش قفل‌گذاری می‌گردد در بسیاری موارد توسط نرم افزارهای کپی برداری معمولی و سی دی نویس‌هایی یکه از Disc at once پشتیبانی نمی‌کنند غیرقابل کپی برداری است. ولی با پیشرفت تکنولوژی سی دی نویس‌ها و نرم افزارها این روش نیز بسرعت در حال کناره‌گیری است.

 

5- امروزه قرار دادن فاصله خالی یا سوراخ گذاری بر روی سی دی متداول شده است. بدین نحو بسیاری از برنامه‌ها که قصد خواندن یک تراک از ابتدا تا انتها را دارند با مشکل مواجه می‌شوند.

 

6- با استفاده از دستکاری Toc سی دی. یک قفل ساز سعی دارد با دستکاری TOC اطلاعاتی دروغین را به سی دی پیوند بزند. Toc در واقع اولین تراک از CD می‌باشد که اطلاعات CD مثل اندازه فایل‌ها بر روی CD، چگونگی قرار گرفتن آنها و... را در خود نگهداری می‌کند. لازم به توضیح است که هدف از طراحی قفل‌ها نرم افزاری‌/‌سخت افزاری این نیست که هیچکس توانای شکستن (باز کردن) آن را ندارد. بلکه مقصود بالا بردن سطح کنترل کپی‌های غیرمجاز تا حد ممکن می‌باشد. امیدواریم تا با تدوین و طراحی قانون Copyright در ایران گامی بلند در پشتیبانی و حمایت از تولید کنندگان نرم افزار در کشور ما برداشته شود.

 

منبع: ماهنامه رایانه


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:56 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin