سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

عاطفه تهرانی در نمایش‌"بخوان‌" تکنیک‌های تئاتر حرکت از تئاتر شرق گرفته تا تکنیک‌های جدید حرکت نو را در اولین روز جشنواره تئاتر فجر به نمایش می‌گذارد.
این کارگردان جوان تئاتر که در بخش تجربه‌های نو حضور دارد، به سایت ایران تئاتر گفت:«ایده اولیه این نمایش از مجموعه تصاویر پراکنده‌ای شکل گرفت. من و سحر افتخارزاده آن ایده و تصاویر را دراماتورژی کردیم و به داستانی رسیدیم که با استفاده از تکنیک‌های حرکت مدرن در تئاتر آن را بیان کرده‌ایم.»
وی درباره داستان ‌نمایش گفت:«‌‌داستان قومی را نمایش می‌دهیم که مورد امتحان قرار می‌گیرند. این قوم که امکان لغزش ندارند با موجودی مواجه می‌شوند و هر یک به نوعی به خواست این موجود تن می‌دهند که همین این امتحان آن‌هاست.»
وی در خصوص تئاتر حرکت و شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد:«در این شیوه بدن بازیگر نقش اصلی را بازی می‌کند که باید جای دیالوگ‌ها را بگیرد. همین امر هم آمادگی کامل بازیگران را نیاز دارد که در مدت زمان طولانی تمرین به دست می‌آید.»
تهرانی افزود:«برای‌ آماده شدن این نمایش 11 ماه تمرین را پشت سر گذاشته‌ایم. سال گذشته کارگاه آموزشی در دانشگاه تهران داشتم که 4 تن از بازیگرانم را در آن کارگاه یافتم. بعد از کارگاه آموزشی که در سینما ـ تئاتر داشتم هم 4 تن دیگر را انتخاب کردم. بنابراین گروه بیش از 5 ماه آموزش دیدند و روی انواع تکنیک‌های تئاتر حرکت از انواع تئاتر شرقی گرفته تا حرکت معاصر را تجربه کردند. پس از آن هم که به طور پیوسته بیش از 7 ماه است که با هم کار می‌کنیم.»
وی یکی از دشواری‌های کار در این شیوه را زبان بدن و ارتباط آن با مخاطب عنوان کرد و توضیح داد:«در یک اثر تئاتری عادی و در هر شیوه اجرایی دیگر، دیالوگ‌ها، بخش عمده داستان را تشکیل می‌دهند، اما وقتی شما بخواهید تنها از یکی از عناصر زبان نمایشی یعنی بدن بازیگر استفاده کنید و داستان نیز برای عموم مخاطبان قابل درک باشد کار بسیار سختی را پیش رو خواهید داشت.»
عاطفه تهرانی دیدن نمایش‌اش را با گوش دادن به یک شعر تصویری مقایسه کرده و تاکید کرد که نباید تئاتر حرکت را با پانتومیم اشتباه کرد چون پانتومیم تکنیک‌های مشخص و شناخته شده‌ای دارد و سرانجام در نقطه‌ای تکمیل می‌شود اما تئاتر حرکت دریایی است که هر چه در آن فرو می‌روید پایانی برای آن نیست.»
وی در معرفی اعضای گروهش گفت:«بازیگران این نمایش سحر افتخارزاده، اشکان افشاریان، مصطفی شبخوان، مینا حسین‌آبادی، شیرین فرشباف، کاوه قائمی، اسفره مرتضایی و علیرضا میرمحمدی هستند و در گروه کارگردانی نوید هدایت‌پور به عنوان مشاور کارگردان و مسئول ویدئو آرت با من همکاری دارد. طراحی نور را عابس خلقی انجام داده و طراحی صحنه، طراحی حرکت و انتخاب موسیقی نمایش را خودم بر عهده داشته‌ام.»


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/12ساعت 4:27 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin