سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

سال پیش درست همین موقع‌ها بود که «اخراجی‌ها»ی ده‌نمکی پس از جار و جنجال‌هایی که در جشنواره بیست‌وپنجم به پا کرده بود، در سینماها اکران شد.

فروش بی‌سابقه و استقبال مردم از فیلم آن هم در زمانی که همه در فکر خرید شب عید بودند و بعد تداوم این استقبال در ایام تعطیلات همه و همه – دست به دست هم داد تا فیلم «ده‌نمکی» با فروش میلیاردی شگفتی سال سینمای ایران را رقم بزند و شاید همین عامل باعث شد تا کارگردان فیلم را در تصمیم اولیه خود بر ساخت سه‌گانه – اخراجی‌ها مصمم کند.

حالا حدود یک‌سال از آن ماجرا گذشته و تقاضای پروانه ساخت «اخراجی‌ها»ی 2 توسط حبیب‌اله کاسه‌ساز تهیه‌کننده فیلم به شورای پروانه ساخت ارائه شده است.

با این اتفاق و آغاز تولید «اخراجی‌های 2» نخستین تجربه دنبال‌سازی در ایران شکل می‌گیرد. نکته‌ای که ده‌نمکی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری امارات به آن اشاره می‌کند:

«اخراجی‌ها همانطوری‌ که از ابتدا گفتم یک تریلوژی است که بخش اول آن ساخته شد و حالا درصدد تولید قسمت دوم آن هستم که با این اتفاق برای اولین بار دنباله‌سازی از یک اثر موفق در سینمای ایران تجربه می‌شود. در نظر دارم پس از تولید و اکران «اخراجی‌ها 2»، مقدمات نگارش و سپس تولید اخراجی‌ها 3 را هم فراهم کنم که صحبت در این باره را به آینده موکول می‌کنم.»

و اما «اخراجی‌ها 2» به موضوع اسرای جنگ و مسائل پیرامونی آن‌ها در اردوگاه‌ها می‌پردازد. قصه‌ای که از زبان ده‌نمکی به این شکل روایت می‌شود.

«در قسمت دوم اخراجی‌ها قصه هم و زمان مجید سوزوکی که به اسارت درآمده‌اند را در اردوگاه‌های عراق پیگیری می‌کنیم. در نگارش فیلمنامه این قصه یک گروه کارشناسی برای تحقیقات فیلمنامه تشکیل شد تا بتوانیم به بهترین وجه از خاطرات واقعی دوران اسارت برای ساخت فیلم بهره بگیریم و در نگارش فیلمنامه هم تلاش کردم تا زمان و لحن کمدی «اخراجی‌های 1» استفاده کنم.»

بنابه مقتضیات قصه برخی از بازیگران «اخراجی‌ها 1» در دنباله این فیلم حضور خواهند داشت نکته‌ای که ده‌نمکی آن را تایید می‌کند و می‌گوید: «تعدادی از بازیگران اخراجی‌ها 1 در فیلم جدید حضور خواهند داشت و در کنار آن‌ها بازیگران و شخصیت‌هایی جدیدی نیز اضافه خواهند شد که محمدرضا شریفی‌نیا به عنوان مسئول انتخاب بازیگر، به زودی آن را – انتخاب و معرفی خواهد کرد.»

در حال حاضر حدود سه هفته‌ای که برای ساخت «اخراجی‌ها 2» تقاضای پروانه ساخت ارائه شده است اینکه فیلم چه زمانی وارد مرحله پیش تولید و فیلمبرداری خواهد شد از زبان ده‌نمکی اینگونه روایت می‌شود: «اگر ظرف روزهای باقی‌مانده از سال جاری پروانه ساخت صادر شود، بلافاصله پیش‌تولید را شروع می‌کنیم تا از اواخر اردیبهشت ماه فیلم وارد مرحله فیلمبرداری شود.»

از فیلم اخراجی‌های 1 حدود 40 دقیقه حذف شد که این بخش به دوران بعد از دفاع مقدس مربوط می‌شد. ابتدا قرار بود در صورت پخش سریال اخراجی‌ها این 40 دقیقه در قالب مجموعه ارائه شود، اما با منتفی شدن پخش آن اعلام شد که نسخه DVD فیلم به همراه این 40 دقیقه – ارائه می‌شود و حتی در برهه‌ای که نسخه قاچاق فیلم منتشر شد، ده‌نمکی پیشنهاد داد تا نسخه‌ای که قاچاق آن منتشر شده از روی پرده کنار برود و نسخه جدید به اضافه این 40 دقیقه با عنوان اخراجی‌های یک و نیم اکران شود که این امر هم به سرانجام نرسید و حالا از ده‌نمکی درباره سرنوشت این 40 دقیقه می‌پرسیم که می‌گوید:

«بی‌خیال آن 40 دقیقه شدیم؛ اما این را بگویم که محتوا و فضای اخراجی‌های 3 مرتبط با همان بخش‌های حذف شده اخراجی‌های 1 است.»

منبع : همشهری


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:53 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin