سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

در این برنامه نحوه ساخت و ویرایش فهرست عناوین و واژه ها و در واقع چگونگی ایجاد فهرست برای یک متن در برنامه Word آموزش داده می شود. این آموزش با توجه به برنامه Word از نسخه آفیس 2003 تهیه شده است و با کمی تغییرات برای نسخه های دیگر نیز قابل استفاده است. این آموزش به صورت یک فایل PDF در 17 صفحه تهیه شده است. با برنامه WinRAR آن را از حالت فشرده خارج کنید و با برنامه Adobe Reader فایل را باز کنید.

دانلود کنید

 

وبمسترها پولدار شوید !! هر کلیک 250 ریال


نوشته شده در شنبه 87/3/18ساعت 6:34 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

آیا می‌دانید که بیش از 23 درصد کامپیوترهای خانگی به ویروس یا نرم‌افزارهای مخرب آلوده هستند؟ این خبر را روی سایت سرویس infected_or_not شرکت پاندا می‌یابید.

پاندا در سال گذشته طرح آزمایشی را با کمک گوگل راه‌اندازی کرد که با ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی از ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب، کاربران بتوانند به طور آنلاین به این پایگاه متصل شده و سیستم خود را جست‌وجو کنند. پاندا نسخه دو این سرویس را به طور رسمی عرضه کرده است و هر کاربر می‌تواند با مراجعه به نشانی اینترنتیwww.pandasecurity.com/infected_or_not سیستم خود را بررسی نماید.

از جمله مزایای این سرویس، جست‌وجوی سیستم با یک نرم‌افزار قدرتمند و به‌روز، آلوده نبودن آنتی‌ویروس، استفاده از ابزارهای محافظتی رایگان، عدم نیاز به نصب نرم‌افزار و ویروس‌یابی مستقل از سیستم است. شما هم می‌توانید به این سایت مراجعه و با دادن یک آدرس ایمیل و رمز عبور از این سرویس استفاده کنید.


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:48 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

هر روز عملی تکراری: به دفتر کارتان می‌روید. کامپیوتر را روشن می‌کنید و باید صبر کنید تا سیستم کاملا فعال شود. خیلی بهتر بود اگر کامپیوتر به صورت خودکار، هر روز در زمان مشخصی شروع به کار می‌کرد تا دیگر وقتی هم هدر نمی‌دادید و مستقیما پس از رسیدن به دفتر، کار را شروع می‌کردید.

نرم‌افزار رایگان Wakeuponstandby 1.7.9 این کار را برایتان انجام می‌دهد. جهت دریافت این فایل، اینجا کلیک نمایید.

شرط لازم جهت استفاده از این نرم‌افزار، به روز بودن سخت‌افزار و فعال بودن APM یا ACPI در بایوس سیستم می‌باشد.

قبل از اینکه زمانی را برای جستجو به دنبال تنظیمات بایوس صرف کنید، بهتر است یک بار ابزار گفته شده را امتحان کنید چرا که در بیشتر مواقع با تنظیمات استاندارد همخوانی داشته و کار می‌کند.

حالت Standby: تنها حالتی برای صرفه جویی در مصرف برق است. در این میان، بسیاری از قطعات مانند هارد درایو و مانیتور خاموش می‌شوند ولی منبع تغذیه فعال باقی می‌ماند به طوری که محتوای حافظه کاری حذف نمی‌شود. تنها با فشار دادن یک کلید، سیستم هر باره فعال شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. در این جا زمان صرفه جویی شده از Wakeuponstandby نیز بیشتر است.

Hibernate: اما اگر سیستم را به حالت Hibernate ببرید، تمام محتوای حافظه کاری در فایل Hiberfile.sys در بخش System ذخیره شده و کامپیوتر کاملا خاموش می‌شود. این کار نسبت به استفاده از دگمه Turn off برای صرفه جویی زمانی بهتر است اما نسبت به ابزار گفته شده در بالا، زمان بسیار زیادتری را مصرف می‌کند.

 

لازم به ذکر است که این تنظیمات زمانی ارزشمند خواهد بود که عملیات Login در ویندوز شما بصورت خودکار انجام شود. برای توضیحات بیشتر به مقاله "Login خودکار در ویندوز xp" مراجعه نمایید.

 

فعال‌سازی Hibernate:

در Control Panel گزینه Power Options را انتخاب کرده و در بخش Hibernate گزینه فعال سازی آن را انتخاب کنید. فضای مورد نیاز برای فعال سازی Hibernate در این بخش ذکر شده است.

 

استفاده از نرم افزار Wakeuponstandby:

مهمترین تنظیمات در قسمت 1 می‌باشد که بنا به آن تاریخ و ساعتی را که می‌خواهید کامپیوتر فعال شود، باید وارد کنید. برای آزمایش، تاریخ روز را داده و زمانی حدود 5 تا 10 دقیقه دیرتر از زمان موجود را انتخاب کنید. سپس گزینه کنار آن را انتخاب کرده و Start را کلیک کنید.

سپس این ابزار به Tray منتقل شده و می‌توانید سیستم را به حالت Hibernate ببرید. برای‌این کار، گزینه‌های Start->Turn Off->Hibernate را برگزینید. اگر با اینکه حالت Hibernate فعال است، باز هم گزینه آن نمایان نشد، کلید SHIFT را فشار دهید. با این کار، گزینه Standby تبدیل به Hibernate می‌شود.

اکنون تا زمانی که مشخص کرده‌اید، صبر کنید تا کامپیوتر به صورت خودکار شروع به کار کند. اگر کامپیوتر روشن نشد، باید در BIOS مدیریت برق را فعال کنید.

 تنظیم برنامه روزانه

اگر همه چیز با موفقیت انجام شد، می‌توانید این ابزار را برای استفاده‌های منظم تنظیم کنید. برای این کار، دوباره آن را اجرا کنید، تاریخ و ساعت مورد نظر را وارد کنید (مثلا برای روز بعد، ساعت 8:30  صبح). سپس گزینه کار آن را انتخاب کنید. علاوه بر این گزینه، گزینه‌های‌زیر را نیز انتخاب کنید:

-   Turn on computer and resume from screen saver

-   Keep screen on afterwards

 در چهارمین بخش، می‌توانید تمامی روزهایی را که می‌خواهید کامپیوتر به صورت خودکار شروع به کار کند را، مشخص کنید. اگر می‌خواهید این تنظیم برای همه هفته‌ها باشد، گزینه Every week را نیز فعال سازید.

 

گزینه‌های اضافی:

اکنون این ابزار تنظیم شده است. اما اگر بخواهید علاوه بر کامپیوتر به صورت خودکار بعضی از نرم‌افزارهای کاربردی را نیز فعال سازید، می‌توانید از گزینه شماره 2 استفاده کنید که البته ابتدا باید آن را انتخاب نمائید.

می‌توانید در قسمت سوم، عملکردی را انتخاب کنید که به محض استفاده از ابزار و انتخاب گزینه Start، این عملکرد فعال شود. اگر به این گزینه احتیاجی ندارید، لازم نیست چیزی در آن بنویسید.

تنها یک کلیک بر روی گزینه Start، این عملکرد را فعال می‌سازد. فراموش نکنید که کامپیوتر را قبل از رفتن به خانه، به حالت Hibernate درآورید چرا که در این صورت است که کامپیوتر دوباره به صورت خودکار روشن می‌شود


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:47 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

اطلاعاتی که بر روی کامپیوتر توسط عواملی مانند صدمات سخت افزاری، پاک کردن و فرمت کردن از بین می روند، لزوماً غیر قابل دسترس محسوب نمی شوند. غیر قابل دسترس بودن اطلاعات بدین معناست که سیستم عامل دیگر به آنها دسترسی ندارد. در چنین حالتی، اغلبِ آنها را می شود با برنامه های خاص و سرویس های پیشرفتة بازیافت اطلاعات دوباره برگرداند. هزینة بازیافت این اطلاعات، بسته به میزان خسارت وارد شده متفاوت است.

به عنوان مثال، تصور کنید که یک Laptop 3 روز در یک نهر آب قرار گرفته، یا حریق، همة کامپیوترها و Raid-System ها را سوزانده و آب کرده است، هارد با سر و صدای زیادی که از خود تولید می کند، از Head-Crash کردن خود خبر می دهد، ویروسی اطلاعات را پاک، Master Boot Record را نابود یا باعث بروز اشتباه در فایل سیستم می شود. حتی خود Clean-Up-Utility بعضی اوقات فایل های مهم را از هم جدا می کند. گاهی هم خود کاربران وقتی که در حالتهای عصبی قرار می گیرند، پارتیشنی را به اشتباه فرمت یا دایرکتوری را پاک می کنند.
تحقیقات نشان می دهند که صدمات سخت افزاری با 44% بیشترین سهم را در پاک شدن و گم شدن اطلاعات دارند. سایر علتها به ترتیب عبارتند از: 32% به کار گیری فرامین اشتباه توسط کاربر، 14% خطاهای برنامه و 7% ویروس های کامپیوتری.
هنگام بروز چنین مشکلاتی اغلب کاربران موضوع را تمام شده فرض کرده و تسلیم آن می شوند. زیرا تصور می کنند که این اطلاعات، دیگر از دست رفته است. اما واقعیت، چیز دیگری است.

اگر فقط اشتباهات منطقی در ابزار ذخیرة اطلاعات ( شامل هارد، دیسکت، CD و ... ) به وجود بیاید، حتی خود شخص در این زمینه می تواند با نرم افزارهای مناسبی اطلاعات از دست رفته را دوباره بازیافت کند. کاربرانی که فایل، دایرکتوری یا پارتیشن هایی را به اشتباه پاک می کنند یا ابزار ذخیرة اطلاعات را دوباره فرمت می کنند، در واقع به خود اطلاعات ضربه نمی زنند. با اینکه اطلاعات، برای سیستم عامل و سرپرستی File System دیگر وجود خارجی ندارند، اما در واقع هنوز روی این ابزار ضبط اطلاعات قرار دارند و به راحتی و به طور کامل توسط Recovery-Utility قابل بازیافت هستند. بنابراین، نباید ابزار ضبط اطلاعات دور انداخته شود. CD-Rom های سوخته یا غیر قابل خوانده شدن هم نباید توسط کاربران دور انداخته شوند. به کمک برنامه های بازیافت اطلاعات، این اطلاعاتِ غیر قابل دسترس برای شخص دیگری قابل دسترس خواهند شد. بنابراین، کسی که این ابزار ضبط اطلاعات را دور بیندازد، در قبال قرار گرفتن این اطلاعات در دست شخص دیگری مسئول خواهد بود.
قبل از اینکه عملیات نجات اطلاعات انجام شود، موارد زیر باید مدنظر قرار بگیرد. اگر مشخص نیست که چه نوع صدمه ای باعث عدم دسترسی به اطلاعات شده است، کاربران باید خیلی مواظب باشند. زیرا که ممکن است هنگام Restart کامپیوتر، سیستم، به واسطة ایجاد فایل های موقتی در سکتورهایی که اشتباهاً کامپیوتر آنها را به صورت خالی فرض کرده، اطلاعات مهم را روی آن Overwrite کند؛ اطلاعاتی که بعداً به سختی قابل بازیافت خواهند بود.
همچنین هنگام راه اندازی مجدد سخت افزار مثلاً هارد، این امکان وجود دارد که حرکت هد خواننده و نویسندة اطلاعات باعث، گم شدن گسترده تر اطلاعات شود. اصولاً هنگام بروز خطاهای فیزیکی هارد مانند Crash کردن هد، توصیه نمی شود که شخصاً اقدام کنید. اگر این خطا تنها در ارتباط با خطاهای منطقی باشد، برنامه های بازیافت و نجات اطلاعات از هزینة بالای بازیافت آن در آزمایشگاهها جلوگیری می کند.
ویروسها و موارد دیگر اگر یک ویروس Master Boot Record یا(File Allocation able) FAT را تخریب کند، هارد اطلاعات را دیگر نمی تواند بخواند، اما خللی در ماهیت واقعی آنها داده نمی شود. چنین اطلاعاتی شبیه کتابی است که شماره صفحه و فهرست ندارد و صفحات آن در هم و برهم است. یعنی همة کتاب موجود است، ولی چون نظم ندارد، عملاً غیر قابل استفاده است. کسی که پس از پدیدار شدن خطای منطقی، نرم افزاری را دوباره نصب می کند، خطر Overwrite شدن روی اطلاعات قدیمی را افزایش می دهد. در چنین حالتی، یا نجات اطلاعات بسیار مشکل می شود یا اینکه فقط به کمک افراد متخصص در Recovery-Labor ها امکان پذیر می شود.
ابزارهای متعددی برای استفاده کاربران جهت بازیافت اطلاعات وجود دارند. این ابزارها، بسته به نوع برنامه، هم برای سیستم Dos وجود دارد و هم برای سیستم های وینــدوز 95 ، 98 ، Me ، NT و 2000 . R-Studio از ســری ابــزارهای R-Tool و File Recovery For Windows از سری تکنولوژی LC در حال حاضر برای ویندوز XP ارائه می شوند.
اصولاً امکان نجات اطلاعات بر روی دیسکت، هارد و نوارهای مغناطیسی به صورت محلی و از طریق شبکه با استفاده از اتصالات TCP/IP امکان پذیر است. علاوه بر این، برای محدوده های شبکه، راهکار خاصی وجود دارد، مانند Stellar Phoenix برای Novell Netware .
محصولاتی مانند File recovery For Windows ، سیستم های Raid و Soft-Raid را نیز پشتیبانی می کند. همچنین دارندگان دوربین های دیجیتالی به کمک آن می توانند اطلاعات پاک شده خود را تحت هر شرایطی بازیافت کنند، چون این تسهیلات نیز برای جایگزاری با Smart Media ، Compact Flash و Memory Sticks مناسب است.
فرمت به کار رفتة فایل سیستم، نقش تعیین کننده ای برای بازیافت اطلاعات ندارد. برای هر فرمت به کار رفته تحت ویندوز مانند NTFS,FAT32,FAT16,Fat12 و NTFS5 یک ابزار بازیافت مناسب وجود دارد. در همان حال که File Scavanger جهت نجات فایل های پاک شده تحت NTFS به کار می رود، Easy Recovery 5.1 Professional تمامی فرمت ها را پشتیبانی می کند و مزیت آن، به شرطی که فرمت فایل سیستمی که در آن اطلاعات بازیافت شونده قرار دارند، مشخص باشد، سرعت بالای آن در بازیافت اطلاعات است. به علاوه Easy Recovery بازیافت در Raw-Modus را نیز امکان پذیر می سازد. در این حال به همه واحدهای فایل ها، یک شماره ویژه به عنوان اسم اختصاص داده می شود این شماره، پیدا کردن فایل های مشخص را مشکل تر می کند. اما این برنامه شاخص های فایل ها (Extension) را نزد خود نگه می دارد.


بازیافت فایل های خراب Office



اغلب ابزارهای بازیافت مانند Final Data Enterprise ، اطلاعات را بدون توجه به فرمت فایل کنونی آنها دوباره بازیافت می کند. R-Studio همچنین فایل های فشرده و کدگذاری شده را بازیافت
می کند.
محتوای برنامه Office-Recovery-Suite 2.0 Professional عبارت است از قراردادن یک ردیف از Add ها برای کاربردهای Excel , Access , Microsoft-Office Word و PowerPoint .
این نرم افزار پس از نصب، با فرمان Recover یک عملکرد بازیافت را در منوی File برنامه Office کنونی اجرا می کند. پس از فعال کردن دستور، کاربر فایلی را که به عنوان مثال به واسطة حملة ویروسی، فروپاشی سیستم یا دستور اشتباه، آسیب دیده است، انتخاب و روی Open کلیک می کند.پس از آن، فایل هایی، که اغلب آنها را اطلاعات فرسوده شده و بازیافت شده تشکیل می دهد، به خاطر مسائل حفاظتی در یک Document جدید نگهداری می شوند. به این ترتیب، این برنامه به فایل های مرجع خراب دوباره آسیب نمی زند. تحت Excel می شود بر حسب میزان خرابی فایل، تحت شرایطی ساختارهای جداول چند منظوره به همراه متن ها، مرجع ها، فرمت ها و دستورها را بازیافت کرد. از طرفی ابزارهای بازیافت برای استفاده از Office اجازه می دهند که از اطلاعات نسخه های جدید Excel تحت یک نسخة قدیمی استفاده شود. درباره عملکردهایی مثل فرمت های مشخص که فقط توسط Excel 2002 پشتیبانی می شوند، کاربران باید از Excel 97 صرفنظر کنند.


بازیافت E-Mail های پاک شده


برنامة Final-E-Mail یکی از برنامه هایی است که برای بازیافت E-Mail های پاک شده و زیر مجموعه های آن شامل Sent , Draft , Folder Inbox یا Trash طراحی و ساخته شده است. تک تک فایل های .EML به همان اندازة فایل های .DBX و فرمت Folder های .DBX و .MBX که مورد استفادة Outlook Express , Outlook و Eudora-Mail قرار می گیرد، قابل بازیافت هستند. همچنین برنامة Netscape Mail نیز پشتیبانی می شود.
پس از استارت Final-Data که برنامه Final-E-Mail را نیز شامل می شود، اول باید درایوی که E-Mail های گم شده در آن قرار دارند، انتخاب شود. از طریق منوی File به فرمان Find دسترسی می یابید. پس از آن باید شاخص فایلِ به کار رفته، مثلاً .DBX وارد شود و با اجرای دستور Find عملیات جستجو فعال شود. سپس این برنامه همة فایل های .DBX را لیست می کند.
Final-Data پس از نشان زدن فایل Outlook.dbx و انتخاب دستور Recover E-Mail File از طریق منوی Repair ، تک تک قسمتها شامل فرستنده، موضوع، اندازه و تاریخ فایل را لیست می کند. اکنون
E-Mail ها با اجرای دستور Recover توسط شخص قابل بازیافت است. همة این کارها تا زمانی عمل می کند که اطلاعات جدید روی فایل های پاک شده قبلی جایگزین نشوند.


کمک های پیشرفته و حرفه ای


از آنجا که امکان بازیافت هر فایل آسیب دیده ای وجود ندارد، قیمتهای بین 35 تا 1000 دلار آمریکا برای برنامه های نجات اطلاعات، کمی قابل تامل است. به همین خاطر، اغلب تولید کنندگان این برنامه ها، نسخه های آزمایشی این برنامه ها را جهت Download در اینترنت ارائه می کنند. اما این برنامه ها خیلی محدود هستند. برای مثال، به واسطة استفاده از این برنامه ها فقط نجات فایل هایی با حجم 4 ، 10 یا 15 کیلو بایت میسر است، ولی این برنامه ها مشخص می کنند که چه فایل هایی تحت چه شرایطی قابل بازیافت هستند. نسخه های رایگان Ontrack ، ابزارهای ضبط اطلاعات را تحلیل می کنند، فایل هایی را که با نسخة کامل قابل بازیافت می باشند، تست می کنند و به یک فایل اجازة بازیافت می دهند.
اگر خود محدودة اطلاعات آسیب دیده باشد، مثلاً به واسطة Overwrite یا خطاهای سخت افزاری مثل Crash هارد، آن وقت نجات اطلاعات در محلهای مورد نظر غیر ممکن است، ولی در اطراف قسمت آسیب دیده، سکتورهای سالم زیادی وجود دارد.
در اتاقهای مخصوص در آزمایشگاههای Ontrack , Vogan یا Ibas برای متخصصان این امکان وجود دارد که اطلاعات درست را بازیافت کنند، بویژه در مورد کامپیوترهایی که مدت زمان طولانی در آب دریا قرار گرفته باشند یا در آتش سوزی سوخته باشند ( صفحة هارد از کبالت و نیکل ساخته شده و تا دمای 700 درجه سانتیگراد تحمل دارد. در چنین حرارتی فقط مشتی خاکستر از خانه باقی خواهد ماند.)
برای آنالیز صفحات هارد، متخصصان Ibas از یک دستگاه ساخته شده به نام Pattern Analyzer استفاده می کنند. آنها توسط این دستگاه صفحات هارد را باز می کنند و به آن حرکت دورانی می دهند که کنترل شده نیز باشد. بدین ترتیب، عمل خواندن محدوده های کوچک و غیر آسیب دیده صفحة هارد امکان پذیر می شود.
هد خواننده را که توسط دست قابل هدایت است و از طریق سیگنال های یک اسیلوگراف در مدار قرار می گیرد، می توان در مکان و موقعیت مورد نظر قرار داد. در محلهای خوانده شده روی هارد در قسمت هد خواننده، به خاطر مغناطیس موجود جریان الکتریسیته ایجاد می شود و در نتیجه، سیگنال های آنالوگ حاصل می شود. یک دستگاه الکترونیکی این سیگنال های آنالوگ را اندازه گیری و آنها را به اطلاعات دیجیتالی تبدیل می کند. به این ترتیب، علائم، فایل ها یا کلیه ساختارهای فهرست شده می توانند بازیافت شوند.
در حال حاضر، نجات اطلاعات در حالتهای شدید هزینة بالایی دارد. قبل از هر کاری، آنالیز اطلاعات آسیب دیده مطرح است. هم اکنون، فرایند بازیافت اطلاعات برای یک هارد نرمال توسط شرکت Ontrack و Ibas 450 مارک هزینه در بر دارد. با این حال، شرکت Ibas اگر در روند بازیافت اطلاعات موفق شود، هزینه را از شخص دریافت می کند. این کار شاید برحسب نوع اطلاعات به بیش از دهها هزار مارک بالغ شود.


پاک کردن مطمئن اطلاعات


گاهی اوقات، پاک کردن اطلاعات یک هارد به صورت غیر قابل بازیافت، مهم است برای مثال، زمانی که بخواهید کامپیوتر خود را به شخص دیگری بفروشید. پاک کردن معمولی یا فرمت کردن، همان طور که توضیح داده شد، از بازیافت مجدد آنها جلوگیری نمی کند. همچنین بکارگیری یک Degausser همیشه تخریب کامل را به همراه خواهد داشت؛ تا آنجا که هارد، غیر قابل استفاده می شود.
برای پاک کردن همة آثار و علائم از روی هارد، ابزارهای خاصی لازم است که همة اطلاعات هارد را به صورت فیزیکی پاک کند، ولی در عین حال به هارد ضربه نزند.
برای مثال Ibas با ابزار Expert Eraser چنین نرم افزاری را ارائه می دهد. این برنامه که براساس سیستم عامل Dos کار می کند، مستقل از Bios و سیستم عامل، به واسطة دیسکت عمل می کند و با هر کامپیوتر سازگار با IBM با پروسسور 386 به بالا و 640 کیلو بایت RAM کار می کند. برنامه Expert Eraser هاردهای IDE و SCSI را به صورت اتوماتیک می شناسد. پس از نصب این برنامه، هارد به صورت غیر قابل برگشت پاک می شود و حتی متخصصان در آزمایشگاه در این حالت نیز هیچ اطلاعاتی را نمی توانند بازیافت کنند.
اقدامات پیشگیری کننده
برای اینکه کاربران در وضعیت اضطرار قرار نگیرند که مجبور بشوند اطلاعات خود را دوباره بازیافت کنند، باید به نکات زیر توجه کرد.
· اطلاعات مهم باید همیشه حفاظت بشوند؛ به همین دلیل باید از آنها Backup تهیه کرد. همچنین توصیه می شود که دوباره ذخیره شوند، مثلاً به روش دیگر یا در جای دیگری در کامپیوتر ضبط شوند. توجه کنید که کامپیوتر را باید از تغییرات شدید آب و هوایی دور نگاه داشت.
· از وارد شدن صدمه و ضربه به کامپیوتر جلوگیری به عمل آورید. ضربات کوچک، وضعیت هارد را دگرگون می کند و هد ضبط و خواننده اطلاعات را از محل اصلی خود جا به جا می کند. اگر بدنة هارد باز شود خطر Head-Crash آن را تهدید می کند. با توجه به فاصله سر هد تا صفحة هارد که بین 25 تا 50 نانومتر است، اثر انگشت یا حتی غبار هوا باعث Crash کردن آن می شود.
· فایل های مهم به هیچ وجه نباید در دایرکتوری Root یا روی ابزارهای ضبطی که پر هستند ذخیره شوند. در این حالت، بزرگترین خطر این است که ویندوز اطلاعات آسیب دیده را با فایل های موقتی Overwrite کند.
· اگر واضح نیست که کدام نوع خطا باعث گم شدن اطلاعات شده است، یا سر و صداهای غیر معمول خبر از مشکلات سخت افزاری می دهد، کاربران نباید خود وارد عمل شوند. در چنین حالتی Restart می تواند باعث گسترش مکانهای آسیب دیده شود و این موضوع باعث از دست رفتن اطلاعاتی می شود که البته قابل بازیافت هستند.
· اطلاعات آسیب دیده نباید مستقیم مورد استفاده قرار بگیرند و دسترسی فقط از طریق یک ابزار ضبط اطلاعاتِ دیگر، موفقیت آمیز است. اطلاعاتی که باید بازیافت شوند، بر روی این ابزار ضبط اطلاعات قرار می گیرند و به هیچ وجه روی ابزار ضبط اطلاعات خراب که عمل پاک شدن روی آن واقع شده، قرار نمی گیرند.
· اگر انجام عملیات موفقیت آمیز نجات اطلاعات، هدف است، عمل Defragment بسیار مؤثر خواهد بود. اطلاعاتی که Defrag شده اند، نسبت به اطلاعاتی که به صورت پراکنده روی هارد ضبط شده اند، آسانتر و سریعتر قابل بازیافت هستند.



برگرفته از سایت computerlog.blogspot.com


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:46 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

ترفندهای جستجو در گوگل



 
مبانی جستجوی گوگل:

وقتی شما چند کیورد (Keywords) را با هم جستجو می‌کنید، یک موتور جستجو یک استراتژی از پیش تعیین شده‌ای برای بررسی و ترکیب کیوردهای شما دارد. آیا هر یک از کیوردها می‌توانند به تنهایی در هر جای صفحه وجود داشته باشند یا باید کنار هم قرار گرفته‌ باشند؟ آیا موتور جستجو کلمات کلیدی را با هم جستجو می‌کند یا تک‌تک؟

جستجوی یک عبارت:
گوگل به صورت پیش‌فرض، کلمات کلیدی شما را در هر کجای صفحه، چه کنار هم باشند و چه به صورت پراکنده، جستجو می‌کند. برای تغییر نتایج صفحات با کلمات مرتب شده موردنظر ما، آنها را در بین دو کوتیشن قرار می‌دهیم.

برای جستجوی کیوردهای زیر:
to be or not to be

گوگل کیوردها را در هر جای صفحه که آمده باشند، پیدا خواهد کرد. اگر شما می‌خواهید تنها نتایجی را ببینید که کیوردها با هم و به عنوان یک عبارت در صفحه آمده‌اند، آنها را در بین دو کوتیشن قرار دهید:
"to be or not to be"

گوگل در این حالت تنها نتایجی را نشان می‌دهد که کیوردها با هم ظاهر شده‌اند. البته گوگل کلماتی مثل «or» و «to» را در این حالت جستجو نمیکند.
جستجوی عبارت به این روش همچنین زمانی مفید است که شما می‌خواهید عبارتی را بیابید، اما مطمئن نیستید که جمله‌بندی عبارت مورد نظر شما درست باشد که این مطلب که مکمل این قسمت است در بخش Full-Word Wildcards شرح داده شده است.

اساس بول
یک موتور همه کیوردها یا هر یک از آنها را جستجو می‌کند که بر اساس پیش‌فرض بولی صورت می گیرد. موتورهای جستجو می توانند از AND برای جستجوی همه کیوردها یا OR برای جستجوی هر کلمه استفاده کنند.
در نتیجه حتی اگر موتو جستجو به صورت پیش فرض همه کیوردها را جستجو کند شما می توانید معمولا به آن یک دستور خاصی بدهید تا آن‌را برای یافتن هر کیورد راهنمایی کنید.

پیش فرض بولی گوگل AND است، یعنی اگر شما کلماتی را بدون اصلاح کننده ها جستجو نمایید همه کلمات شما را با هم جستجو می نماید.
به عنوان مثال اگر شما برای کلمات زیر جستجو کنید:
snowblower Honda "Green Bay"

موتور، جستجو را برای همه کیوردها باهم انجام می‌دهد. اگر شما مایلید که مشخص کنید که هر کدام از کلمه‌ها یا عبارات قابل قبول است یک OR بین هر کدام قرار دهید:
snowblower OR snowmobile OR "Green Bay"

اگر شما اصطلاحی را به همراه یک یا دو اصطلاح دیگر میخواهید، ‌آنها را در پرانتز قرار دهید مثل:
snowblower (snowmobile OR "Green Bay")

میتوانید جستجو برای کلمه snowmobile یا عبارت "Green Bay" به همراه کلمه Snowblower را با پایپ که معادل OR است به صورت زیر جستجو کنید که علامت | پایپ نامیده میشود:
snowblower (snowmobile | "Green Bay")

خنثی سازی:
اگر شما مایلید که آیتمی در جستجوی شما ظاهر نشود قبل از آن – قرار دهید:
snowblower snowmobile -"Green Bay"

موتور در این حالت صفحاتی را که شامل snowblower snowmobile هستند و "Green Bay" را در بر ندارند خواهد یافت. نکته ای که باید به آن توجه کرد، علامت – باید درست قبل از کلمه ای که شما آن را در نتایج نمی‌خواهید، باید قرار بگیرد اگر از فاصله نیز استفاده شود دیگر این دستور جواب نمیدهد


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:53 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

سیستم عامل پیش فرض (در ویندوز NT/2000/XP)

این تنظیمات در فایل Boot.ini کنترل می کند که کدام سیستم عامل بطور پیش فرض و در صورت عدم انتخاب از سوی کاربر اجرا شود .

ویژگی فقط خواندنی فایل BOOT.INI را غیر فعال کنید . این فایل بطور معمول در مسیر\: C قرار دارد . سپس آن را در یک ویرایشگر متنی باز کنید .

در قسمت [boot loader]   مقدار گزینه "=default " را برابر یکی از سیستم عامل های موجود در قسمت[operating systems] که مورد نظر شماست قرار دهید .

برای مثال برای بارگذاری ویندوز NT که در اولین پارتیشن سیستم شما و در مسیر   /WINNT قرار دارد عبارت زیر را وارد کنید : default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT تغییرات در مرحله بعدی راه اندازی به سیستم شما اعمال می شوند

برنامه های مخفی در ویندوز XP: (گفتنیست که بعضی از برنامه ها مخفی مخفی هم نیستن)

چندین برنامه در XP هستند که می توانید آنها را از منو Run اجرا کنید :

1- برنامه Disk Cleanup برای تمیز کردن هارد دیسک بنویسید:
cleanmgr.exe

2- برنامه Clipboard Viewer برای دیدن محتوی کلیبورد بنویسید:
clipbrd.exe

3-برنامه برای چک کردن فایل های ویندوز:
chkdsk

4-برنامه ای برای آنها که چشم هایشان ضعیف است :
magnify

5-برنامه سخنگوی ویندوز برای نابینایان :
narrator

6-پیدا کردن تمامی جزئیات  سیستم عامل :
winmsd

7-برنامه ای برای کسانی که ویندوز xp دارند وخراب شده است(سی دی وینوز هم لازم است) :
sfc

8-بدون هیچ برنامه ای فونت طراحی کنید(در ویندوز xp) :
eudcedit

9-محیط داس در ویندوز xp :
cmd

10-پیکر بندی سیستم (sturtup) :
msconfig

11-محیط ریجستری ویندوز :
regedit

12-پارتیشن بندی ویندوز xp بدون هیچ گونه برنامه ای :
بر روی my computer کلیک راست کنید وگزینه ی Manage راانتخاب کنید. بعد از باز شدن
پنجرهComputer Management در قسمت سمت چپ گزینه Disk Management  را انتخاب کنید.

مقالات ارائه شده در ویندوز XP :
 
آیا می دانستید که مایکروسافت در برنامه Help ویندوز تعدادی مقاله کاربردی دارد؟
در این مقاله ها که تعداد آنها 5 عدد می باشند، به طور خیلی ساده و کامل به آموزشهای کاربردی با موضوعات زیر پرداخته است:

?- عکسهای دیجیتالی (Digital Photos)

2- شخصی کردن کامپیوترتان (Personalize your PC)

3- ساخت موسیقی (Making music)

4- به اشتراک گذاشتن کامپیوترتان (Sharing your PC)

5- شبکه خانگی (Home networking)

در هر کدام از این مقالات به نکات و ترفند های بسیار جالبی اشاره شده است که بعضی از آنها برای شما جدید خواهند بود و کمتر جایی به آنها اشاره کرده است.

برای اینکه بتوانید به این مقالات دسترسی بیابید مراحل زیر را دنبال کنید:

1- از منوی Start بر روی Help and Support کلیک کنید.

2- در برنامه Help و در قسمت Search عبارت walkthrough را تایپ کنید.

3- منتظر بمانید تا جستجو پایان بپذیرد.

4- پس از پایان عملیات جستجو به زیر قسمت Search Results و در بخش Suggested Topics دقت کنید.

5- جملات زیر را مشاهده خواهید کرد:
Walkthrough: Digital photos
Walkthrough: Personalize your PC
Walkthrough: Making music
Walkthrough: Sharing your PC
Walkthrough: Home networking

6- هر کدام از این جملات یکی از همان مقالاتی هستند که در بالا به آنها اشاره کردم. برای خواندن آنها بر رویشان کلیک کنید. همچنین ویندوز XP علاوه بر Tour ویندوز که پس از اولین نصب به نمایش در می آید دارای یک Tour ویژه برنامه Media Player هم می باشد.

برای مشاهده آن مراحل زیر را انجام دهید:

1- در قسمت Search عبارت tour را تایپ کنید.

2- مشاهده می کنید که دو نتیجه زیر را پیدا می کند:
Take the Windows XP tour
Take the Windows Media Player tour

3- که گزینه اول همان Tour ویندوز XP و گزینه دوم Tour برنامه Media Player می باشد.


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:48 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

نکته طلایی برای بسط و پایان یک مطلب

اغلب در وب گردی ها با این مسئله برخورد می کنیم که یک مطلب یک ایده بسیار عالی داشته اما خوب پرداخته نشده است. این می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما این بار می خواهیم به حجم یک پست دقت کنیم. می خواهیم ببینیم کی می توانیم یک پست را پایان بدهیم تا مطلب در اوج گیرایی تمام بشود؟


در اینجا دو حالت داریم. یکی اینکه پست بسیار کوتاه خواهد شد و یا اینکه بسیار بلند می شود. اگر پست به میزان خوبی حجم داشته باشد و یا اینکه اصلا از انواع خاصی مانند مینیمال باشد که اوضاع فرق می کند. سعی می کنیم یک راه ساده را بیان کنیم که بشود با کمی تغییر در همه جا استفاده کرد.

برای شروع اول باید هدف کلی را پیدا کنیم. مثلا می خواهیم یک لینک را معرفی کنیم. طبیعی است این پست به یک سری توضیح نیاز دارد که از میان آنها مقصد لینک از همه مهمتر است پس آنرا می نویسیم. طبیعی است که همین که بنویسیم یک لینک به کجا می رود زیاد جالب نخواهد بود. بهتر است در مورد این که خواننده در آنجا چه خواهید دید هم صحبت کنیم. البته مثلا برای پستهای ویدیو طبیعی است که مرحله قبل کافی است.

سپس باید پرسید آیا توانستید چیزی که می خواهید را برسانید؟ اگر جواب خیر بود باید دید چه چیزی برای اینکه خواننده را مجاب به کلیک کردن بر روی لینک کند نوشته نشده است؟ احتمال دارد هنوز نکته ای را ناگفته گذاشته باشید پس آنرا بگویید و از خود بپرسید هنوز چه چیزی کم است؟ آنرا بنویسید. یک بار پیش نویس را بخوانید. احتمالا به سوالی بر می خورید که ممکن است برای خواننده پیش بیاید. آنرا در متن پاسخش را بگنجانید. سپس از خود سوال کنید که آیا کافی است؟ اگر کافی بود پیش نویس شما آماده است.

اینجا باید وارد قسمت ویرایش شوید. متن را بخوانید و بعد از اینکه مطمئن شدید از نظر دستوری و لغوی اشکال ندارد به مرحله نهایی می روید. در این مرحله چیزهایی را مانند پیشنهاد و یا مطالب مرتبط و یا لینکهای مکمل و یا حتی یک شوخی یا یک عبارتی که فکر می کنید بودنش در متن کافی است را بیان کنید.

به سوال آخر می رویم. از خودتان بپرسید آیا خواندن این متن برای خواننده جالب است و سوالی در ذهن او ایجاد نمی کند؟ اگر جواب بله بود پست را منتشر کنید. اگر خیر می توانید به ریشه یابی بپردازید.

جمله طلایی

برای نوشتن یک متن اول کلی ترین هدف را بنویسید. سپس از خود به قدری سوال کنید تا به این سوال برسید که آیا متن برای خواننده جذاب است و در او ایجاد سوال نمی کند و تمام نکات را گفته اید؟ اگر جواب مثبت بود پست شما آماده صفحه آرایی و انتشار است.

تذکر طلایی

همواره از خود بپرسید که آیا اگر این قسمت را ننویسم مشکلی پیش می آید؟ هر چه متن طولانی تر باشد شانس کامل خوانده شده آن کمتر می شود. گزیده گویی باعث می شود اصل مطلب بیشتر به چشم بیاید.

اخم طلایی

یک بار متن خودتان را بخوانید. اگر این کار را نکردید و متن را نیمه خوانده رها کردید به خودتان اخم کنید و بگویید وقتی تو این متن را تا به انتها نمی خوانی از دیگران چه انتظاری داری؟ شاید اصلا موضوعتان جالب نباشد!

متن شما آماده است.


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:47 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

نحوه استخدام در سایت گوگل برای ایرانی ها

گوگل افرادی دارد به عنوان Quality RATER که افرادی جدا از کادر سازمنی گوگل هستند و گوگل را در امر بهسازی این سایت یاری می دهند. گوگل در هر حال می دند که جمعیت زیادی از فارسی زبانان دنیا در خارج از ایران هستند و تبادل اطلاعات با آنان مشکل قانونی ندارد. تعدادی هم هستند که در ایران هستند ولی چون احتمال صلح میان ایران و آمریکا هست نباید آنان را از دست داد. برای همین گوگل از ایرانیان کانادا و آمریکا استخدام می کند. البته این استخدام فقط در ظاهر در این دو کشور است. در ذیل روش کار با کمپانی معظم گوگل را آورده ام. شاید از این طریق بتوانیم اگر در ایران هستیم با شرایط کاری آنجا آشنا بشویم.

افرادی که برای این مشاغل نامزد می شوند باید المانهایی مانند زبان فارسی و انگلیسی و ترجیحا زبانهای دیگر - تابعیت و اجازه کار در دو کشور آمریکا یا کانادا به صورت دائم - اینترنت سریع - مدرکی معادل لیسانس یا بالاتر - آشنایی با سایت های و وبلاگهای ایرانی را داشته باشدتا اگر بسیار به اینترنت و موضوعات مختلف علاقه مند است خودش را در لباس یک نامزد احراز یک شغل ببیند.

 

لباس نامزد دریافت این شغل

این شغل احتمالا حدود 15 دلار برای هر ساعت و تا سقف 35 ساعت در هفته می باشد. کلا مشاهده می کنید حدودا 500 دلار در هفته هم بد نیست. این حقوق به صورت پی پال به شما داده می شود.

اگر شرایط را داشتید به آدرس temporaryjobs@google.com یک ایمیل می زنید و در قسمت موضوع باید از عبارت Quality Rater - Farsi Language - Iran - Temporary  استفاده کنید. اگر رزومه ای که از این طریق می فرستید کامل بود و انتخابتون کردند برای یک دوره آموزشی به شما ایمیل می زنند. البته یادتان نرود درخواست را به صورت HTML  بفرستید.

کار در خانه انجام می شود و به شما یک سری کلید واژه داده می شود و شما به کیفیت جستجو و کارایی عبارات جستجو شده توسط گوگل ارزش دهی می کنید. این کار به گوگل کمک می کند تا میزان سودمندی موتور جستجو گرش را درک کند.

حقوق ماهیانه 2000 دلار نوش جان.


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:46 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

اشاره :

در اینترنت سایت هاى زیادى وجود دارند که به صورت رایگان سایت شما را آنالیز مى کنند. در اینجا قصد داریم شما را با این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا کنیم.

اگر شما صاحب پایگاهى در دنیاى پهناور اینترنت هستید مطمئنا موفقیت و بهتر شدن آن برایتان اهمیت خاصى دارد، پس بدون شک نیاز دارید که به بررسى نقاط مثبت و منفى قسمت هاى مختلف سایت خود بپردازید. این کار نیاز به داشتن دانش فنى خاصى ندارد و در اینترنت سایت هاى زیادى وجود دارند که این امکان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار مى دهند. در این مقاله قصد داریم که شما را با تعدادى از این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا کنیم.


PAGE RANK سایت شما چند است؟

به عنوان اولین قدم، باید بدانید که سایت شما از نظر موتور جستجوگر گوگل در چه رتبه اى قرار دارد.

پس ابتدا باید با مفهوم عبارت "PAGE RANK" آشنا شوید. PAGE RANK میزان اهمیت صفحه مورد نظر شما از سوى گوگل است و با عددى بین صفر و 10 تعیین مى شود. به عنوان مثال PAGE RANK سایت گوگل 10 است. حال سوال اینجاست که چگونه متوجه شویم که PAGE RANK سایت ما چند است؟

گوگل این مسئله را با قرار دادن این امکان در TOOLBAR (نوار ابزار) خود مرتفع کرده است. به گونه اى که هر بار صفحه وبى را باز مى کنید به طور خودکار PAGE RANK آن صفحه نمایش داده مى شود.

شما مى توانید TOOLBAR گوگل را از این آدرس دانلود کنید.

راه ساده ترى نیز وجود دارد. وارد این سایت شوید و در قسمت CHECK PR آدرس مورد نظر خود را وارد کرده و سپس بر روى دکمه CHECK PR کلیک کنید. البته سایت هاى مشابه دیگرى نیز وجود دارند.

آشنایى با سایت ALEXA.COM

در این سایت شما مى توانید به اطلاعات ارزشمندى در مورد ترافیک سایت خود دست پیدا کنید.

لازم است بر روى عبارت RANKINGS TRAFFIC در صفحه اصلى سایت ALEXA کلیک کنید. در کادر مورد نظر آدرس سایت خود را وارد کنید و بر روى دکمه GET TRAFFIC DETAILS کلیک کنید. در صفحه باز شده یک سرى توضیحات اجمالى (OVERVIEW) از جمله سایت هاى مرتبط، رتبه ترافیک (TRAFFIC RANK)، تعداد سایت هاى لینک داده به این سایت، تاریخ آنلاین شدن این آدرس و اطلاعات تماس در مورد سایت مورد نظر نمایش داده مى شود.

همچنین از این نظر مى توانید سایت خود را با یک سایت دیگر نیز مقایسه کنید. این کار از طریق وارد کردن آدرس سایت مورد نظر و کلیک بر روى دکمه COMPARE SITES امکان پذیر است.

در قسمت RELATED LINKS لینک و سایتهاى مرتبط با سایت شما نمایش داده مى شود.

در قسمت SITES LINKING IN نیز لیست سایت هایى که به شما لینک داده اند نمایش داده مى شود.


آشنایى با سایت SEARCHBLISS.COM

هنگامى که وارد این سایت مى شوید با لینک هاى زیادى مواجه هستید که ابزار زیادى را در زمینه هاى مختلف براى مدیران سایت ها از جمله بهینه سازى جایگاه سایت ها در موتورهاى جستجوگر مهیا کرده است. یکى از این ابزار مهم LINK POPULARITY CHECK مى باشد که توسط آن از تعداد لینک هاى مرتبط با سایت شما در موتور هاى جستجوگر مطلع مى شوید. تنها کافیست در قسمت ENTER YOUR URL آدرس سایت خود را وارد کنید و در قسمت ENTER THE ACCESS CODE AS SEEN ABOVE کد سه رقمى که در مقابل عبارت ACCESS CODE قرار گرفته است را وارد کنید و بر روى دکمه GENERATE REPORT کلیک کنید.


چه سایت هایى از طریق BLOGROLLING به شما لینک داده اند؟

حتما با سایت BLOGROLLING آشنایى دارید . BLOGROLLIN امکانات مدیریت لینک ها را در اختیار شما قرار مى دهد و شما مى توانید به راحتى لینک دوستان یا سایتهاى مرتبط را در سایت خود قرار دهید.

براى اینکه بدانید چه سایتهایى از این طریق لینک شما را در سایت خود قرار داده اند نیاز دارید وارد این صفحه که بخشى از امکانات ارائه شده توسط خود سایت BLOGROLLING است، بشوید.

تنها لازم است در صفحه مذکور و در قسمت SEARCH FOR آدرس سایت خود را وارد کنید و بر روى دکمه SEARCH کلیک کنید.

آشنایى با سایت WHOLINKSTOME.COM

اگر کمى خوش شانس باشید و موفق شوید که به این سایت دسترسى پیدا کنید (چون در بیشتر مواقع سرور این سایت با مشکل مواجه است) مى توانید یکجا متوجه شوید که چه سایت ها و یا وبلاگ هایى به پایگاه شما لینک داده اند.

کار با این سایت مشابه سایت هاى قبل بسیار ساده مى باشد. تنها کافیست در صفحه‌ى اصلى سایت و در قسمت LOOK UP SITE آدرس سایت خود را وارد کرده و بر روى گزینه‌ى WHO LINKS TO ME? کلیک کنید، تا پس از چند دقیقه نتایج حاصل، نمایش داده شوند. نتایج نمایش داده شده، شامل موارد زیر مى باشد:

• رتبه داده شده به صفحه شما از سوى گوگل براساس اهمیت (GOOGLE PAGE RANK)

• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت BLOGROLLING یافت شده است.

• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت YAHOO! یافت شده است.

• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت MSN یافت شده است.

• جزییات ترافیک بازدیدکننده بر روى سایت یا وبلاگ شما از سوى سایت ALEXAکه دستیابى مستقیم به این اطلاعات قبلا توضیح داده شد.

• نتایج جستجوى آدرس شما در صفحات وب توسط سایت TECHNORATI.

• نتایج جستجوى آدرس شما در صفحات وب توسط سایت ICEROCKET.

علاوه بر موارد ذکر شده در انتهاى صفحه بخشى از نتایج جستجوى سایتهاى BLOGROLLING،

YAHOO و MSN نمایش داده شده اند. همچنین شما مى توانید با قرار دادن کدى در سایت یا وبلاگ خود، به بازدیدکنندگان این امکان را دهید که با کلیک بر روى این لینک به طور مستقیم نتایج حاصل را مشاهده کنند.


آشنایى با سایت WIDEXL.COM

شما مى توانید از این آدرس وارد صفحه اصلى این سایت شوید. در سمت راست این سایت قسمتى به نام FREE ONLINE TOOLS وجود دارد که امکانات مفیدى را در اختیار شما قرار مى دهد. این امکانات به قرار زیرند:

LINK POPULARITY CHECK:

این گزینه این امکان را به شما مى دهد که متوجه شوید چه تعداد صفحه به صفحه وب شما در موتورهاى جستجوگر گوگل، ALTAVISTA، MSN، HOTBOT ،LYCOS و ... لینک داده اند. حتى مى توانید علاوه بر آدرس سایت خود، آدرس 2 سایت دیگر را براى مقایسه وارد کنید.

SEARCH SATURATION :

این گزینه این امکان را به شما مى دهد که متوجه شوید چه تعداد صفحه از وب شما در موتورهاى جستجوگر فهرست (INDEX) شده اند. در اینجا نیز به مانند حالت قبل مى توان آدرس 2 سایت دیگر را براى مقایسه وارد کرد.

: META TAG ANALYZER

همانطور که مى دانید انتخاب کلیدواژه ها (KEYWORDS) و توضیحات صفحه (DEION) مناسب، نقش مهمى را در معرفى یک پایگاه اینترنتى به موتورهاى جستجوگر ایفا مى کنند. در واقع ملاک اصلى فهرست کردن صفحات وب توسط موتورهاى جستجوگر همین دو موردى است که در بالا ذکر شد. مرتبط بودن عبارات انتخابى با موضوع صفحه، رعایت کردن تعداد عبارات بکار گرفته شده، جلوگیرى از تکرار و استفاده از کلمات رایج بى ربط و گمراه نمودن موتورهاى جستجوگر به منظور افزایش بازدید و ... از مواردى هستند که باید در انتخاب کلیدواژه ها و توضیحات یک صفحه به دقت رعایت شوند.

این بخش این امکان را در اختیار شما قرار مى دهد که به بررسى کلیدواژه ها و توضیحات صفحه مورد نظر خود بپردازید. علاوه بر این، یک سرى اطلاعات کلى نیز در اختیار شما قرار مى گیرد.

نتایج نمایش داده شده به اختصار در زیر ذکر شده اند:

- نوع سرور وب

- نمایش کلیدواژه ها و توضیحات صفحه

- نمایش درصد ارتباط کلیدواژه ها و توضیحات با نوشته هاى صفحه

- تعیین وضعیت تعداد کلیدواژه ها و کارکترهاى توضیحات صفحه

- تعیین وضعیت حجم صفحه و زمان بارگذارى آن

- نمایش کلیدواژه ها بر حسب درجه اهمیت

- نمایش لینک هاى یافت شده در صفحه بر حسب اهمیت

- و ...


سخن آخر

ابزار آنلاینى که در اینجا معرفى شد تقریبا بیشتر مواردى که باید در یک صفحه وب مورد بررسى قرار گیرد را در بر مى گیرد و واضح است که این امکانات تنها محدود به این چند سایت نمى شود. به هر حال شما به این وسیله و با کمى عنصر صبر مى توانید فاصله خود را با سایت هاى موفق کم کنید.

منبع : ماهنامه شبکه


نوشته شده در شنبه 87/3/4ساعت 5:8 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

راهنمایی موتور جستجو با متا‌تگ‌ها(Meta Tags)

یکی از شاخص‌های مهم کیفیت وب سایت‌ها، رعایت نکات فنی در تولید صفحات وب است. این نکات در کیفیت، سرعت، نمایش صحیح و ... موثر هستند. برخی از این مزایا، برای بازدید کننده وب سایت چندان محسوس نیست ولی برای نوعی از بازدید کنندگان وب سایت که همانا روبات‌های باهوش موتورهای جستجو هستند، بسیار مهم و جذاب هستند.

این پارامترهای جذاب برای موتورهای جستجو، متاتگ (Meta Tag) نامیده می‌شوند.

زمانیکه یک موتور جستجو صفحه شما را پیدا می‌کند. باید آنرا فهرست کند ( به بانک اطلاعاتی قابل جستجوی خود اضافه کند). شما می‌توانید با قرار دادن متا‌تگ‌ها موتورهای جستجو را راهنمایی کنید. این تگ‌ها از دید کاربر مخفی هستند.

زمانی‌که یک کاربر در حال جستجو با موتور جستجو می‌باشد اگر از کلمات کلیدی یا برچسب‌های متای موجود در سایت شما به عنوان عبارت مورد جستجو استفاده کند، سایت شما در لیست نتایج ظاهر می‌شود.

در تگ اول شما می‌توانید شرح کوتاهی در حد یک خط درباره آن صفحه سایت بنویسید. این عبارت هنگام جستجو برای کاربر به عنوان خلاصه صفحه نمایش داده می‌شود.

در تگ دوم کلمات کلیدی را قرار دهید.

"توضیحات مربوط به صفحه در اینجا قرار می گیرند" =meta name="deion" content

"کلمات کلیدی در اینجا قرار می‌گیرند" =meta name="keywords" content

 بهتر است که توصیف صفحه دارای بیش از 200 کاراکتر (حروف و ..) نباشد. مثالی از Meta Tag در یک صفحه وب:

<html>

<head>

<title>Ali"s Sound Page</title>

<"meta name="deion" content="Joe"s Collection of Cool Sound files for you to use in your home page>

<"meta name="keywords" content="music,sounds,midi,wav,ali,collection>

<head/>

<body>

Page Goes Here

<body/>

<html/>

متا‌تگ‌ها بجز استفاده در موتورهای جستجو، کاربردهای دیگری هم دارند مانند تعیین تاریخ انقضای صفحه، تعیین فواصل زمانی refresh کردن صفحه و....

برای قرار دادن متا‌تگ‌ها نیاز به آشنایی اولیه با زبان HTML دارید. البته بیشتر نرم افزارهای ساخت صفحات وب این کار را بسادگی انجام می‌دهند. برای مثال در نرم افزار Front Page کافی است روی صفحه کلیک راست نموده و گزینه Page properties را انتخاب نمایید و در زبانه Custom دکمه Add را بزنید و عبارات خود را وارد نمایید.

منبع: سایت تبیان


نوشته شده در شنبه 87/3/4ساعت 5:6 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<      1   2   3   4      >
Design By : Pars Skin