سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

فراخوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

2 تا 11 بهمن ماه 1388 تهران

 

برگزار کنندگان مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن هنرهای نمایشی ایران انستیتو بین‌المللی تئاتر

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سر آغاز دهه چهارم پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با هدف انعکاس شایسته فعالیت سالانه تئاتر کشور، ایجاد زمینه تبادل وتجربه در سطح هنرمندان داخلی و خارجی در 14 بخش از 2 تا 11 بهمن ماه 1388 در تهران و سایر مراکز استان ها برگزار خواهد شد.

به نام خدا
‌اینک در آستانه دهه چهارم پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به استقبال برگزاری جشنواره‌ای دیگر می‌رویم‌: « تئاتر فجر» رخدادگاه مناسبی است تا  پس از سه دهه حادثه، تلاش، تلاطم و فرآیندهای گوناگون، رویکرد جدی خود را در شعاع اندیشه های بلند انقلابی جلوه‌گر کند.
‌توجه جدی به میراث گرانقدر دینی و ملی کشور، پرداختن به موضوعات معاصر با محوریت ارزش‌های  اجتماعی، تولید آثار نمایشی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی، اقلیمی، بومی، حمایت از تجربه های نوین در عرصه نمایش و تلاش برای پدیداری تئاتر ملی متکی بر معیارهای فرهنگی و هنری جامعه و واجد ارزش‌های هنری، انعکاس ارزش های متعالی در تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و توجه به مسایل مربوط به جهان اسلام و تلاش برای شناساندن چهره واقعی فرهنگ ایران اسلامی به سایر فرهنگ‌ها، معرفی آثار نمایشی برتر جهان، ترجمه و عرضه شیو ه‌های اجرایی بدیع، همراه با تمرکز‌زدایی و توسعه کمی و کیفی آثار نمایشی از نکات اصلی حرکت تئاتر در آغاز این دهه و جشنواره بیست و هشتم خواهد بود.
   تئاتر کشور به لحاظ ایده، موضوع و نگاه، بی‌تردید به افق روشنی رسیده است. امیدوارم با همدلی و مشارکت فرهیختگان، ‌هنرمندان، صاحب نظران و اهالی محترم رسانه ها، حضور فعال و کیفی آحاد هنرمندان کشور را شاهد باشیم.

حسین پارسایی
دبیر جشنواره ‌
  
1. بخش مرور تئاتر ایران در سال 1387-1388
ستاد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارایه کارنامه یک ساله تئاتر کشور در قالب نمایش‌های اجرا شده در طول سال، بخش مرور تئاتر ایران در سال 1387-1388 را برگزار می‌کند. گروه‌های نمایشی تهران، می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند. همچنین گروه های نمایشی برگزیده جشنواره‌های تئاتر مناطق کشور نیز در این بخش حضور خواهند داشت.
 ? شرایط
ـ نمایش‌های این بخش باید در محدوده زمانی بهمن ماه 1387 تا دی ماه 1388 در یکی از سالن‌های عمومی تئاتر، وابسته به مرکز هنرهای نمایشی یا سایر سازمان‌های فرهنگی در تهران، حداقل 15 اجرا و در شهرستان، حداقل 5  اجرای عمومی (ویژه آثار متقاضی درجشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای ) داشته باشند. ارایه و ارسال اسناد معتبر در تایید نکات ذکر شده ضروری است.
- نمایش‌های تهران از دو طریق دیدن فیلم اجرا یا دیدن اجرای زنده نمایش ها ، توسط هیات انتخاب به این بخش راه پیدا خواهند کرد.
- گروه‌های نمایشی تهران که علاقه مند به حضور در این بخش هستند، ضروری است با پر کردن و ارسال فرم مربوط و مدارک مورد نیاز، حداقل 10 روز قبل از پایان اجرای عمومی، آمادگی خود را به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند و یا  فیلم اجرای خود را به همراه مدارک به ستاد جشنواره ارایه دهند.
- اسامی آثار برگزیده این بخش در دی ماه 1388 اعلام خواهد شد.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش، حداکثر تا سقف 30 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.
- حداکثر 10  اثر از تهران در این بخش پذیرفته خواهد شد.
- حداکثر 18 اثر پس از برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی و سپس جشنواره های تئاتر مناطق کشور، برگزیدگان این جشنواره‌ها نیز در این بخش حضور پیدا خواهند کرد.
- ستاد برگزاری جشنواره می تواند از میان اجراهای عمومی در شهرستان‌هایی که با اقبال عمومی روبه‌رو بوده‌اند برای حضور در این بخش دعوت به عمل آورد.

2. بخش جشنواره جشنواره‌ها
ستاد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف تشویق برگزیدگان جشنواره‌های سراسری  تئاتر کشور ونیز امکان دست یابی به چشم اندازی از این جشنواره‌ها، بخش منتخبان جشنواره‌های نمایشی کشور را برگزار می‌کند.         
? شرایط
-  ‌‌گروه‌های متقاضی حضور در این بخش باید از سوی هیات داوران یا ستاد برگزاری هر یک از جشنواره‌های سراسری و معتبر داخلی به عنوان نمایش برگزیده جشنواره مربوطه به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجرمعرفی شوند.( هر جشنواره صرفاً می‌تواند یک برگزیده اعلام کند.)
-   ‌محدوده زمانی برگزاری جشنواره‌های یاد شده از دی ماه 1387 تا دی ماه 1388 است.
-  ‌‌گروه‌های منتخب باید با نامه رسمی از سوی سازمان برگزار کننده جشنواره به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده و این معرفی نامه همراه با فرم مربوط، حداکثر تا 5  روز پس از برگزاری جشنواره به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
-   حداکثر 12  اثر در این بخش انتخاب خواهد شد.
-   به گروه‌های راه یافته به این بخش،حداکثر تا سقف 20 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
-   این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

3. بخش تجربه‌های نو
ستاد برگزاری بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارایه تجربه های نو و نیز ایجاد امکان بروز خلاقیت‌ها در حوزه تئاتر، بخش تجربه‌های نو را برگزار می‌کند.
? شرایط
- متقاضیان حضور در این بخش باید تقاضای خود رابه ضمیمه طرح نمایشی و شیوه اجرایی مد نظر در قالب فرم مربوط، حداکثر تا تاریخ 25/5/1388 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- طرح های نمایشی پذیرفته شده تا 25/6/1388 اعلام خواهند شد.
- آثار متقاضی حضور در این بخش، نباید قبلا اجرای عمومی داشته و یا در جشنواره‌ها حضور یافته باشند.
- دیدن و انتخاب نمایش گروه‌هایی که طرح نمایشی آنها پذیرفته شده است از تاریخ 25/8/1388 تا 5/9/1388 انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش تا تاریخ 19/9/1388 اعلام خواهد شد.
- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش، حداکثر 9  نمایش خواهد بود.
- ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش، گرایش‌های آموزشی، تجربی، خلاقیت‌های نوین نمایشی، استفاده حداقل از امکانات صحنه و تکیه بر جوهر اجرایی نمایش خواهد بود.
- اجرای عمومی آثار پذیرفته شده در این بخش، منوط به بررسی وتایید شوراهای انتخاب آثار تالارهای نمایشی خواهد بود.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش، حداکثر تا سقف 30 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به منظور آماده سازی اجرا پرداخت خواهد شد.
ـ این بخش به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.
- در صورت پذیرش اثر برای اجرای عمومی، مبلغ کمک هزینه به عنوان قسط اول تلقی خواهد شد.

4. بخش تئاتر خیابانی
ستاد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ترویج نمایش‌های مردمی قابل اجرا در مکان‌های عمومی و نیز دست یابی عملی به تعریفی صحیح از نمایش خیابانی متکی بر فرهنگ ملی، بخش تئاتر خیابانی را برگزار می‌کند.

? شرایط
- بخش تئاتر خیابانی به دو شکل برگزار می‌شود:
الف) برگزیدگان جشنواره سراسری تئاتر خیابانی (با اولویت نما یش های آیینی و اقلیمی )
ب) نمایش های خیابانی ویژه انقلاب اسلامی یا متناسب با نامگذاری سال 1388
- متقاضیان حضوردر بخش " نمایش های خیابانی ویژه انقلاب اسلامی یا متناسب با نامگذاری سال 1388 " باید تقاضای حضور خود را به ضمیمه طرح نمایشی در قالب فرم مربوط، حداکثر تا تاریخ 1/6/1388 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- طرح های پذیرفته شده تا 5/7/1388 اعلام خواهند شد.
- دیدن و انتخاب نمایش‌هایی که طرح نمایشی آن‌ها پذیرفته شده است از تاریخ 21/9/1388 تا 30/9/1388 با هماهنگی گروه و ستاد برگزار جشنواره انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش در تاریخ 10/10/1388 اعلام خواهند شد.
- حداکثر آثار پذیرفته شده در دو بخش فوق 27  اثر( 15 اثر از طریق معرفی جشنواره سراسری تئاتر خیابانی و 12 اثر از بخش                نمایش های خیابانی ویژه انقلاب اسلامی یا متناسب با نامگذاری سال 1388) خواهد بود.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش تا سقف 8 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- بخش " نمایش‌های خیابانی ویژه انقلاب اسلامی یا متناسب با نامگذاری سال 1388 "به صورت رقابتی برگزار خواهد شد.
ـ ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش، توفیق اجرا در برقراری ارتباط با مخاطب، استفاده بهینه از فضای اجرا، استفاده بهینه از ظرفیت‌های نمایشی تئاتر خیابانی، بهره گیری حداقلی از امکانات و ارزشمندی پیام اثر با تکیه بر مولفه‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

5. بخش ویژه تئاتر ملل
ستاد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف استفاده بهینه و هدفمند حضور گروه‌های تئاتر خارجی در ایران، توجه به ابعاد آموزشی و پژوهشی این حضور و ایجاد امکان آشنایی هرچه بیشتر هنرمندان تئاتر کشور به ویژه هنرمندان دانشگاهی و پژوهشگران با گونه‌های مختلف تئاتر جهان، بخش ویژه تئاتر ملل را  در سال 1388 به "‌تئاتردرکشورهای امریکای لاتین‌" اختصاص می‌دهد. اجرای 5 نمایش از این کشورها  با رویکرد سنتی و مدرن در این بخش پیش بینی خواهد شد.
?شرایط
- این بخش مختص گروه‌های تئاتر امریکای لاتین است.
- متقاضیان حضور در این بخش باید تقاضای  خود را در قالب فرم مربوط، حداکثر تا تاریخ 16/8/1388 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
-  انتخاب آثار متقاضی حضور در این بخش به دو طریق: دیدن فیلم اجرا یا دیدن اجرای زنده نمایش‌ها انجام خواهد شد.
-  آخرین مهلت ارسال فیلم اجرا یا ارایه درخواست برای دیدن اجرای زنده  آثار، تاریخ 16/8/1388 است.
- منتخبان  این بخش در تاریخ 1/10/1388 اعلام خواهند شد.
ـ آثار نمایشی که معرف اشکال سنتی، معاصر و مدرن باشند در اولویت انتخاب این بخش قرار خواهند گرفت.

6. بخش مسابقه بین‌الملل تئاتر
ستاد برگزاری بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ایجاد زمینه تعامل فرهنگی بین گروه‌های تئاتر داخلی و خارجی و نیز ارایه الگوهای شایسته تئاتری برای هنرمندان جوان، بخش مسابقه بین‌الملل تئاتر را برگزار می‌کند.
? شرایط
- هیات عالی انتخاب جشنواره از میان گروه‌های پذیرفته شده در تمام بخش‌های موجود جشنواره، گروه‌های واجد شرایط مربوط به این بخش را انتخاب خواهد کرد. بدیهی است گروه‌های ذکر شده علاوه بر حضور در بخش مربوطه بنابه تشخیص هیات مذکور می‌توانند در بخش مسابقه بین‌الملل نیز حضور پیدا کنند.
- ستاد جشنواره در دی ماه 1388 اسامی گروه های این بخش را اعلام خواهد کرد.
- شرایط حضور نمایش‌های خارجی در این بخش در فراخوان بین‌المللی ارائه خواهد شد.

7. بخش نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی
ستاد برگزاری بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف تعامل فرهنگی بیشتر ما بین اشکال گوناگون تئاتری و تاکید بر نقش موثر آثار رادیویی و تلویزیونی در کنار سایر گونه های نمایشی، این بخش را برگزار می‌کند.
? شرایط
- تمام آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی که از طریق یکی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی پخش شده باشند، می‌توانند متقاضی حضور در این بخش از جشنواره باشند.
- متقاضیان حضور در این بخش باید ضمن پر کردن و ارسال فرم مربوط، طی نامه رسمی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تاییدیه زمان پخش و مجوز این سازمان برای حضور اثر در جشنواره را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- آثار متقاضی حضور در این بخش باید حداکثر تا تاریخ 8/9/1388 در سه نسخه به صورت CD یا DVD همراه با فرم و تاییدیه یاد شده به دبیرخانه جشنواره واصل شوند.
- آثار پذیرفته شده، حداکثر تا تاریخ 9/10/1388 اعلام خواهند شد.
ـ به گروه‌های نمایش رادیویی راه یافته به این بخش، حداکثر تا سقف 15 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود.
- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش، حداکثر 18  اثر خواهد بود.
- محدوده تولید و پخش آثار ارسالی باید ما بین فروردین ماه 1387 تا آذر ماه 1388 باشد. (ذکر زمان پخش اثر در تاییدیه ضروری است.)

8. بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 1388
ستاد برگزاری بیست‌و‌هشتمین  جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارایه تولیدات جدید تئاتر ایران و تامین نیاز اجرای عمومی تئاتر کشور در سال آتی، بخش چشم انداز تئاتر ایران در سال 1388  را برگزار می‌کند.
? شرایط
ـ صرفا نمایشنامه های ایرانی، پذیرفته شده و نباید قبلا هیچ گونه اجرایی در تهران و سایر شهرهای کشور داشته باشند.
- در این بخش موضوعات اجتماعی در راستای  میراث گرانقدر دینی و ملی کشور، ویژگی‌های فرهنگی، اقلیمی و بومی و توجه به دنیای معنوی انسان معاصر در اولویت خواهند بود.
- متقاضیان حضور در این بخش باید همراه با فرم پر شده مربوط، سه نسخه از متن نمایشنامه مورد نظر خود به همراه فایل آن در محیط word بر روی CD را حداکثر تا تاریخ 15/6/1388 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- نتیجه بررسی متون این بخش تا تاریخ 20/7/1388 اعلام خواهد شد.
- دیدن وانتخاب ‌نمایش‌هایی که متن آنها پذیرفته شده است از تاریخ 8/9/1388 تا 17/9/1388 با هماهنگی گروه و ستاد برگزاری جشنواره انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش تا تاریخ 21/9/1388 اعلام خواهد شد.
- حداکثر ظرفیت پذیرش در این بخش 20  نمایش (تهران وشهرستان) خواهد بود.
- راه یافتگان نهایی به این بخش در اولویت اجرا برای سال 1389 قرار خواهند گرفت.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش، حداکثر تا سقف 60 میلیون ریال‌(به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه) پرداخت خواهد شد.
- در صورت عقد قرارداد برای اجرای عمومی،  مبلغ کمک هزینه به عنوان قسط اول تلقی خواهد شد.
ـ این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.
- ستاد برگزاری جشنواره به هیچ عنوان، پذیرای طرح نمایشی نخواهد بود.

9. بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه خوانی
ستاد برگزاری بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف حمایت از تولید نمایشنامه‌های فاخر و جبران بخشی از نیاز تئاتر کشور به نمایشنامه‌های شایسته برای اجرا، بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه خوانی  را برگزار می‌کند.
? شرایط
- پرداختن به میراث گرانقدر دینی و ملی کشور در راستای استحکام تئاتر ملی و توجه به ویژگی‌های، اقلیمی و بومی ایران اسلامی، الویت  اصلی این بخش است.
- آثار متقاضی حضور در این بخش نباید قبلا به چاپ رسیده و یا توسط گروه‌های داخلی و خارجی اجرا شده باشند.
- متقاضیان حضور در این بخش باید سه نسخه از نمایشنامه خود به صورت تایپ شده به همراه فایل آن در محیط word بر روی CD را  با فرم تکمیل شده مربوط، حداکثر تا تاریخ 4/7/1388 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- اسامی نمایشنامه‌های برگزیده در تاریخ 4/8/1388 اعلام خواهند شد.
- نمایشنامه‌های برگزیده از سوی انتشارات نمایش به چاپ خواهند رسید و حداکثر تا سقف 20 میلیون ریال (به تشخیص هیات داوران) به نویسنده هر نمایشنامه پرداخت خواهد شد.
- نمایشنامه‌های برگزیده برای اولین بار در طول برگزاری جشنواره، مورد خوانش قرار می‌گیرند.
- به گروه‌های نمایشی که متون این بخش را خوانش کنند، حداکثر تا سقف 15 میلیون ریال (به تشخیص هیات داوران و تعداد شخصیت‌های اثر) پرداخت خواهد شد.
ـ این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.
- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش، حداکثر 9  اثر خواهد بود.

....

     ستاد برگزاری                    
          بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر


* آدرس پستی: تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، تالار وحدت، مرکز هنرهای نمایشی، دبیرخانه دایمی جشنواره ها
* تلفن:      66710702                     * نمابر:   66710702
* وب سایت:     Www.Theater.ir


****
فرم تقاضای حضوردر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

اینجانب:
با اطلاع کامل از مفاد، شرایط عمومی و توضیحات بخش مد نظر خود در فراخوان جشنواره بین المللی فجر با ارسال مدارک مورد نیاز اشاره شده، تقاضای خود را برای حضور در بخش                                                      اعلام می‌کنم.


*اسم اثر:                    * نویسنده:
*مدارک ارسال شده ( نمایشنامه، CD، DVD، عکس و... به تفکیک ذکر شوند):


*تعداد آثار ارسال شده(نمایشنامه، CD، DVD، عکس و... به تفکیک ذکر شوند):



*نشانی منزل:

*تلفن منزل:                                             * همراه:

*نشانی محل کار:

*تلفن محل کار:                                      *آدرس اینترنتی:
نام ونام خانوادگی
امضاء
تاریخ

 
****
جدول زمان بندی بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی‌ تئاتر فجر
1 ـ  بخش مرور:  محدوده بهمن ماه 1387 تا دی ماه 1388 ـ سقف اعلام تقاضا: دی ماه 1388  ـ  اعلام نتیجه نهایی: دی ماه 1388 ـ  سقف آثار: 28  ـ  نوع بخش: غیر رقابتی
2 ـ  بخش جشنواره جشنواره‌ها: سقف آثار: 12  ـ  نوع بخش: غیر رقابتی
3 ـ  بخش تجربه‌های نو: سقف اعلام تقاضا: 25/ 5/1388  ـ  اعلام نتیجه متون:  25/6/1388  ـ  زمان دیدن اجراها:  25/8/1388 تا 5/9/1388 - اعلام نتیجه نهایی: 19/9/1388 ـ سقف آثار: 9 - نوع بخش: غیر رقابتی
4 ـ  بخش تئاتر خیابانی: 
الف) جشنواره تئاتر خیابانی: سقف اعلام تقاضا: اعلام خواهد شد  ـ   اعلام نتیجه متون:  اعلام خواهد شد  ـ  زمان دیدن اجراها: اعلام خواهد شد ‌ـ ‌‌اعلام نتیجه نهایی: اعلام خواهد شد  ـ  ‌سقف آثار: 27 - نوع بخش: ‌رقابتی
ب) نمایش‌های ویژه انقلاب اسلامی و...: سقف اعلام تقاضا: 1/6/1388 - اعلام نتیجه متون:‌ 5/7/1388 - زمان دیدن اجراها 21تا30/9/1388 - اعلام نتیجه نهایی: 10/10/1388  ـ  سقف آثار: 27 - نوع بخش: غیر رقابتی
5 ـ  بخش تئاتر ملل: سقف اعلام تقاضا: 16/8/1388 ـ  اعلام نتیجه نهایی:  1/10/1388  ـ  سقف آثار: 5  ـ  نوع بخش: غیر رقابتی
6 ـ  بخش مسابقه بین‌الملل: اعلام نتیجه نهایی:  دی ماه 1388  ـ  سقف آثار: 6  (ایران) 10 (بین الملل) - نوع بخش: ‌رقابتی
7 ـ  بخش رادیو تلویزیون: محدوده: فروردین ماه 1387 تا آذرماه 1388  ـ  سقف اعلام تقاضا:‌ 8/9/1388  ـ  اعلام نتیجه نهایی:   9/10/1388  ـ  سقف آثار:  18  ـ  بخش: ‌رقابتی
8 ـ  بخش چشم اندازتئاترایران درسال 1389: سقف اعلام تقاضا:‌  15/6/1388  ـ  اعلام نتیجه متون:‌  20/78/1388 ـ زمان دیدن اجراها: 8/9/1388 تا 17/9/1388  ـ  اعلام نتیجه نهایی: 20/9/1388‌ـ ‌سقف آثار:  20  ـ  بخش: غیر رقابتی
9 ـ  بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه‌خوانی: سقف اعلام تقاضا:  15/6/1388 ‌ ـ  اعلام نتیجه نهایی: 20/7/1388  ـ   سقف آثار:  9  ـ  بخش: غیر رقابتی ‌
10 ـ  بخش پژوهش: سقف اعلام تقاضا: 10/8/1388  ـ  اعلام نتیجه نهایی:‌10/9/1388 ـ  بخش: غیر رقابتی 
11 ـ  بخش عکس و پوستر: محدوده مهرماه 1387 تا دی ماه 1388 ـ  سقف اعلام تقاضا 15/9/1388 ـ  بخش: ‌رقابتی ‌
12 ـ  بخش موضوعی

برای اطلاعات بیشتر به سایت http://www.theater.ir/news.show/+25390 مراجعه فرمایید .

 

منبع : ایران تئاتر


نوشته شده در چهارشنبه 88/4/3ساعت 3:55 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

متولد 1975 تهران. سومخ به عنوان بازیگر، حدوداً هفت سالی می شود که فعالیت اش را آغاز کرده است. از فیلم های مهمی که او بازی کرده می توان به اره (قسمت های سوم و چهارم)، ماموریت ناممکن 3، تصادف و سریانا اشاره کرد. او نیز در کنار کار سینما در تلویزیون هم فعالیت دارد و هم اکنون پروژه جدیدی را پیش رو ندارد. *می تواند یکی از بازیگران موفق فیلم های ترسناک شود. کافی است بهتر دیده شود. اصولاً در وجود مهاجران و غیربومی ها ترس بیشتری برای ارائه وجود دارد


نوشته شده در چهارشنبه 88/3/20ساعت 5:26 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

با سلام

امروز دارم از خوشحالی میترکم ، آخه بیست و سوم تولد بهترین دوستمه ، الان بیشتر از یه ماه که کادو تولدشو خریدم .

بهش از همین جا میگم که :

تولدت مبارک

با آروزی بهترین لحظه ها با بهترین انسانها

دوستدار تو (یزدان)


نوشته شده در دوشنبه 88/3/18ساعت 6:13 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

1-طرح عنوان <سینمای معناگرا> در سینمای ایران و از سوی بنیاد سینمایی فارابی، در همان گام های اول واکنش های منفی بسیاری را در پی داشت. بسیاری از منتقدان به این عنوان بر این باور بودند که اگر بخواهیم چنین سینمایی را مطرح کنیم، پس باید در مقابل آن به وجود سینمای بی معنی هم عقیده مند باشیم، در حالی که هیچ فیلمی حتی در پیش پا افتاده ترین شکل خود، موجود نیست که حاوی هیچ نوع معنی نباشد. گروهی دیگر بر این عقیده بودند که چون این نوع سینما از سوی یک نهاد خاص دولتی مثل بنیاد فارابی مطرح شده از فیلم هایی با تعریف معناگرا حمایت های مالی می کند، سینما به سوی نوعی هدایتی - حمایتی شدن دوباره سوق پیدا خواهد کرد، از نوع جریانی که در دهه 60 ، در مورد موج سینمای عرفانی به وجود آمد و در نهایت هم شکست خورد و به نتیجه نرسید.
    
    
    2-در مورد شبیه سازی سینمای معناگرا به سینمای عرفانی دهه 60 جای بحث همچنان باز است و حتی نمونه هایی از آثاری که پس از طرح <سینمای معناگرا> در بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است، گاه می تواند بر تقویت شبهه فوق صحه بگذارد اما پافشاری بر مفهوم سینمای بی معنی در مقابل سینمای معناگرا، ایراد گیری عجیبی است که به آنچه تاکنون گفته شده و به بحث گذاشته شده وقعی نمی نهد، گوش خود را بر حرف و حدیث های دیگران می بندد و حرف خود را مدام تکرار می کند! در همان مراحل اولیه عنوان شدن، سینمای معناگرا، در بنیاد سینمایی فارابی، عبدا ... اسفندیاری، مسوول بخش سینمای معناگرا در این بنیاد، در مصاحبه ای با ماهنامه فیلم نگار تعریفی تقریبا کامل از این نوع سینما ارائه داد که فارغ از اینکه آثار ساخته شده در این گونه و تا این تاریخ تا چه حد با آن تعاریف مطابقت دارند، حداقل شبهه <سینمای بی معنی> در مقابل <سینمای معناگرا> را به طور کامل پاسخ می دهد. طبق این تعریف <سینمای معناگرا> که می تواند با عباراتی از قبیل ماورا، فرانگر، دیگر سو و معنوی نیز مترادف باشد، تمرکز بر عالم غیب از طریق کشف راز هستی دارد و این مسیر را با تکیه بر منابع دینی و گاه غیردینی می پیماید. در واقع سینمای معناگرا <معنا> را در مقابل <ماده> به کار می برد و در پی تصویر سازی عالم غیر مادی و هرچه مربوط به این گستره است می باشد. به این ترتیب، سینمای معناگرا گستره وسیع تری را از سینمای دینی، که قبل از این طرح شده بود، شامل می شود و شاید بتوان گفت سینمای معناگرایی که بر انگاره های دینی متکی است، می تواند شامل بخشی از مقوله <سینمای دینی> باشد. پس این موضوع سینما با وجود داشتن فصل مشترک، دو مجموعه جدا از هم را تشکیل می دهند. مطرح شدن نظریه سینمای معناگرا، البته تنها متعلق به سینمای ایران و بنیاد سینمای فارابی نیست، بلکه سال ها پیش پل شریدر، فیلمنامه نویس مطرح هالیوود، در پایان نامه تحصیلی اش، برای اولین بار سبک استعلایی در سینما) ( Transcendetal style نام برد )که تا حدودی متناظر به همین عنوان سینمای معناگر است و تنها از سه فیلمساز یاد کرد که در چنین سبکی فیلم می سازند: روبربرسون، کارل تئودور درایر و یاساجیرو ازو...
    
    
    3-در سینمای ایران و با تعریف فوق می توان آثار معناگرای بسیار زیادی را یافت اما به نظر می رسد کمتر پیش آمده است که این آثار، وجهی مذهبی را نیز برخود حمل نکنند. مثلا در فیلم <دیده بان) >ابرهیم حاتمی کیا( که جنبه های متافیزیکی خود را با مقوله <امداد الهی> از غیب پیوند می دهد که حاوی انگاره های مذهبی است یا حتی در <هامون) >داریوش مهرجویی( که قهرمان اثر درگیر مشکلات فکری و روحی، در ذهن خود عالم واقع و خیال را درهم می ریزد و در دنیایی مالیخولیایی به سوی مرگ و نیستی حرکت می کند، این درهم ریختگی امور مادی و ماورایی در زندگی قهرمان ریشه ای مذهبی پیدا می کند: جایی که حمید هامون به دنبال رازهای اقدام به ذبح اسماعیل توسط پدرش ابراهیم )ع( است و اینکه این میزان از ایثار از کدام جنبه غیبی زندگی انسانی نشات می گیرد.
    
    
    نمونه های مطرح شده تر سینمای معناگرا هم هریک به نوعی متعلق به سینمای دینی هستند. آثاری چون <رنگ خدا) >مجید مجیدی( که در آن پسرکی نابینا می تواند به بصیرتی درونی دست یابد، طوری که با عناصر طبیعی پیوندی برقرار کند که از طریق آنها نام خداوند را زمزمه کند یا مثلا <تولد یک پروانه> که در آن عناصر غیبی اراده شده در سه اپیزودش به نوعی با انگاره های دینی و الهی پیوند برقرار می کند. این مساله پس از طرح عنوان <معناگرا> نیز در میان آثار ارائه شده در این گونه به چشم می خورد: آثاری چون <قدمگاه) >محمد مهدی عسگرپور(، <یک تکه نان)>کمال تبریزی(، <جایی دور، جایی نزدیک)>رضا میرکریمی( و... همه در عین معناگرا بودن پیوندهای عمیق با مفاهیم مذهبی دارند که آنها را در زمره فیلم های دینی قرار می دهد و شاید بتوان گفت، آنچه با عنوان کردن این حرف و حدیث ها در سینمای ایران در حال پا گرفتن به عنوان یک گونه است )نه به این معنا که تا این تاریخ فیلمی با این درونمایه ساخته نشده بلکه منظور پاگرفتن تعریفی جدید است(، نوعی سینمای دینی است که به عالم غیب و ماورا در مقابل عالم ماده توجه نشان می دهد و با توجه به اینکه در اکثر آثاری که به گونه سینمای دینی تعلق دارند، به نوعی توجهی غالب به امر متعالی متافیزیکی )خداوند( وجود دارد پس همه این نوع آثار می توانند در زیرگونه سینمای معناگرا نیز قرار گیرند، حتی فیلم های تاریخی سینمای ایران در مورد زندگی اولیا و انبیا نیز از وجوه معناگرایانه تهی نیست، پس آیا نمی توان، لا اقل در محدوده سینمای بومی، سینمای معناگرا> و <سینمای مذهبی و دینی> را برهم منطبق کرد و جداسازی های این چنینی را برای سینمای آن سوی آب ها انجام داد که این دو نوع سینما در آنها بیشتر قابل تفکیک است.
    
    
    4- به هر حال، هر تعریفی که از این نوع سینما ارائه دهیم و با هر نوع تقسیم بندی که وجوه مختلف سینمای مذهبی و معناگرا را از هم افتراق دهد یا به یکدیگر شبیه سازد، نباید این نکته را از نظر دور داشت که این نوع سینما مجبور است با توده وسیع مخاطب ارتباط برقرار کند. تجربه شکست خورده سینمای عرفانی در دهه 60 نشان می دهد که حمایت های دولتی از سینمایی که تماشاگر ندارد به بن بست خواهد خورد. سینمای معناگرا نیز اگر بخواهد پابگیرد و رشد کند، نیاز به فیلم نامه هایی قوی و جذاب دارد که در ترکیب با اجرای مناسب بتواند تماشاگر را در تمام طول مدت تماشا با حربه های دراماتیک روی صندلی سینما نگاه دارد تا پس از آن بتواند درونمایه خود را به تماشاگر <ارائه> دهد یا < القا> کند. معدود فیلم هایی که از زمان طرح این نوع سینما تاکنون تحت این عنوان و با حمایت فارابی ساخته شده اند از منظر فوق چندان امیدوار کننده نبوده اند. پس باید همچنان منتظر باشیم تا ببینیم فارابی با این طرح جدید، چه آثار نویی را در آستین می پروراند!

نوشته شده در شنبه 88/2/26ساعت 3:56 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

ادبیات چندصدایی یا poly phony چیست؟
این اصطلاح را نخستین بار باختین از موسیقی وام

گرفت. در آوای مونوفونی (تک صدایی) یک ملودی در

ساده‌ترین شکل خود توسط خواننده یا نوازنده اجرا

می‌شود. زمانی صدای خواننده را سازی همراهی کند یا

یک ملودی به وسیله دوساز، اجرا گردد، به آن هوموفونی

وهنگامی که چند ملودی با هم درآمیزد (با چند ساز یا

ساز همراه با آواز) حالت پلی فونی ایجاد می‌شود
.
ملودی‌های اجرا شده توسط هر ساز، در حالت پلی فونی،

الزاما در یک جهت با هم پیش نمی‌روند و می‌توانند در

جایی، وارد هارمونی و در جایی، خارج یا به صورت ناقص

تمام شود. در ادبیات چند صدایی، شخصیت‌ها هرکدام از

دیدگاه خود به جهان می‌نگرند و جهان بینی خاص خود را

دارند
.
دیدگاه راوی یا نویسنده فقط به عنوان یک صدا در کنار

آواهای شخصیت‌ها در اثر حضور دارد. هرچند باختین

نظراتش درباره ادبیات چندصدایی را معطوف به رمان

می‌داند ولی با طرح مواردی که بدان اشاره می‌شود آن

را به هرگونه ادبی از جمله نمایشنامه می‌توان تعمیم

داد
.
باختین در مطالعات خود تضادهای فردی و زبانی در

اجتماع، گسترش زبان و لهجه‌های گوناگون در ادبیات،

روایت‌های گوناگون از یک واقعه، پرداختن به دروغ و

نقیصه در اثر ادبی، تغییر شیوه بیان، ناقص ماندن

روایت و روابط بینامتنی را نظریه‌هایی برای بیان

فلسفه و زبان شناسی خود در تعریف ادبیات چند صدایی

می‌داند. بنابراین تعریف، ادبیات چند صدایی می‌تواند

مسائل مهم اجتماع و نقدی بر حکومت‌های توتالیتر

باشد. اما آیا این ادبیات چند صدایی نمی‌تواند برای

فرهنگ مونولوگ پسند جامع ما راهکار و نقطه آغازی

باشد؟

پیوند اقوام و ملیت‌های گوناگون با تکیه بر مفهوم

دیالوگ شاید ایده آل دوری باشد. ولی این نمی‌تواند

دلیلی برای دوری جستن از ترویج فرهنگ دیالوگ و شنیدن

صداهای دیگران توسط آثار ادبی باشد. همچنین سبب

نمی‌گردد تا باری از دوش نویسندگان و اساتید ما در

هر یک ازعرصه‌های ادبی، از شعر گرفته تا رمان و

نمایشنامه بردارد؟

به همین دلیل از نام‌هایی چون بهرام بیضایی انتظار

می‌رود در جامعه‌ای با شرایط فرهنگی کنونی به تبلیغ

نیازهنردیالوگ بپردازند تا پرداختن به روایتی تک صدا

به وسیله اشخاص گوناگون و بازگویی مونولوگ‌های فردی

زیربیرق نویسنده دانای کل، واژه‌ساز چیره‌دست و حاکم

بلامنازع روایت خطی
.
افرا که جزو آخرین نوشته‌های استاد محسوب می‌شود و

هم اکنون در تالار وحدت در حال اجراست، نمایشی است

با تکیه بر شیوه منحصر بفرد و شخصی و همیشگی ایشان

که از تئاتر اپیک، تعزیه و نمایش‌های میدانی وام

گرفته و در نهایت تابع تکنیک شخصی وی است
.
آکسان گذاری روی تک تک اجزای دیالوگ‌ها که آن را به

مونولوگ‌های بلند و طولانی اما فاخر با بازی‌های

روان تبدیل کرده است، از نمایش افرا، تئاتری به دور

از دیالوگ، بدون پیچیدگی وخطی ساخته است. اتفاقی که

شاید در بین آثار بیضایی استثناء باشد
.
شاپورجورکش به درستی در کتاب بوطیقای شعرنوی خود این

اپیدمی بدخیم را شناسایی کرده و با استدلال‌هایی که

از نامه‌های نیما می‌آورد، سعی در پاسخ به آن دارد؛

«فرهنگ ملی ما درپشت هنر شعر_یعنی فردی‌ترین هنر

سنگر گرفته است و تازه درهمین سنگرهم، گوینده

شعر،متکلم وحده است وهمه چیز از دریچه نگاه و ذهن او

به شکل خطابه‌ای به مخاطب عرضه می‌شود. گویی ساختار

اجتماعی ما بوده که نوع هنر ملی رابرگزیده و به

هنرمندان تحمیل کرده است. چرا در سرزمین ما

نمایشنامه که لازمه آن دیالوگ و درک «حضور دیگری
»
است شکل نمی‌گیرد؟

و چرا خطابه‌گویی حرف اول را می‌زند؟.»(ص??) هرچند

که حدیث او بیشتر معطوف به شعر است ولی این پرسش

عمیق گریبان انواع ادبی از رمان تا نمایشنامه را به

درستی می‌گیرد. به خصوص این پرسش برای ما _ ما شاید

نسلی باشد که از اساتید خود انتظارهایی دارد و به

دنبال سرگشتگی‌هایش، پاسخ را از آنها می‌جوید_ بعد

از دیدن نمایش افرا قوت دوباره می‌گیرد
.
لازم به یادآوری نیست که بیضایی برای ما و همه دیگر

اهالی هنر و ادبیات ایران، جزو سه نمایشنامه‌نویس

معاصر ایرانی درکنار رادی و ساعدی می‌باشد. هرچند که

ایشان هیچ ادعایی در این زمینه نداشته و ندارد. ولی

پیش‌زمینه‌ای به نام استاد بیضایی ما را بر آن

می‌دارد که از ایشان این پرسش‌ها را بکنیم
.
چرا دیالوگ نه؟ بارها لزوم دیالوگ و فرهنگ برقراری

دیالوگ بین آدم‌ها در ایران را از ایشان در

مصاحبه‌ها وجلسات نمایشنامه خوانی شنیده‌ام
.
فقط نمی‌دانم چرا ایشان دربرخی آثارشان بخصوص افرا

به آن توجه نکرده‌اند؟ مگر ترویج یک فرهنگ،

نمی‌تواند از یک پایگاه و مکان مشروع وقابل قبول و

درضمن مردمی منشا بگیرد؟ و چه جایی بهتر از تئاتر که

انسانی‌ترین مفاهیم درآن رشد و پرورش می‌یابد و

شکوفا می‌شود؟

پس چرا اینقدر پافشاری در سرودن ادبیات تک صدایی، آن

هم با صدای بلند آنچنان که در نمایش افرا می‌بینیم؟

از کوچکترین شخصیت و تیپ نمایشی ردپای نویسنده و قلم

فاخر و زیبای ایشان دیده می‌شود؛ بارها در طول نمایش

از سوی شخصیت‌ها به ما گوشزد می‌شود که این استاد

بیضایی است که برای شما قصه می‌گوید، نه ما. ما جز

ابژه‌هایی عروسکی در دستان نویسنده و کارگردان اثر

نیستیم
.
واقعا چرا دیالوگ نه؟

ازهمین روست که به نظر می‌رسد پرداختن و ترویج

ادبیات چندصدایی همراه با دیالوگ نه از سوی نویسنده

که از سوی اشخاص نمایش اهمیتی صد چندان می‌یابد
.
سلطه همیشگی نویسنده بر متن با زبان فاخر و آرکائیک

تا کی باید ادامه داشته باشد؟ آیا زمان پرداختن به

ابژه‌هایی دست آموز از نگاه دانای کل به پایان

نرسیده است؟ آیا نمی‌توانیم به دیگران و نقطه نظرهای

آنها به شکل سوژه یعنی شخصیت فردی و انسانی بنگریم؟

از این روست که افرا و نام بزرگانی چون بیضایی

الزاماتی را می‌سازند تا هرچند وقت به این پرسش‌ها

بازنگری جدی داشته باشیم و برای آینده تئاتری و ادبی

ایران راه نو و نوینی را با تکیه براندیشه و

دستاوردهای این بزرگان و بزرگان دیگر چون رادی،

ساعدی، خلج و غیره بازگشایی نماییم. باشد که اینگونه

شود!


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/12ساعت 5:31 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

گذشت زمان بر آنها که منتظر می‌مانند بسیار کند، بر آنها که می‌هراسند بسیار تند، بر آنها که زانوی غم در بغل می‌گیرند بسیار طولانی، و بر آنها که به سرخوشی می‌گذرانند بسیار کوتاه است. اما بر آنها که عشق می‌وزند، زمان را آغاز و پایانی نیست.

ویلیام شکسپیر  


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/12ساعت 5:30 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

27 مارس هر سال برای خانواده تئاتر در جهان رنگ و بوی دیگری دارد. این روز که در ایران مصادف با هفتم فروردین ماه و تعطیلات نوروزی است، توسط سازمان جهانی یونسکو به عنوان روز جهانی تئاتر نام‌گذاری شده است. همه ساله در این روز پیامی ویژه از سوی یکی از شخصیت ها و بزرگان تئاتر جهان خطاب به خانواده تئاتر داده می شود که از اهمیت فوق العاده ای هم برخوردار است.

در ایران، اهالی تئاتر ترجیح می دهند مراسم روز جهانی تئاتر را پس از تعطیلات نوروز برگزار کنند. همین موضوع باعث شد مسئله ای بسیار مهم که در 27 مارس امسال اتفاق افتاد مسکوت بماند و اهالی فن کمتر به آن بپردازند؛ پیام روز جهانی تئاتر امسال توسط امیر شارجه قرائت شد!

گرچه با نگاهی به کارنامه امیر شارجه، سلطان بن محمد القاسمی، می توان وی را انسانی فرهیخته و دانشمند برشمرد، ولی سؤال این است که ملاک سازمان جهانی یونسکو برای انتخاب فردی که پیام روز جهانی تئاتر را بدهد تنها همین است؟!

دکتر سلطان بن محمد القاسمی، امیر شارجه و استاد دانشگاه است و دو مدرک دکتری با گرایش تاریخ و جغرافیای سیاسی خلیج فارس و یک دکتری افتخاری از مؤسسه مطالعاتی آفریقا دارد. مقایسه وی با اسامی نامدارانی چون اوژن یونسکو، ادوارد آلبی، پیتر بروک، پابلو نرودا، ژان کوکتو، آرین منوشکین، آرتور میلر و حتی گیریش کارناد یا فتحیه العسال، دلیل لحن اعتراض آمیز این نوشته است. در مرور اسامی بزرگانی که از سال 1962 تا به امروز پیام های روز جهانی تئاتر را داده اند، می توان به این نتیجه رسید که ملاک سازمان یونسکو یا شهرت، اعتبار و دانش شخص پیام دهنده در عرصه تئاتر و یا تأثیرگذاری او بر هنر تئاتر در سطح جهانی است. اگر کلام مجید سرسنگی، نماینده مؤسسه بین المللی تئاتر یونسکو در ایران، مبنی بر خدمات فرهنگی امیر شارجه در سال های اخیر و همچنین پایه‌گذاری جایزه سالانه فعالیت‌های تئاتری در دنیای عرب توسط وی را دلیل و توجیه یونسکو برای انتخاب وی قلمداد کنیم، باز هم به نتیجه درست و منطقی نخواهیم رسید.

به نظر می رسد یونسکو هم مانند مؤسساتی چون نشنال جئوگرافی درحال افتادن در دام زرق و برق دلارهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. در حالی که این کشورها سعی دارند به زور پول نفت برای خود فرهنگ بسازند و هویت ایجاد کنند، یونسکو هم تصمیم می گیرد پیام روز جهانی تئاتر را امیری در کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس قرائت کند! ناگفته پیداست فعالیت های کشورهای عرب منطقه در جهت تمدن سازی برای خود و تصاحب جلوه هایی از تمدن، به خصوص تمدن ایرانی، در سال های اخیر شدت گرفته است. تلاش جهت تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی، دست گذاشتن روی جزایر سه گانه ایرانی و... شاهدی بر این مدعاست. پس تعجبی ندارد که یونسکو به جای کشورهایی چون ایران، عراق و سوریه که تمدن‌هایی چند هزار ساله دارند و حتی سابقه حضور تئاتر در آنها ده‌ها سال بیش از کشوری چون امارات است، امیر شارجه را برای دادن پیام روز جهانی تئاتر انتخاب کند.

متأسفانه به نظر می رسد پس از هنرهایی چون سینما که سال هاست به بهانه صنعتی بودن به پیشبرد اهداف سیاسی و ملی کشورها اختصاص یافته است، تئاتر هم در خدمت اهداف ملی و سیاسی برخی از کشورها درآمده، که هویت سازی اعراب یکی از آن موارد است. اگر امیر شارجه در ابتدای پیام خود از خاطرات دوران کودکی و یا جوانی خود در حیطه تئاتر صحبت می کند، تنها و تنها می خواهد تاریخچه وجود این هنر در کشورش را عقب ببرد و به رخ بکشد. او طوری از تئاتر، کارکرد سیاسی آن و محدودیت آن توسط مسئولان کشورش در سال های گذشته سخن می گوید که انسان به یاد حضور مؤثر تئاتر در انقلاب 1968 آلمان می افتد. محمد القاسمی در این پیام از تئاتر کشورش چنان هیبتی می سازد گویی امارات عربی متحده از سرآمدان تئاتر در جهان است و تئاتر به طور نهادینه در آن از قرن ها پیش وجود داشته است.

با تمامی این احوال، بر او خرده ای نیست که پیام روز جهانی تئاتر را صادر کرده، که اگر هر انسان فرهنگی دیگری نیز بود، برای ماندگاری نام خود و ارتقای مقام هنری کشورش، این کار را با جان و دل انجام می داد. اما می توان به سازمان جهانی یونسکو اعتراض کرد که چطور امیر شارجه وارد فهرست اشخاصی می شود که همگی از نامداران عرصه فرهنگ و تئاتر هستند؛ و در نهایت می توانیم برخودمان خرده بگیریم که چرا با این پیشینه فرهنگی، تمدن چند هزار ساله و تاریخ غنی نمایش، هنوز در سطح کشوری چون امارات هم قرار نگرفته ایم تا پیام روز جهانی تئاتر را بدهیم


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/12ساعت 5:8 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

عاطفه تهرانی در نمایش‌"بخوان‌" تکنیک‌های تئاتر حرکت از تئاتر شرق گرفته تا تکنیک‌های جدید حرکت نو را در اولین روز جشنواره تئاتر فجر به نمایش می‌گذارد.
این کارگردان جوان تئاتر که در بخش تجربه‌های نو حضور دارد، به سایت ایران تئاتر گفت:«ایده اولیه این نمایش از مجموعه تصاویر پراکنده‌ای شکل گرفت. من و سحر افتخارزاده آن ایده و تصاویر را دراماتورژی کردیم و به داستانی رسیدیم که با استفاده از تکنیک‌های حرکت مدرن در تئاتر آن را بیان کرده‌ایم.»
وی درباره داستان ‌نمایش گفت:«‌‌داستان قومی را نمایش می‌دهیم که مورد امتحان قرار می‌گیرند. این قوم که امکان لغزش ندارند با موجودی مواجه می‌شوند و هر یک به نوعی به خواست این موجود تن می‌دهند که همین این امتحان آن‌هاست.»
وی در خصوص تئاتر حرکت و شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد:«در این شیوه بدن بازیگر نقش اصلی را بازی می‌کند که باید جای دیالوگ‌ها را بگیرد. همین امر هم آمادگی کامل بازیگران را نیاز دارد که در مدت زمان طولانی تمرین به دست می‌آید.»
تهرانی افزود:«برای‌ آماده شدن این نمایش 11 ماه تمرین را پشت سر گذاشته‌ایم. سال گذشته کارگاه آموزشی در دانشگاه تهران داشتم که 4 تن از بازیگرانم را در آن کارگاه یافتم. بعد از کارگاه آموزشی که در سینما ـ تئاتر داشتم هم 4 تن دیگر را انتخاب کردم. بنابراین گروه بیش از 5 ماه آموزش دیدند و روی انواع تکنیک‌های تئاتر حرکت از انواع تئاتر شرقی گرفته تا حرکت معاصر را تجربه کردند. پس از آن هم که به طور پیوسته بیش از 7 ماه است که با هم کار می‌کنیم.»
وی یکی از دشواری‌های کار در این شیوه را زبان بدن و ارتباط آن با مخاطب عنوان کرد و توضیح داد:«در یک اثر تئاتری عادی و در هر شیوه اجرایی دیگر، دیالوگ‌ها، بخش عمده داستان را تشکیل می‌دهند، اما وقتی شما بخواهید تنها از یکی از عناصر زبان نمایشی یعنی بدن بازیگر استفاده کنید و داستان نیز برای عموم مخاطبان قابل درک باشد کار بسیار سختی را پیش رو خواهید داشت.»
عاطفه تهرانی دیدن نمایش‌اش را با گوش دادن به یک شعر تصویری مقایسه کرده و تاکید کرد که نباید تئاتر حرکت را با پانتومیم اشتباه کرد چون پانتومیم تکنیک‌های مشخص و شناخته شده‌ای دارد و سرانجام در نقطه‌ای تکمیل می‌شود اما تئاتر حرکت دریایی است که هر چه در آن فرو می‌روید پایانی برای آن نیست.»
وی در معرفی اعضای گروهش گفت:«بازیگران این نمایش سحر افتخارزاده، اشکان افشاریان، مصطفی شبخوان، مینا حسین‌آبادی، شیرین فرشباف، کاوه قائمی، اسفره مرتضایی و علیرضا میرمحمدی هستند و در گروه کارگردانی نوید هدایت‌پور به عنوان مشاور کارگردان و مسئول ویدئو آرت با من همکاری دارد. طراحی نور را عابس خلقی انجام داده و طراحی صحنه، طراحی حرکت و انتخاب موسیقی نمایش را خودم بر عهده داشته‌ام.»


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/12ساعت 4:27 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

چارلز اسپنسر چاپلین در 16 آوریل سال 1889 در یک خانواده انگلیسی به دنیا آمد. کودکی او در صحنه های سرگرم کننده تفریحی می گذشت ، به همین خاطر از همان کودکی به هنرهای نمایشی روی آورد. او دوران کودکی و جوانیش را در فقر و تنگدستی گذراند و به همین خاطر در طول عمر همدردی عمیق خود را نسبت به تنگ دستان حفظ کرد.
چاپلین در سال 1913 در کمپانی کی استون به عنوان بازیگر سیار نمایش های وودویل استخدام شد و در نخستین فیلمش به نام در تلاش معاش نقش یک شیک پوش تیپیک را بازی کرد اما در دومین فیلمش به نام مخمصه غریب میبل در شکل یک ولگرد کوچولو ظاهر شد ، نقشی که بعد ها او را مشهور کرد و از یک فرد عامی به یک فرد مهم بدل کرد.
چارلی چاپلین نزدیک به سی و چهار فیلم کوتاه در کمپانی کی استون بازی کرد و در آن ها در نقش یک دلقک ریز نقش ، با کفش هایی که برایش بزرگ بودند بازی کرد ، اما استعداد چاپلین در ارائه نقش های ظریفتری بود ، بنابراین در 1915 قراردادی برای ساختن جهارده فیلم کوتاه دو حلقه ای با کمپانی اسانی بست. او کارگردانی این فیلم ها را خود به عهده گرفت وبا تجربه ای که داشت نقش خود را جلای بیشتری داد.
بهترین فیلم هایی که چاپلین در کمپانی اسانی ساخت : ولگرد ( 1915) ، شغل (1915) ، بانک ( 1915) و ... بود. به علت استقبال فراوان مردم قراردادی برای ساخت دوازده فیلم با کمپانی میوچوال بست. که از بهترین فیلم هایش در این کمپانی می توان به ، بازرس فروشگاه (1916 ) ، مامور آتش نشانی ( 1916 ) ، ساعت یک صبح (1916) ، مهاجر ( 1917 )، و... اشاره نمود . چاپلین این فیلم هایش را با وسواس و دقتی فراوان ساخت و دوازده شاهکار پانتومیم از آن به وجود آورد. این فیلم ها او را شهرت جهانی بخشیدند و استعداد فوق العاده او را در طنز به نمایش گذاشتند.
چاپلین تا ژوئن 1917 چنان اعتباری کسب کرد که قراردادی یک میلیون دلاری از طرف کمپانی فرست نشنال به او پیشنهاد شد ، تا هشت فیلم با طول دلخواه برای این کمپانی بسازد. به وسیله این قرارداد او توانست ، استودیویی برای خود بسازد و از سال 1918 تا 1952 تمام فیلم هایش را در آنجا ساخت. اغلب فیلم های اولیه ی چاپلین در کمپانی فرست نشنال با دقتی بی مانند و به صورت دو یا سه حلقه یی ساخته شده بودند ، از آن جمله می توان به زندگی سگی ( 1918) و دوش فنگ ( 1918) اشاره کرد. چاپلین در این فیلم ها انتقاد های اجتماعی را مطرح می کرد.

موفق ترین اقدام چاپلین در فرست نشنال ، کارگردانی نخستین فیلم بلند داستانی اش به نام پسر بچه(1921) بود . این فیلم ماجرای بیکاره ای است که کودکی را بر در خانه اش می گذارند و او نیز کودک را بزرگ می کند و به او دل می بندد و ... . چاپلین در این فیلم شفقت را با طنز ی ظریف در می آمیزد و نارسایی اجتماع را برای دفاع از کودکان نشان می دهد. این فیلم شهرت جهانی پیدا کرد و بازیگر خردسال آن نیز ، که پنج سال داشت به یک ستاره بدل شد. آخرین فیلم چاپلین در فرست نشنال یک فیلم داستانی به نام زائر ( 1923) بود .
چاپلین پس از اتمام قراردادش با کمپانی فرست نشنال ، به همراه گریفیث ، داگلاس فربنکس ( هنرپیشه مطرح مرد ) و مری پیکفورد ( هنرپیشه زن مطرح ) ، کمپانی یونایتد آرتیستز ( United Artists Corporation ) را تاسیس کرد. نخستین فیلمی که در این کمپانی ساخته شد ، فیلمی به نام زن پاریسی ( 1923) بود. این فیلم درام ماهرانه ای بود که کنایه های ظریفی را در خود داشت. در این فیلم چاپلین تنها در صحنه کوتاهی در نقش یک باربر ظاهر شد.
در فیلم جویندگان طلا( 1925) چاپلین دوباره در نقش یک ولگرد کوچولو ظاهر می شود. این فیلم را شاخص ترین اثر چاپلین می دانند به طوری که هنوز هم مانند سال 1925 مورد علاقه مردم است و چاپلین شخصا آن را بر دیگر فیلم هایش ترجیح می دهد. در این فیلم ، چاپلین موضوع هجوم برای کشف طلا در منطقه آلاسکا در سال 1898 را دستمایه قرار داد و در فضایی سرشار از حرص و آز که جویندگان را به سوی گرسنگی و توهم و حتی مرگ می کشاند ، یک کمدی درجه یک ساخت.
چاپلین هم زمان با ناطق شدن سینما ، فیلم سیرک( 1928) را ساخت. سیرک ، فیلمی صامت با ساختاری زیبا بود و در مراسم اسکار 1929 ، جایزه ای به عنوان تنوع و نبوغ در نوشتن ، بازیگری ، کارگردانی و تهیه کنندگی را گرفت. چاپلین در حین ساخت این فیلم درگیر مسائل خانوادگی شد که باعث درگیری با مقامات مذهبی گشت.
با ناطق شدن سینما ، چاپلین توانست خود را با این تحول جدید وفق دهد. اولین فیلم مطرح ناطق چاپلین ، فیلم روشنایی های شهر(1931) بود. روشنایی های شهر ، فیلمی احساساتی اما تاثیر گذار در باره ی بیکاره ای است که دل به دختر گل فروش نابینایی می بندد و برای معالجه چشم دختر تلاش می کند و دچار درد سر می شود ... . چاپلین خود این فیلم را یک « کمدی رمانس در پانتومیم » ، نامیده است.

فیلم مهم دیگر چاپلین ، عصر جدید(1936) است. در این فیلم نیز انتقاد تلخ و گزنده ای مستتر است که به غیر انسانی شدن کارگران و مشکلات بی شمار آنها در عصر صنعتی شدن جوامع ، می پردازد ، عصری که حرص و طمع عده ای ثروتمند آن را تحت کنترل دارد. در نقاطی از امریکا به این فیلم لقب تبلیغات سرخ دادند. این فیلم با ساختار محکم و پیام اجتماعی نیرومند خود هنوز هم یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما است.


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/12ساعت 4:8 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

زندگی نامه

آلفردو جیمز پاچینو در نیویورک دیده به جهان گشود و پدرش سالواتور پاچینو (زاده شهر کورلئونه) کارمند شرکت بیمه و مادرش رز پاچینو (دارای تبار آمریکایی-ایتالیایی) خانه‌دار بود. والدین او هنگامی که او بچه بود از هم جدا شدند. پدربزرگ و مادربزرگ او در اصل اهل سیسیلی بودند.

وی در دوران جوانی و در حالی که بیش از ?? سال از بهار زندگی‌اش نمی‌گذشت مادرش را از دست داد. پاچینو پیش از مرگ مادرش، زندگی چندان لذت بخشی را پشت سر نگذاشته بود و چون والدینش خیلی زود از هم جدا شده بودند، مجبور شد به همراه مادرش به خانه پدربزرگش نقل مکان کرده و در آن‌جا اقامت کند.

ورود او به عرصه? بازیگری را باید سال ???? دانست. پاچینو در این سال در فیلم ناتالی و من بازی کرد و دو سال پس از آن نیز ایفای نقشی در وحشت در نیلی پارک را پذیرفت. اما بازی در این دو فیلم هرگز او را راضی نکرد تا اینکه فرانسیس فورد کاپولا تصمیم به ساخت یکی از شاهکارهای تاریخ سینما یعنی فیلم پدرخوانده گرفت و نقش «مایکل کورلئونه» به او واگذار شد. رابرت ردفورد و جک نیکلسون و جمعی دیگر از بازیگران معروف سینما مورد آزمایش قرار گرفتند. اما کاپولا فقط پاچینو را انتخاب کرد. پاچینو برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد که به آن نرسید.

در سال ???? او در فیلم‌های مترسک و سرپیکو بازی کرد. در مترسک نقش آدمی سرگشته را داشت که در پی هویت خویش است و در سرپیکو نیز یک پاچینوی تمام عیار بود. وی در این فیلم نقش فرانک سرپیکو افسر پلیسی را بازی کرد که فساد افسران مافوق خود را افشا می‌کند. پاچینو در همان سال بار دیگر نامزد دریافت اسکار شد اما باز هم این جایزه نصیبش نشد. اما منتقدان، جایزه? گلدن گلاب را به سبب بازی در سرپیکو به وی اهدا کردند.

از دیگر بازی‌های چشمگیر پاچینو می‌توان به حضورش در فیلم‌های پدرخوانده ? (????)، بعد از ظهر سگی(????) و فیلم و عدالت برای همه(????) اشاره کرد. پاچینو برای بازی در همه این فیلم‌ها نامزد اسکار شد ولی مورد بی مهری اعضای اسکار قرار گرفت. او می‌گوید: «من برای اسکار بازی نمی‌کنم، چون بازیگری عشق من است، عشقی که هرگز نمی‌توانم رهایش کنم».

او برای بازی در فیلم هایی چون کرامر علیه کرامر(????)، اینک آخرالزمان، متولد چهارم جولای(????) دعوت شد ولی او این پیشنهادها را قبول نکرد. هنگامی که کاپولا برای فیلم اینک آخرالزمان او را دعوت کرد، پاچینو در یک جمله پاسخ منفی به او داد: «من با تو به جنگ نخواهم آمد».

 

کمتر بازیگری در سینمای جهان می‌توان سراغ گرفت که نظیر پاچینو قدرت بازی با چشم را داشته باشد. چشمان پاچینو قدرت صحبت کردن با مخاطب را دارد و می‌توان برق خاصی را در دیدگان وی احساس کرد. این یکی از امتیازات منحصر به فرد او است و فیلم پدرخوانده ? اوج بازی وی با چشمهایش به شمار می‌رود. قدرت و تأثیر نگاه او صحنه‌های جاودانه‌ای را در تاریخ سینمای جهان خلق کرده است. به‌عنوان مثال بازی استثنایی او در سکانس مرگ سولاتسو و پلیس خیانت کار در فیلم پدر خوانده?، استعداد بی نظیرش را به نمایش می‌گذارد.

پاچینو در بازیگری دارای سبک ویژه‌ای است و به واقع سرشار از استعداد است و به خوبی می‌تواند ایفاگر هر نقشی باشد. نکته? برجسته در بیشتر بازیهای او این است که مخاطب را با خود همراه می‌سازد. فرانسیس فورد کاپولا درباره او می‌گوید: «اگر کارگردان نمی‌شدم دوست داشتم یک پاچینو بودم». صدای گرم و دلنشین او در بازی به پاچینو کمک فراوانی می‌کند، گویی اعضای بدنش همه هنگام بازی واقعاً بازیگر هستند.

در میان ستاره‌های هالیوود، بازیگران انگشت شماری چون مارلون براندو را می‌توان یافت که صدایی مانند او داشته باشند. پاچینو تاکنون ازدواج نکرده‌است اما دارای سه فرزند است که یکی از آنان دختریی به نام جولی ماریاست (متولد ????) که در پی رابطه? چندین ساله‌اش با مربی بازیگری آموزشگاه لی استراسبرگ، «جن ترنت»، به دنیا آمد و دو فرزند دیگرش دوقلوهایی با نام‌های انتون و اولیویا هستند (متولد????) که آن‌ها نیز ثمره? رابطه ناموفقش با «بورلی دی آنجلو» بودند.

آل پاچینو در زندگی شخصی خود چیزی برای مخفی کردن ندارد و شاید به همین دلیل نزد مطبوعات و روزنامه‌نگاران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. او انسانی وارسته و درستکار است که همواره تلاش دارد به همنوعان خود، آن هم به هر شکل ممکن کمک نماید و همین موضوع سبب شده تا وی دوست‌داشتنی باشد.

جوایز

·         ???? - نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - پدرخوانده

·         ???? - نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد - سرپیکو

·         ???? - نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد - پدرخوانده ?

·         ???? - نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد - بعدازظهر سگی

·         ???? - نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد - عدالت برای همه

·         ???? - نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - دیک تریسی

·         ???? - نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - گلن گری گلنراس

·         ???? - برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد - بوی خوش زن

·         ???? - برنده جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش اول مرد - بعدازظهر سگی.

·         ???? - برنده جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش اول مرد - پدرخوانده ?.

·         ???? - برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد - فرشتگان در آمریکا.

·         ???? - برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد - بوی خوش زن.

·         ???? - برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد - سرپیکو.


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/12ساعت 4:7 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5      >
Design By : Pars Skin