سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

به دنبال اعتراف دویچه تلکام به جاسوسی تلفنی از خبرنگاران و مدیران ارشد این شرکت، اعضای هیات مدیره‌ی دویچه تلکام و دو نشریه‌ی آلمانی اعلام کردند از این شرکت شکایت خواهند کرد.

به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پی اوج‌گیری رسوایی بزرگ‌ترین شرکت تلفنی اروپا پس از اعتراف آن به جاسوسی از خبرنگاران و مدیران ارشدش، مقر دویچه تلکام مورد بازرسی دادستان‌ها قرار گرفت.

اعضای هیات مدیره‌ی دویچه تلکام نیز در این بین اعلام کردند برای ردگیری مکالمات تلفنی‌شان و نقض شدن حریم خصوصی از این شرکت شکایت خواهند کرد.

یک روزنامه‌ی اقتصادی نیز این شرکت را به جاسوسی از کارمندانش متهم کرده و مدیر اجرایی فعلی این شرکت در حال بررسی خطر درگیر شدن در این ماجراست.

دویچه تلکام اوایل هفته‌ی گذشته به استخدام کارآگاهانی به‌منظور ردگیری صدها هزار مکالمه تلفنی مدیران ارشد خود و خبرنگاران برای شناسایی منابع درز اطلاعات به مطبوعات اعتراف کرد.

این شرکت تاکنون به جاسوسی از مجله Capital اعتراف کرده اما فاینشیال تایمز دویچه لند (FTD) ادعا کرده این نشریه نیز قربانی جاسوسی دویچه تلکام بوده است.

بر اساس گزارش این نشریه، دویچه تلکام هشت سال قبل کارآگاهانی برای جاسوسی از خبرنگاران آن و حتی فیلمبرداری مخفیانه اتاق خبری‌اش استخدام کرده بود.

هر دو نشریه‌ی FTD و Capital به مرکز انتشارات Gruner und Jahr تعلق دارند که به نوبه خود به غول رسانه‌یی آلمانی Bertelsmann متعلق است؛ این ناشر هشدار داده در حال بررسی اتهامات کیفری و مدنی علیه دویچه تلکام است.

شرکت مخابراتی ضمن اعتراف به اقدامات غیرقانونی خود، تاکید کرده که شرکتی که برای جاسوسی استخدام کرده به مکالمه تلفنی خبرنگاران گوش نکرده و تنها جزئیات تماس گیرندگان و مدت زمان تماس آن‌ها را ثبت می‌کرده است
نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:7 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

براساس برآوردهای اولیه اپراتورهای مخابراتی چین، زلزله‌ی اخیر سی چوان، حدود یک میلیارد دلار به آن‌ها خسارت زده که بیش‌تر به علت آسیب‌های زیرساختی بوده است.

به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در زلزله‌ی سی‌چوان چین بیس استیشین‌های بسیاری آسیب دیده، بیش از 142 هزار دکل تلفن افتاده و حدود 29 هزار کیلومتر کابل مخابراتی قطع شده است.

بنا بر اعلام وزارت صنعت و فن آوری اطلاعات چین، در حدود شش شرکت از جمله چاینا تلکام، چاینا موبایل، چاینا نت‌کام، چاینا یونیکام از این زلزله خسارت دیدند.

براساس این گزارش از زمان وقوع زلزله، صنعت مخابرات این کشور در حدود 32 هزار نفر را برای کمک به تعمیر خسارات بسیج کرده اما آسیب دیدن جاده‌ها و پس لرزه‌هایی که موجب رانش‌ زمین شده از کار آن‌ها ممانعت کرده است.

همچنین بنا بر اعلام مقامات چینی، ارتباطات در 109 شهر کوچک در هشت ناحیه‌ی به شدت آسیب دیده در سی‌چوان برقرار شده است.

نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:6 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

پهنای باند مورد نیاز در این زمینه جوابگو نیست
تلاش می‌کنیم این اختلال برطرف شود

با آغاز ثبت‌نام اینترنتی سیم‌کارت‌های 150 هزار تومانی همراه اول از روز گذشته بسیاری از متقاضیان به پورتال همراه اول با آدرس www.mci.ir مراجعه کردند اما به علت بروز اختلال در این روند نتوانستند ثبت نام خود را تکمیل و به اتمام برساندند؛ ظاهرا بیش‌ترین اختلال در زمان تکمیل بخش مربوط به عملیات بانکی رخ داده است که این مشکل امروز هم ادامه دارد.

عباسعلی ابوالفضلی - مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات سیار - در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی علت اختلال در سیستم ثبت‌نام اینترنتی سیم‌کارت‌های 150 هزار تومانی اظهار کرد: در همه‌ی سازمان‌های شبکه‌یی مانند سازمان سنجش که متقاضیان در روزهای معین برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند، شاهد بروز اختلال در روزهای اولیه هستیم که این امری طبیعی است زیرا در ساعات و روزهای اولیه به دلیل افزایش متقاضی و مراجعان ترافیک بالا رفته و اختلالات در روند ثبت‌نام به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر این که پهنای باند مورد نیاز ما در این زمینه جوابگو نیست گفت: تا زمانی که به طور کلی پهنای باند در کشور افزایش نیابد و در این زمینه نیز میزان بیش‌تری اختصاص داده نشود با این مشکل مواجه خواهیم بود.

ابوالفضلی تاکید کرد: درصدد افزایش میزان پهنای باند برای این ثبت‌نام هستیم زیرا به دلیل مراجعه‌ی زیاد بسیاری از متقاضیان که برای ثبت‌نام به سایت مراجعه کردند با مشکل مواجه شدند و در تلاشیم تا این موضوع را حل کنیم.

به گزارش ایسنا ثبت‌نام سیم‌کارت‌های 150هزار تومانی به صورت اینترنتی از روز گذشته در کل کشور آغاز شده و ثبت‌نام حضوری این سیم‌کارت‌ها که به گفته‌ی مسوولان حدود 10میلیون ظرفیت برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، از تاریخ 22 و یا 23 تیرماه جاری آغاز خواهد شد.

به گفته مسوولان واگذاری این سیم‌کارت‌ها به شرط وجود امکانات و ظرفیت شبکه، بر اساس تاریخ و تعداد ثبت‌نام کنندگان در مدت 45 روز صورت می پذیرد و واگذاری نیز در هر استان، به صورت مجزا انجام و در هر مرحله 2 سیم‌کارت به هر متقاضی تحویل می‌شود.


نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:6 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

به مناسبت روز جهانی خلیج فارس زنجیره‌ی انسانی در سواحل خلیج فارس در جزیره‌ی قشم تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های میناب، بندرعباس و قشم با گردهم آمدن در ساحل خلیج فارس در جزیره‌ی قشم به مناسبت روز ملی خلیج فارس و در حمایت و حفاظت از این هویت ملی،‌ زنجیره‌ی انسانی تشکیل دادند. این مراسم با موسیقی آیینی گروهی محلی همراه بود، این گروه موسیقی نوای آیینی و مذهبی خلیج فارس را به‌عنوان یکی از موسیقی‌های قدیمی و بومی منطقه اجرا کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی‌پور ـ امام جمعه‌ی قشم ـ در این مراسم و پیش از تشکیل زنجیره‌ی انسانی، گفت: روز ملی خلیج فارس، بخصوص در سال‌های اخیر که دشمنان نظام و ملت به بهانه‌های واهی و بدون سند، جنگ روانی برای آن راه انداخته و اذهان مردم را به این مسأله متوجه کرده‌اند، ارزشمند است.

وی افزود: عرب‌ها مستندات تاریخی درباره‌ی خلیج فارس ندارند که ادعا می‌کنند؛ اما ایران مدارک مستند زیادی دارد و سازمان‌های بین‌المللی نیز بر آن صحه گذاشته‌اند.

در این مراسم، ازسوی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد قشم، بیانیه‌ای صادر شد که در بخشی از آن آمده است: نام خلیج فارس تا ابد فارس می‌ماند و سازمان ملل نه‌تنها بر نام خلیج فارس تاکید کرده، بلکه در مکاتبه‌های خود با دیگر کشورها درخواست کرده است که به این نام پایبند باشند.

ساکنان این منطقه نخستین انسان‌هایی بوده‌اند که دریانوری را آموختند و دریانوری ایرانیان به 500 سال پیش از میلاد مسیح (ع) برمی‌گردد. تلاش ایران دربرابر تغییر نام خلیج فارس از سال 1337 آغاز شد و ایران در آن دوره، اعتراض رسمی خود را به دولت وقت عراق اعلام کرد. دولت ایران در آن زمان دربرابر این نام مجعول واکنش نشان داد و حتا از ورود کالاهایی که روی آن‌ها نام خلیج عربی بود، جلوگیری کرد. در این زمان، برخی از کشورهای عربی اعتبار کلانی را از بخش درآمدهای نفتی خود برای تغییر نام خلیج فارس اختصاص دادند. انگیزه‌ی این تغییر نام به‌جز ایجاد فتنه در میان ملت‌ها چیز دیگری نیست.
نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:4 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راستای اجرای سیاست های ابلاغ شده در مورد اصل 44 قانون اساسی، از ابتدای سال جاری 1770 میلیارد ریال از سهام خود را واگذار کرده است.
به گزارش ایسنا این سازمان اعلام کرد: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی در سال جاری 240 میلیارد تومان از سهام سازمان واگذار می‌شود.
از این میزان تا کنون در حدود 177 میلیارد تومان سهم در فروردین ماه توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار کرده است.
این میزان از واگذاری سهام معادل حدود 73 درصد کل تعهدات این سازمان در زمینه اصل 44 قانون اساسی در سال 87 است. این سازمان با توجه به اهمیت بسیار زیاد اجرای دقیق و سریع اصل 44 قانون اساسی با انجام 73 درصد تعهدات خود در زمینه این اصل، درصدد است تا پایان سال ضمن واگذاری 27 درصد دیگر از سهام تعهدی خود به بخش خصوصی و غیر دولتی، سهام بیشتری از شرکت های تابعه را واگذار کند.
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مرحله 382 میلیون سهم خود در شرکت تراکتورسازی ایران معادل 43 درصد کل سهام این شرکت را به ارزش حدود 177 میلیارد تومان از طریق بورس واگذار کرده است.
شرکت تراکتورسازی ایران دارای چند شرکت زیر مجموعه از جمله ماشین‌آلات صنعتی، ریخته‌گری، موتورسازان و آهنگری است که در زمینه تولید تراکتور، ماشین و ابزار کامیونت و خودروهای دیزلی فعالیت دارند
نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:4 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

یکی از برجسته‌ترین اصول اقتصادی قانون اساسی این است که یک فرمول یک بار برای همیشه ارائه نکرده است اما تصریح کرده که هر نوع بازآرایی نقش دولت‌ها مستلزم تهیه گزارش کارشناسی است که نشان دهد بخش خصوصی ارتقاء توانمندی‌ پیدا کرده و می‌تواند مسئولیت‌های جدید را در اقتصاد به عهده بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر فرشاد مومنی ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ـ در همایشی که با موضوع اصل 44 قانون اساسی در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد گفت: سیاست‌های اقتصادی قانون اساسی از زمان تصویب این قانون محل بحث و مجادله بوده است.

وی گفت:‌ در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پس از مشخص شدن جهت‌گیری‌های اصول اقتصادی، حمله‌هایی از موضع نقد رادیکال از سوی کسانی که معتقد بودند این سمت‌گیری‌ها راست گرایانه است و نمی‌تواند اهداف نظام اسلامی را تامین کند، صورت گرفت. اما بعد از سال 1360 روند تغییر کرد، انتقادهایی که به آن وارد می‌شد به طور عمده ناظر بر متهم ساختن این جهت‌گیری‌ها به رادیکایسم و دور بودن از مبانی شناخته شده اقتصاد بازار بود.

وی ادامه داد: از نظر من این گروه انتقادها از موضع اصول بدیهی پیشینی به یک ایده مستقل و راهگشا برای اقتصاد و توسعه ایران صورت می‌گیرد. اصول اقتصادی قانون اساسی به طرز شایسته‌ای سه گروه از بصیرت و دانایی‌ها را با هم ترکیب کرده است و اگر این اصول در چارچوب قانون اساسی متعهد به اجرا بودند آنگاه وضعیت حوزه‌های اقتصاد ایران به مراتب بهتر بود.

مومنی توضیح داد: این دانسته‌ها که به طرز فوق العاده‌ای با هم ترکیب شدند عبارتند از بصیرتی عمیق درباره تاریخ اقتصاد ایران و واقعیت‌های تاریخی شکل دهنده به استمرار وضعیت توسعه نیافتگی در ایران، دسته دوم این بصیرت‌ها مجموعه دستاوردهای نظری و تجربی در حوزه اقتصاد توسعه است و به نظر می‌رسد تدوین کنندگان قانون اساسی توانستند با برخورد انتقادی و فعال با آموزه‌های راست گرایانه و چپ گرایانه در قالب سنتی به الگوی میانه دست یابند به طوری که نقاط قوت هر یک از آموزه‌ها را بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف به همراه داشته باشد.

وی افزود: گروه سوم از بصیرت‌هایی که در تدوین اصول اقتصادی قانون اساسی به کار گرفته شده است، بصیرت‌های اقتصادی است، شاید در طول تاریخ اسلام حتی یک بار هم اتفاق نیفتاده باشد که با نیت طراحی مجموعه جهت‌گیری جامع برای اداره جامعه براساس موازین اسلامی، این میزان اسلام شناسان به همراه تعدادی از کارشناسان متخصصان جمع شوند و از حداکثر ظرفیت‌های مشورتی با دیگران استفاده و چارچوبی را طراحی کنند که به تعبیر شهید بهشتی ناظر بر درکی از اسلام قابل پیاده شدن در شرایط موجود است و فرآیندی طولانی از گفت و شنود و بحث‌ و مجادله درباره مبانی آنها، تفاهمی حاصل شده است. بنابراین قانون اساسی به طور کلی اصول اقتصادی آن به طور مشخص پدیده‌ای منحصر به فرد در تاریخ اسلام است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مسئله‌ای که پدیده توسعه‌ نیافتگی را در تاریخ اقتصاد ایران از انقلاب صنعتی تا به امروز استمرار می‌بخشد به سازمان‌دهی جنگ روانی غیر متعارف در برابر این جهت‌گیری‌ها بر می‌گردد به طوری که بسیاری از امور را که نسبت اندکی با واقعیت داشتند بر اثر تبلیغ و تکرار جا انداختند که به تدریج در سطح گرو‌ه‌های کارشناسی و نظام سیاست‌گذاری تبدیل به اصول بدیهی و مسلمی شد که تردیدی درباره آن وجود ندارد. یکی از اتهام‌هایی که پس از 1360 به قانون اساسی وارد می‌شد این بود که اصول اقتصادی آن جهت‌گیری‌های تمرکز گرایانه و دولت سالارانه دارد در حالی که در واقع چنین نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: مصوبات قانون اساسی شناخت از مشارکت‌کنندگان در تدوین قانون اساسی و تجربه‌های تاریخی که پس از معطل ماندن بخشی از اصول قانون اساسی وجود دارد، حکایت از این دارد که با گذشت هر روز واقع بینی و بصیرت‌های توسعه گرایانه مندرج در آن اصول به طور فزاینده‌ای روشن می‌شود. هوشمندی تدوین کنندگان قانون اساسی و تلفیق خردمندانه اصول گرایی و واقع‌گرایی با مطرح شدن سیاست‌های کلی اصل 44 خود را به شکل دیگری نشان می‌دهد.

وی گفت: برای آشکار شدن قدر و منزلت چارچوب طراحی شده می‌توان به این نکته اشاره کرد که در ما‌ه‌های اول پس از جنگ تحمیلی زمانی که بحث از بازنگری قانون اساسی مطرح شد، حضرت امام خمینی (ره) به طور شفاهی و کتبی تصریح کردند که به اصول اساسی قانون اساسی خدشه‌ای وارد نیست و نباید تغییری در آن صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اکنون سوال مطرح می‌شود تصریح کرد: اول اینکه دلایل مخالفت گسترده توسط گروه‌های ذی‌نفع چه بود؟ و دیگر اینکه چرا ما فکر می‌کنیم این اصول همچنان برای اقتصاد ایران راهگشاست و هر گونه مصلحت اندیشی و تجدیدنظر در آن اگر فاقد مبانی و منطق‌های کافی باشد پیشاپیش محکوم به شکست است.

مومنی اضافه کرد: مشکل اصلی مخالفان با اصول اقتصادی قانون اساسی این است که این اصول بر محور بالندگی تولید و اشتغال کامل و عدالت اجتماعی سازمان دهی شده است که این با اقتضاعات اقتصادی سیاسی رانتی که در طی قرن‌ها و عصرهای مختلف خصلت‌رانتی‌اش را حفظ کرده سازگاری ندارد. نمی‌خواهم بگویم کلیه کسانی که از موضع انتقادی به اصول اقتصادی قانون اساسی نگاه می‌کنند عضو گروه‌های رانت‌رو هستند اما بدون تردید تحت تاثیر آنها قرار دارند. یکی از انتقادهایی که نسبت به اصول اقتصادی قانون اساسی مطرح می شود این است که چرا نظر غالب برای شروع فعالیت‌های اقتصادی به بخش دولتی اختصاص دارد و برای تعاونی‌ها نقش درجه دوم و برای بخش خصوصی نقش درجه سوم در نظر گرفته می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: این سوال به همان اندازه که نشان می‌دهد این جهت‌گیری مستعد است تا برای آن جوسازی صورت بگیرد به همان اندازه هم از واقع‌نگری نسبت به بصیرت‌های سه‌گانه به دور است. از دیدگاه‌ قانون اساسی و تدوین کنندگان آن با این واقعیت تاریخی روبرو هستیم که از دوره انقلاب صنعتی به بعد کوشش‌های مشترکی توسط قدرت‌های بزرگ که منافع را در ضعف بنیه تولیدی ایران می‌دیدند صورت گرفت به طوری که می‌خواستند مشارکت ایران دراقتصاد جهانی را از موضع عرضه مواد خام و وارد کردن کالاهای ساخته شده باشد.

او ادامه داد: در طول تاریخ ایران از انقلاب صنعتی تا امروز، تا زمانی که دولت وارد اقتصاد شد تعداد کارگاه‌های بزرگ متعلق به بخش خصوصی نزدیک به صفر بوده است. به طور اساسی توسعه صنعتی زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که شرایط مساعد فراهم شود و بنگاه‌های نوپا به آرامی از نظر مقیاس تولید رشد کنند. زیرا در مقیاس‌های بزرگ مسئله تخصصی شدن امور تقسیم کار عقلایی معنی‌دار می شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این سوال مطرح می‌شود که چرا همچنان بیش از 95 درصد بنگاه‌های اقتصادی فعال در ایران را بنگاه‌های کوچک مقیاس تشکیل می‌دهند. این نمایانگر شرایط اقتصاد ملی سیاسی ایران است که منجر به ریسک گریزی بخش خصوصی می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه به قاعده ترتیبات نهادی که با مشارکت حکومت‌های غیر توسعه‌گرا و مطامع قدرت‌های بزرگ سامان پیدا کرد، نظام پاداش دهی اقتصادی و اجتماعی در ایران به گونه‌ای شکل گرفت که در آن فعالیت‌های غیر مولد، سیطره کامل نسبت به فعالیت‌های مولد پیدا کرد به طوری که فعالیت‌های مولد به دلیل داشتن سه ویژگی منطبق با اقتضائات اقتصاد سیاسی ایران قادر به رقابت با فعالیت‌های غیر مولد نیستند. این سه ویژگی‌ عبارتند از پربازده‌تر بودن، زودبازده‌تر بودن و کم خطر بودن فعالیت‌های دلالی نسبت به فعالیت‌های تولیدی.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای ریشه‌یابی دلالی می‌توان به کتاب "سه سال در ایران" مراجعه کرد که در آن به صراحت اظهار می‌شود که ایرانیان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی همگی مادر زاد دلال به دنیا آمدند. این مسئله ریشه‌درا بودن فرهنگ سوادگری و دلالی را در اقتصاد سیاسی ایران و ترکیبی از ناامنی‌هایی که منجر به ریسک‌گریزی بخش خصوصی شده است نشان می‌دهد. شرایطی در اقتصاد سیاسی که تنها فعالیت قابل توجیه را فعالیت دلالی کرده بود منشاء اندیشه‌ای درست از سوی تدوین کنندگان قانون اساسی است که برای ساختن بخش خصوصی پویا و توسعه‌گرا باید ازیک دوره گذرا عبور کرد. این بدین معنی نیست که در طول تاریخ استثناهایی وجود نداشتند، بدون تردید انسان‌های بزرگی وجود داشتند که مانند تک‌ ستاره‌ای در تاریخ اقتصادی ایران می‌درخشند اما با تک ستاره‌ها نمی‌توان سیستم بنا کرد.

وی افزود: پس شکل‌گیری الگوی مونتاژ در دوره پهلوی با الگوی جدیدی از رواج صنعتی در ایران روبه رو هستیم که به آرامی بخش خصوصی مقیاس تولید را افزایش می‌دهد اما در راستای گسترش مصرف و نه افزایش بنیه تولیدی براساس مطالعات سازمان برنامه و بودجه سابق به اعتبار ادبیات گسترده موجود در این زمینه ماموریت اصلی صنایع مونتاژ، ارتقاء بنیه تولیدی کشورهای در حال توسعه نبود بلکه ماموریت اصلی آن گسترش مصرف وابسته بود. برآوردهای سازمان برنامه و بودجه نشانگر این است که کل قابلیت بخش صنعت ایران در سال‌های پایانی حکومت دست نشانده پهلوی، از محل صادرات صنعتی فقط توانایی تامین نیازهای وارداتی سه روز صنعت داشتیم. این مسئله سطح قابلیتی را که از نظر تولیدی در اقتصاد ایران ایجاد نکرده بود مشخص می‌کند.

دکتر مومنی اضافه کرد: تدوین کنندگان قانون اساسی با این واقعیت‌ها روبرو بودند بنابراین اصل 43 را طراحی کردند و در آن خطوط کلی آرمانی نظام اقتصادی مبتنی بر اسلام که جهت گیری توسعه گرایانه داشته باشند را پیدا کردند. برای شروع فعالیت‌ در کادر نظام جمهوری اسلامی الگویی از تقسیم کار را بین دولت، بخش‌ تعاونی و بخش خصوصی سامان دادند و دولت را موظف به تعیین برنامه گذار کردند که در آن قابلیت‌ها و گرایش‌های توسعه گرایانه و مولد بخش خصوصی افزایش پیدا کند و به موازات ارتقاء بخش خصوصی سهم بخش دولتی کاهش و سهم بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: براساس سند پیوست برنامه اول توسعه کشور که در سال 1368 تصویب شد میزان دخالت دولت در سال 56 ،63 درصد بود و در سال 68 به 40 درصد رسید. دولتی که بخش عمده‌ این دوره مسئولیت داشته به رغم شرایط جنگی و تحمیل‌هایی که به اعتبار شرایط انقلابی تصدی‌گری‌های دولت را افزایش داده بود در مجموع در سال پایانی جنگ میزان دخالت خود را 23 درصد کاهش داده است. اما گروه‌های ذی‌نفع جنگ روانی را به وجود آوردند که نشان می‌داد دولت آن زمان هم تمایلات تمرکز گرایانه دولت سالارانه داشته است در حالی که واقعیاتی که در اسناد رسمی منعکس شده دقیقا عکس این مسئله را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: از نظر من دولت در چارچوب ملاحظات اقتصاد سیاسی ایران دولت زمان جنگ یک جرم بزرگ و نابخشودنی مرتکب و باعث شد این جنگ روانی علیه آنها ادامه پیدا کند و آن اینکه بیشترین فشارها در آن دوره به فعالیت‌های غیر مولد و رانت‌جویانه وارد شد و بیشترین کمک‌ها به پا گرفتن فعالیت‌های تولیدی صورت گرفت. منافع مستقر گرو‌های رانت‌ رو و واسطه‌ و دلال به شدت در دوره جنگ صدمه دید و از منظر تحولات تاریخی در اقتصاد سیاسی ایران این یک جرم نابخشودنی است. گرچه بزرگترین خدمت به توسعه ملی محسوب می شود. این جو چنان ساخته شد که بعضی از وزرای موثر دوره جنگ هم تا حدودی این جنگ روانی را باور کرده بودند.

وی ادامه داد: با تکیه بر مستندات موجود در دوره پهلوی و دوره جمهوری اسلامی نشان داده شد که علی‌رغم شرایط جنگی دخالت دولت در ایران کاهش پیدا کرد اما این کاهش که به طور سنتی همیشه به چاق‌تر شدن دلال‌ها و واسطه‌ها می‌انجامید به صورت عادت درآمد و گروه‌های مولد تشکیل شدند. این افتخاری بی سابقه در تاریخ اقتصادی ایران به حساب می‌آید که در دوره جنگ علی‌رغم مشکلات خاص شاهد این هستیم که در وزارت بازرگانی معاونت جدیدی به نام معاونت پشتیبانی تولید شکل گرفت. یعنی حتی در چارچوب آموزه‌ قانون اساسی ماموریت اصلی وزارت بازرگانی هم حمایت از تولید بود.

مومنی گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران پس از انقلاب صنعتی در دوران جنگ دولت اقدام به سازمان دهی و متشکل کردن صفوف تولیدی کرد و برای اولین بار در تاریخ اقتصاد ایران اصناف تولیدی از سیطره اصناف توزیعی خارج شدند و به صورت مستقل به نمایندگی از ضعف‌هایی که بنگاه‌های کوچک را پوشش می‌دادند، از منابع تولید کنندگان در مجامع دفاع کردند در حالی که در گذشته ایران اصناف توزیعی فعال همایش‌ها بودند و مسئولیت‌ سخنرانی‌ همه صنوف برعهده آنها بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: علی‌رغم عبور از دوره هشت ساله اقتصاد جنگ شاخص و دخالت دولت در اقتصاد ایران در سال 1368، 40 درصد بوده است. اما از 1371 تا به امروز دخالت دولت در اقتصاد ایران هرگز از 65 درصد پایین تر نیامده است که از نظر اقتضاء سیاسی رموز و پیچیدگی‌های بزرگی دارد که متاسفانه همان طور که حکمت و فلسفه اینکه چگونه از طریق پایبندی به اصول اقتصادی هم دخالت دولت در اقتصاد کاهش پیدا کرد و هم سهم و وزن گروه‌های مولد افزایش پیدا کرد در معرض توطئه سکوت قرار دارد و در مورد آن کسی حرف نمی‌زند. در حالی که افراطی‌ترین سمت‌گیری‌های راست‌گرایانه تحت عنوان برنامه تعدیل ساختاری در اقتصاد در دستور کار قرار گرفت و ترکیبی از سیاست‌هایی مانند خصوصی ‌سازی، آزادسازی، حذف تدریجی یارانه‌ها، کاهش تعهدات حاکمیتی دولت، کاهش نیروی انسانی به اجرا درآمده است و نسبت به زمان جنگ جهشی در میزان دخالت در اقتصاد داشتیم و بخش خصوصی مولد را از میدان فعالیت بیرون کردیم.

به گفته او در چارچوب موازین استاندارد اقتصاد سیاسی ایران به دولت‌هایی که منشا جهش بزرگ در مداخله دولت در اقتصاد بودند سوسیالیست گفته نمی‌شود اما دولتی را که مداخله دولت را به نفع گروه‌های مولد به ضرر گروه‌های غیر مولد کاهش داد تحت عنوان دولت با گرایش‌های تمرکزگرایانه معرفی می‌شود.

وی گفت: اینها رموز بزرگی هستند که اگر کسی آنها را نیک دریابد و فلسفه آنها را به خوبی تحلیل کند بیش از 50 درصد چیزی که باید درباره اقتصاد سیاسی ایران بداند، درمی‌یابد. در سال‌های 1357 تا 1377 مجموعه‌ای از موضع‌گیری‌ها در سطح گروه‌های ذی‌نفع و هم در سازمان برنامه و بودجه مشاهده می‌شود که از نظر اقتصاد سیاسی به شدت نیازمند واکاوی است و بررسی هر کدام از آنها باعث می‌شود تا به روان پاک تدوین کنندگان قانون اساسی درود بفرستیم. زیرا تجربه 10 ساله 1368 تا 1377 از موضع برهان خلف نشان داد که سمت‌گیری‌های قانون اساسی، سمت‌گیری‌های عالمانه راهگشایی بوده است.

او افزود: در سال 1377 سازمان برنامه و بودجه در زمره اسنادی که برای آماده شدن در جهت تدوین برنامه سوم تهیه کرده است دو گزارش مهم دارد؛ یکی سیاست ارزیابی خصوصی سازی در ایران و دیگری گزارش سامان‌دهی شرکت‌های دولتی. در هر دوی این گزارش‌ها آمده است که تجربه 10 ساله گذشه نشان می‌دهد بخش خصوصی ایران هنوز هم آمادگی پذیرفتن مسوولیت در زمینه فعالیت‌های جدی تولیدی ندارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تا زمانی که دوره گذار طی نشود و یک برنامه سامان یافته برای ارتقاء توانمندی‌های بخش خصوصی به اجرا در نیاید و نظام پاداش‌دهی اقتصادی در ایران به نفع مولد‌ها و به ضرر غیر مولد‌ها تجدید ساختار نشود امکان ندارد که شاهد گرایش غالب از بخش خصوصی به سمت فعالیت‌های تولیدی باشیم.

مومنی ادامه داد: بخش اعظم دستاوردهای ایجاد شده در 10 سال اول و شکل‌گرفتن صنایع نوپا پس از انقلاب از طریق آزادسازی افراطی واردات در دوره برنامه شکست‌خورده تعدیل ساختاری از گردونه فعالیت خارج شدند. چون مراحل تکاملی خود را در حد کافی طی نکرده بودند و آزادسازی واردات به منزله شوک خارق‌العاده به آنها بود در نتیجه نتوانستند خود را بالا بکشند و با کمال تاسف باید عرض کنیم برنامه تعدیل ساختاری در اقتصاد و آزادسازی واردات دقیقاً‌ بعد از کودتای 28 مرداد 1332 در کادر دیگر و با اهداف دیگر اما با کارکردهای یکسان اتفاق افتاده بود و تمام تلاش‌هایی که برای شکل‌گیری صنعت ملی در دوران دکتر مصدق ایجاد شده بود را از بین برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: من هیچ مشکلی با میدان دادن به بخش خصوصی ندارم اما به شرط اینکه فقط به بخش خصوصی مولد میدان داده شود. در غیر این صورت میدان دادن به بخش خصوصی غیر مولد به معنای رای دادن به نابودی دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه توسعه ملی است و تجربه برنامه شکست‌خورده تعدیل ساختاری که کشور را تا آستانه بحران و انفجار سیاسی اجتماعی جلو برد تایید کننده این ارزیابی است. در عین حال به اعتبار اینکه سمت‌گیری‌ها از طریق گروه‌های ذی‌نفع و کسانی که تحت تاثیر آنها بودند استمرار پیدا کرد شاهد آن هستیم که در 1383بحث سیاست‌های کلی اصل 44 مطرح شد و ابلاغیه سیاست‌های کلی در دو نوبت اعلام شد؛ سال‌های 83 و 84 که روح هر دو ابلاغیه با اصول اقتصادی قانون اساسی و مجموعه واقعیت‌های مشاهده شده در اقتصاد ایران همسویی دارد، اما نوع برخورد با دو ابلاغیه متفاوت بود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در ابلاغیه هیچ بحثی درباره توزیع رانت و جابه‌جایی مالکیت وجود نداشت، تمام نکات مطرح شده در ابلاغیه اول ناظر بر طراحی برنامه توانمندسازی توسط بخش دولتی، خصوصی و تعاونی بود. در برنامه توانمندسازی برای این سه بخش به همان اندازه که منافع عظیمی برای توسعه ملی وجود دارد هیچ منفعتی برای غیر مولد‌ها و سوداگرها و رانت‌شوها وجود نداشت. واکنش عمومی به ابلاغیه اول، واکنشی نسبتا سرد بود اما به محض اعلام ابلاغیه دوم استقبال خارق‌العاده‌ای از آن صورت گرفت. زیرا گرچه در ابلاغیه دوم جابه‌جایی مالکیت به صورت مشروط مجاز دانسته شده بود اما فضای غیر عادی در ساختار اقتصادی ایران مطرح شد به طوری که از انتشار ابلاغیه دوم تقدیر کردند.

مومنی گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و هشدار جدی را به سران سه قوه و کسانی که نگران اقتصاد سیاسی ایران هستند می‌دهم و آن اینکه اصل ایده سهام عدالت که توسط دولت مطرح شد به وسیله طیف گسترده‌ای از اقتصاددانان با دیدگاه‌های مختلف به چالش کشیده شد و هر کدام از آنها به سهم خودشان نشان دادند که این نحوه توزیع رانت نسبتی با عدالت و اقتضائات توسعه ملی ندارد. در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که دولت از حدود مجاز مقرر در فرمان مقام معظم رهبری در زمینه سهام عدالت تخطی کرده است و از ابزار سهام عدالت برای پنهان‌سازی کسری بودجه خود استفاده می‌کند و میزان مخاطرات این رویه برای آینده اقتصاد و توسعه ایران قابل مقایسه با هیچ‌یک از اشتباهات دیگر دولت در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نیست.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بسیار غم‌انگیز است که افرادی علی رغم مصوبات دو ابلاغیه اول و دوم سیاست‌های کلی اصل 44 برای این اقدام غیر توسعه‌ای عنوان خصوصی سازی را انتخاب کردند. خصوصی‌سازی بر اساس این دو ابلاغیه هدفش ارتقاء بنیه تولید ملی، ارتقاء توان رقابت اقتصاد ملی و گسترش تامین عدالت اجتماعی همراه با بالندگی تولید است. در حالی که سهام عدالت واجد هیچ کدام از ویژگی‌هایی که این سه هدف را برآورده کند نیست. امیدوارم که مقامات نظارتی قبل از آنکه مجدداً در معرض تکرار فاجعه اقتصادی قرار بگیریم هوشمندانه از این قبیل اقدامات دولت که تعرض آشکار و بی‌پرده با اصول اقتصادی قانون اساسی دارد پیشگیری کنند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: از نظر منطق اقتصادی به طور جدی شبه مغایرت با قانون اساسی درباره سیاست‌های کلی اصل44 وجود داشت. اما برای از بین رفتن این شبهه در مقدمه ابلاغیه اول سه نکته تذکر داده شده است که همگان بدانند سیاست‌های کلی، قانون نیست و برای به اجرا درآمدن باید قوانینی وضع شود یا بخش‌هایی از قوانین موجود تغییر پیدا کند، به محض این که این مساله در روال قانونی بیفتد نهاد مسوول یعنی شورای نگهبان باید درباره آن نظر بدهد. اما کارهای فعلی دولت به طور مثال اهدای سهام عدالت به بازنشستگان به جای حق نه مبنای قانونی دارد و نه با اصول اقتصادی قانون اساسی تناسب دارد.

مومنی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر شرط‌هایی که در ابلاغیه در نظر گرفته شده، لحاظ نشود از نظر کارشناسی با اصول اقتصادی قانون اساسی مغایرت نخواهد داشت. اما همه می‌دانیم که در اقتصاد سیاسی ایران این اگر بسیار مهم است. با کمال تاسف بخش مهمی از آنچه دولت انجام داده است در جهت عکس آن شروط است. به طور مثال در طی سه سال گذشته ایران از نظر وضعیت فضای کسب و کار 23 رتبه در بین کشورهای دنیا سقوط کرده و این به معنی افزایش ریسک‌گریزی بخش خصوصی است.

او گفت: ریسک‌گریزی بخش خصوصی نتیجه‌اش جابه‌جایی مالکیت با رانت و همراه با مفاسدش در اقتصاد ایران خواهد بود. در 3 سال گذشته از نظر فساد مالی 13 رتبه سقوط کرده‌ایم، حال آنکه فساد مالی، دشمن ارتقاء توان رقابت اقتصاد ملی، فعالیت‌های مولد و بهره‌وری است. به طور کلی فعالیت‌های واگذاری در چنین شرایطی به طور جدی شبهه‌ناک و بدترین فضا برای جابه‌جایی مالکیت است.


نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:3 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

پیوستن به سازمان جهانی تجارت مبادله کالا را تسهیل و بازاری را برای کالاهای کشورها فراهم می‌کند تا آزادانه محصولات خود را در آن بفروشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسنا دکتر حسن سبحانی ـ اقتصاد دان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم ـ در همایشی با عنوان بررسی اصل 44 قانون اساسی رخداد توسعه‌ یافتگی در کشورهای پیشرفته را با نظام سرمایه‌داری همراه دانست و در توضیح مفهوم نظام سرمایه‌داری گفت: نظام سرمایه‌داری، نظامی است که در آن مالکیت بر ابزارهای تولید خصوصی است و انگیزه افراد از فعالیت‌های اقتصادی، کسب درآمدهای مادی است. در این نظام بر اصالت فرد بسیار تاکید شده و اصالت جمع بی‌معناست.

وی افزود: در نظام اقتصاد سرمایه‌داری به لحاظ اعتقادی، مفهومی به نام حق طبیعی وجود دارد و حق طبیعی آن چیزی شمرده می‌شود که در فعل انسان دیده می‌شود. نکته کلیدی که از این مفهوم استنباط می‌شود آن است که اگر نهادی مثل دولت در امور افراد دخالت کند و بایدها و نبایدها را به آنها بگوید، یعنی اصالت آنها را سلب و در حق طبیعی آنها مداخله کرده است.

سبحانی ادامه داد: از این رو نظام سرمایه‌داری که پا گرفت و فعالیت‌ها در آن اتفاق افتاد، تا مدت‌های مدید فرض عدم دخالت دولت در اقتصاد یا عدم لزوم مداخله دولت دراقتصاد یک فرض محوری بود و این شیوه از سال‌های 1775 تا سال 1930تقریبا بلامنازع بود. طوری که در مدت150 سال این نظریه که دولت هر جا دراقتصاد مداخله کند سلب آزادی کرده است، رواج داشت.

این استاد دانشگاه به بروز بحران در اقتصاد سرمایه‌داری در سال 1929 اشاره و اظهار کرد: در این سال با استدلال اینکه کمبود تقاضا در اقتصاد وجود دارد و بخش خصوصی هم تقاضا نمی‌کند، بر مداخله دولت برای رفع کمبود تقاضا تاکید شد و این حرف به معنای پس گرفتن حرف گذشته بود.

سبحانی در ادامه به روند شکل‌گیری نظریه اجماع واشنگتنی پرداخت و گفت: از سال 1980 به بعد سه موسسه‌ صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و خزانه‌داری آمریکا، برای بهتر شدن اوضاع و خروج امور از دست دولت، مجموعه‌ای را پیشنهاد کردند که این مجموعه شامل: خصوصی سازی، کاهش دخالت دولت، اصلاح نرخ ارز، قطع یارانه‌ها و حذف تعرفه‌ها بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم ادامه داد: این مجموعه توصیه‌ها مورد پذیرش دیگر کشورهای جهان قرار گرفت و به دلیل توسعه‌ نیافتگی و نیاز به بانک آن را پذیرفتند. در حقیقت این کشورها آگاهانه یا ناآگاهانه به دلیل گرفتن وام و یا کمک فنی، سعی در اجرای این مجموعه پیشنهادی کردند.

وی متذکر شد: به این مجموعه توصیه‌ها و پیشنهادات که می‌توان آن را حرکت به سمت کوچک سازی دولت نام گذاشت، اجماع واشنگتنی گفته شد؛ زیرا این سه سازمان در بیان مجموعه پشنهادات اجماع نظر داشتند.

سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود، گستره‌ تبادل کالا برای کشورهای توسعه یافته را که دارای انبوه کالا هستند، سطح جهان ذکر کرد و گفت: در گذشته سازمان‌هایی برای سهولت تجارت جهان ایجاد شد که نوع تکامل یافته آن، سازمان wto است. هدف این سازمان حذف موانع مبادله‌ کالا در کشورها است.

این اقتصاد دان تصریح کرد: اگر ما در کشورمان به تولید گندم یارانه ندهیم، برای کشاورز ایرانی نمی‌صرفد. از طرفی با توجه به نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و محیط کویری کشور، ممکن است در هرهکتار بیش از 15 تن گندم حاصل نشود؛ بنابراین وقتی که گندم از آن سوی دنیا به مراتب ارزان‌تر از تولید داخل وارد کشور می‌شود، یعنی اینکه بهره‌وری در داخل کشور دچار مشکل است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم در رابطه با اثرات پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) اظهار کرد: wto سازمانی است که سهولت مبادله کالا را فراهم می‌کند و از قبل نمی‌توان سود و زیانش را پیش‌بینی کرد، بلکه wto‌ بازاری را برای کالاهای کشورها فراهم می‌کند تا آزادانه محصولات خود را در آن بفروشند. بدیهی است هر کسی کالای بیشتری بفروشد بیشتر نفع می‌کند.

وی در ادامه به شکل‌گیری روند خصوصی سازی در دولت‌های ریگان و تاچر از سال 1980 اشاره و اظهار کرد: یکی از محورهایی که در سیاست‌های توسعه‌ای کشورهای غربی دنبال شد، خصوصی سازی بود. سیاست‌های توسعه‌ای لزوما قابل تجدید نیست مگر آنکه شرایط، شرایط مشابهی باشد. بنابراین عمده‌ترین مانعی که باعث شد در جریان خصوصی سازی مشکلاتی ایجاد شود، فقدان نهادهای لازم در اقتصادهای توسعه‌ای بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هر اقتصادی باید متناسب با درجه توسعه‌یافتگی خود و نهادهایش تصمیم‌گیری کند و به واسطه‌ تحول نهادی تحول در تصمیم‌گیری به وجود آید، اضافه کرد: بررسی طرفداران اجماع واشنگتنی در اجرای سیاست‌ها این بود که باید نهادسازی‌های صورت بگیرد. کسانی که سیاست‌های اجماع واشنگتنی را تجویز کردند در حقیقت به دنبال توسعه‌ خودشان بودند. آنها معتقد بودند که بخش‌های دولتی باید واگذار شود ولی چون بخش خصوصی کارآمد و با انگیزه‌ای وجود نداشت در این سیاست شکست خوردند. اجماع واشنگتنی اگر چه از این موضع دست برنداشت ولی عملا در ادامه راه متوجه فقدان نهادسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: در دنباله سیاست اجماع واشنگتنی، نظریه پسا واشنگتنی نیز شکل گرفت که طرفدارانش معتقد بودند باید دست از خصوصی کردن شرکت‌های دولتی برداشته شود و ضمن آنکه بخش دولتی هست، بخش خصوصی در کارآمدی بخش دولتی رشد کند و قدرت رقابت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، سبحانی در پاسخ به این پرسش که نظریه اقتصادی دولت نهم به مدل اجماع واشنگتنی نزدیک است یا پسا واشنگتنی؟ گفت: دولت شعارهایی داده که آنها را به قانون تبدیل نکرده و این شعارها عمدتا با برنامه چهارم توسعه مغایرت دارد. روی هم رفته دولت تئوری اقتصادی ندارد و باری به هر جهت برنامه چهارم را به دلیل تامین بخشی از نیازهای کشور اجرا می‌کند.

وی افزود: نمی‌توان تشخیص داد که نظریه اقتصادی دولت به کدام تئوری نزدیک‌تر است، ولی می شود گفت که تا حدودی بر مبنای قانون برنامه چهارم عمل می‌کند که دراین صورت می‌توان گفت قانون برنامه چهارم متناسب با اجماع واشنگتنی است.


نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:3 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

مدیر بورس اوراق بهادار استان یزد گفت: با توجه به منظر اقتصادی کشور و با توجه به نهضتی که در دنیا به راه افتاده ایران ناگزیر به پیمودن اصل کلی 44 است و البته باید آسیب شناسی‌های لازم انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جعفری در همایش کلی اصل 44 قانون اساسی که با حضور مسوولان و کارشناسان بورس و امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، اظهار کرد:‌ آنچه که امروزه به عنوان اصل 44 مطرح است در واقع سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است.

وی افزود:‌ بر اساس این اصل اقتصاد بخش عمومی ایران به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می شود.

جعفری در ادامه بیان کرد: تجربه بیش از دو دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی ثابت کرد که واگذاری حجم عظیم اقتصاد به بخش دولتی کار درستی نیست.

وی ابراز کرد: بعد از بازنگرهای بعدی و به دستور مقام معظم رهبری بخش عمده‌ای از این مالکیت‌ها به بخش تعاونی و خصوصی واگذار شد.

جعفری همچنین بیان کرد: آنچه در حال حاضر مفاد آن منتشر شده سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است که بر خلاف متن اصل44، در صدد است مالکیت بسیاری از بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد که با ابلاغ سیاستهای کلی ضمن تبیین مفهوم آن، به آسیب شناسی نیز بپردازیم و در روند اجرای آن آسیب هایی را که آن را تهدید می کند از بین ببریم.

جعفری در پایان تصریح کرد: سازمان بورس نقش چندانی در واگذاری بخش دولتی به خصوصی ندارد و سازمانهای اقتصادی دیگر نقش پر رنگ تری دارند و بورس تنها نقش قیمت گذاری سهام را بر عهده دارد.

درگیر سلیقه‌ها نشویم

در این همایش معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: باید شرایط را برای واگذاری و اجرای اصل 44 فراهم کنیم.

زاینده رودی بیان کرد: اساس مطلب در اقتصاد ضمن تاکید رهبر معظم انقلاب کارایی اقتصادی است و بخش دولتی بعضا عدم کارایی نسبت به بخش خصوصی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر در صورت ایجاد انحصار در بخش خصوصی عدم کارایی و تورم ایجاد می شود.

زاینده رودی در ادامه ابراز کرد: در خصوص کالاهای عمومی بخش خصوصی به دلیل ماهیت آن زیر بار نخواهد نرفت و باید از یک جهت مکانیزم سود را در بخش خصوصی وارد کنیم.

وی اظهار کرد: باید در همه زمینه‌ها و به خصوص در بحث اصل 44 اصالت تئوری حفظ شود و درگیرسلیقه‌ها نشویم.

برخلاف ادعای مسوولان، خصوصی سازی در کشور برای تامین اعتبار دولت است

در ادامه این همایش یک کارگزار بورس در یزد گفت: نباید به سرمایه گذار مانند قبل از انقلاب که سرمایه در دست عده محدودی از جامعه بود نگاه کرد امروزه سرمایه و سرمایه گذار اساس توسعه اقتصادی و بهره وری است.

محمدرضا مظفری بیان کرد: از ابتدای انقلاب قصد بر این بوده که ساختار قبل از انقلاب شکل نگیرد و سرمایه در دست یک عده محدود سرمایه دار که قبل از انقلاب اصطلاح زالو صفت را داشتند نباشد و به همین دلیل بسیاری از صنایع ما در بنگاه‌ها را در انحصار دولت قرار دادند.

وی افزود:‌ پس از گذشت 25 سال از پیروزی انقلاب این موضوع تکذیب شد و نگاه‌ها به سمت همگن کردن سه بخش اقتصادی (دولتی،‌خصوص،‌تعاونی) کشیده شد.

وی در ادامه تصریح کرد: علی رغم تغییر نگرش، ‌این ساختار به کار خود ادامه داد و شرکتهای خصوصی اجازه رشد نیافته و شرکتهای دولتی وسیع تر شدند.

وی اظهار کرد: طبق آمار در سال 56 ، 128 شرکت بزرگ در ایران بوده که در سال 1378 به 560 شرکت رسیده که براساس بررسی های انجام شده اگر تمام این شرکتها خصوصی شوند بالغ بر180 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد.

وی ابراز کرد: ‌میزان نقدینگی پول جامعه در سال 1385، 120 هزار میلیارد تومان بوده که در سال 86 با رشد40 درصدی آن، ‌نقدینگی به 180 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مظفری درباره علت طرح خصوصی سازی اذعان کرد: دو نگاه به فرایند خصوصی سازی وارد می شود اول اینکه خصوصی سازی در جهت انتقال مالکیت دولتی و کسب در آمد برای دولت است و نگاه دیگر اینکه خصوصی سازی فرایندی در جهت کاراتر کردن اقتصاد و بهره وری بیش تر است.

وی افزود: ‌در کشور ادعای مسوولان بر این است که در راستای افزایش کارایی اقتصادی خصوصی سازی می کنند اما واقعیت چیزی که نشان می دهد نیست و در واقع تامین اعتبار مورد نیاز دولت است.

وی در ادامه گفت: نگاه سومی هم وجود دارد که این خصوصی سازی فرایندی در جهت افزایش بیشتر کارایی اقتصادی و بسط عدالت اجتماعی است به گونه ای که در خصوصی سازی کسانی که در دو دهک و پنج دهک کشور هستند له نشوند.

این کارگزار بورس در این باره یادآور شد:‌ در دنیا نسبتی به نام نسبت20، 80 وجود دارد که بیان می کند20 درصد پول جامعه در دست 80 درصد مردم و80 درصد پول جامعه در دست 20 درصد مردم است. ولی بر اساس مطالعات انجام شده در ایران 95 درصد پول جامعه در دست پنج درصد مردم و پنج درصد پول جامعه در دست 95 درصد مردم است پس بر اساس خصوصی سازی واقعا هفت دهک جامعه ما بزرگ تر شده و افراد دهک‌های پایین تعدادشان بیش تر می شود.

مظفری در رابطه با الزامات خصوصی سازی تاکید کرد:‌ در رابطه با خصوصی سازی به چهار لازمه باید نگاه عظیم داشته باشیم اینکه خصوصی سازی مردمی یک بسته سیاستی است که مانند یک عمل جراحی حساس و دقیق،‌ در آن دقت بهتر از سرعت عمل است و بعد از واگذاری‌ها نیز باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار و فرهنگ سازی سرمایه‌ای و همچنین موازی بودن کارایی و عدالت در فرایند خصوصی سازی نیز از الزامات آن است.


نوشته شده در جمعه 87/3/17ساعت 4:2 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

سال پیش درست همین موقع‌ها بود که «اخراجی‌ها»ی ده‌نمکی پس از جار و جنجال‌هایی که در جشنواره بیست‌وپنجم به پا کرده بود، در سینماها اکران شد.

فروش بی‌سابقه و استقبال مردم از فیلم آن هم در زمانی که همه در فکر خرید شب عید بودند و بعد تداوم این استقبال در ایام تعطیلات همه و همه – دست به دست هم داد تا فیلم «ده‌نمکی» با فروش میلیاردی شگفتی سال سینمای ایران را رقم بزند و شاید همین عامل باعث شد تا کارگردان فیلم را در تصمیم اولیه خود بر ساخت سه‌گانه – اخراجی‌ها مصمم کند.

حالا حدود یک‌سال از آن ماجرا گذشته و تقاضای پروانه ساخت «اخراجی‌ها»ی 2 توسط حبیب‌اله کاسه‌ساز تهیه‌کننده فیلم به شورای پروانه ساخت ارائه شده است.

با این اتفاق و آغاز تولید «اخراجی‌های 2» نخستین تجربه دنبال‌سازی در ایران شکل می‌گیرد. نکته‌ای که ده‌نمکی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری امارات به آن اشاره می‌کند:

«اخراجی‌ها همانطوری‌ که از ابتدا گفتم یک تریلوژی است که بخش اول آن ساخته شد و حالا درصدد تولید قسمت دوم آن هستم که با این اتفاق برای اولین بار دنباله‌سازی از یک اثر موفق در سینمای ایران تجربه می‌شود. در نظر دارم پس از تولید و اکران «اخراجی‌ها 2»، مقدمات نگارش و سپس تولید اخراجی‌ها 3 را هم فراهم کنم که صحبت در این باره را به آینده موکول می‌کنم.»

و اما «اخراجی‌ها 2» به موضوع اسرای جنگ و مسائل پیرامونی آن‌ها در اردوگاه‌ها می‌پردازد. قصه‌ای که از زبان ده‌نمکی به این شکل روایت می‌شود.

«در قسمت دوم اخراجی‌ها قصه هم و زمان مجید سوزوکی که به اسارت درآمده‌اند را در اردوگاه‌های عراق پیگیری می‌کنیم. در نگارش فیلمنامه این قصه یک گروه کارشناسی برای تحقیقات فیلمنامه تشکیل شد تا بتوانیم به بهترین وجه از خاطرات واقعی دوران اسارت برای ساخت فیلم بهره بگیریم و در نگارش فیلمنامه هم تلاش کردم تا زمان و لحن کمدی «اخراجی‌های 1» استفاده کنم.»

بنابه مقتضیات قصه برخی از بازیگران «اخراجی‌ها 1» در دنباله این فیلم حضور خواهند داشت نکته‌ای که ده‌نمکی آن را تایید می‌کند و می‌گوید: «تعدادی از بازیگران اخراجی‌ها 1 در فیلم جدید حضور خواهند داشت و در کنار آن‌ها بازیگران و شخصیت‌هایی جدیدی نیز اضافه خواهند شد که محمدرضا شریفی‌نیا به عنوان مسئول انتخاب بازیگر، به زودی آن را – انتخاب و معرفی خواهد کرد.»

در حال حاضر حدود سه هفته‌ای که برای ساخت «اخراجی‌ها 2» تقاضای پروانه ساخت ارائه شده است اینکه فیلم چه زمانی وارد مرحله پیش تولید و فیلمبرداری خواهد شد از زبان ده‌نمکی اینگونه روایت می‌شود: «اگر ظرف روزهای باقی‌مانده از سال جاری پروانه ساخت صادر شود، بلافاصله پیش‌تولید را شروع می‌کنیم تا از اواخر اردیبهشت ماه فیلم وارد مرحله فیلمبرداری شود.»

از فیلم اخراجی‌های 1 حدود 40 دقیقه حذف شد که این بخش به دوران بعد از دفاع مقدس مربوط می‌شد. ابتدا قرار بود در صورت پخش سریال اخراجی‌ها این 40 دقیقه در قالب مجموعه ارائه شود، اما با منتفی شدن پخش آن اعلام شد که نسخه DVD فیلم به همراه این 40 دقیقه – ارائه می‌شود و حتی در برهه‌ای که نسخه قاچاق فیلم منتشر شد، ده‌نمکی پیشنهاد داد تا نسخه‌ای که قاچاق آن منتشر شده از روی پرده کنار برود و نسخه جدید به اضافه این 40 دقیقه با عنوان اخراجی‌های یک و نیم اکران شود که این امر هم به سرانجام نرسید و حالا از ده‌نمکی درباره سرنوشت این 40 دقیقه می‌پرسیم که می‌گوید:

«بی‌خیال آن 40 دقیقه شدیم؛ اما این را بگویم که محتوا و فضای اخراجی‌های 3 مرتبط با همان بخش‌های حذف شده اخراجی‌های 1 است.»

منبع : همشهری


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:53 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

شرکت ژاپنی توشیبا که رهبری تولید فرمت دیسک ویدیویی اچ‌دی دی‌وی‌دی را به عهده داشته است با پذیرش شکست قصد دارد مبارزه را به رقیب خود یعنی فرمت Blue-ray متعلق به شرکت سونی واگذار کند.

شرکت پخش عمومی ان‌اچ‌کی (? (NHK?طی گزارشی گفت تصمیم‌گیری در این‌باره در مراحل نهایی قرار دارد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اعلام شرکت خرده‌فروشی "وال مارت" آ در روز جمعه مبنی بر اینکه فیلم‌ها را منحصرا با فرمت بلو-ری عرضه خواهد کرد، به منزله کوبیدن میخ دیگری بر تابوت HD-DVD محسوب می‌شود.

توشیبا عرضه دستگاه‌های HD-DVD و تولید و تحقیق بر روی طرح‌های آینده را متوقف می‌کند. خسارت ناشی از خروج توشیبا از رقابت با سونی، می‌تواند سر به ده‌ها میلیارد ین (چند صد میلیون دلار) بزند. توشیبا روز شنبه هیچ اظهار نظری در این‌باره نکرد.

 

اردوگاه HD-DVD شامل مایکروسافت، اینتل، یونیورسال هوم استودیو، و سرگرمی‌های خانگی پارامونت است.

طی چند روز اخیر "بست بای" یک عرضه‌کننده بزرگ تجهیزات الکترونیکی و غول اجاره ویدیویی آنلاین "نت‌فلیکس" نیز وفاداری خود را به بلو-ری اعلام کرده‌اند. بلو-ری یک فرمت جدید با وضوح بالا است که ائتلافی به رهبری سونی آن را عرضه می‌کنند.

مرگ HD-DVD از ماه ژانویه مورد انتظار بود. در آن زمان استودیو برادران وارنر که بزرگترین توزیع‌کننده DVD هالیوود است از ائتلاف با توشیبا خارج و به بلو-ری پیوست.

تحلیلگران صنعت و تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی می‌گویند جنگ فرمت فروش دستگاه‌های DVD وضوح بالا را کاهش داده است، زیرا مشتریان قبل از خرید این فناوری جدید و گرانقیمت منتظر اعلام طرف برنده هستند.

از بازنده این مبارزه در تاریخ تجهیزات الکترونیکی مصرف‌کنندگان تنها نامی باقی می‌ماند، درست مثل "بتامکس" که بعد از آنکه VHS به فناوری برگزیده دستگاه‌های پخش ویدیویی خانگی تبدیل شد به فراموشی سپرده شد


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:52 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
Design By : Pars Skin