سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

یک سخنرانی خوب ( speaking good )
سلام دوستان عزیز
مطالب قبلی خوندید ، امیدوارم که خوشتون امده باشه امروز یه مقاله در مورد سخنرانی و اینکه چگونه یه سخنرانی خوب ارائه بدیم ، براتون گذاشتم . اگه شما دوست دارید که یه سخنرانی خوب ارائه بدید حتما این مطلب رو بخونید

( مهمترین ترس اکثر مردم صحبت کردن در ملاء عام ( جمع ) است . این مطل چند روش برای بهبود مهارت صحبت کردن شما و همچنین چیره شدن به ترس از صحبت کردن با یک گروه ، معرفی می کند .
اول باید چند نکته را در مورد سخنرانی بدانید :
1ـ انتخاب یک موضوع جالب
2ـ یاد دادن یک مطلب جدید به مخاطبین
3ـ کوتاه سخنرانی کنید
4ـ برقراری ارتباط چشمی ( به مخاطبین خود به هر یک چند لحظه نگاه کنید )
5- گفتن لطیفه ، خاطره و داستانهای خنده دار با ارتباط با موضوع
6- سوال و جواب از مخاطبین ( شرکت دادن آنها در گفت وگو )
حالا به اصل موضوع می پردازیم
چه برای یک مخاطب پنج نفره یا یک مخاطب یک نفری ، ترس و خجالت از صحبت کردن برای مردم می تواند کنترل شود . سخنرانی برای جمع مهارتی است که هر کس می تواند با تمرین آن را فرابگیرد . اول یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس صحبت کنید و سخنرانی خود را با استفاده از ابزار قدرت ارتباطی زیر جالب کنید .
ارتباط چشمی
ارتباط چشمی خوب به مخاطبین شما کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری کنند و اعتماد به نفس ( اطمینان ) را در مهارت صحبت کردن شما ایجاد می کند . ارتباط چشمی خود را حفظ کنید به نحوی که ( مطالب ) سخنرانی خود را آن قدر خوب بدانید که لازم باشد فقط گاه گاهی یک نگاه سریع به یادداشت های خود داشته باشید . در میان مخاطبین ، تعدای چهره صمیمی پیدا کنید که نسبت به پیام شما عکس العمل نشان می دهند و به سخنرانی کردن برای آنها تمرکز کنید . هر بار چهار تا پنج ثانیه ارتباط چشمی خود را حفظ کنید و سپس ارتباط چشمی ( تماس چشمی ) را به سمت شخص دیگری تغییر دهید .
طرز ایستادن و حرکت بدن
ژست خوب ( حالت درست ایستادن ) نشانگر اعتماد به نفس است . محکم بایستید . حرکت بیش از حد می تواند حواس شنوندگان شما را پرت کند . شما در حالت عادی دستهایتان را در طرفین بدنتان قرار می دهید . برای تأکید کردن نکات اصلی ، شما از حرکاتی استفاده می کنید که آهسته و دقیق هستند اما طبیعی به نظر می رسند . مواظب عادت های احتمالی خود مانند دست به سینه ایستادن ، تکیه دادن به دیوار یا ضربه زدن با خودکار باشید . این (مسأله) نیز ممکن است باعث حواس پرتی مخاطبین شما شود یا گویای این باشد که شما بی علاقه هستید و اعتماد به نفس ندارید . سخنرانی خود را در مقابل یک آیینه تمرین کنید تا نحوه ی ارائه سخنرانی و حرکات بدن خود را کنترل نمایید ودر صورت نیاز آنها را تغییر دهید . برای دست یافتن به یک هماهنگی مطلوب حرکات بدن که در مقابل مخاطبین به کار می برید ، روش های گوناگونی را امتحان کنید . حالات صمیمی چهره کمک می کند تا رابطه ی گرم و مثبتی با مخاطبین خود ایجاد کنید . یک لبخند بر روی چهره شما این را آگاه می سازد که شما انسان و قابل اطمینان هستید و دلایل بیشتری برای قبول عقایدتان به آنها می دهد . حالات چهره ی شما نشان دهنده ی وضعیت ( شور وحال ) سخنرانی شماست و مخاطبین را درگیر ( سخنرانی ) می کند .
انتخاب لباس مناسب به شما کمک می کند تا برای مخاطبین خود احترام قائل شوید . قبل از رسیدن ( به محا مورد نظر ) برای سخنرانی ، نظر دیگران را در مورد انتخاب پوشش خود و این که چقدر مناسب آن موقعیت است جویا شوید .
گاهی اوقات لحن صدا می تواند تأثیر قوی تری نشبت به پیام داشته باشد . با تمرین کردن احساس و انرژی را به صدای خود اضافه کنید . می توانید با استفاده از ( موارد زیر ) به سخنرانی خود تنوع دهید :
1ـ بالا بردن یا پایین آوردن صدایتان
2ـ تغییر دادن سرعت کلمات برای به هیجان آوردن مخاطبین
3ـ استفاده کردن از مکث و سکوت به جای گفتن « آم » ، « اوم »
4ـ بالا بردن و کم کردن صدا برای تأکید روی نکات اصلی و درگیرکردن شنوندگان ( در بحث )
5ـ افزودن انرژی ( به صدا ) به منظور این که صدایتان هیچ وقت کسالت آور یا بی احساس نباشد
6ـ تمرین کردن روزانه و ضبط صدایتان برای این که ببینید تغییرات کجا ممکن است لازم باشد .
مخاطبین خود را از طریق شوال پرسیدن ، مستقیما صحبت کردن با آنها و علاقه مند کردن آنها در بحث شرکت دهید . این ( مسأله ) به ایجاد یک ارتباط راحت با مخاطبین کمک می کند . مخاطبین را با استفاده از جملات آغازین جذاب ، عکس ، نقشه ، و بخشهایی از فیلم ها و یا تقاضای کمک کردن از آنها در بحث شرکت دهید . در سخنرانی هدف از شوخ طبعی کمدین بودن نیست بلکه به وجود آوردن محیطی راحت و آرام و مزاح با شنوندگان است . شوخ طبعی می تواند بین یک سخنرانی متوسط و عالی تفاوت ایجاد کند . کمی شوخ طبعی در سخنرانی تان به شنونده این آگاهی را می دهد که شما انسان هستید و در واقع افراد در صورت شوخی و تفریح مطالب را بیشتر یاد می گیرند . سعی کنید داستان های شخصی یا رویدادهای اخیر را در سخنرانی خود بگنجانید تا به گرمی و شور و حال آن بیفزایید .
کنترل اضطراب
اکثر مردم از صحبت کردن در جمع می ترسند . آنها از این ( مسأله ) حتی بیش از مرگ وحشت دارند . هر کس به هنگام صحبت با یک گروه به اندازه ی معینی حالت عصبی دارد ، اما نکته مهم این نیست که آن را خاتمه دهید ؛ یاد بگیرید که آن را کنترل کنید . درست قبل از سخنرانی خود چند تمرین عمیق تنفسی را جهت آرام شدن انجام دهید . از حالت عصبی خود برای افزودن هیجان به سخنرانی تان استفاده کنید . به خاطر داشته باشید که از شما خواسته شده که صحبت کنید زیرا شما مطلب مهمی برای گفتن دارید . سخنرانی در جمع مهارتی است که می توانید با تمرین یاد بگیرید . کنترل ترس تان و تمرینِ مهارتهای فوق در سخنرانی در جمع می تواند برای شما موفقیت به همراه داشته باشد .

پایان


دوستان نظر یادتون نره


نوشته شده در جمعه 87/3/3ساعت 5:3 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin