سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

اگر اهل دیدن فیلم باشید، حتما یکDVD-Rom دارید و تعداد زیادی همDVD جورواجور با مارکهای مختلف.
تقریبا تمامی فیلمهای امروزی رویDVD هم در دسترس هستند. حتی بیشتر اوقات اولDVD فیلمها عرضه می شود، بعدCD و کاست ویدئویی آن ، چراکه هزینه تولید و توزیعDVD پایین تر ازCD است.
کیفیت صدا و تصویر آن هم که زمین تا آسمان باCD و نوارهای ویدئویی تفاوت دارد.
ظرفیتDVD هم تقریبا 7 برابرCD های امروزی است. این مزایا باعث شده استDVD طرفداران زیادی داشته باشد.
شرکتهای معروف سازندهDVD، ادعا می کنند عمر آن بسیار بیشتر ازCD است و DVD های شما می توانند چند دهه به شما خدمت کنند(!) به شرطی که از آنها خوب مراقب کنید.
دی وی دی ها بسیار حساس تر از سی دی ها هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. با این که عمر مفیدDVD را بین 30 تا 50 سال تخمین می زنند براثر بی احتیاطی های کوچک و جزیی ممکن است خیلی زودتر از آنچه تصور می کنیدDVD هایتان را از دست بدهید.
سازندگانDVD معتقدند این دیسکها در مقابل هوای بسیار گرم و بسیار سرد مقاوم هستند، اما گاهی یک ذره گرد و خاک یا لکه آلودگی ممکن استDVD شما را از بین ببرد. از آنجا که اطلاعات رویDVD بسیار فشرده هستند، با کوچکترین خراشی اطلاعات زیادی را از دست می دهید.
سایز 7/4 گیگابایتیDVD های امروزی در مقابلCD های 700مگابایتی گواهی بر این ادعاست.

نکات زیر را در نگهداری و مراقبت ازDVD های خود به کار بندید، تا عمر آنها را به 5، 25 یا حتی 50 سال افزایش دهید.

1- اگر قصد دارید یکDVD را در آرشیو خود نگه دارید، بهتر استDVD یک بار نوشتنی (Write-once) بخرید.
این نوعDVD ها برای آرشیو کردن ، بهتر از انواعی است که قابلیت چندبار نوشته شدن دارندrewritable و با اطمینان بیشتر می توانید آنها را در آرشیو خود برای سالها نگه دارید.
در ضمن ، قیمت آن هم کمتر ازDVD هایrewritableاست.

2- گذاشتنDVD ها بدون هیچ حفاظی روی همدیگر، آنها را بسرعت نابود می کند. برخی از مردم عادت دارندDVD ها را در بسته های 25، 50یا حتی 100 تایی که یک میله مخروطی شکل دارد و دیسکها روی هم قرار می گیرند، بگذارند. این بدترین روش نگهداری ازDVD است.
به محض این که روی یکDVD چیزی ذخیره کردید، حتما آن را در یک پوشش مناسب قرار دهید. درست است که قابهای پلاستیکی و کاغذی سبک تر هستند و حمل ونقل آنها ساده تر است ، اما هیچ نفعی عاید شما نمی شود و از دیسکها در مقابل ضربه ، گرد و خاک ، اجسام نوک تیز و مایعات محافظت نمی کنند. سعی کنید از قابهای محکم و مناسب استفاده کنید.

 


برخی کاربرانDVD ها را در قابهای مخصوصCD می گذارند. حتی اگر اندازه آنها مناسب هم باشد، کار درستی نیست.
سوراخ وسطDVD ها وCD ها یکسان نیستند و دیسکهای شما صدمه می خورند.
DVD برخلافCD از 2 دیسک که به طور شیمیایی به هم چسبیده اند تشکیل شده است. بنابراین هر گونه فشار کوچکی رویDVD ، به آن صدمه می زند.
وسط برخی قابهایDVD دکمه ای وجود دارد که با فشردن آنDVD بیرون می آید.
اگر قابهای شما این خاصیت را ندارند، در بیرون آوردنDVD از قاب ، توجه زیادی به خرج دهید. سعی کنید به هیچ وجه به لبه های آن فشاری وارد نشود.

3- یکی از خطراتی که اطلاعاتDVD شما را تهدید می کند، خم شدن است.
تاب برداشتن یا خم شدن دیسک ، خصوصا وقتی در حال بیرون آوردن آن از قاب هستید، DVD را با خطر جدی روبه رو می کند.
سعی کنیدDVD را به گونه ای جابه جا کنید، که اثر انگشتانتان روی آن نماند.

4- هرازگاه بد نیستDVD های خود را تمیز کنید. این کار را می توانید با پارچه نرم و بدون پرز و با مایع پاک کننده مخصوص انجام دهید.
به این ترتیب ، ذرات گرد و غبار و آلودگی از سطحDVD پاک می شود. مراقب باشید، وقتی با پارچه نرم در حال پاک کردن سطح دیسک هستید، این کار را آرام انجام دهید.
از حرکت دادن دورانی پارچه خودداری کنید. بهتر است هر بار پارچه را از مرکز دیسک به سمت محیط آن بکشید.
هرگز از دستمال کاغذی ، پارچه با بافت درشت و یا پارچه کهنه مستعمل استفاده نکنید. اگرDVD استفاده کنید. با این کار هر گونه آلودگی از روی آن پاک می شود، بدون این که کوچکترین صدمه ای به اطلاعات بخورد.

5- بهتر است دیسکهای خود را دور از نور مستقیم یا گرمای شدید نگه دارید؛ مثلا یک کمد یا گنجه که در مجاورت هوای گرم و سرد و نور مستقیم خورشید نباشد.
سطح رنگ شدهDVD مثلCD حساس است و اگر به هر دلیلی رنگ آن پاک شود، تابش نور اطلاعات را خراب می کند.
گرمای شدید نیز ممکن است باعث تاب برداشتن و خم شدن دیسک بشود، که باز هم آن را غیر قابل استفاده می کند.
DVD ها با هوایی با رطوبت 10 تا 90 درصد و دمایی معادل 23 تا 131 درجه فارنهایت (5 تا 55 درجه سانتیگراد) کنار می آیند، اما بهتر است آنها را در محیطهای گرم نگذاریم.
اگر یکDVD را از محیط خیلی سرد به محیط خیلی گرم و یا برعکس ببریم ، ممکن است دچار یک حالت جمع شدگی یا تغلیظ شود و شما نتوانید براحتی اطلاعات آن را بخوانید.

 


توصیه می شود در این گونه مواردDVD را به محل اولیه منتقل کنید.

6- در نظر بگیرید در یک درایو 52 سرعتهx) 52 (DVD شما با چه سرعتی می چرخد. در این حالت کافی است جای قرارگرفتنDVD کمی نامناسب باشد، تا دمار از روزگارش درآید.
چسباندن برچسب (Lablel) رویDVD ممکن است چنین مشکلی را برایDVD شما بیآفریند. اگر مجبور هستید رویDVD خود برچسبی بچسبانید، بهتر است از برچسب های دایره ای که تمام سطح دیسک را به طور یکسان و متوازن می پوشانند، استفاده کنید.
چنانچه مجبورید روی سطح رنگ شدهDVD با قلم بنویسید، سعی کنید از قلم هایی استفاده کنید که حلال آنها آب است ، چرا که اکثر قلمها و روان نویس ها از الکل استفاده می کنند و ممکن است الکل با رنگ سطح دیسک ترکیب شود و آن را پاک کند و در نتیجه دیسک صدمه ببیند.

7- اگر ازDVD-Player استفاده می کنید، بهتر است هر 6ماه یک بار آن را تمیز کنید؛ درست مثل ویدئوهای قدیمی که هد آنها را تمیز می کردید.
هر قدر هم دیسکهای خود را تمیز نگه دارید، بالاخره گردوخاک به داخلDVD Player شما نفوذ و کیفیت تصویر را زایل می کند و حتی ممکن است بهDVD های شما آسیب برساند.
در پایان توصیه می کنیم ازDVD هایی با مارکهای معتبر و مرغوب استفاده کنید، تا عمر طولانی تری داشته باشند


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:51 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin