سین هشتم
به گزارش خبرنگار سرویس نگاهی به وبلاگهای ایسنا، در این نشست که با حضور حمید ضیاییپرور، پژوهشگر حوزه وبلاگها، دکتر علی گرانمایهپور، مدرس دانشگاه و علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا برگزار شد، رعایت اخلاق در فضای مجازی مورد تاکید قرار گرفت و فرهنگسازی در این زمینه ضروری عنوان شد. پژوهشگر حوزه وبلاگ: تولید محتوای سالم مهمترین راهکار ایجاد فضای اخلاقی در وبلاگهاست به گزارش ایسنا، حمید ضیاییپرور، پژوهشگر حوزه وبلاگها در این میزگرد اظهار کرد: اساسا این توقع که فضای سایبر به طور کلی و فضای وبلاگستان به طور خاص شبیه فضای واقعی باشد، نادرست است. ما سالها از طبقات و لایههای مختلفی که از سطوح فرهنگی در جامعه وجود داشته به عنوان فرهنگ رسمی و غیررسمی تلقی میکردیم و همیشه انسانهایی تعارفی، مبادی آداب و مقید به اصول اخلاقی بودیم، ولی به محض ورود به فضاهای عمومی و غیر رسمی، بدترین و رکیکترین مسائل را راجع به دیگران مطرح کردهایم یا اکنون در فضاهایی که هویتها ناشناخته است همچون رانندگی یا حضور در استادیومها، رفتار و کردارهای غیرقابل انتظاری را از خود بروز میدهیم. وی تاکید کرد: اکنون آن چیزی که در فضای وبلاگ و سایبر مطرح است، همین افراد جامعه یعنی جوانان، دانشجویان، زنان، مردان و استادانی هستند که در فضای واقعی هم وجود دارند و علت اینکه در فضای مجازی رفتارها و هنجارهای خاصی را از خود بروز میدهند به خاطر فاصله میان فرهنگ رسمی و غیررسمی است و اینکه افراد میدان پیدا کردهاند در زیر لوای هویتهای ناشناخته، رفتارهای غیرقابل انتظاری را از خود بروز دهند. مدیر سایت «خبرنگار» افزود: در حالی که بسیاری از برخی بیاخلاقیهای فضای مجازی اظهار نگرانی میکنند من رویکرد فضای مجازی با همهی این مسائل را یک نوع نزدیک شدن لایههای فرهنگی میدانم، به طوری که لایه فرهنگ غیررسمی جامعه به فرهنگ رسمی نزدیک میشود. وی با اشاره به بحث انتقاد و انتقادپذیری در وبلاگها گفت: ما در محیط عادی یاد گرفتهایم که از یکدیگر تعریف و تمجید کنیم و کلمات و توصیفات خوبی را بهکار بریم در حالی که در فضای مجازی تمرین نقد بیرحمانه یکدیگر را میکنیم. به گفته وی فضای وبلاگستان امکان و فرصتی را فراهم کرده تا هویتهای واقعی جامعه، خود را در یک عرصه جدیدی بروز دهند و این مساله بد نیست و اگر اشکالاتی به این فضا وارد است به مردم و به جامعه مربوط میشود و این همان فرهنگی است که در جامعه وجود دارد و فرهنگ اصلی و واقعی ما در این فضای مجازی بروز پیدا میکند. ضیاییپرور ادامه داد: فرهنگی که لایه ضخیمی از تعارفات و مناسبات رسمی بر آن حاکم است نشاندهنده عمق مناسبات اخلاقی و فرهنگی جامعه ما نیست و اگر در فضای وبلاگها فحاشی، نقد، سرقت ادبی و.... میشود همان جامعه واقعی ماست. بنابراین این مساله خارج از جامعه رخ نمیدهد که بخواهیم این فضا را طرد یا با آن برخورد کنیم، بلکه میتواند در سطح عام و توسط آسیب شناسان جامعه بررسی و نقد شود. به اینترتیب زیر سوال بردن و خط و نشان کشیدن برای فعالان این حوزه نمیتواند چارهای کند. وی بر شناختشناسی موضوع اخلاق در وبلاگها اشاره کرد و گفت: آمار وجود 100هزار وبلاگ فعال و تاثیرگذار قابل مقایسه با آمار تیراژ و محتوای روزنامههای رسمی، نشریات و ژورنالهای کشور نیست. بنابراین ما با یک حجم انبوه تولید محتوایی در وبلاگها مواجه هستیم که طبیعتا در آن هزاران مساله غیراخلاقی هم مطرح میشود. ضیاییپرور تاکید کرد: اولین راهکار، تحقیق درباره شناخت محتوای وبلاگهاست و برداشت ما این است که بخشی از وبلاگها به طور طبیعی به مسائل غیراخلاقی پرداختهاند. این مسائل از بحث کپیرایت و نقض حریم خصوصی گرفته تا هرزهنگاری، ادبیات گفتاری، سرقت ادبی و مسوولیت بلاگ سرویسها در برابر غیراخلاقی بودن وبلاگها را شامل میشود. وی با تاکید بر ریشهیابی و آسیبشناسی بیاخلاقی در وبلاگها گفت: در این زمینه باید دانشگاهها و مراکز پژوهشی ما بررسی کنند که چرا جوانان در فضای مجازی به گونهای دیگر خود را بروز میدهند؟ در راس این عوامل محدودیتهای شدید اجتماعی وجود دارد که در سه دهه گذشته برای جوانان در فضای واقعی قائل شدیم. از سویی دیگر نهادهای آموزشی ما چه الگو و روش و محتوا و فرآیندی را ایجاد کردند که اکنون انتظار داشته باشیم همه چیز در وبلاگها قانونمند و اخلاقی باشد؟ این پژوهشگر حوزه وبلاگ افزود: زمانی که هنوز قانونی در ارتباط با اخلاقی بودن وبلاگها وجود ندارد نمیتوان انتظار برخوردی هم داشت. لذا این مساله هنوز براساس سلیقه و مباحث نسبی است و هر کس از دید خود با این موضوع برخورد میکند. ضیاییپرور تولید محتوای سالم را مهمترین راهکار ایجاد یک فضای اخلاقی در وبلاگها عنوان کرد و گفت: تیپهای مذهبی در موج اولیه وبلاگنویسی جایی نداشتند و حتی این پدیده را نفی میکردند. اولین بلاگ سرویسی که با سبقه مذهبی ایجاد شد «پارسی بلاگ» بود که برای خود قواعدی را هم تعیین کرد و پس از آن کندوی وبلاگهای مذهبی شروع به تولید محتوا کردند. لذا راهکار مهم مقابله با بیاخلاقیها تولید محتوای سالم است. وی افزود: اگر به اندازه کافی وبلاگ وجود داشته باشد که با روشهای صحیح و سالم تولید محتوا کنند، خود اینها، فضای غالب وبلاگستان خواهند شد. این پژوهشگر حوزه وبلاگ همچنین بر قانونمند کردن این موضوع تاکید کرد و گفت: نمیتوان موضوع برخورد با وبلاگهای غیراخلاقی را به سلائق افراد و سازمانها و دستگاهها واگذار کنیم. بنابراین این مساله باید قانونمند شود تا شاهد فضای هرج و مرج وبلاگی نباشیم، چراکه ما در این رابطه با خلأ مواجه هستیم. ضیاییپرور همچنین یادآور شد: در بخش ساز و کارهای قانونی وبلاگها باید سطوح برخورد نیز مشخص باشد، چراکه نباید با همه وبلاگهای متخلف در یک سطح برخورد شود. به گفته وی علاوه بر موضوع جرایم اینترنتی، ما با بحث کپی رایت در وبلاگها نیز مواجه هستیم. به طوری که برداشت از مطالب وبلاگها موجب مهاجرت بسیاری وبلاگهای فرهیخته شده است. در این میان حقوق مولفان و تولیدکنندگان آثار در وبلاگها رعایت نمیشود و مرجعی هم برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد. ضیاییپرور همچنین تاکید کرد: وبلاگخوانها یا جامعه مخاطب وبلاگها نیز در تولید مطالب غیراخلاقی تاثیر دارند. بنابراین آسیبشناسی اخلاق در وبلاگها تنها مختص وبلاگنویسان نیست، بلکه به وبلاگخوانها و کامنتگذاران هم مربوط میشود. اکنون کامنتها هم نیاز به بررسی و آسیبشناسی دارند، چراکه گاهی نگاه کاربران و مخاطبان به مطالب وبلاگها نگاه اخلاقی نیست. وی به گروه وبلاگنویسان مرجع در فضای مجازی اشاره کرد و در عین حال گفت: متاسفانه در طیف وبلاگنویسان مرجع که بیشترین خواننده را دارند نیز مسائل اخلاقی کمتر رعایت میشود که اگر وبلاگنویسان مرجع مسائل اخلاقی را رعایت کنند دیگران نیز الگو میگیرند، اما اگر آنها حریمها را بشکنند انبوهی از افراد با همان ادبیات و روش اظهار نظر میکنند. ضیاییپرور تاکید کرد: باید به موضوع رعایت نکردن مسائل اخلاقی در وبلاگها به عنوان یک آسیب جدی نگاه کرد و نباید سامانمند نبودن آن محدودیتهایی را برای سایر وبلاگها ایجاد کند. وی در عین حال تصریح کرد: فضای غالب وبلاگستان سالم و اخلاقی است و این فضا همواره در بحرانها، گلوگاهها و پیچهای سیاسی به نفع منافع ملی کشور عمل کرده است. بنابراین کلیت محتوای وبلاگستان فارسی در راستای اصول اخلاقی است و اگرهم آفت و آسیبی وجود دارد به دلیل طبع کار و فناوریهای نوین است، چراکه هر فناوری آفتهایی را همراه خود دارد. بنابراین بحثهای ما نباید منجر به بهانه برای کسانی شود که میخواهند با کل فضای وبلاگها برخورد کنند. ضیاییپرور تصریح کرد: اقدامات سختگیرانه برای بلاگ سرویسها موجب کوچ کردن وبلاگنویسان به سرویسهای خارجی میشود. همچنین زیاد بودن تعداد وبلاگها باعث شده کنترل وبلاگها توسط بلاگ سرویسها نه عقلانی باشد و نه ممکن. مدرس دانشگاه: اخلاق در وبلاگنویسی امری نسبی است به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی گرانمایهپور، مدرس دانشگاه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اخلاق در وبلاگنویسی اساسا امری نسبی است، افزود: چیزی که در محتوای وبلاگهای ایرانی پسندیده نیست ممکن است در محتوای وبلاگهای سایر کشورها پسندیده باشد. همچنین رعایت اخلاق در وبلاگنویسی نمیتواند به نحوی اعمال شود که مستقیما همچون روزنامهها و سایر نشریات اجرا میشود. وی تاکید کرد: زمینه آموزش وبلاگ یا اینترنت باید از سطح مدارس شروع شود. به عنوان نمونه چین از سال 2002 با تصویب قانونی، آموزش اینترنت را از دوره دبستان شروع کرده است. این در حالی است که آموزش باید همراه با درک مناسب از سوی کاربر باشد. گرانمایهپور با اشاره به اهمیت فرهنگسازی برای تولید محتوای اخلاقی در وبلاگها گفت: فرهنگسازی زمانی اعمال میشود که موضوعی را عمومی کنیم که در دسترس همه قرار داشته باشد. وی همچنین بر لزوم اهمیت اطلاعرسانی به خانوادهها در بحث اینترنت تاکید کرد و ادامه داد: این اطلاعرسانی همچنین میتواند در قالب محتوای درسی و آموزش باشد. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تا زمانی که قانونگذاران و کسانی که در ارتباط با اخلاقیات جامعه تصمیمگیرنده هستند، قوانین مربوط به نشریات چاپی را به نشریات اینترنتی و مجازی تعمیم دهند، با چالشهایی همچون بیاخلاقی در وبلاگها مواجه هستیم. ما هنوز جرم مطبوعاتی را برای نویسندگان این عرصه مشخص نکردیم که میخواهیم به سراغ مصادیق جرمهای اینترنتی و وبلاگنویسی برویم. گرانمایهپور ادامه داد: روشن نبودن تکلیف مصادیق جرمهای اینترنتی موجب ایجاد یک فضای پیچیدهای میشود که در آن کاربران، تصمیمگیرندگان و سرویسدهندگان هر یک به دنبال اعمال کنترل و محدودیت هستند و این کنترل نیز الزاما به معنی پیروی نیست. وی یادآور شد: رعایت اخلاق حرفهای نیازمند ایجاد چارچوبهایی است که در آن کسانی که تحت عنوان گروه یا تشکلی فعالیت میکنند انجمن صنفی را برای شناساندن خود ایجاد کنند. این انجمنها کمک میکند افراد اطلاعات بیشتری داشته باشند و خود را از لحاظ اخلاقی مسوول بدانند. این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ورود تکنولوژی به کشورها همیشه به صورتی بوده که ابتدا تکنولوژی وارد، سپس اخلاق و فرهنگ برای آن تعریف شده است. به گفته وی اخلاق در وبلاگ نویسی، نسبی است و نمیتوان آن را از طریق دستورالعمل و محدودیت آموزش داد و افراد را مجبور به اجرای آن کرد. لذا ابتدا باید زمینههای فرهنگی استفاده از اینترنت را در جامعه ایجاد کرد. وی همچنین گفت: فرهنگسازی و رواج برخی اخلاقیات در جامعه نیازمند زمان است. این در حالی است که نسبی بودن اخلاق در وبلاگها به این دلیل است که این مساله در زمان مکان و فضای خودش تغییر میکند. این مدرس دانشگاه تاکید کرد: هرچه تعداد کاربران وبلاگها زیاد شود، مشکلات مربوط به آنها نیز افزایش مییابد. در حال حاضر متاسفانه وبلاگهای ما همچون بسیاری از فضاهای عمومی دیگر جامعه، در حال سیاسی شدن است و هر زمان که فضای فکری جامعه رنگ سیاسی به خود بگیرد، حساسیت به آن نیز بیشتر میشود. این در حالی است که به دلیل وجود هویت مجازی در وبلاگها، هر کس میتواند هر کاری را در آن انجام دهد اما در بحث اخلاق حرفهای هنوز خط و مرزی مشخص نشده است و کاربران هم خود را مجبور به رعایت آنها نمیکنند. گرانمایهپور با بیان اینکه در بحث اخلاق وبلاگی باید به فضای جامعه خودمان نگاه کنیم، تصریح کرد: هرچه هنجارها، فرهنگ، ارزشها، قانون و ایدئولوژیهای حاکم، فضای جامعه را فشردهتر کند این فضا خودش را در جایی نشان میدهد. گرانمایهپور ابراز عقیده کرد: ما باید قدری رو در بایستی را کنار بگذاریم و بپذیریم آنچه در وبلاگها میبینیم واقعیت جامعه خودمان است و تا زمانی که از طریق کنترل، قانون و اعمال فشار بر وبلاگها نظارت داشته باشیم، «اخلاق» در این عرصه جواب نمیدهد. وی تاکید کرد: سادهترین راه پیشگیری، فرهنگسازی است، مثلا صدا و سیما میتواند با اطلاعرسانی و آموزش، آگاهی خانوادهها را درباره اینترنت افزایش دهد. لذا نباید از مسائل مربوط به ورود تکنولوژیها فرار و در مقابل آن سد ایجاد کرد. به عقیده وی فرهنگ عمومی ما هنوز درک مناسبی از فضای اینترنت ندارد. گرانمایهپور در عین حال خاطرنشان کرد: اگر تمام ساز و کارها همچون آموزش، فرهنگسازی، اطلاعرسانی و ساز و کارهای کنترلی را کنار هم گذاریم، باید این واقعیت را بپذیریم که رعایت اصول اخلاقی در وبلاگها کار بسیار مشکلی است. ورود تکنولوژیهای مختلف همیشه با چالشهایی فرهنگی رو به رو است. بنابراین، آینده عرصهی وبلاگنویسی نیز با حجم عظیمی از جوانان، نوجوانان و کودکانی مواجه است که با اینترنت کار میکنند، اما ما هیچ اطلاعاتی درباره نحوه استفاده آنها از اینترنت نمیدهیم. وی افزود: با دسترسی آسانتر به خدمات اینترنتی در آینده، چالشهای اخلاقی نیز بیشتر میشود. این در حالی است که بخشی از ابزار کنترلی این قضیه به فرهنگ عمومی بازمیگردد. تا زمانی که نظام سیاسی، صنفی، حقوقی و فرهنگی با مطرح کردن این زمینهها تعارف داشته باشد، ما همچنان با این مشکلات مواجه هستیم. این مدرس دانشگاه تاکید کرد: تکلیف ارایهدهندگان خدمات اینترنتی و کسانی که به آنها برای کنترل ابلاغ میکنند باید روشن شود، به طوری که مرجع کنترل آنها باید مشخص باشد. یکی از مشکلاتی که در برخورد با اخلاقیات وبلاگی وجود دارد این است که یک نفر با یک مرجع رو به رو نیست، بنابراین باید مراجع مشخص شوند تا چارچوبها تعیین شود. همچنین اگر به دنبال تصویب قانون در این باره نیستیم باید به دنبال آییننامههای شفاف و مشخص باشیم. وی با اشاره به بحث اخلاقگرایی در وبلاگها گفت: با نگاهی به محتوای وبلاگها ما با وبلاگهای عمومی، شخصی و تخصصی مواجه هستیم. اخلاق در وبلاگهای تخصصی بیشتر به رعایت نکات علمی برمیگردد، مانند رعایت کپی رایت یا اجازه گرفتن از مولف. از سویی دیگر «هرزنگاری» مهمترین آسیب وبلاگهای عمومی و شخصی است. این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بخشی از کسانی که در حرفهی وبلاگنویسی فعالیت دارند خواهان این هستند که دولت کار تخصصی سرویسدهندگان را وارد مسائل حقوقی نکند و اگر قرار است کنترلی صورت گیرد، باید نهاد دیگری وارد شود، این در حالی است که بار سنگین مسوولیت رعایت نکات اخلاقی در وبلاگها برعهدهی سرویسدهندگان است، چراکه آنها فضا و امکانات را در اختیار بلاگرها قرار میدهند و اولین خط و مرز و مسیر وبلاگها در ارتباط با سرویسدهندگان است. مدیر بلاگفا: فعالیت بسیاری از وبلاگنویسان ممکن است غیراخلاقی باشد، ولی غیرقانونی نیست به گزارش ایسنا، در این میزگرد علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا نیز با بیان اینکه باید به بازتعریف اخلاق، هنجار و قانون در فضای مجازی بپردازیم، اظهار کرد: ما در فضای واقعی یک مسالهای به نام اخلاق داریم مانند دروغ گفتن و غیبت کردن. یک مساله به نام هنجار داریم، همچون پوشش لباس و چیزی به نام قانون داریم که به حقوقی که برای اشخاص در نظر گرفته میشود، مربوط است که در آن منافع کل کشور در نظر گرفته میشود و الزاما ارتباطی هم با اخلاق ندارد. وی افزود: به طور مشخص چه در خارج از کشور و چه در داخل، از لحاظ حقوقی به مساله قانون توجه شده است. به عنوان نمونه در رابطه با بحث تخلف در فضای مجازی و وبلاگها، نهادها و ساز و کارهای کاملا قانونی برای برخورد با این قضیه وجود دارد و تعریف شده است که مثلا سرویسدهندگان وبلاگی در چه جایگاهی نسبت به اجرای قوانین هستند. این آییننامهها و ساز و کارهایی که از طرف نهادهای مربوطه برای نظارت و اعمال قانون در فضای مجازی مشخص شده باید تخلفات را تشخیص دهند. لذا تشخیص این مساله برعهده بلاگسرویسها نیست. وی یادآور شد: آنچه در خارج از کشور در مورد اخلاق در وبلاگها وجود دارد یک قضیه خودجوش از فضای وبلاگها با نگاهی آرمانگرایانه و نه الزاما از طرف نهادهای قانونی است، به طوری که بخشی از وبلاگها کدهای اخلاقی را مشخص میکنند که به عنوان منشور وبلاگنویسی در نظر گرفته شوند. شیرازی افزود: این منشور در گروههای مختلف وبلاگنویسی و به عنوان یک هدف نهایی برای آنها منتشر میشود. لذا قانون از طرف نهادهای قانونی اعمال و اخلاق وبلاگنویسی توسط گروههای مختلف وبلاگنویسی و با یک دیدگاه آرمانگرایانه اجرا میشود که در نهایت به ایجاد یک وبلاگستان بهتر کمک میکند. وی یادآور شد: هر کدام از قشرهای مختلف یک جامعه برداشتها و نظرات متفاوتی را از اخلاقی بودن در وبلاگها دارند. شیرازی تصریح کرد: ما در برخی مسائل حقوقی و قانونی امکان برخورد داریم. مثلا انتشار مطالب غیراخلاقی پرنو طبق قانون قابل پیگرد و برخورد است، ولی آیا میتوان با وبلاگنویسی که فردی دیگری را به شکل غیراخلاقی مورد نقد قرار داده نیز برخورد کرد؟ بنابراین فعالیت بسیاری از وبلاگنویسان ممکن است غیراخلاقی باشد، ولی غیرقانونی نیست. در نمونهای دیگر وبلاگ کسی به دلیل کپی کردن مطالب دیگران مسدود نمیشود، اما کپی کردن یک مساله غیراخلاقی است که باید در مورد آن در وبلاگستان بحث شود. مدیر بلاگفا یادآور شد: ما با استناد به حقی که در زمان ثبت یک وبلاگ حفظ میکنیم میتوانیم وبلاگهایی که مسائل ذکر شده را رعایت نمیکنند مسدود کنیم. از سویی دیگر نهادهای قانونی در مورد تخلفات قانونی و حقوقی همچون تجاوز به حریم خصوصی یا انتشار مطالب پرنو، حق مسدود کردن وبلاگ را به سرویسدهندگان میدهند، اما ما نمیتوانیم وبلاگی را صرفا به دلیل غیراخلاقی بودن مسدود کنیم، چراکه این اقدام منجر به سلیقهای عمل کردن هر یک از بلاگسرویسها میشود، مگر آنکه همین موارد نیز از سوی مراجع مشخص شود. شیرازی در عین حال تصریح کرد: تعداد وبلاگهایی که مسائل اخلاقی را نادیده میگیرند درصد بسیار پایینی از کل وبلاگستان را شامل میشوند. اما دلیل مشهود بودن همین تعداد، زیاد بودن بینندگان آنهاست. بنابراین مطالب غیراخلاقی، اکثریت و غالب وبلاگهای ما نیستند و جز کوچکی از آنها را تشکیل میدهند. وی ابراز عقیده کرد: ما باید در وبلاگها درباره بیاخلاقیهایی که خارج از موارد قانونی است بحث کنیم، چراکه مثلا همه در مورد لزوم منتشر نشدن مطالب پرنو توافق دارند، اما آیا بحث نقد مذهب یا انتشار مطالب دیگران در وبلاگها هم اخلاقی است یا خیر؟ شیرازی گفت: در بحث قانون و تخلفات قانونی باید مصادیق این مساله در وبلاگستان روشن شود. در این میان ما با مصوبات و مصادیقی مواجه هستیم، اما چه مرجعی باید این مصادیق را بسنجد؟ و نهایتا هر یک از این نهادها در چه سطحی باید این قضیه را اعمال کنند؟ باید مشخص شود وظیفه بلاگسرویسها و نهادهای قانونی چیست؟ این در حالی است که باید این اختیارات از لحاظ قانونی مشخص باشد تا از بلاگ سرویسها فراتر از حد و وظایف آنها انتظاری نباشد، چراکه اخلاق جایگاهی است که الزاما در قوانین مشخص نشده است. وی گفت: حلقههای وبلاگنویسی تاثیرگذار با گرایشهای مختلف میتوانند جنبشی را شروع کنند که باعث تعریف مصادیق اخلاقی در وبلاگها شوند و در نهایت به رایج شدن این مصادیق کمک کنند. بنابراین این قضیه را باید به خود جامعه وبلاگنویسی واگذار کنیم تا با وجود سلیقههای مختلف، تعاریف اخلاقی مشخصی وجود داشته باشد. شیرازی تصریح کرد: مراجع و آییننامهها برخی موارد و مصادیق بیاخلاقی را تعیین کردهاند و سرویسدهندگان وبلاگ صرفا بسترساز و ایجاد کننده بستر فنی برای وبلاگنویسی هستند و نباید در نقش تعیین مصادیق اخلاقی عمل کنند و با بحثهای حقوقی درگیر شوند. مدیر بلاگفا افزود: سرویس دهندهها تخصص حقوقی ندارند، بنابراین اگر وارد بحث تعیین مصادیق اخلاقی شوند، همه چیز سلیقهای میشود و از طرفی اعتماد کاربران به سرویسدهندگان از بین میرود. لذا اگر قرار است سرویسدهنده با موارد بیاخلاقی در وبلاگها برخورد کند، باید مصادیق آن از سوی دولت و نهادی که از لحاظ حقوقی اعتبار و تخصص دارد مشخص شود تا در عین اعتماد کاربران، در صورت بروز تخلفی، سرویسدهنده وبلاگ بتواند به ایجاد شرایط بهتر برای برخورد با تخلف کمک کند. وی در پایان یادآور شد: وبلاگها در تعامل با یکدیگر هستند و از طریق نقد مطالب یک وبلاگ در دیگر وبلاگها یا در بخش نظرات آنها، نوعی تعامل در وبلاگستان شکل گرفته است. وبمسترها پولدار شوید !! هر کلیک 250 ریال
Design By : Pars Skin |