سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

سوتی های گزارشگری ...

* در جریان بازی سپاهان و ذوب آهن در جام حذفی از یکی از داوران قدیمی کشور به نام عرب براقی تقدیر شد. پس از سوت پایان بازی عباس بهروان دوان دوان خودش را به او رساند و گفت: بینندگان عزیز در خدمت زنده یاد عرب براقی هستیم!
*
دقایق پایانی بازی برزیل و هلند در مرحله نهایی جام جهانی 98 بود، داور به نشانه خطا سوت زد و بهرام شفیع گفت و این هم سوت پایان بازی، برزیلی ها ضربه خطا را زدند و گزارشگر به امید اینکه داور خیلی زود خاتمه بازی را اعلام کند سکوت کرد یک دقیقه هم گذشت اما داور سوت نزد شفیع هم بدون انکه خم به ابرو بیاورد سکوت را شکست و گفت ((حالا رونالدو صاحب توپ میشه))
*
در جام جهانی 1990، تیم ملی ایتالیا گلزنی به نام سالواتوره اسکیلاچی داشت. در جریان برگزاری مسابقات هرکدام از گزارشگران به شیوه متفاوتی نام او را تلفظ می کردند. در یکی از بازی ها، وقتی او دروازه حریف را باز کرد بهرام شفیع گفت: حالا اسکیلاچی ،اسکلاچی ،اشیلاچی،شیلاچی یا هر اسم دیگه ای داره من نمیدونم! به هر حال گل خودش را زد!
* در یکی از بازی های تیم مراکش در جام جهانی 98 نام بازیکن این تیم به همراه پرچم قرمز رنگ مراکش روی صفحه تلویزیون حک شد. بهرام شفیع با هیجان فریاد زد ((بله، نفهمیدیم چی شد اما در هر صورت داور بازیکن مراکش را اخراج کرد و حالا این تیم باید ده نفره به بازی ادامه بده



نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:51 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

سرویس وبلاگ پرشین بلاگ، امکان "ذخیره سازی خودکار مطلب" را در هنگام نوشتن در ادیتور پرشین بلاگ به صفحه ارسال مطلب خود اضافه کرد.

با اضافه شدن این قابلیت، هر 1 دقیقه یکبار مطلبی که کاربر در حال نگارش آن است، بطور اتومات و بصورت پیش نویس ذخیره میشود تا در صورت قطع اینترنت و یا هنگ کردن ناگهانی کامپیوتر ، یک نسخه از مطلبی که در حال نوشتن آو بودید  در پنل مدیریتی باقی بماند و با ویرایش آن میتوانید آنرا منتشر کنید

همچنین پرشین بلاگ با تعویض ادیتور ارسال مطلب این سایت، امکان افزودن آهنگ و فیلم و فایل های فلش را نیز در داخل پست ها اضافه کرد. کافیست وارد صفحه ارسال مطلب پرشین بلاگ شوید و روی دکمه افزودن فلش که در تولبار ادیتور قرار دارد کلیک کنید و نوع فایل و آدرس فایل را وارد کنید. ادیتور کد های لازم جهت لود شدن فلش یا media player  را به کد شما اضافه میکند و براحتی میتوانید فایل آهنگ یا فیلم را در پست های وبلاگ وارد نمایید.


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:49 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

اومدم بگم پرشین بلاگ داره وارد هفت سالگی خودش میشه و به همین مناسبت قراره مثل هر سال جشن باشکوهی برگزار بشه ... هورا یادش بخیر پارسال بیش از 400 نفر تو جشن تولد پرشین بلاگ شرکت کرده بودند و مراسم باشکوهی برگزار شد ... مژه

امسال هم برای ورود به هفت سالگی این سایت قراره جشنی در روز پنج شنبه 23 خرداد حول و حوش ساعت 3 الی 4 برگزار بشه . زمان مراسم هم حدودا 3 ساعت در نظر گرفته شده که شامل برگزاری مراسمی خاص مثل معرفی وبلاگ های برگزیده در پرشین بلاگ و تمامی وبلاگ ها  همچنین پذیرایی از شرکت کنندگان است . از خود راضی

حضور هم برای همه دوستان وبلاگ نویس از همه سرویس های وبلاگ نویسی مجازه اما به این دلیل که فضای ما محدوده ، امکان دعوت از همه مقدور نیست. به همین دلیل یه فرم برای ثبت نام آماده کردیم که همه دوستانی که مایلند به این جشن بیان باید ثبت نام کنن تا از طرف شرکت باهاشون تماس گرفته بشه و مکان و زمان دقیق جشن بهشون اعلام بشه.

تولدت مبارک

توجه کنید که فرم رو بطور صحیح ارسال کنید تا از طرف پرشین بلاگ با شما تماس گرفته بشه


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:49 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

روز 23 خرداد، روز تولد اولین سرویس وبلاگ فارسی (پرشین بلاگ) و فراهم شدن امکان وبلاگ نویسی برای فارسی زبانان در محیطی فارسی است. به همین مناسبت پرشین بلاگ، همچون سال های گذشته در حال آماده شدن برای ششمین جشن سالگرد تولد وبلاگ فارسی است.

به گزارش فاوانیوز به نقل از پرشین وبلاگ، این جشن همچون سال های گذشته در روز 23 خرداد (روز وبلاگ فارسی) با همراهی جمعی از وبلاگ نویسان و پیش کسوتان فعال اینترنت کشور در تهران برگزار می شود. اطلاعات شرکت در همایش روز وبلاگ فارسی به زودی اعلام خواهد شد.

انتخاب وبلاگ های برتر سال

هر ساله تعدادی از وبلاگ های برتر فارسی در سالروز تولد پرشین بلاگ معرفی می شوند. انتخاب این وبلاگ ها کاملا بر اساس انتخاب کاربران است و از میان تمامی سرویس های وبلاگ داخلی و خارجی انجام می شود. هر کاربر می تواند حداکثر 5 وبلاگ را که در سال گذشته بیشتر برایش مفید بوده است، در این رای گیری معرفی کند تا بر اساس رای کاربران وبلاگستان فارسی، این وبلاگ ها انتخاب شوند. برای رای دادن به 5 وبلاگ برتر خود به آدرس persianweblog.ir/Topblogs مراجعه نمایید. رای گیری وبلاگ های برتر تا نیمه خرداد ادامه دارد و نام وبلا گ های برگزیده در جشن وبلاگ فارسی که محل آن متعاقبا اعلام می شود، منتشر خواهد شد.

در همین رابطه:

عکس های پنجمین جشن روز وبلاگ فارسی

خبر جشن برگزاری پنجمین سالگرد تولد وبلاگ فارسی

محبوب ترین وبلاگ های برگزیده پنجمین سالگرد تولد وبلاگ فارسی


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:48 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

سرویس وبلاگ پرشین بلاگ امکان جستجو در مطالب وبلاگ های این سرویس را با نمایش TagCloud در یکی از صفحات این سایت فعال کرد.

به گزارش فاوانیوز به نقل از پرشین وبلاگ، در این صفحه تمامی کلمات کلیدی استفاده شده توسط وبلاگ نویسان، نمایش داده میشود و تگ هایی که بیشتر استفاده شده اند، با سایز بزرگتری دیده می شوند. با کلیک روی هر تگ می توانید یادداشت هایی را که در مورد آن تگ نوشته شده اند مشاهده نمایید.

پرشین بلاگ اولین سرویس وبلاگ فارسی است که امکان دسته بندی مطالب وبلاگ را با استفاده از کلمات کلیدی (TAG) بر روی وبلاگ های این سرویس فعال کرده است. تگ، یکی از پارامترهای مهم در دسته بندی محتوای تولید شده بر روی اینترنت است و تمامی سرویس های مبتنی بر استانداردهای وب 2 از جمه سرویس های ولاگ نویسی بلاگر و وردپرس از سیستم تگ گذاری بر روی محتوای سرویس خود استفاده می کنند.

برای دیدن صفحه تگ های پرشین بلاگ به آدرس www.persianblog.ir/Tagcloud.aspx مراجعه نمایید.


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:48 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

 سرویس رایگان برای ارسال اس ام اس!

از جمله استفاده های اولیه تلفن همراه ارسال اس ام اس (پیامک!) به دیگران است. اما این جمله، با گذشت سال ها، می تواند به این صورت هم تغییر کند که: از جمله استفاده های اینترنت، ارسال اس ام اس رایگان به دیگران است! چند وقتی می شود که با آمدن سرویس های جدید و اضافه شدن آن ها به خدمات تحت وب، امکانات تلفنی فراوانی در اختیار کاربران اینترنت قرار داده شده است که یکی از آن ها، SMS هایی است که قابلیت ارسال از طریق وب را دارند. سرویس های زیادی هم به همین دلیل ایجاد شدند که خدمات مختلفی را به کاربرانشان ارائه می دهند و بعضی از آن ها نیز به صورت پراکنده در وب معرفی شده اند اما در این پست با توجه به نوشته جدید Sean P. Aune قصد دارم که 10 سرویس ایده آل برای ارسال اس ام اس رایگان از اینترنت را به شما معرفی کنم.

Bloove.com: از طریق نرم افزاری که در تلفن خود نصب می کنید، قادر به ارسال SMS از طریق این سایت خواهد بود. با نصب این نرم افزار می توانید کلیه لیست شماره های خود را به برنامه اضافه کنید تا هنگام ارسال، آسوده تر باشید! ضمنا برای استفاده از این نرم افزار، نیاز به اتصال اینترنت از طریق موبایل خود را دارید. بنابراین احتمالا این سرویس بیشتر در بین کاربران ایرنسل محبوبیت داشته باشد.

ClearSMS.com: سرویسی کاملا حرفه ای برای ارسال تبلیغات از طریق SMS. هنگام ثبت نام، به طور رایگان 10 اس ام اس در اختیار شما قرار می گیرد. از این 10 عدد کمال استفاده را بکنید و اگر تمایل داشتید، برای استفاده های بیشتر، یک اکانت پولی در سایت رجیستر کنید!

GizmoSMS.com: این سرویس امکان ارسال اس ام اس به بیش از 50 کشور مختلف جهان را به شما می دهد. پس اگر دوست یا آشنایی در کشوری به غیر از ایران داشتید، به فکر هزینه ارسال اس ام اس برای او نباشید و از این سایت استفاده کنید!

Group2Call.com: این سرویس علاوه بر ارسال اس ام اس، امکان ارسال پیام صوتی را نیز به شما می دهد! ارسال SMS در این سایت هیچ محدودیت عددی ندارد و برای ارسال پیام صوتی نیز، می توانید تا مرز 50 تا را بدون خرج هیچ مبلغی، به سادگی تمام انجام دهید!

Jaxtr.com: و اما این سایت! مختصرا می توانم این را بگویم که برای استفاده از آن درنگ نکنید! Jaxtr با ویجتی که در اخیارتان می گذارد، این امکان را به شما می دهد تا به وسیله آن، با خوانندگان وبلاگ خود، ارتیاط پیامکی داشته باشید و این یعنی...! ضمن اینکه دوستان آشنای زیادی را می توانید در این سایت بیابید!

OhDontForget.com: از طریق این سایت نه تنها امکان ارسال اس ام اس به طور معمول را دارید، بلکه می توانید با تعیین زمان مشخص، اس ام اس های زمان بندی شده را برای دوستان خود ارسال کنید. متاسفانه این سایت تنها 37 سرویس دهنده خدماتی را پشتیبانی می کند که بیشتر برای افراد آن سوی آب ها مناسب است!

SMSGupShup.com: این سرویس این اجازه را به شما می دهد تا با ارسال یک پیام، آن را دوباره برای گروهی که ایجاد می کنید ارسال نمایید. این گروه می تواند تا 5000 نفر عضو هم داشته باشد!

Swaggle.mobi: اگر کاربری هستید که آیفون دارید، حتما این سایت به دردتان خواهد خورد. وب سایتی برای ارسال اس ام اس که بیشتر برای کاربران آیفون راه اندازی شده است.

Yahoo Mobile: یاهو هم از این قافله عقب نمانده! اما تنها عیب آن عدم پشتیبانی ایران در لیست کشور های آن است. البته این مورد نه بخاطر سرویس دهنده های تلفن در ایران، بلکه به لحاظ سیاست کلی سایت است. به هر حال می توانید از امکان ارسال اس ام اس به دیگر دوستانتان در خارج از ایران از آن استفاده کنید.

Yellowpipe: این سایت در اصل یک سرویس دهنده میزبانی هاست است! اما خوب امکانی را هم برای ارسال اس ام برای دیگران فراهم کرده است. شما حتی می توانید شماره ای را برای دریافت پاسخ اس ام اس ها در اختیار سایت قرار دهید تا برایتان ارسال شود. پس اگر ساکن امریکا و یا اروپا هستید Yellowpipe را از دست ندهید


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:47 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

مدیر پرشین بلاگ، سال گذشته را سال تغییر برای پرشین بلاگ می داند.

مهدی بوترابی با بیان این مطلب، اضافه کرد که تغییرات برای پرشین بلاگ در همه لایه ها و در سطوح فنی و غیر فنی رخ داده است که مهمترین آن ها ارایه نسخه جدید این سرویس وبلاگ بوده است.

راد دانش -مدیر تولید و پیاده سازی پرشین بلاگ- نیز به روز شدن استانداردهای پرشین بلاگ را مهمترین ویژگی نسخه جدید آن اعلام کرد. به گفته دانش هدف از این امر، کاهش فاصله پرشین بلاگ با رقبای خارجی تا حد امکان بوده است. به گفته او استفاده از فناوری های آژاکس، Framework 2 و .NET 2008 از ویژگی های مهم این سایت هستند.

همچنین حسین شرفی -مدیر طراحی وب پرشین بلاگ- نسخه جدید پرشین بلاگ را کاملا تحول یافته دانست. او تغییر نحوه نمایش یادداشت های وبلاگ ها و دسته بندی موضوعات وبلاگ به وسیله تگ ها و ساده تر شدن مدیریت وبلاگ برای کاربران را ویژگی مهم نسخه جدید پرشین بلاگ می داند. به گفته شرفی نسخه جدید پرشین بلاگ اجازه مدیریت کامل وبلاگ را حتی به کاربرانی می دهد که اطلاع زیادی از وب ندارند.


نوشته شده در سه شنبه 87/3/14ساعت 6:46 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

به گزارش خبرنگار سرویس نگاهی به وبلاگ‌های ایسنا، در این نشست که با حضور حمید ضیایی‌پرور، پژوهشگر حوزه وبلاگ‌ها، دکتر علی گرانمایه‌پور، مدرس دانشگاه و علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا برگزار شد، رعایت اخلاق در فضای مجازی مورد تاکید قرار گرفت و فرهنگ‌سازی در این زمینه ضروری عنوان شد.

پژوهشگر حوزه وبلاگ:

تولید محتوای سالم مهمترین راهکار ایجاد فضای اخلاقی در وبلاگ‌هاست

به گزارش ایسنا، حمید ضیایی‌پرور، پژوهشگر حوزه وبلاگ‌ها در این میزگرد اظهار کرد:‌ اساسا این توقع که فضای سایبر به طور کلی و فضای وبلاگستان به طور خاص شبیه فضای واقعی باشد، نادرست است. ما سال‌ها از طبقات و لایه‌های مختلفی که از سطوح فرهنگی در جامعه وجود داشته به عنوان فرهنگ رسمی‌ و غیررسمی ‌تلقی می‌کردیم و همیشه انسان‌هایی تعارفی، مبادی آداب و مقید به اصول اخلاقی بودیم، ولی به محض ورود به فضاهای عمومی ‌و غیر رسمی‌، بدترین و رکیک‌ترین مسائل را راجع به دیگران مطرح کرده‌ایم یا اکنون در فضاهایی که هویت‌ها ناشناخته است همچون رانندگی یا حضور در استادیوم‌ها،‌ رفتار و کردارهای غیرقابل انتظاری را از خود بروز می‌دهیم.

وی تاکید کرد:‌ اکنون آن چیزی که در فضای وبلاگ و سایبر مطرح است، همین افراد جامعه یعنی جوانان، دانشجویان،‌ زنان، مردان و استادانی هستند که در فضای واقعی هم وجود دارند و علت اینکه در فضای مجازی رفتارها و هنجارهای خاصی را از خود بروز می‌دهند به خاطر فاصله‌ میان فرهنگ رسمی‌ و غیررسمی ‌است و اینکه افراد میدان پیدا کرده‌اند در زیر لوای هویت‌های ناشناخته،‌ رفتارهای غیرقابل انتظاری را از خود بروز دهند.

مدیر سایت «خبرنگار» افزود:‌ در حالی که بسیاری از برخی بی‌اخلاقی‌های فضای مجازی اظهار نگرانی می‌کنند من رویکرد فضای مجازی با همه‌ی این مسائل را یک نوع نزدیک شدن لایه‌های فرهنگی می‌دانم،‌ به طوری که لایه‌ فرهنگ غیررسمی ‌جامعه به فرهنگ رسمی‌ نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به بحث انتقاد و انتقادپذیری در وبلاگ‌ها گفت:‌ ما در محیط عادی یاد گرفته‌ایم که از یکدیگر تعریف و تمجید کنیم و کلمات و توصیفات خوبی را به‌کار بریم در حالی که در فضای مجازی تمرین نقد بی‌رحمانه یکدیگر را می‌کنیم.

به گفته‌ وی فضای وبلاگستان امکان و فرصتی را فراهم کرده تا هویت‌های واقعی جامعه، خود را در یک عرصه جدیدی بروز دهند و این مساله بد نیست و اگر اشکالاتی به این فضا وارد است به مردم و به جامعه مربوط می‌شود و این همان فرهنگی است که در جامعه وجود دارد و فرهنگ اصلی و واقعی ما در این فضای مجازی بروز پیدا می‌کند.

ضیایی‌پرور ادامه داد: فرهنگی که لایه‌ ضخیمی‌ از تعارفات و مناسبات رسمی‌ بر آن حاکم است نشان‌دهنده عمق مناسبات اخلاقی و فرهنگی جامعه ما نیست و اگر در فضای وبلاگ‌ها فحاشی، نقد،‌ سرقت ادبی و.... می‌شود همان جامعه واقعی ماست. بنابراین این مساله خارج از جامعه رخ نمی‌دهد که بخواهیم این فضا را طرد یا با آن برخورد کنیم، بلکه می‌تواند در سطح عام و توسط آسیب شناسان جامعه بررسی و نقد شود. به این‌ترتیب زیر سوال بردن و خط و نشان کشیدن برای فعالان این حوزه نمی‌تواند چاره‌ای کند.

وی بر شناخت‌شناسی موضوع اخلاق در وبلاگ‌ها اشاره کرد و گفت:‌ آمار وجود 100هزار وبلاگ فعال و تاثیر‌گذار قابل مقایسه با آمار تیراژ و محتوای روزنامه‌های رسمی‌، نشریات و ژورنال‌های کشور نیست. بنابراین ما با یک حجم انبوه تولید محتوایی در وبلاگ‌ها مواجه هستیم که طبیعتا در آن هزاران مساله غیراخلاقی هم مطرح می‌شود.

ضیایی‌پرور تاکید کرد:‌ اولین راهکار، تحقیق درباره‌ شناخت محتوای وبلاگ‌هاست و برداشت ما این است که بخشی از وبلاگ‌ها به طور طبیعی به مسائل غیراخلاقی پرداخته‌اند. این مسائل از بحث کپی‌رایت و نقض حریم خصوصی گرفته تا هرزه‌نگاری، ادبیات گفتاری، سرقت ادبی و مسوولیت بلاگ سرویس‌ها در برابر غیراخلاقی بودن وبلاگ‌ها را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی بی‌اخلاقی در وبلاگ‌ها گفت:‌ در این زمینه باید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما بررسی کنند که چرا جوانان در فضای مجازی به گونه‌ای دیگر خود را بروز می‌دهند؟ در راس این عوامل محدودیت‌های شدید اجتماعی وجود دارد که در سه دهه گذشته برای جوانان در فضای واقعی قائل شدیم. از سویی دیگر نهادهای آموزشی ما چه الگو و روش و محتوا و فرآیندی را ایجاد کردند که اکنون انتظار داشته باشیم همه چیز در وبلاگ‌ها قانونمند و اخلاقی باشد؟

این پژوهشگر حوزه وبلاگ افزود: زمانی که هنوز قانونی در ارتباط با اخلاقی بودن وبلاگ‌ها وجود ندارد نمی‌توان انتظار برخوردی هم داشت. لذا این مساله هنوز براساس سلیقه و مباحث نسبی است و هر کس از دید خود با این موضوع برخورد می‌کند.

ضیایی‌پرور تولید محتوای سالم را مهم‌ترین راهکار ایجاد یک فضای اخلاقی در وبلاگ‌ها عنوان کرد و گفت: تیپ‌های مذهبی در موج اولیه وبلاگ‌نویسی جایی نداشتند و حتی این پدیده را نفی می‌کردند. اولین بلاگ سرویسی که با سبقه مذهبی ایجاد شد «پارسی بلاگ» بود که برای خود قواعدی را هم تعیین کرد و پس از آن کندوی وبلاگ‌های مذهبی شروع به تولید محتوا کردند. لذا راهکار مهم مقابله با بی‌اخلاقی‌ها تولید محتوای سالم است.

وی افزود: اگر به اندازه کافی وبلاگ وجود داشته باشد که با روش‌های صحیح و سالم تولید محتوا کنند،‌ خود این‌ها، فضای غالب وبلاگستان خواهند شد.

این پژوهشگر حوزه وبلاگ همچنین بر قانون‌مند کردن این موضوع تاکید کرد و گفت:‌ نمی‌توان موضوع برخورد با وبلاگ‌های غیراخلاقی را به سلائق افراد و سازمان‌ها و دستگاه‌ها واگذار کنیم. بنابراین این مساله باید قانون‌مند شود تا شاهد فضای هرج و مرج وبلاگی نباشیم، چراکه ما در این رابطه با خلأ مواجه هستیم.

ضیایی‌پرور همچنین یادآور شد:‌ در بخش ساز و کارهای قانونی وبلاگ‌ها باید سطوح برخورد نیز مشخص باشد، چراکه نباید با همه وبلاگ‌های متخلف در یک سطح برخورد شود.

به گفته‌ وی علاوه بر موضوع جرایم اینترنتی، ما با بحث کپی رایت در وبلاگ‌ها نیز مواجه هستیم. به طوری که برداشت از مطالب وبلاگ‌ها موجب مهاجرت بسیاری وبلاگ‌های فرهیخته شده است. در این میان حقوق مولفان و تولیدکنندگان آثار در وبلاگ‌ها رعایت نمی‌شود و مرجعی هم برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد.

ضیایی‌پرور همچنین تاکید کرد:‌ وبلاگ‌خوان‌ها یا جامعه مخاطب وبلاگ‌ها نیز در تولید مطالب غیراخلاقی تاثیر دارند. بنابراین آسیب‌شناسی اخلاق در وبلاگ‌ها تنها مختص وبلاگ‌نویسان نیست، بلکه به وبلاگ‌خوان‌ها‌ و کامنت‌گذاران هم مربوط می‌شود. اکنون کامنت‌ها هم نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی دارند، چراکه گاهی نگاه کاربران و مخاطبان به مطالب وبلاگ‌ها نگاه اخلاقی نیست.

وی به گروه وبلاگ‌نویسان مرجع در فضای مجازی اشاره کرد و در عین حال گفت:‌ متاسفانه در طیف وبلاگ‌نویسان مرجع که بیشترین خواننده را دارند نیز مسائل اخلاقی کمتر رعایت می‌شود که اگر وبلاگ‌نویسان مرجع مسائل اخلاقی را رعایت کنند دیگران نیز الگو می‌گیرند، اما اگر آن‌ها حریم‌ها را بشکنند انبوهی از افراد با همان ادبیات و روش اظهار نظر می‌کنند.

ضیایی‌پرور تاکید کرد: باید به موضوع رعایت نکردن مسائل اخلاقی در وبلاگ‌ها به عنوان یک آسیب جدی نگاه کرد و نباید سامان‌مند نبودن آن محدودیت‌هایی را برای سایر وبلاگ‌ها ایجاد کند.

وی در عین حال تصریح کرد: فضای غالب وبلاگستان سالم و اخلاقی است و این فضا همواره در بحران‌ها، گلوگاه‌ها و پیچ‌های سیاسی به نفع منافع ملی کشور عمل کرده است. بنابراین کلیت محتوای وبلاگستان فارسی در راستای اصول اخلاقی است و اگرهم آفت و آسیبی وجود دارد به دلیل طبع کار و فناوری‌های نوین است، چراکه هر فناوری آفت‌هایی را همراه خود دارد. بنابراین بحث‌های ما نباید منجر به بهانه برای کسانی شود که می‌خواهند با کل فضای وبلاگ‌ها برخورد کنند.

ضیایی‌پرور تصریح کرد:‌ اقدامات سختگیرانه برای بلاگ سرویس‌ها موجب کوچ کردن وبلاگ‌نویسان به سرویس‌های خارجی می‌شود. همچنین زیاد بودن تعداد وبلاگ‌ها باعث شده کنترل وبلاگ‌ها توسط بلاگ سرویس‌ها نه عقلانی باشد و نه ممکن.

مدرس دانشگاه:

اخلاق در وبلاگ‌نویسی امری نسبی است

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی گرانمایه‌پور، مدرس دانشگاه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اخلاق در وبلاگ‌نویسی اساسا امری نسبی است، افزود:‌ چیزی که در محتوای وبلاگ‌های ایرانی پسندیده نیست ممکن است در محتوای وبلاگ‌های سایر کشورها پسندیده باشد. همچنین رعایت اخلاق در وبلاگ‌نویسی نمی‌تواند به نحوی اعمال شود که مستقیما همچون روزنامه‌ها و سایر نشریات اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: زمینه آموزش وبلاگ یا اینترنت باید از سطح مدارس شروع شود. به عنوان نمونه چین از سال 2002 با تصویب قانونی، آموزش اینترنت را از دوره دبستان شروع کرده است. این در حالی است که آموزش باید همراه با درک مناسب از سوی کاربر باشد.

گرانمایه‌پور با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای تولید محتوای اخلاقی در وبلاگ‌ها گفت: فرهنگ‌سازی زمانی اعمال می‌شود که موضوعی را عمومی‌ کنیم که در دسترس همه قرار داشته باشد.

وی همچنین بر لزوم اهمیت اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در بحث اینترنت تاکید کرد و ادامه داد:‌ این اطلاع‌رسانی همچنین می‌تواند در قالب محتوای درسی و آموزش باشد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:‌ تا زمانی که قانون‌گذاران و کسانی که در ارتباط با اخلاقیات جامعه تصمیم‌گیرنده هستند، قوانین مربوط به نشریات چاپی را به نشریات اینترنتی و مجازی تعمیم دهند، با چالش‌هایی همچون بی‌اخلاقی در وبلاگ‌ها مواجه هستیم. ما هنوز جرم مطبوعاتی را برای نویسندگان این عرصه مشخص نکردیم که می‌خواهیم به سراغ مصادیق جرم‌های اینترنتی و وبلاگ‌نویسی برویم.

گرانمایه‌پور ادامه داد: روشن نبودن تکلیف مصادیق جرم‌های اینترنتی موجب ایجاد یک فضای پیچیده‌ای می‌شود که در آن کاربران، تصمیم‌گیرندگان و سرویس‌دهندگان هر یک به دنبال اعمال کنترل و محدودیت هستند و این کنترل نیز الزاما به معنی پیروی نیست.

وی یادآور شد: رعایت اخلاق حرفه‌ای نیازمند ایجاد چارچوب‌هایی است که در آن کسانی که تحت عنوان گروه یا تشکلی فعالیت می‌کنند انجمن صنفی را برای شناساندن خود ایجاد کنند. این انجمن‌ها کمک می‌کند افراد اطلاعات بیشتری داشته باشند و خود را از لحاظ اخلاقی مسوول بدانند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ ورود تکنولوژی به کشورها همیشه به صورتی بوده که ابتدا تکنولوژی وارد، سپس اخلاق و فرهنگ برای آن تعریف شده است.

به گفته‌ وی اخلاق در وبلاگ نویسی، نسبی است و نمی‌توان آن را از طریق دستورالعمل و محدودیت آموزش داد و افراد را مجبور به اجرای آن کرد. لذا ابتدا باید زمینه‌های فرهنگی استفاده از اینترنت را در جامعه ایجاد کرد.

وی همچنین گفت:‌ فرهنگ‌سازی و رواج برخی اخلاقیات در جامعه نیازمند زمان است. این در حالی است که نسبی بودن اخلاق در وبلاگ‌ها به این دلیل است که این مساله در زمان مکان و فضای خودش تغییر می‌کند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد:‌ هرچه تعداد کاربران وبلاگ‌ها زیاد شود،‌ مشکلات مربوط به آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر متاسفانه وبلاگ‌های ما همچون بسیاری از فضاهای عمومی‌ دیگر جامعه، در حال سیاسی شدن است و هر زمان که فضای فکری جامعه رنگ سیاسی به خود بگیرد، حساسیت به آن نیز بیشتر می‌شود. این در حالی است که به دلیل وجود هویت مجازی در وبلاگ‌ها،‌ هر کس می‌تواند هر کاری را در آن انجام دهد اما در بحث اخلاق حرفه‌ای هنوز خط و مرزی مشخص نشده است و کاربران هم خود را مجبور به رعایت آنها نمی‌کنند.

گرانمایه‌پور با بیان اینکه در بحث اخلاق وبلاگی باید به فضای جامعه خودمان نگاه کنیم، تصریح کرد: هرچه هنجارها،‌ فرهنگ، ارزش‌ها، قانون و ایدئولوژی‌های حاکم، فضای جامعه را فشرده‌تر کند این فضا خودش را در جایی نشان می‌دهد.

گرانمایه‌پور ابراز عقیده کرد: ما باید قدری رو در بایستی را کنار بگذاریم و بپذیریم آنچه در وبلاگ‌ها می‌بینیم واقعیت جامعه خودمان است و تا زمانی که از طریق کنترل، قانون و اعمال فشار بر وبلاگ‌ها نظارت داشته باشیم، «اخلاق» در این عرصه جواب نمی‌دهد.

وی تاکید کرد:‌ ساده‌ترین راه پیشگیری، فرهنگ‌سازی است،‌ مثلا صدا و سیما می‌تواند با اطلاع‌رسانی و آموزش، آگاهی خانواده‌ها را درباره اینترنت افزایش دهد. لذا نباید از مسائل مربوط به ورود تکنولوژی‌ها فرار و در مقابل آن سد ایجاد کرد.

به عقیده وی فرهنگ عمومی‌ ما هنوز درک مناسبی از فضای اینترنت ندارد.

گرانمایه‌پور در عین حال خاطرنشان کرد:‌ اگر تمام ساز و کار‌ها همچون آموزش، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و ساز و کارهای کنترلی را کنار هم‌ گذاریم،‌ باید این واقعیت را بپذیریم که رعایت اصول اخلاقی در وبلاگ‌ها کار بسیار مشکلی است. ورود تکنولوژی‌های مختلف همیشه با چالش‌هایی فرهنگی رو به رو است. بنابراین، آینده عرصه‌ی وبلاگ‌نویسی نیز با حجم عظیمی‌ از جوانان، نوجوانان و کودکانی مواجه است که با اینترنت کار می‌کنند،‌ اما ما هیچ اطلاعاتی درباره‌ نحوه استفاده آنها از اینترنت نمی‌دهیم.

وی افزود: با دسترسی آسان‌تر به خدمات اینترنتی در آینده،‌ چالش‌های اخلاقی نیز بیشتر می‌شود. این در حالی است که بخشی از ابزار کنترلی این قضیه به فرهنگ عمومی‌ بازمی‌گردد. تا زمانی که نظام سیاسی، صنفی، حقوقی و فرهنگی با مطرح کردن این زمینه‌ها تعارف داشته باشد، ما همچنان با این مشکلات مواجه هستیم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد:‌ تکلیف ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی و کسانی که به آن‌ها برای کنترل ابلاغ می‌کنند باید روشن شود، به طوری که مرجع کنترل آنها باید مشخص باشد. یکی از مشکلاتی که در برخورد با اخلاقیات وبلاگی وجود دارد این است که یک نفر با یک مرجع رو به رو نیست، بنابراین باید مراجع مشخص شوند تا چارچوب‌ها تعیین شود. همچنین اگر به دنبال تصویب قانون در این باره نیستیم باید به دنبال آیین‌نامه‌های شفاف و مشخص باشیم.

وی با اشاره به بحث اخلاق‌گرایی در وبلاگ‌ها گفت:‌ با نگاهی به محتوای وبلاگ‌ها ما با وبلاگ‌های عمومی‌، شخصی و تخصصی مواجه هستیم. اخلاق در وبلاگ‌های تخصصی بیشتر به رعایت نکات علمی‌ برمی‌گردد، مانند رعایت کپی رایت یا اجازه گرفتن از مولف. از سویی دیگر «هرزنگاری» مهم‌ترین آسیب وبلاگ‌های عمومی ‌و شخصی است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بخشی از کسانی که در حرفه‌ی وبلاگ‌نویسی فعالیت دارند خواهان این هستند که دولت کار تخصصی سرویس‌دهندگان را وارد مسائل حقوقی نکند و اگر قرار است کنترلی صورت گیرد،‌ باید نهاد دیگری وارد شود، این در حالی است که بار سنگین مسوولیت رعایت نکات اخلاقی در وبلاگ‌ها برعهده‌ی سرویس‌دهندگان است، چراکه آن‌ها فضا و امکانات را در اختیار بلاگرها قرار می‌دهند و اولین خط و مرز و مسیر وبلاگ‌ها در ارتباط با سرویس‌دهندگان است.

مدیر بلاگفا:

فعالیت بسیاری از وبلاگ‌نویسان ممکن است غیراخلاقی باشد،‌ ولی غیرقانونی نیست

به گزارش ایسنا، در این میزگرد علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا نیز با بیان اینکه باید به بازتعریف اخلاق، هنجار و قانون در فضای مجازی بپردازیم، اظهار کرد:‌ ما در فضای واقعی یک مساله‌ای به نام اخلاق داریم مانند دروغ گفتن و غیبت کردن. یک مساله به نام هنجار داریم، همچون پوشش لباس و چیزی به نام قانون داریم که به حقوقی که برای اشخاص در نظر گرفته می‌شود، مربوط است که در آن منافع کل کشور در نظر گرفته می‌شود و الزاما ارتباطی هم با اخلاق ندارد.

وی افزود: به طور مشخص چه در خارج از کشور و چه در داخل، از لحاظ حقوقی به مساله قانون توجه شده است. به عنوان نمونه در رابطه با بحث تخلف در فضای مجازی و وبلاگ‌ها، نهادها و ساز و کارهای کاملا قانونی برای برخورد با این قضیه وجود دارد و تعریف شده است که مثلا سرویس‌دهندگان وبلاگی در چه جایگاهی نسبت به اجرای قوانین هستند. این آیین‌نامه‌ها و ساز و کارهایی که از طرف نهادهای مربوطه برای نظارت و اعمال قانون در فضای مجازی مشخص شده باید تخلفات را تشخیص دهند. لذا تشخیص این مساله برعهده بلاگ‌سرویس‌ها نیست.

وی یادآور شد: آنچه در خارج از کشور در مورد اخلاق در وبلاگ‌ها وجود دارد یک قضیه خودجوش از فضای وبلاگ‌ها با نگاهی آرمان‌گرایانه و نه الزاما از طرف نهادهای قانونی است، به طوری که بخشی از وبلاگ‌ها کدهای اخلاقی را مشخص می‌کنند که به عنوان منشور وبلاگ‌نویسی در نظر گرفته شوند.

شیرازی افزود:‌ این منشور در گروه‌های مختلف وبلاگ‌نویسی و به عنوان یک هدف نهایی برای آن‌ها منتشر می‌شود. لذا قانون از طرف نهادهای قانونی اعمال و اخلاق وبلاگ‌نویسی توسط گروه‌های مختلف وبلاگ‌نویسی و با یک دیدگاه آرمان‌گرایانه اجرا می‌شود که در نهایت به ایجاد یک وبلاگستان بهتر کمک می‌کند.

وی یادآور شد:‌ هر کدام از قشرهای مختلف یک جامعه برداشت‌ها و نظرات متفاوتی را از اخلاقی بودن در وبلاگ‌ها دارند.

شیرازی تصریح کرد:‌ ما در برخی مسائل حقوقی و قانونی امکان برخورد داریم. مثلا انتشار مطالب غیراخلاقی پرنو طبق قانون قابل پیگرد و برخورد است، ولی آیا می‌توان با وبلاگ‌نویسی که فردی دیگری را به شکل غیراخلاقی مورد نقد قرار داده نیز برخورد کرد؟‌ بنابراین فعالیت بسیاری از وبلاگ‌نویسان ممکن است غیراخلاقی باشد،‌ ولی غیرقانونی نیست. در نمونه‌ای دیگر وبلاگ کسی به دلیل کپی کردن مطالب دیگران مسدود نمی‌شود، اما کپی کردن یک مساله غیراخلاقی است که باید در مورد آن در وبلاگستان بحث شود.

مدیر بلاگفا یادآور شد: ما با استناد به حقی که در زمان ثبت یک وبلاگ حفظ می‌کنیم می‌توانیم وبلاگ‌هایی که مسائل ذکر شده را رعایت نمی‌کنند مسدود کنیم. از سویی دیگر نهادهای قانونی در مورد تخلفات قانونی و حقوقی همچون تجاوز به حریم خصوصی یا انتشار مطالب پرنو، حق مسدود کردن وبلاگ را به سرویس‌دهندگان می‌دهند، اما ما نمی‌توانیم وبلاگی را صرفا به دلیل غیراخلاقی بودن مسدود کنیم، چراکه این اقدام منجر به سلیقه‌ای عمل کردن هر یک از بلاگ‌سرویس‌ها می‌شود، مگر آنکه همین موارد نیز از سوی مراجع مشخص شود.

شیرازی در عین حال تصریح کرد:‌ تعداد وبلاگ‌هایی که مسائل اخلاقی را نادیده می‌گیرند درصد بسیار پایینی از کل وبلاگستان را شامل می‌شوند. اما دلیل مشهود بودن همین تعداد، زیاد بودن بینندگان آن‌هاست. بنابراین مطالب غیراخلاقی، اکثریت و غالب وبلاگ‌های ما نیستند و جز کوچکی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی ابراز عقیده کرد: ما باید در وبلاگ‌ها درباره بی‌اخلاقی‌هایی که خارج از موارد قانونی است بحث کنیم، چراکه مثلا همه در مورد لزوم منتشر نشدن مطالب پرنو توافق دارند، اما آیا بحث نقد مذهب یا انتشار مطالب دیگران در وبلاگ‌ها هم اخلاقی است یا خیر؟

شیرازی گفت:‌ در بحث قانون و تخلفات قانونی باید مصادیق این مساله در وبلاگستان روشن شود. در این میان ما با مصوبات و مصادیقی مواجه هستیم، اما چه مرجعی باید این مصادیق را بسنجد؟ و نهایتا هر یک از این نهادها در چه سطحی باید این قضیه را اعمال کنند؟ باید مشخص شود وظیفه بلاگ‌سرویس‌ها و نهادهای قانونی چیست؟ این در حالی است که باید این اختیارات از لحاظ قانونی مشخص باشد تا از بلاگ سرویس‌ها فراتر از حد و وظایف آن‌ها انتظاری نباشد، چراکه اخلاق جایگاهی است که الزاما در قوانین مشخص نشده است.

وی گفت:‌ حلقه‌های وبلاگ‌نویسی تاثیرگذار با گرایش‌های مختلف می‌توانند جنبشی را شروع کنند که باعث تعریف مصادیق اخلاقی در وبلاگ‌ها شوند و در نهایت به رایج شدن این مصادیق کمک کنند. بنابراین این قضیه را باید به خود جامعه وبلاگ‌نویسی واگذار کنیم تا با وجود سلیقه‌های مختلف، تعاریف اخلاقی مشخصی وجود داشته باشد.

شیرازی تصریح کرد: مراجع و ‌آیین‌نامه‌ها برخی موارد و مصادیق بی‌اخلاقی را تعیین کرده‌اند و سرویس‌دهندگان وبلاگ صرفا بسترساز و ایجاد کننده بستر فنی برای وبلاگ‌نویسی هستند و نباید در نقش تعیین مصادیق اخلاقی عمل کنند و با بحث‌های حقوقی درگیر شوند.

مدیر بلاگفا افزود:‌ سرویس دهنده‌ها تخصص حقوقی ندارند، بنابراین اگر وارد بحث تعیین مصادیق اخلاقی شوند، همه چیز سلیقه‌ای می‌شود و از طرفی اعتماد کاربران به سرویس‌دهندگان از بین می‌رود. لذا اگر قرار است سرویس‌دهنده با موارد بی‌اخلاقی در وبلاگ‌ها برخورد کند، باید مصادیق آن از سوی دولت و نهادی که از لحاظ حقوقی اعتبار و تخصص دارد مشخص شود تا در عین اعتماد کاربران، در صورت بروز تخلفی، سرویس‌دهنده وبلاگ بتواند به ایجاد شرایط بهتر برای برخورد با تخلف کمک کند.

وی در پایان یادآور شد: وبلاگ‌ها در تعامل با یکدیگر هستند و از طریق نقد مطالب یک وبلاگ در دیگر وبلاگ‌ها یا در بخش نظرات آن‌ها، نوعی تعامل در وبلاگستان شکل گرفته است.

وبمسترها پولدار شوید !! هر کلیک 250 ریال


نوشته شده در دوشنبه 87/3/13ساعت 4:44 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به این‌که فردی مظنون در ارتباط با تخریب کتیبه‌ی هخامنشی خارک شناسایی شده است، گفت: به‌دلیل مسایل امنیتی، درباره‌ی فرد مظنون و قصد او از تخریب عمدی اثر نمی‌توان چیزی گفت؛ ولی با همکاری دادگستری و یگان حفاظت سازمان، مظنون را شناسایی کرده‌ایم و با ارایه‌ی اطلاعات، ممکن است که او خود را مخفی کند.

روز گذشته (دهم خردادماه) توسط دوست‌داران میراث فرهنگی اعلام شد که کتیبه‌ی میخی فارسی باستان کشف‌شده در جزیره‌ی خارک، به‌دست اشخاص ناشناس با پتک و تیشه نابود و منهدم شده است. این کتیبه، آبان‌ماه سال گذشته در جریان عملیات احداث یک جاده پیدا شد و از آن به‌عنوان سند هویتی خلیج فارس و سندی درباره‌ی نام «خلیج فارس» یاد می‌شد.

در مطالعه‌ی این کتیبه توسط کارشناسان اعلام شد که متن این اثر هخامنشی در پنج سطر و به زبان فارسی باستان نوشته شده است.

احمد دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تخریب 10 تا 15 درصدی این کتیبه‌ی تاریخی را تأیید و بیان کرد: این کتیبه با هماهنگی نیروی انتظامی، بخشداری خارک و مقامات محلی نگهداری می‌شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به کشیدن فنس قفل و کلیددار در اطراف این کتیبه، اظهار داشت: روز گذشته به ما خبر رسید که فردی با ورود به محوطه، روی قسمتی از کتیبه خط کشیده است.

وی درباره‌ی شیوه‌ی حفاظت از کتیبه‌ی تاریخی خارک، توضیح داد: آنجا کشیکی داریم که به کتیبه سرکشی و آن‌را چک می‌کند.

او درباره‌ی این‌که عبور از فنس ایجادشده در اطراف کتیبه کاری آسان بوده است، گفت: در فاصله‌ی 50 تا 60 متری کتیبه، کیوسک حراست نفت قرار دارد که نیروی انتظامی هم آنجا به‌صورت شبانه روز کشیک می‌دهد[!]

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کتیبه مراقب دایم داشته، چگونه تخریب شده است؟ بیان کرد: کشیک شبانه‌روز مراقب بوده، اما حالا ممکن است، یک زمان، جایی رفته باشد که فرد مظنون هم از همان لحظه استفاده کرده است[!]

دشتی بر بررسی برای شناسایی مظنون تأکید کرد و افزود: روی قسمت‌هایی از کتیبه خط‌ کشیده شده است و احتمال دارد، فرد مظنون با میخ یا چیزی شبیه آن این کار را کرده باشد.

وی با تأیید عمدی بودن تخریب کتیبه‌ی تاریخی خارک، ادامه داد: ما به‌دنبال مظنون هستیم، ولی نباید اطلاعات را بیرون دهیم، چون ممکن است که مظنون از دست برود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که انگیزه‌ی تخریب‌کننده‌ی اثر از این اقدام چه بوده است، توضیح داد: ما محکم به‌دنبال کار هستیم و چون درحال پی‌گیری هستیم، نباید اطلاعات را منتشر کنیم. البته ممکن است که فرد مظنون فرصت نکرده باشد، همه‌ی اثر را از بین ببرد. کسی که این کار را انجام داده، مترصد زمان بوده است.

وی درباره‌ی انتقال این کتیبه به موزه نیز اظهار کرد: کتیبه روی صخره قرار گرفته و همین ویژگی، نشانه‌ی اصالت آن است و این اثر را نمی‌توان منتقل کرد.

او با اشاره به بازدیدش از کتیبه‌ی تاریخی خارک پس از تخریب آن، افزود: حدود 10 تا 15 درصد آن دچار تخریب شده و مشخص است که کتیبه‌ی تاریخی خارک خیلی متضرر نشده است و قسمت‌های اصلی آن مشکلی ندارند.

دشتی در شرایطی این سخنان را مطرح کرد که معاون بخشدار جزیره‌ی خارک اعلام کرده است: هفتاد درصد نوشته‌های کتیبه به‌شدت آسیب دیده و تنها یک خط از آن سالم مانده است.

همچنین رضا مرادی غیاث‌آبادی ـ دوست‌دار میراث فرهنگی ـ گفته است که اکنون نگرانی دیگری نیز برای تخریب احتمالی دیگر آثار باستانی نویافته در جزیره‌ی خارک مانند سمت‌نمای جغرافیایی و نردهای سنگی وجود دارد.

 

 

وبمسترها پولدار شوید !! هر کلیک 250 ریال


نوشته شده در دوشنبه 87/3/13ساعت 4:44 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

تجربه کردم هر کس که حد و مرز روابط را مشخص کند خودش را حفظ کرده است.

تجربه کردم تلاش بی‌نتیجه بهتر از زندگی بی‌تلاش است.

تجربه کردم استواری انسان‌ها بیشتر از کوه است.

یادم باشد برای درس گرفتن و درس دادن به دنیا آمده‌ام ...نه برای تکرار اشتباهات گذشتگان

یادم باشد هیچگاه لرزیدن دلم را پنهان نکنم تا تنها نمانم.

یادم باشد که هیچگاه از راستی نترسم و نترسانم.

یادم باشد پاکی کودکی‌ام را از دست ندهم.

یادم باشد که عشق کیمیای زندگی است.

تجربه کردم خوشرویی حلال تمام مشکلات است. تجربه کردم افکار عالی با پشتکار عالی، زندگی عالی به دنبال می‌آورد.

 

وبمسترها پولدار شوید !! هر کلیک 250 ریال

 وبمسترها پولدار شوید !! هر کلیک 250 ریال

 وبمسترها پولدار شوید !! هر کلیک 250 ریال


نوشته شده در دوشنبه 87/3/13ساعت 4:42 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
Design By : Pars Skin