سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

حکایتی در تاریخ سینما هست که می‌شود با یادآوری آن به سراغ «کنعان» رفت. وقتی که «ماجرا» برای اولین بار در جشنواره‌ی فیلم کن به نمایش درمی‌آید، تماشاچیان از نیمه‌های فیلم و با سررسیدن نماهای طولانی‌تر و اکستریم ‌لانگ‌شات‌های فیلم فریاد «کات، کات» سردادند. چنان‌که آنتونیونی و مونیکا ویتی هم مجبور شدند از سینما بگریزند. فردای آن روز بیانیه‌ای در بین فیلم‌سازان و اهل سینما دست به دست می‌گشت که حاوی اعتراضی صریح به مخاطبان و تماشاگران آن سانس بود. نتیجه این شد که فیلم یک بار دیگر پخش شد و هیات داوران جایزه‌ی ویژه‌ای را «به‌خاطر زیبایی تصاویر و به‌خاطر جست‌وجو برای آفریدن زبان جدید سینمایی» به فیلم داد و دو سال بعد هم فیلم در رده‌بندی بهترین‌های تاریخ سینما، پس از «همشهری کین» دوم شد. زلزله‌ای که «ماجرا» به راه انداخت همه‌ی شئون سینما را درنوردید و سینمایی اصالتاً مدرنیستی آفرید که زبانی فاخر و بس ادیبانه برای تکلم سینمایی شد. هر چند هنوز هم بسیاری سینما را جز به زبان محاوره‌اش که همان قالب هالیوودی باشد نمی‌آموزند ـناگفته نماند که فیلم‌های مطرح این چند سال اخیر هالیوود، همان زبان را هم دست‌خوش دگردیسی کرده‌اندـ  اما گویش «ماجرا»یی هم‌چنان زنده است و در غنا و اصالت آن تردیدی نمی‌شود.
«کنعان» هم در سطوحی به راه «ماجرا» می‌رود و آتشی می‌شود گداخته زیر خاکستر؛ از قصه‌ای که زبانش کاملاً روزآمد است و بیش از آن‌که داستان باشد ماجراست، و این را از آبشخور ادبی‌ش دارد که همان داستان آلیس مونروست؛ نویسنده‌ای که در ایران فقط دو اثر از او ترجمه شده و می‌شود گفت ناشناخته است، از واپسین سنت‌های ادبیات آمریکایی، با سبکی یکسره نوپدید، پر از روابط درونی و لفافه‌ در پرداخت. از همان -بازهم- سفری که زوج فیلم می‌روند و کارگردان عامدانه در آن درنگ می‌کند تا هم ما و هم شخصیت‌هایش را زیر سیطره‌ی زمان نشان دهد و تن را تخته‌بند زمان کند. از نمای درخشان ویراژدادن ترانه‌ی علیدوستی (با آن بازی منکوب‌کننده‌) برای یافتن جای پارک، که دوربین و بیننده‌ را که به جای ناظر -در صندلی شاگرد - نشسته، با سردرگمی شخصیت اصلی‌ و محبس اطراف او هم‌گام و همانند می‌کند. از شال‌ ترکمنی که یادگار مادر مرحوم است و بایستی زخم خاطره بزند اما گاوی به ناگاه آن را تیمار خود می‌کند. از استادی از فرنگ برگشته و مدرن که هیولای تجدد ایرانی گره‌ی زشتی بر کراواتش زده و او را به کار بسازوبفروشی ‌کشانده و پناهش را غذادادن به سگ‌ها قرار داده است. از همه‌ی دستاویزهایی که در سفر شخصی مینا (ترانه‌ی علیدوستی) برای فرار از تصمیم‌گیری جلوی پای او می‌گذارد و یک‌به‌یک همه را از میدان به در می‌کند. از داستان فرعی خواهر مینا و علی که سطحی از «تأمل در خود» را برای این قصه‌ی به‌ظاهر بی‌کشمکش فراهم می‌آورد. از زمان‌بندی‌های به‌جا و دیرایی (مدت زمان) مینیاتوری برش‌ها که آگاهانه مجال تعمق را در حین تماشاگری فراهم می‌کند. از همه‌ی این‌ها بارقه‌های گرمابخشی به چشم می‌آید که زبانه‌هایش دل را قوت می‌بخشد و لب را به تحسین می‌گشاید.
به همین سادگی، حکایت کار خودش را کرد و به هزار و یک دلیل گفته و ناگفته «کنعان» با ما همان کرد که توصیفش رفت. ما نیز در پاسخ و به رسم پیش‌کشی به تاریخ سینما می‌گوییم «کنعان»، «ماجرا»ی ما شده است؛ با آن ماجراها خواهیم داشت.


نوشته شده در پنج شنبه 87/7/18ساعت 1:16 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

هفته شانزدهم - دوشنبه - ?? مهر ماه ???? - ساعت ??
1 - سایه هایی از نیاکان کارگردان : احمد رضا بشیری زمان : ?? دقیقه
2 - گوی کارگردان : بابک سراب زمان : ? دقیقه
3 - فصل بد خوابی کارگردان : قاسم انصاری زمان : ?? دقیقه

نوشته شده در سه شنبه 87/7/16ساعت 12:39 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

نگاهی به فیلمروایت های موازی  متعدد ازیک واقعه ، امروزه در میان فیلم سازان و داستان نویسان معمول شده ودر این میان اکثر این طیف بدون در نظر گرفتن شیوه ها ،تکنیک ها ، تمهیدات وشگردهای لازمه ی  این عمل خلاقه به مشق کردن آن روی آورده و بی محابا خود را دراین وادی انداخته اند.

کار گردان فیلم آشوب " نیز یکی ازاین خیلی است که به زعم خود سعی در عدول از ساختارهای روایت کلا سیک داشته تا یک واقعه را از زاویه دیدهای مختلفی بنگرد.روایت مد نظرکارگردان هر باربا شوت کردن توپی توسط کودکی که در خیابان مشغول فوتبال بازی یک طرفه و البته دو طرفه ی خیالی است ؛ وبر خورد این توپ با  دوعابری که در حال بالا آ مدن از پله هایی هستند آغاز می شود.داستان اول ودوم یک واقعه را از دو منظر متفاوت بیان کرده وتاحدود ی موفق ازآب درآمده است.

اینک توپ به مرد جوانی برخورد می کند و در این میان تمام کاغذ ها  وکتاب هایی را که بغل گرفته روی پله ها پخش می شوند.دختری به کمک او می آید ومرد جوان که تا چند لحظه پیش با نامزد ش گل وبلبل می گفت حیران و واله ی او می شود.

گویا رابطه ای میان آنها ایجاد شده وراه خود می گیرند تا کارگردان دوباره به روایت دوم از این جریان بپردازد . دوباره تمام این جریان اتفاق می افتد اما در لحظه ی اوج جوان دیگری که از آنجا رد شد عکسی از نامزد مرد جوان را که در کنار اوست و فکر می کند عکس اوست به دست دختر می دهد واینجاست که رابطه ایجاد شده از هم می گسلد وداستان سر نوشتی دیگر پیدا می کند.

تا اینجا همه چیز مطابق روال این نوع داستان گویی پیش می رود اما در روایت سوم که می بایست این داستان از منظری دیگر روایت شود ؛در یک چرخش بی منطق و خلاف قواعد مرسوم این سبک وسیاق ،  روایتی دیگر، بی ارتباط با دو روایت قبلی، به میان آمده که نقطه اشتراک آن با دو داستان دیگر، فقط مکان وقوع  شان است .

این چرخش موضوعی  که نقطه ضعف اصلی فیلم است ؛ بیانگرناتوانی کارگردان در پرداخت به روایت سوم از ماجرا است.در واقع اگربه روایتی سوم واز منظری جدید به این واقعه می پرداخت ؛یک مثلث روایی قابل پذیرش پدید می آمد. با این وجود روایت داستان پسری که ازراق از فروشگاه به خا نه ای می آورد و برخورد توپ به او وشکستن شیشه های نوشیدنی و ...هیچ ارتباطی  منطقی با دو داستان دیگر پیدا نمی کند وبدین ترتیب فیلم دچار تششت در روایت می شود ویکد ستی موضوعی فیلم پایمال می شود.

علاوه بر این،اتفا قات حساب نشده وبی منطق دیگری در این فیلم روی می دهد.

بعنوان مثال اگر کودک به دنبال تو پ اش می رفت وبه جای آن مرد جوان عابر عکس افتاده روی پله ها را به دست دختر فیلم می داد ،پذ یرفتنی تر بود.با این همه " آشوب"نکات قابل توجهی دارد. 

روایت پس زمینه شخصیت ها با عکس ، دکوپاژهای خوب نما هایی مثل نمای عمودی  دوربین که دختر وپسر را از بالای ساختمانی یه تصویر کشیده ،حرکات متنوع دوربین از جمله حرکت های دورانی آن وحرکاتی که در آنها شخصیت ها و اشیاء تعقیب می شود وآوردن تصاویری از صفحات حوادث روزنامه ها که به نظر می رسد که کار گردان با هدف پیش بینی آسیب شناسانه از واقعه درفیلم گنجا نده است و همچنین تدوین و موسیقی انتخابی مناسب از جمله ی این نکات هستند.

به نقل از سینما فردا


نوشته شده در سه شنبه 87/7/16ساعت 12:36 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

قتل عادلانه

کارگردان : Jon Avnet    

 نویسنده : Russell Gewirtz

بازیگران : رابرت دنیرو   ؛ آل پاچینو 

ژانر :جنایی
 
درجه سنی :  R
 
محوریت فیلم : / پلیس / قتلهای زنجیره ای / دو کارگاه  /
 
دو کارگاه سالخورده پلیس نیویورک در آستانه بازنشستگی به یک مورد جنایت برخورد می
کنند که شباهتهای زیادی به سری قتلهایی که مدت ها پیش توسط فردی که آنها دستگیر
کرده و به زندان انداخته بودند وجود دارد و به این ترتیب آنها  فکر می کنند که این
قتلها توسط همان فرد صورت گرفته است و...
 


نوشته شده در شنبه 87/7/13ساعت 7:28 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Appaloosa

کارگردان : Ed Harris نویسنده : Robert Knott . Ed Harris
 
بازیگران :
 
Jeremy Irons ... Randall Bragg
 
Ed Harris ... Virgil Cole

ژانر : اکشن – وسترن
 
درجه سنی : R
 
 
ویرجیل و اورت دو مرد پایبند به قانون هستند که مجرمان را از سر راه بر می دارند و
در مقابل مبلغی هم دریافت می کنند . آنها در ادامه راهشان وارد شهر کوچکی به نام
آپالوسا می شوند و متوجه می شوند که این شهر توسط یک چوپان گرفته شده است و کلانتر
شهر نیز کشته شده است بنابراین این دو آماده رویارویی با این چوپان ظالم می شوند
اما در بین راه آنها یا یک زن جذاب به نام آلیسون آشنا می شوند و..........

 


نوشته شده در شنبه 87/7/13ساعت 7:25 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

The Duchess

کارگردان : Saul Dibb
 
 نویسنده : Jeffrey Hatcher. Anders Thomas Jensen 
 
بازیگران : 
 
Keira Knightley ... Georgiana, The Duchess of Devonshire
 ژانر : درام
 
درجه سنی : PG-13
 
محوریت فیلم : / ساخته شده براساس کتاب / تاریخی /

 

جورجینا در سن 18  سالگی بسیار هیجان زده است زیرا قرار است با ویلیام کاوندیش که
یک دوک هست ازدواج کند کسی از قدرتمند ترین افراد انگلستان است . اما روابط این دو
بعد از ازدواج کم رنگ تر می شود زیرا دوک به دختری به نام بس فاستر علاقه مند شده
است که دوست جورجیا است و قصد دارد با وی بماند و جورجیا نیز به چارلز گری علاقه
مند شده است , فردی که قصد دارد تا به نخست وزیری برسد و.....


نوشته شده در شنبه 87/7/13ساعت 7:24 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

The Duchess

کارگردان : Saul Dibb
 
 نویسنده : Jeffrey Hatcher. Anders Thomas Jensen 
 
بازیگران : 
 
Keira Knightley ... Georgiana, The Duchess of Devonshire
 ژانر : درام
 
درجه سنی : PG-13
 
محوریت فیلم : / ساخته شده براساس کتاب / تاریخی /

 

جورجینا در سن 18  سالگی بسیار هیجان زده است زیرا قرار است با ویلیام کاوندیش که
یک دوک هست ازدواج کند کسی از قدرتمند ترین افراد انگلستان است . اما روابط این دو
بعد از ازدواج کم رنگ تر می شود زیرا دوک به دختری به نام بس فاستر علاقه مند شده
است که دوست جورجیا است و قصد دارد با وی بماند و جورجیا نیز به چارلز گری علاقه
مند شده است , فردی که قصد دارد تا به نخست وزیری برسد و.....


نوشته شده در شنبه 87/7/13ساعت 7:24 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

The Duchess

کارگردان : Saul Dibb
 
 نویسنده : Jeffrey Hatcher. Anders Thomas Jensen 
 
بازیگران : 
 
Keira Knightley ... Georgiana, The Duchess of Devonshire
 ژانر : درام
 
درجه سنی : PG-13
 
محوریت فیلم : / ساخته شده براساس کتاب / تاریخی /

 

جورجینا در سن 18  سالگی بسیار هیجان زده است زیرا قرار است با ویلیام کاوندیش که
یک دوک هست ازدواج کند کسی از قدرتمند ترین افراد انگلستان است . اما روابط این دو
بعد از ازدواج کم رنگ تر می شود زیرا دوک به دختری به نام بس فاستر علاقه مند شده
است که دوست جورجیا است و قصد دارد با وی بماند و جورجیا نیز به چارلز گری علاقه
مند شده است , فردی که قصد دارد تا به نخست وزیری برسد و.....


نوشته شده در شنبه 87/7/13ساعت 7:24 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |



متاسفانه خبردار شدیم که " پل نیومن "  بعد از مدتها مبارزه با سرطان در روز 27
سپتامبر ( 6 مهر ) و در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت .
 "پل نیومن "  در سال 1925 در اوهایو به دنیا آمد و کارش در تلویزیون آغاز کرد اما
رفته رفته توانست نقشهای مهم تری بدست آورد مانند نقش آدی فلسون در فیلم " The
Hustler  " یا نقش هود بانان در فیلم " هود " . اما نقشی که باعث شد تا وی به یک
ستاره تبدیل شود بازی در فیلم  " Butch Cassidy and the Sundance Kid " و در کنار
دیگر ستاره محبوب یعنی " رابرت ردفورد " بود بعد از آن نیز وی توانست در فیلمهای 
به یاد ماندنی زیادی از جمله " نیش " و " The Towering Inferno " بازی کند .
وی در دوران بازیگریش توانست ??بار کاندید دریافت اسکار بهترین بازیگری شود که از
میان آنها فقط یک بار و آن هم برای بازی به یاد ماندنی اش در فیلم " رنگ پول "
ساخته " مارتین اسکورسیزی " توانسته بود این جایزه را دریافت کند .
مرگ  "پل نیومن " را بر تمام دوستداران سینما  و نیومن تسلیت می گوییم

نوشته شده در شنبه 87/7/13ساعت 7:22 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

دوستداران جشنواره می توانند از طریق لینک زیر در جشنواره فیلم پلیس شرکت کنند

http://www.policefilm.ir/index.php?option=com_artforms&Itemid=94
نوشته شده در دوشنبه 87/7/8ساعت 6:4 عصر توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5      >
Design By : Pars Skin