سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

مدت‌ها است در جوار انبوهی کاغذ مچاله‌شده و مجله و روزنامه‌های کهنه و قدیمی جا خوش کرده یا به عبارت بهتر خاک می‌خورد. کسی هم سراغی از او نمی‌گیرد.

به قول لپ‌تاپ قصه ما، تا زمانی که بدون مشکل کاربرد داشته باشی روی چشم کاربرت جا داری، اما همین که چند بار پشت سر هم هنگ کنی، برای صاحب خرج‌تراشی کنی و... از چشم می‌افتی!

اگر هم شرکت‌های گارانتی‌کننده، آب پاکی را روی دست صاحبت بریزند و بگویند بابت معالجه و تعمیرت باید فلان قدر هزینه شود که دیگر هیچ!

حرف که به شرکت ضمانت‌کننده می‌رسد داغ دل قهرمان داستان ما تازه می‌شود. از گارانتی‌های تقلبی می‌گوید، از خدمات پس از فروش محدود برخی از شرکت‌ها و از ...

در نهایت نتیجه می‌گیرد، اگر خود را نزد شرکت معتبری بیمه می‌کرد یا به عبارتی شرکت معتبری خدمات پس از فروش آن را عهده‌دار می‌شد شاید حالا حالاها روی چشمان صاحبش جا داشت!

ضمانت نامه

پازل تکه‌تکه گارانتی لپ‌تاپ

لپ‌تاپ از دسته کالاهایی است که طی سال‌های اخیر بر تعداد کاربران آن تا حدود بسیار زیادی افزوده شده است و شاهد رشد حجم واردات آن طی سال‌های اخیر در کشور هستیم.

اما متاسفانه با توجه به رشد آمار فروش این کالا در کشور به دلیل فقدان بسترهای لازم برای ارائه خدمات پس از فروش، کمتر برندی را می‌توان در بازار این کالا یافت که با نام و نشان یک شرکت ثابت و قدرتمند در بازار حضور یابد.

به همین دلیل پیش می‌آید که کاربران لپ‌تاپ در کشور حتی پس از خرید لپ‌تاپ با یک برند معروف برای دریافت خدمات پس از فروش و گارانتی یا تعویض قطعات با چالش‌های جدی مواجه شوند که گاه یا برطرف کردن نقص فنی را غیرممکن می‌کند یا هزینه‌ای هنگفت روی دست مصرف‌کننده می‌گذارد.

البته از حق نگذریم برخی از شرکت‌های گارانتی کننده نیز در این مسیر تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و توانسته‌اند تا حدودی نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند.

طبق اعلام فعالان بازار در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به ارائه خدمات پس از فروش لپ‌تاپ می‌پردازند که تعداد این شرکت‌ها نسبت به چهار تا پنج سال گذشته در حد قابل توجهی افزایش یافته است.

 

گارانتی‌های معتبر

مسوول فروش شرکت نقش، نمایندگی‌ فروش لپ‌تاپ‌های SONY، APPLE، DELL و ... نیز در این زمینه می‌گوید: بازار لپ‌تاپ حدود 7 تا 8 سال بیشتر نیست که شکل رسمی به خود گرفته است و طی سال‌های گذشته ارائه لپ‌تاپ با جعبه به معنی غیر قاچاق و معتبر بودن آن بود؛ چرا که در آن زمان گارانتی مفهوم چندانی برای مصرف‌کننده نداشت. اما طی سال‌های اخیر این مفهوم برای مشتری نمادین شد.

به گفته وی، آفتاب شرق از نخستین شرکت‌هایی بود که به ارائه کالا با گارانتی پرداخت و پس از آن شرکت نقش این امر را آغاز کرد.

ایران رهجو، امرتات، زیگورات، ارتاک و ... نیز از سایر نمایندگی‌هایی هستند که پس از آن آرام آرام قدم به بازار خرید و فروش لپ‌تاپ گذاشتند و خدمات مختلفی را به خریداران لپ‌تاپ ارائه می‌کنند.

طبق اعلام فعالان بازار در بین نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های سونی، ایران رهجو و امرتات در بین نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های DELL، زیگورات و نقش و در بین نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های توشیبا، امرتات و آفتاب شرق جزو معتبرهای بازار هستند.

البته شرکت‌های دیگری چون الماس، رایان گستر، همراه پردازش، نگاران، ابزار پیشرو و ... در این زمینه فعالیت دارند.

 

شرایط گارانتی

یک ماه تعویض لپ‌تاپ، 12 ماه خدمات رایگان!

این قانون کار اکثر شرکت‌های گارانتی‌کننده لپ‌تاپ در ایران است.

البته این تعویض و خدمات رایگان به این سادگی‌ها صورت نمی‌گیرد.

بر اساس اعلام شرکت‌های گارانتی‌کننده لپ‌تاپ، خرابی ناشی از ورود هرگونه مایع یا سیال به دستگاه، آتش‌سوزی، حرارت، ضربه، مواد شیمیایی، گرد و غبار، اتصال مودم یا دیگر پورت‌های دستگاه به برق، امواج مغناطیسی، تلفن همراه و نوسانات برق و ویروس‌های کامپیوتری شامل گارانتی نمی‌شود.

همچنین شکستگی و معیوب شدن قاب خارجی، کلیدهای روی دستگاه، صفحه نمایش (LCD) و هر مشکلی که مربوط به ظاهر دستگاه باشد و بر اثر ضربه یا تماس فیزیکی به وجود آمده باشد، باز شدن و تعمیر دستگاه توسط نیروی متخصص یا غیرمتخصص خارج از دفتر خدمات گارانتی، استفاده از کابل، شارژ وسایر متعلقاتی که مربوط به دستگاه نیست و ... نیز شامل گارانتی نمی‌شود.

به گفته شرکت‌های گارانتی‌کننده لپ‌تاپ، به طور کلی قطعات مصرفی شامل گارانتی نمی‌شود.

ذکر این نکته نیز لازم است که بهتر است در صورت معیوب شدن لپ‌تاپ، آن را نزد شرکت گارانتی‌کننده آن دستگاه برده و از مراجعه به سایر نمایندگی‌ها خودداری شود.

بازار لپ تاپ

مدیر یکی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های سونی (ایران‌رهجو) نیز از خدمات پس از فروش سه ساله این شرکت برای لپ‌تاپ‌هایش خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی شرکت‌های گارانتی‌کننده دستگاه‌ها را برای تعمیر به امارات می‌فرستند؛ چراکه در ایران نمایندگی بین‌المللی ندارند، این شرکت‌ها، شرکت‌های غیررسمی هستند که یک کارت بی‌ارزش تحت عنوان کارت گارانتی چاپ کرده و به مشتری ارائه می‌دهند، اما بابت مشکلاتی که برای دستگاه پیش می‌آید مسوولیتی به عهده نمی‌گیرند و در صورت بروز مشکل با دریافت هزینه ارسال و تعمیر دستگاه در امارات از مشتری، آن را تعمیر می‌کنند.

گروه شرکت ایران‌رهجو، در داخل کشور توسط نیروهای متخصص شرکت سونی عملیات تعمیر لپ‌تاپ را انجام می‌دهد.

در این رابطه کارشناس فروش شرکت نقش می‌گوید: در ایران نمایندگی‌های داخلی به پشتوانه غیررسمی شرکت مادر، خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهند، اما در بسیاری موارد این پشتوانه غیررسمی هم وجود ندارد!

به گفته وی، شرکت‌هایی که بین شرکت مادر و مصرف‌کننده نقش واسطه یا گارانتی‌کننده را به عهده می‌گیرند، باعث افزایش هزینه خرید لپ‌تاپ برای مصرف‌کننده می‌شوند.

چراکه یک بار تولید‌کننده بابت گارانتی بین‌المللی مبلغی را روی کالا می‌کشد و یک بار هم شرکت داخلی برای اینکه بتواند خدمات پس از فروش ارائه دهد مبلغی را از مشتری دریافت می‌کند. پس در نتیجه مصرف‌کننده هزینه‌ای مضاعف برای گارانتی می‌پردازد.

در این بین عده‌ای از نام آنها استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده کرده و به نام شرکت‌های معتبر کارت گارانتی چاپ می‌کنند.

 

گارانتی لپ‌تاپ ضعیف‌تر از PC

کارشناس روابط عمومی شرکت امرتات ضمن تایید این نکته می‌گوید: از آنجا که شرکت‌هایی که PC می‌فروشند ریسک کمتری در زمینه مالی می‌کنند خدمات پس از فروش گسترده‌تری ارائه می‌دهند.

چرا که در PC هر قطعه توسط یک شرکت خاص به صورت جداگانه گارانتی می‌شود و قیمت قطعات کامپیوتری در PC به صورت جداگانه پایین‌تر از قیمت یک لپ‌تاپ است. پس فروشنده بابت گارانتی یک قطعه حتی در صورت تعویض آن قطعه متضرر نمی‌شود.

در حالی که در لپ‌تاپ قطعات به صورت منفک گارانتی نمی‌شوند و فروشنده یک لپ‌تاپ در قبال تعویض این کالای گران‌قیمت متضرر خواهد شد.

از طرفی یک متخصص تعمیر لپ‌تاپ باید در زمینه تمام قطعات، تخصص کافی داشته باشد، اما در مورد PC به این صورت نیست و هر کدام از قطعات تخصص جداگانه‌ای را می‌طلبد.

این عوامل در کنار هم باعث شده‌اند شرکت‌های گارانتی کننده لپ‌تاپ نسبت به شرکت‌های گارانتی‌کننده PC ضعیف‌تر عمل کنند.

 

هزینه تعمیر لپ‌تاپ‌های فاقد گارانتی

لپ‌تاپ شما چه شامل گارانتی شود و مدت آن گذشته باشد و چه فاقد گارانتی باشد، در صورت تعمیر قطعات آن کاربر را مستلزم پرداخت هزینه می‌کند.

طبق اعلام فعالان بازار، هزینه تعمیر LCD لپ‌تاپ بسته به سایز آن بین 100 تا 250هزار تومان است.

ذکر این نکته لازم است که هر چه صفحه LCD کوچک‌تر باشد قیمت آن گران‌تر است.

هزینه تعویض یا تهیه شارژر لپ‌تاپ نیز بین 90هزار تا 130هزار تومان و هزینه تهیه باتری بین 60 تا 150هزار تومان است.

برای تعمیر کیبورد نیز مبلغی حدود 35 تا 70هزار تومان بسته به خرابی کیبورد دریافت می‌شود.

همچنین نصب WINDOWS روی لپ‌تاپ هزینه ای حدود 30 تا 40هزار تومان و تبدیل WNDOWS VISTA به XP نیز حدود 15 تا 25هزار تومان است. 

 

منبع: دنیای اقتصاد


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:55 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

میز کار کامپیوتر :

میز کار کامپیوتر نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. چیدمان راحت و حرفه ای قطعات فیزیکی کامپیوتر اولین ره آورد بهره گیری از یک میز کار اختصاصی است

دوم اینکه علاوه بر چیدمان راحت و بدون دردسر از مشکلات ناشی از حرکت ناگهانی قطعات و خرابی احتمال کامپیوتر جلوگیری نمود به طور مثال اگر یک میز کار کامیپوتر کامل ثابت و محکم نباشد ممکن است است در هنگام روشن بودن کامپیوتر و تکان ناگهانی به وسایل داخلی مانند هارددیسک، که دارای صفحه مغناطیسی دوار با سرعت دوران بالا است آسیب جدی برساند و بخشی از اطلاعات شما نابود شود.

سوم، شما می توانید از لحاظ ارگونومی کار با کامپیوتر، تمام نکات را رعایت کنید به گونه ای که طراحان میز کامپیوتر قبلا آن را تعبیه نموده اند به طور مثال باید محل استقرار دست برای تایپ و کار باصفحه کلید یا حرکت ماوس مناسب باشد. در هر صورت یک میز مطالعه ممکن است چنین فضایی را دارا نباشد اما به طور حتم در یک میز حرفه ای استاندارد این امر مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

مشخصه میز کار کامپیوتر :

مشخصه میز کار کامپیوتر، در میز کار استاندارد به دقت دنبال شده است. از جمله متحرک بودن پایه های میز کار، امکان استقرار دقیق و ایستا قطعات فیزیکی کامیپوتر و ... که به دقت رعایت شده است. یک نکته اساسی اینکه هر میز کار که میز کار کامپیوتر خوانده می شود مناسب کار با کامپیوتر و به قولی استاندارد نخواهد بود اگر در این خصوص تجربه ای دارید که می توانید انتخاب مطمئنی داشته باشید اما می توان از یک مشاور امین و متخصص بهره ببرید و یا در نهایت از شرکتهای معتبر و صاحب نام در این زمینه نیز مشاوره بگیرید. اما به یاد داشته باشید فروشندگان و سازندگانی هستند که خواسته یا نادانسته اقدام به فروش میز و صندلی کامپیوتر غیر استاندارد و حتی غیر حرفه ای می کنند که ممکن است ضرر آن از بهره گیری از یک میز کار و صندلی مطالعه بیشتر شود.

نور یا روشنایی اتاق کامپیوتر

- بهتر است منبع نور اتاق یا پنجره، سمت چپ یا راست تجهیزات کامیپوتر باشد باشد. منبع روشنایی نیز بهتر است بالای سر باشد. به گونه ای که نور از سمت چپ یا راست و بالای سر کاربر تابیده شود.

- هرگز محل استقرار تجهیزات رایانه نباید روبه رو یا پشت به پنجره باشد. ازتابش مستقیم نور از پشت مانیتور جلوگیری کنید بدیهی است این امر باعث تابش مستقیم نور به چشم کاربر می شود و خستگی و بیماری چشمی را به همراه دارد.

- در خصوص تابش مستقیم از عقب سر کاربر نیز این امر مشکل آفرین است. تابش نور به صفحه نمایشگر و بازتاب آن از صفحه شیشه ای مانیتور علاوه بر تاثیر بر کیفیت تصویر، باعث خستگی و بیماری چشمی خواهد شد.

- میزان نور اتاق کامپیوتر بهتر است در حد معمولی باشد. نور زیاد یا تاریکی اتاق کار علاوه بر بر روز خستگی چشمان ممکن است بیماری چشمی را برای کاربر به همراه داشته باشد و علاوه بر آن نتواند حداکثر استفاده از کیفیت صفحه نمایشگر مانیتور را داشته باشد که این امر در هنگام طراحی و کار گرافیکی با کامپیوتر حیاتی خواهد بود

- اگر از کپی هلدر یا منشی یار استفاده می شود بهتر است از منابع روشنایی که روی میز کار نصب می شود، استفاده شود. به نحوی که نور به صورت مایل به سطح منشی یار بتابد. در این حالت، بازتاب نور در چشم کاربر نخواهد بود.

سخن آخر:

اینکه!! با رعایت نکات ایمنی و مسایل مربوط به ارگونومی کار با کامپیوتر نمی توانید صد در صد به صورت حتمی از آسیبهای بدنی و جسمی و روانی جلوگیری نمایید. اما با رعایت مداوم و حساسیت لازم می توانید این موضوع را تقلیل دهید به گونه که سال‌های متمادی ساعت‌ها با کامپیوتر کار کنید و هیچ گاه دچار بیماری و درد ناشی از کاربری با کامپیوتر نشوید.

رعایت موارد یادشده از ضعف و سوزش چشم، کمردرد، پا درد، درد گردن، سندروم مچ دست و انگشتان و بسیاری موارد مضر دیگر جلوگیری می کند.

در مواقعی استرس و نگرانی ناشی از دردهای مفصلی مانند دردگردن و درد سر ناشی از کاربری نادرست با کامپیوتر، به صورت مستقیم به سیستم عصبی شما در قسمت‌های مربوطه مانند گردن آسیب رسیده و باعث اختلال در رفتار و روحیات شما خواهد شد.

منبع : وب سایت یزد فاوا


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:55 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

قفل‌های نرم افزاری و سخت افزاری با توجه به فزونی نرم افزار در سیستم‌های کامپیوتری از یک طرف و توانایی کنترل کپی‌های غیرمجاز از طرفی دیگر دلیلی محکم جهت بررسی این شاخه از مهندسی نرم افزار می‌باشد. از آنجا که متأسفانه قانون Copyright در تمام جهان بجز ایران و چند کشور دیگر اجرا می‌گردد. بحث کنترل کپی‌های غیرمجاز حساس‌تر می‌شود.

با توجه به کپی‌های غیرمجازی که روزانه بصورت کاملاً عادی و بدون اطلاع سازنده آن صورت می‌گیرد، جلوگیری از این عمل و کنترل جدی آن امری ضروری و واجب به نظر می‌رسد. در این مقاله درباره شناخت انواع این قفل‌ها و چگونگی اعمال آنها بر روی یک برنامه بحث خواهد شد.

 

تعریف قفل‌های سخت افزاری

به هر برنامه‌ای که کنترل کپی آن از طریق سخت افزار اضافی قابل انجام می‌باشد، قفل سخت افزاری گویند.

 

تعریف قفل‌های نرم افزاری

به هر برنامه‌ای که کنترل کپی آن فقط  از طریق نرم افزار و بدون نیاز به سخت افزار اضافی قابل انجام باشد، قفل نرم افزاری گویند.

قفل گذاری!

طریقه استفاده از قفل سخت افزاری

بخش اصلی قفل، از یک حافظه قابل پاک شدن تشکیل شده که با توجه به نوع و حجم آن، دارای عملکردی متفاوت می‌باشد و عمدتاً به یکی از دو روش زیر عمل می‌کند:

الف) روش اول قفل‌گذاری به این صورت است که تولید کننده نرم افزار یک یا چند بایت از اطلاعات را در قفل نوشته و برنامه در هنگام اجرا آن را چک می‌کند. در صورتیکه قفل وجود داشته باشد، برنامه به کار خود ادامه می‌دهد و اگر قفل وجود نداشته باشد و یا اطلاعات خوانده شده از روی قفل صحیح نباشد، برنامه متوقف شده و با اعلام خطا، از اجرای صحیح، سرباز می‌زند. این نوع قفل‌ها دارای ساختاری ساده، حافظه‌ای در حد چند بایت، و قیمتی ارزان هستند. استفاده از این قفل‌ها بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد، تنها کافیست که نرم افزار ویژه قفل را که (توسط شرکت تولید کننده قفل ارائه شده) اجرا نمود. در ابتدا که قفل فاقد اطلاعات است، اول یک کلمه دلخواه، به عنوان کلمه عبور درخواست کرده و سپس با توجه به نوع قفل، یک یا چند کلمه اطلاعات را دریافت و در حافظه قفل ثبت کنید. در دفعات بعد می‌بایست کلمه عبوری که اولین بار ثبت شده، وارد شود تا بتوان به اطلاعات درونی قفل دسترسی داشت. البته بعد از ورود به برنامه این اطلاعات درونی قفل دسترسی داشت. البته بعد از ورود به برنامه این کلمه قابل تغییر است. در هر صورت، پس از ثبت اطلاعات در قفل، تولید کننده نرم افزار، اطلاعات ثبت شده در یک برنامه را چک می‌کند که نحوه چک کردن اطلاعات، با توجه به نوع قفل متفاوت است. در بعضی فقط اطلاعات درون قفل چک می‌شود و در بعضی دیگر، در مرحله اول وجود قفل چک شده و در مرحله بعدی، اطلاعات درون آن چک می‌شود.

 

ب) روش دیگر قفل‌گذاری به این صورت است که تولید کننده نرم افزار، بخش کوچکی از برنامه را در حافظه قفل قرار می‌دهد. در این حالت، چنانچه قفل وجود نداشته باشد برنامه به هیچ وجه، قادر به اجرا و ادامه کار نخواهد بود. این نوع قفل‌ها دارای ساختاری کمی پیچیده، حافظه ای بعضاً تا چند کیلو بایت، و قیمتی نسبتاً گران هستند. استفاده از این قفل‌ها، به سادگی نوع قبلی نیست.

البته نحوه کلی کار مشابه روش قبلی است. با اجرای نرم افزار ویژه قفل و وارد نمودن کلمه عبور، باید نام فایلی را که می‌خواهیم بر روی آن قفل بزنیم، مشخص کنیم، تا بخشی از آن در قفل ثبت گردد. البته در بعضی دیگر از این نوع قفل‌ها، که حفاظت بیشتری را انجام می دهند، می‌بایست توسط تولید کننده نرم افزار دقیقاً کنترل شود که چه بخش‌هایی از فایل باید در قفل ثبت گردد که البته انجام این کار نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد، چرا که بعضاً ممکن است که خطا در انجام کار، باعث بروز اشکال در برنامه تولیدی بشود. چون با این کار در واقع بخشی از برنامه در قفل ثبت می‌گردد، واضح است که هر قفل فقط برای یک نسخه از برنامه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و به همین علت کاربرد این قفل، کمتر است. ضمناً نوع دیگری از قفل‌ها هستند که از از هر دو روش فوق استفاده می‌کنند، اما طرفدار چندانی ندارند. قفل‌های سخت افزاری با توجه به اضافه کردن یک سخت افزار جدید به کامپیوتر (اغلب از طریق ارتباط با پورت چاپگر) برنامه خود را کنترل می‌کنند. برنامه قبل از اجرا ابتدا با توجه به مراجعه به آدرس سخت افزار نصب شده (اضافه شده با استفاده از دستور Port) به سخت افزار مورد نظر خود مراجعه کرده و در صورت یافتن آن، تست‌های مختلف اعم از تست رمز، خواندن اطلاعات و... می‌تواند تصمیم گیری نماید.

قفل گذاری!

طریقه استفاده از قفل نرم افزاری

با توجه به نوع کاربرد برنامه، اندازه، قابلیت کپی برداری از آن بر روی دیسک، تحت شبکه بودن برنامه و... می‌توانیم از انواع روش‌هایی که جهت حفاظت از نرم افزار در نظر داریم (و متعاقباً توضیح داده خواهد شد) استفاده کنیم. اما مساله قابل بحث این است که چگونه از یک قفل منتخب استفاده نمائیم؟ جواب این سوال متغیر و وابسته به شرایط زیر است می‌باشد:

الف: اعتقاد طراح نرم افزار به اینکه کاربر حتماً باید آن را خریداری نماید تا از امکانات آن مطلع گردد. در این حالت قفل نرم افزاری در ابتدای شروع به کار برنامه کنترل می‌گردد حتی طراح می‌تواند در مواقع حساس نیز قفل را مجدداً کنترل کند و یا در حالتی که طراح واقعاً سخت گیر باشد، می‌تواند در زمان های مشخصی از وجود قفل اطمینان حاصل نماید (مثلاً هر 4 ثانیه). البته در این حالت طراح باید روشی را که جهت کنترل قفل استفاده می کند، نیز در نظر بگیرد.

 

ب: اعتقاد طراح نرم افزار به این که کاربر می‌تواند از نرم افزار به عنوان نسخه نمایشی نیز استفاده کند. طراح در این حالت می‌بایست در مکان‌های خاصی از برنامه، قفل را کنترل کند. مثلاً در یک برنامه حسابداری می‌توان تمام بخش‌های سیستم را آزاد گذاشته (یعنی برنامه نیازی به قفل نداشته باشد) اما در صورتی که کاربر مایل به استفاده از امکانات گزارش گیری سیستم باشد، قفل نرم افزاری درخواست گردد.

مزیت این روش بر روش قبلی این است که دیگر نیاز به طراحی نسخه نمایشی جهت مشاهده کاربران وجود ندارد.

منبع: ماهنامه رایانه


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:55 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

معاون شهر قرآن و فناوری اطلاعات سازمان فعالیت‌های قرآنی گفت: باشگاه شهر الکترونیکی قرآن پس از شش ماه فعالیت آزمایشی، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

"حمیدصابر فرزام" افزود: این باشگاه زیرمجموعه شهر الکترونیکی قرآن به آدرس اینترنتیHTTP://WWW.QURANCITY.IR/ ?است.

وی اظهار داشت: طرح شهر الکترونیکی قرآن با توجه به ضرورت حضور تاثیرگذار در جامعه بزرگ اطلاعاتی و با هدف نشر و بسط فرهنگ و معارف قرآنی در فضای سایبر پس از طی مراحل مطالعاتی و تهیه مقدمات لازم از اواسط سال جاری وارد مرحله اجرایی شد.

وی تصریح کرد: بخش‌های مختلف شهر الکترونیکی قرآن تا دو سال دیگر به طور کامل راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار داشت: این پرتال بزرگ قرآنی شامل بخش‌های باشگاه، پژوهشکده، آموزشکده، آرشیو صوتی و تصویری، فروشگاه محصولات قرآنی، نمایشگاه قرآنی است که در مرحله اول بخش‌های باشگاه و آرشیو صوتی و تصویری و در مرحله دوم پژوهشکده، آموزشکده و جوانه‌ها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی باشگاه مجازی شهر قرآن ایجاد فضایی کارآمد و سالم در جهت تعامل کاربران با نخبگان قرآنی و تبادل نظر و اندیشه با آنها است.

این باشگاه شامل بخش‌های وبلاگ، تالارهای بحث و گفتگو، آرشیو عکس، طرح‌های مذهبی، دانلود فایل، نرم‌افزار و بانک اطلاعات قرآنی است.

معاون شهر قرآن و فناوری اطلاعات سازمان فعالیت‌های قرآنی ادامه داد: درحال حاضر در باشگاه قرآنی دانشجویان به آدرس اینترنتی ?HTTP://BASHGAH.QURANCITY.IR/ ?وبلاگ‌های قرآنی متعددی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی راه‌اندازی شده است.

همچنین در این باشگاه نزدیک به صد انجمن نیز در دسته‌بندی‌های اسلامی، قرآنی، زنان و شخصیت‌های اسلامی ایجاد شده است.

به گفته وی، در بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی باشگاه که با هدف معرفی حافظان، قاریان، مفسران و پژوهشگران، مترجمان و هنرمندان قرآنی راه‌اندازی شده ، تاکنون اطلاعات بیش از دویست فعال قرآنی کشور در رده‌های سنی مختلف گردآوری و ثبت شده است.

همچنین در بخش گالری تصاویر و دانلود نیز تصاویر، فایل‌ها و نرم‌افزارهای با موضوعات مذهبی و اسلامی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

منبع : ایرنا


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:54 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

اتومبیل‌های آینده دارای موتور جت یا قادر به رفتن به زیرآب نیستند و به خودی خود، رانده نمی‌شوند. اما تقریباً دارای هرچیز دیگری که بتوانید در تخیل خود تصور کنید، خواهند بود. برخی از فناوری‌هایی که به‌نظر متعلق به آینده می‌رسند، از هم اکنون پدیدار شده‌اند. اما از آنجائیکه هر یک از آنها 500 تا 3هزار دلار به جمع مبلغ کلی اضافه می‌کنند، برای پیدایش در اتومبیل‌های معمولی به مدتی زمان نیاز دارند. با این حال، تمام فناوری‌هایی که در این بخش به مرور آنها خواهیم پرداخت، در طول 5 تا 10 سال آینده، به خط می‌رسند.


آمادگی قبل از تصادف

ترمزهای شدید یا ویراژهای سریع اتومبیل باعث محکم شدن کمربندهای ایمنی، بلند شدن صندلی‌های خوابیده شده و بسته شدن دریچه سقف می‌شود. اتومبیل مرسدس هم اکنون دارای چنین سیستم‌هایی است. سایر اتومبیل‌ها نیز به‌زودی آنها را خواهند داشت. خودروهای دارای حس‌گرهای راداری می‌توانند حتی چند میلی ثانیه قبل از تصادف، کمربندهای ایمنی را محکم کرده و سپس مواد منفجره آنها را چند میلی ثانیه پس از تصادف، برای بار سوم محکم می‌کند. (برخی از اتومبیل‌ها هم اکنون دارای این قبیل موارد منفجره هستند.)


دیودهای نوری

دیودهای نوری هیچ‌گاه خراب نمی‌شوند. آنها از برق کمتری استفاده کرده و به زودی آن‌قدر پر نور خواهند شد که علاوه بر چراغ‌های عقب، به‌عنوان چراغ‌های جلو نیز مورد استفاده قرار گیرند.


فناوری‌های پیشرفته در موتور

موتورهای سیلندر متغیر در مواقعی که نیاز به آن نباشد، نیمی از سیلندرها را خاموش می‌کند. موتورهای دوگانه سوز دارای یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی هستند که از باتری یا خازن استفاده می‌کنند. غیرفعال کردن تعدادی از سیلندرها در موتورهای دیزلی، راندمان را افزایش و آلودگی را کاهش می‌‌دهد. موتورهای توربوشارژ از گاز اگزوز برای چرخاندن توربین‌هایی که هوا و سوخت تازه به موتور کوچک شتاب دهنده وارد می‌کنند، استفاده می‌کند. ترمزهای خاصی استفاده خواهد شد که در هنگام ترمز با اتصال محور متحرک به ژنراتور تولید برق؛ حرکت اتومبیل را به الکتریسیته ذخیره شد تبدیل می‌کند.


هشداردهنده خروج از خط (LDW)

یک دوربین ویدئویی مراقب خطوط بین خیابان یا جاده است و اگر بدون استفاده از چراغ راهنما، اتومبیل شما از روی آنها عبور کند، با صدای بیب یا لرزاندن فرمان اتومبیل شما را از این موضوع آگاه می‌کند. این ویژگی اکنون بر روی کامیون‌های دارای طول زیاد و اتومبیل INFINITY موجود است. در آینده فناوری LDW ممکن است اتومبیل را به داخل خطوط جاده بازگرداند، اما می‌توانید به راحتی از این عمل جلوگیری کنید.


موتورهای هیدروژنی

مهندسان آلمانی مشغول کار بر روی موتوری هستند که دو بخش هیدروژن (گرفته شده از یک از مخزن دارای فشار فوق‌العاده زیاد) و یک بخش اکسیژن (گرفته شده از هوا) را با یکدیگر ترکیب کرده و می‌سوزاند. ماده خارج شده از اگزوز، تنها H2O(آب) است. بدین ترتیب هیچ‌گاه کمبودی از نظر هیدروژن نخواهیم داشت، اما تولید و فشرده کردن آن، نیاز به انرژی دارد. انواع اولیه‌ای که بنزین هم می‌سوزاند، هم اکنون وجود دارد و ممکن است 5 تا 10 سال دیگر وارد بازار شود.


بینایی در تاریکی

یک دوربین مادون قرمز، اشیای گرمی که در مقابل ماشین قرار دارند را جستجو کرده یا از چراغ‌های IB اتومبیل استفاده می‌کند. دوربین مادون قرمز جزئیات را تا فاصله 300 متری و چراغ‌های IB جزییات را تا فاصله 150 متری را ارائه می‌دهد. اتومبیل‌های LEXUS RX ,MERCEDES S550 و ACURA RL هم اکنون دارای این ویژگی هستند.


رانندگی با استفاده از فرمان سیمی

فرمان اتومبیل دیگر به‌طور مستقیم چرخ‌های جلو را نمی‌چرخاند. در عوض، جعبه سیاهی را کنترل می‌کنند و این جعبه سیاه به موتور کوچکی متصل است که چرخ‌های خودرو را می‌چرخاند فرمان سیمی فضای کمتری را اشغال کرده. نیروی نامحدود متغیر فرمان را در اختیار گذاشته و نسبت به سرعت حرکت و مقدار چرخاندن فرمان حساس است. بدین ترتیب غربال فرمان تبدیل به یک جوی استیک می‌شود.


انباره‌های بزرگ خازن برای موتورهای دو گانه سوز

خازن‌هایی که از دو صفحه بزرگ مجزا شده توسط یک عایق ساخته شده‌اند، می‌توانند مقدار قابل توجهی از انرژی برق را در خود ذخیره کنند. تعدادی از این خازن‌های ولتاژ بالا در اتومبیل، آن را از وجود باتری‌های NIMH برای تقویت شتاب حرکت، بی‌نیاز خواهند کرد. باتری‌ها ممکن است تا ده سال دیگر از رده خارج شوند.


نقطه کور

نور مادون قرمز یا حسگرهای دیگر نشانه‌های گرمایی پشت سر یا اطراف را مقایسه و بررسی می‌کنند تا اگر اتومبیلی در نقطه کور آینه‌های شما قرار دارد و قادر به دیدن آن نیستید، متوجه آن شوید. هشدارهایی از طریق نور قرمز در آینه‌کناری صدای بیب یا لرزشی در فرمان اتومبیل، شما را از وجود اتومبیل دیده نشده، آگاه خواهد کرد.


جعبه‌ دنده پیشرفته

جعبه دنده‌های خودکار دارای شش، هفت و یا هشت دنده خواهند بود. جعبه دنده‌های متوالی متغیر ظهور خواهد کرد که تسمه‌ای بسیار قدرتمند میان دو در ایو با اندازه‌های متغیر، دارند. تغییر دنده خودکار در جعبه دنده‌های غیرخودکار که برای هر چه نرم‌تر کردن تغییر دنده، دارای دو کلاچ هستند یا جعبه دنده تغییر مستقیم که بعد از اتومبیل AUDI در سایر اتومبیل‌ها قرار خواهد گرفت.


رادار جلوی اتومبیل، ترمز خودکار

رادار لیزری، جاده مقابل روی را اسکن کرده و فاصله ایمن را از طریق کنترل سرعت حفظ می‌کند. اگر برای جلوگیری از تصادف، به قدر کافی بر روی پدال ترمز فشار ندهید، کمک ترمزها اتومبیل را متوقف خواهند ساخت.


لاستیک‌های بدون باد

این لاستیک‌ها از نوارهای لاستیکی ضخیم با شیارهایی در اطراف چرخ و گیره‌های دارای انعطاف‌پذیری بسیار که بر آن فشار وارد می‌کنند، ساخته می‌شود. این نوع لاستیک پنچر نمی‌شود و احتمالاً از آنها ابتدا در خودروهای نظامی و ماشین‌آلات ساختمانی استفاده خواهد شد. در آینده نزدیک، لاستیک‌های قابل راندن در حال پنجری، نیاز به لاستیک یدک را از میان برمی‌دارد.


یک صفحه نمایش با دو نما

در مرکز صفحه نمایش واقع بر روی داشبرد، نماهای متفاوت از چپ و راست خودرو نمایش داده می‌شود. تا باعث آگاهی راننده و لذت بردن مسافران شود فناوری نمای دو گانه (DUAL VIEW) شرکت SHARP تا دو سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.


اتصال به شبکه

دادهای WIMAX دسترسی همیشگی به اینترنت را در اختیار خواهد گذاشت. اتومبیل‌های عضو شبکه به طور ناشناس، موقعیت، سرعت و شرایط جاده را برای اطلاعات دقیق ترافیکی پخش خواهند کرد. خودروها اطلاعات مربوط به مشکل خود را به شبکه ارسال کرده و دستور‌العمل‌ها و راهنمایی لازم برای تعمیرات ضروری را از نزدیک‌ترین نمایندگی، دریافت خواهند کرد.


کنسول‌ کنترل‌کننده

دکمه قابل چرخش و دکمه‌های انتخاب بر روی کنسول به راننده و همراه او امکان می‌دهد تا از وسایل سرگرمی، رهیابی یا کنترل هوای داخل اتومبیل استفاده کند. اما دکمه دومی برای عملکردهای مهم‌تر بر روی داشبرد وجود دارد. پیچیدگی کمتر، نصب کلیدهای معدود و سیم‌کشی کمتر، از مزایای این ویژگی هستند.


رهیابی هوشمند

سیستم‌های رهیابی اطلاعات مربوط به ترافیک را فراهم آورده و راه فرار را به شما نشان داده یا شما را از مدتی که گرفتار آن خواهید بود، آگاه می‌سازند. این سیستم شرایط ترافیک را براساس تاریخچه گذشته (ترافیک در پایان مسابقات ورزشی، روزهای قبل از تعطیلات و ایام خاص) پیش‌بینی خواهد کرد. نقشه راه‌ها به طور مداوم به صورت بی‌سیم به روز شده و در هارددیسک موجود در داشبرد ذخیره می‌شود. این سیستم اولویت مسیرهای میانبر شما را فرا خواهد گرفت.


حسگرهای خواب‌آلودگی

خودروها قادر به شمارش تعداد پلک زدن‌ها یا سنجش میزان اشتباهات ناشی از خواب‌آلودگی به هنگام کار با فران اتومبیل خواهند بود. در چنین شرایطی، اتومبیل بوق هشدار را به صدا درآورده، کمربند ایمنی را بسته یا راننده را با ایجاد سر و صداهایی هوشیار خواهند کرد.


درجات شیشه‌ای

درجات و کلیدهای متفاوت، امکان داشتن صفحه نمایش مسطح رنگی در مقابل راننده را فراهم می‌سازد. این صفحه شامل مواردی از قبیل سرعت سنج (به صورت نواری یا گرد، کوچک یا بزرگ)، دستورالعمل‌های رهیابی و اطلاعات مربوط به سرگرمی‌های صوتی است.


فناوری تشخیص صوت

فناوری تشخیص صورت پیشرفته امروزی می‌تواند فهرستی از کلمات را درک کند (مانند صدا کم شود یا کاهش صدا). سیستم‌های آینده قادر خواهند بود محتوای گفتگوها را درک کرده و به شما امکان می‌دهد تقریباً درباره هر چیزی از اتومبیل خود سوال کنید.


سرگرمی‌های سفارشی

یک هاردیسک با ظرفیت بالا، علاوه بر اطلاعات رهیابی نام موسیقی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه شما را، در خود نگه خواهد داشت. داشبرد و صندلی عقب دارای اتصال‌های USB خواهند بود که این امر موجب می‌شود تمام وسایل پخش موسیقی از طریق داشبرد قابل کنترل باشند. در آینده‌ای نزدیک، اغلب اتومبیل‌ها دارای سیارهای کارت PC (FLASH یا SD) یا سوکت‌های ورودی خواهند بود.


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:54 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

تعداد «ویکی‌»ها آنقدر زیاد شده که احتمالاً شما هم بارها در نتایج جستجوی خود در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر به صفحات یکی از این «ویکی‌»ها هدایت شده‌اید.

مشهورترین «ویکی» در اینترنت با نام «WIKIPEDIA» در عرض چند سال موفق شد به لیست 100 سایت اینترنتی برتر دنیا راه پیدا کند و همواره به عنوان یکی از پربیننده‌ترین سایت‌های دنیا شناخته می‌شود.


اولین ویکی

WARD CUNNINGHAM در سال 1995 اولین ویکی را با عنوان «WIKI WIKI WEB» به زبان PERL نوشت. وی پروژه «ویکی» را برای تسهیل تبادل اطلاعات بین برنامه‌نویسان در سال 1994 آغاز کرد و سرانجام در 25 مارچ 1995 حاصل پروژه بر روی سایت S’CUNNINGHAM & CUNNINGHAM که متعلق به شرکت وی بود قرار گرفت. بنا به گفته او اسم WIKI از کلمه «WIKI» « WIKI WIKI» که در زبان‌ هاوایی به معنای «تند و سریع» می‌باشد الهام گرفته شده است. او به خاطر دارد که یکی از کارمندان فرودگاه بین‌المللی HONOLULU به او گفته بود باید سوار « WIKI WIKI» بشود و وی با پرس و‌جو فهمیده بود منظور از « WIKI WIKI» اتوبوس‌هایی است که مسافران را بین ترمینال‌های فرودگاه جابه‌جا می‌کنند.

چون هدف WARD CUNNINGHAM این بود که صفحات «ویکی» به سرعت توسط کاربرانش قابل ویرایش باشند ابتدا تصمیم گرفت اسم «QUICK WEB» را برای پروژه‌‌اش انتخاب کند اما بعدها نظرش عوض شد و آن را «WEB WIKI WIKI» نامید.

WEB WIKI WIKI هنوز هم با آدرس WIKI?WIKIWIKIWEB/CGI-BIN/C2.COM//:HTTP قابل دسترسی است.


ویکی‌ها چگونه کار می‌کنند؟

ویکی‌ها علیرغم ظاهر پیچیده‌شان از ساختار بسیار ساده‌ای برخوردارند. رمز موفقیت‌شان هم در همین سادگی نهفته است، زیرا اجازه می‌دهد کاربران همانند وبلاگ‌ها و ایمیل به راحتی از آنها استفاده کنند.

«ویکی» دانشنامه‌ای آزاد است که امکان ارائه و ویرایش دسته‌جمعی متون مختلف را به خوانندگانش ارائه می‌دهد. این متون می‌توانند توسط تمامی بازدیدکنندگان «ویکی» مشاهده و ویرایش شوند.

وقتی وارد صفحات یک «ویکی» می‌شوید می‌توانید تمام نوشته‌های موجود در آن را خوانده و با فشردن دکمه «EDIT» متن آن را ویرایش یا اصلاح کنید. به همین سادگی!

این سادگی و باز بودن مطلق محیط در «ویکی»‌ها باعث می‌شود عده زیادی از این روش ایراد گرفته و باز بودن آن را خطرناک بنامند. اینکه هر کسی در هر لحظه می‌تواند محتویات «ویکی» را به دلخواه خودش تغییر دهد، در نظر خیلی‌ها خوشایند نیست و احتمال خرابکاری و تحریف اطلاعات را در نظرها تداعی می‌کند. اما حامیان «ویکی‌»‌ها که همگی پیرو ایده اشتراک علم هستند این دیدگاه را تصوری ناقص و ناشی از عدم شناخت کافی از «ویکی» می‌‌دانند.

بهتر است برای این که از دنیای پر رمز و راز و در عین حال ساده «ویکی‌»ها سر در بیاوریم، از نزدیک یکی از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.


تاریخچه:

ویکی پدیا پروژه‌ای چند زبانه برای گردآوری دانشنامه‌ای جامع و با محتویات آزاد است. این پروژه‌ (به زبان انگلیسی) از ژانویه 2001به عنوان زیرمجموعه‌ای از دانشنامه NUPEDIA آغاز به کار کرد.

NUPEDIA دانشنامه‌ای حرفه‌ای بود که مطالب آن به صورت داوطلبانه توسط متخصصین تهیه و تدوین می‌شد، ولی بعد از 3 سال فعالیت در سپتامبر 2003 متوقف شد.

ویکی پدیا دانشنامه‌ای آزاد است که با همکاری خوانندگانش نوشته می‌شود. همین امر باعث گسترش چشمگیر آن در زبان‌های گوناگون شد و امروز از میان 200 زبان موجود 130 زبان آن فعال هستند. تا به امروز بالغ بر 3800000 مقاله در و‌یکی پدیا وجود دارد که در این میان زبان انگلیسی با 1173319 دارای بزرگ‌ترین مجموعه می‌باشد. 14 زبان هر کدام بیش از 50000 مقاله دارند و بخش فارسی ویکی پدیا هم با 13400 مقاله در دسته زبان‌های با بیش از 10000 مقاله قرار گرفته است.

برای مشاهده صفحه اولیه و یکی پدیا باید به آدرس WIKIPEDIA.ORGبروید. طراحی ساده و زیبای این صفحه به کاربران اجازه می‌دهد زبان مورد نظرشان را انتخاب کرده و یا اینکه با استفاده از کادر موجود در پایین صفحه به دنبال مطلب مورد نظرشان در «ویکی» بگردند.

در ویکی پدیا میلیون‌ها صفحه وجود دارد که برحسب موضوع به هم مرتبط شده‌اند.

حالا می‌توانیم یک سوال کلیدی در مورد مطالب موجود در «ویکی»‌ها بپرسیم و آن این است که این صفحات در مورد مطالب مختلف از کجا آمده و چه کسی اصل آن را نوشته است؟ اگر با یک دانشنامه عادی و حرفه‌ای مانند ENCYCLOPEDIA BRITANNICA سر و کار داشتیم می‌دانستیم مطالب تحت نظر متخصصان تألیف شده اما در مورد ویکی پدیا قضیه فرق می‌کند!


پیدایش صفحات ویکی پدیا

در بالای صفحه توضیحات در ویکی پدیا گزینه‌ای با عنوان "EDIT THIS PAGE" وجود دارد که از عموم دعوت می‌کند در اصلاح و بهبود مطالب موجود ویکی پدیا همکاری کنند. اگر نکته‌ای در مورد موضوع وجود دارد که در مطلب ذکر نشده یا لینکی در این مورد دارید که بهتر است در اختیار همگان قرار بگیرد کافی است بر روی این عنوان کلیک کنید و مطلب را به دلخواهتان تغییر داده یا مطلب جدید اضافه کنید.

ممکن است جمله آخر برای آن دسته از افراد که تجربه کافی در مورد و یکی پدیا و نحوه کار آن ندارند کمی نگران کننده باشد. تصور اینکه هرکس در هر زمان می‌تواند با هویت کاملاً مخفی تغییرات دلخواهش را اعمال کند چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد و شاید ناخودآگاه از خودتان بپرسید:

- اگر شخص راجع به مطالبی که در آنها دست می‌برد هیچ دانش موثقی نداشته باشد چه؟

- اگر شخص خرابکار باشد و با نوشته‌هایش قصد توهین به دیگران را داشته باشد چه؟

- اگر برای خرابکاری کل مطلب را پاک کند چه؟

- اگر شخص یک اسپمر از سایت‌های غیراخلاقی باشد و به جای درج مطالب موثق اقدام به افزودن موارد غیراخلاقی و نامناسب بکند چه؟

خوشبختانه چنین مواردی علیرغم اینکه گاهی اتفاق هم می‌افتند بسیار نادر هستند. عامل کلیدی موفقیت یک ویکی وجود وفاق میان جامعه کاربران آن است. این جامعه با استفاده از ابزارهای متعدد از آسیب رساندن و تخریب و یکی توسط خرابکاران، اسپمرها یا افراد بی‌اطلاع جلوگیری می‌کنند. حالا بهتر است نگاه نزدیک‌تری به این جامعه داشته باشیم.


ویرایش در ویکی پدیا

عمل ویرایش در ویکی پدیا با استفاده از ابزاری با عنوان «WIKITEXT » انجام می‌شود. برای افزودن متون ساده کافیست متن را درون کادر تایپ کرده یا از درون فایل کپی کنید. اما برای قابلیت‌های ویژه مانند تیترها، لیست‌ها، کلمات برجسته و غیره باید از ترکیبات ویژه کاراکترها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در ابتدای خطی دو علامت مساوی قرار دهید (= =) به معنای این است که می‌خواهید متن مورد نظر به صورت تیتر نمایش داده شود.


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:53 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

ماهانه میلیون‌ها نفر از ویکی پدیا استفاده می‌کنند. این بازدیدکنندگان با هم جامعه کاربران ویکی پدیا را تشکیل می‌‌دهند. هر کاربر که وارد سایت ویکی پدیا می‌شود می‌تواند به نوبه خودش نقشی در اداره سایت ایفا کند. می‌توان این نقش‌ها را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

1. اکثر بازدیدکنندگان از ویکی پدیا خوانندگان هستند. آنها برای دسترسی به مقالات سایت به آن مراجعه می‌کنند.

2. برخی از بازدیدکنندگان و یکی پدیا به مرور خودشان هم یکی از نویسندگان این سایت می‌شوند. مثلاً می‌توانند چیزی به مطالب فعلی بیافزایند یا اینکه آن را کاملاً بازنویسی کنند.

3. بسیاری از افراد به عنوان ویرایشگر عمل می‌کنند و چنانچه در صفحه‌ای که مطالعه می‌کنند خطایی ببینند اصلاحش می‌کنند. هم‌چنین اگر بتوانند موارد کوچک و مفیدی را اضافه کنند این کار را بلافاصله پس از خواندن مقاله انجام می‌‌دهند.

4. صدها تن از افرادی که برای مدت زیادی در ویرایش و افزودن مطالب با ویکی پدیا همکاری داشته‌‌اند پس از مدتی دارای حق مدیریت در سایت می‌شوند. این مزیت به آنها امکان حذف و بازیابی صفحات حذف شده و هم‌چنین مسدود نمودن و باز کردن دسترسی برخی از آدرس‌های IP به سایت را می‌دهد.

در صورت بروز هر گونه مشکل در محیطی باز مانند ویکی پدیا نویسنده‌ها، ویرایشگران و مدیران آن دست به دست هم می‌دهند تا هر چه سریع‌تر مشکل را برطرف کنند. آنها تا به امروز توانسته‌اند با همکاری متقابل مجموعه‌ای ارزشمند از مطالب موثق و مفید را در ویکی پدیا برای استفاده همگان گرد هم آورند.

برای درک بهتر روش کار این جامعه بهتر است با هم چیزی را به ویکی پدیا اضافه کنیم و ببینینم چه اتفاقی می‌افتد.


تغییر دادن یک صفحه

گاهی بهترین راه برای یاد گرفتن هر چیز تجربه کردن آن است . برای درک بهتر کار با ویکی پدیا می‌توانیم یک صفحه آن را تغییر دهیم.

- ابتدا موضوعی که به آن مسلط هستید را انتخاب کنید.

- در مورد آن موضوع جستجو کرده و مقاله‌های مرتبط با آن در ویکی پدیا را مطالعه کنید.

- شاید به مطالبی بربخورید که در صحت آن تردید داشته باشید یا در نظر شما نکته‌ای از قلم افتاده باشد.

- آن صفحه را ویرایش کرده و چند جمله‌ای از مقاله که مدنظرتان است را تغییر دهید. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم کافیست بر روی« EDIT THIS PAGE » در بالای صفحه کلیک کرده و تغییرات را اعمال کنید.

- پس از آن دکمه SUBMIT را فشار دهید.

- پس از یکی دو روز دوباره به آن مطلب مراجعه کنید تا ببینید چه بر سر تغییرات شما آمده است.

پس از تغییر باید منتظر باشید تا جامعه ویکی پدیا به تغییرات شما عکس‌العمل نشان دهد. اگر تغییرات شما مشکلی نداشته باشد می‌بینید که همه چیز دست نخورده باقی مانده، اما اگر مطالبی که وارد کرده‌اید اشتباه بوده به سرعت پاک می‌شود. چنانچه تنها چند اشتباه کوچک در متن‌تان وجود داشته به احتمال قوی کسی آنها را برایتان اصلاح می‌کند.

تمامی صفحات موجود بر روی WIKIPEDIA به همین ترتیب مدام در حال تغییر و دگرگونی هستند. حتماً از خودتان می‌پرسید بقیه کاربران چطور از تغییرات شما آگاه شده‌اند؟ در اغلب «ویکی‌ها» ابزارهای خاصی برای این منظور تعبیه شده و به کاربران اجازه تعقیب تحولات صورت گرفته را می‌دهد.


ابزارهای ویکی

پس از اینکه تغییرات مورد نظرتان را اعمال کردید کافیست در بالای صفحه بر روی «HISTORY» کلیک کنید. می‌بینید که تغییرات شما به انضمام آدرس IP تان (در صورتی که هنوز در ویکی پدیا عضو نشده‌اید و شناسه کاربری ندارید) در سیستم ثبت شده‌اند. هر صفحه در ویکی پدیا دارای یک تاریخچه تغییرات است که توسط همگان قابل مشاهده می‌باشد.

لیستی از تمامی تغییرات هم در صفحه‌ای با عنوان RECENT CHANGES (تغییرات اخیر) ثبت می‌شود. هر کس که بخواهد از تمامی تغییرات صورت گرفته در ویکی پدیا آگاه شود می‌تواند به این صفحه مراجعه کند.

چون ویکی‌ پدیا از همه «ویکی»‌های دیگر بزرگتر است طبیعتاً صفحه تغییرات اخیر در آن هم بسیار طولانی می‌باشد، زیرا روزانه هزاران صفحه و در ساعت‌های اوج بازدید در هر دقیقه 50 صفحه تغییر می‌کند. به همین خاطر ویکی پدیا ابزاری شخصی برای دنبال کردن تغییرات در نظر که WATCHLIST نام دارد.

فرض کنیم شما یک مقاله جدید به WIKPEDIA اضافه می‌کنید یا تغییراتی را در یک مقاله موجود انجام می‌‌دهید. شما احتمالاً نسبت به حفظ آن صفحه و محتویاتش حساس خواهید بود و دوست دارید وقتی دیگران آن را تغییر می‌‌دهند آگاه شوید. با افزودن آن صفحه به WATCHLISTتان هر بار که کسی آن را تغییر دهد شما آگاه می‌شوید.

احتمالاً الان بهتر متوجه شده‌اید که چرا تغییرات در صفحات بلافاصله به چشم دیگر اعضاء و خوانندگان «ویکی» می‌آید. پس از اینکه چیزی را تغییر می‌‌دهید بسیاری از افراد تغییرات شما را مورد بررسی قرار می‌دهند.

برخی از آنها نیز ممکن است مانند شما نسبت به محتویات آن صفحه حساس باشند و از تغییرات شما خوششان نیاید، بنابراین می‌توانند صفحه را به حالت اولیه‌اش برگردانند. اما اگر از تغییرات شما خوششان بیاید کاری به آن نخواهند داشت و حتی ممکن است متن شما را کامل هم بکنند.


خرابکاری

همان‌طور که تا به این‌جا دیدیم خرابکاری کردن در ویکی پدیا کار سختی نیست. چون هر کسی امکان ویرایش صفحات را دارد، این امکان همیشه وجود خواهد داشت. شخص خرابکار ممکن است مطالب توهین‌آمیز یا تصاویر نامناسب به صفحات اضافه کند یا حتی از سر بدجنسی محتوای کل صفحه را پاک کند.

همان‌طور که در قسمت پیشین دیدید ابزار ویژه ویکی پدیا به را حتی امکان ردیابی تغییرات و حذف مطالب نامناسب را به کاربران آن می‌دهد. در ویکی پدیا ابزار دیگری هم برای مبارزه با کاربران خرابکار در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال:

- هر کس که یک خرابکاری را کشف می‌کند می‌تواند به راحتی صفحات را به حالت اولیه‌اش برگرداند.

- هر کاربر می‌تواند در صورت کشف خرابکاری به راحتی به بقیه کاربران هم اطلاع دهد تا آنها هم به هوش باشند.

- آن دسته از کاربران که از حق مدیریت برخوردارند می‌توانند آدرس IP افرادی که بیش از یک بار اقدام به تغییرات مخرب در «ویکی» می‌کنند را مسدود کنند تا اجازه تغییر محتوای سایت را نداشته باشند.

- مدیران هم‌چنین می‌توانند با تحت حمایت قرار دادن یک صفحه موقتاً از تغییر آن جلوگیری کنند.

- از دیگر امکانات مدیران حذف کردن صفحات نامناسب بدون امکان بازیابی آن‌ها می‌باشد.

چنین ابزارهایی هم مبارزه با خرابکاری را برای کاربران آسان می‌کند و هم از بازگشت مجدد خرابکارها جلوگیری به عمل می‌آورد.

لج‌بازی در تغییر صفحات هم یک نوع خرابکاری دیگر است که به وفور در «ویکی» ها پیدا می‌شود و البته همیشه از روی سوءنیت اتفاق نمی‌افتد. در چنین مبارزه‌ای دو یا چند نفر برای پافشاری بر دیدگاه خودشان محتوای یک مقاله را مدام به حالت قبلش بر می‌گردانند.


مجادله برای تغییر

مجادله برای تغییر محتوای یک صفحه از مشکلات خاص «ویکی»ها است. اگر چه معمولاً کاربران راه حلی برای مشکل پیدا می‌کنند ولی همیشه هم نمی‌توان به پیدا کردن راه حل مسالمت‌آمیز امیدوار بود.

این گونه مبارزات ممکن است در هر ویکی رخ دهد، اما در WIKPPEDAI که از نظر حجم و محتوا از بقیه بزرگ‌تر است می‌تواند حالت رزمی‌تری به خود بگیرد! بهترین راه برای درک این پدیده (!) رجوع به یکی از صفحاتی است که در ویکی پدیا به میدان مبارزه تبدیل شده‌اند. صفحه مربوط به رئیس‌جمهور آمریکا جورج بوش نمونه بسیار خوبی است!


سخت‌افزار ویکی پدیا

ویکی پدیا به قدری مشهور شده که برای میلیون‌ها مقاله موجود در آن به صدها دستگاه سرور نیاز دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سرورهای ویکی پدیا و مشاهده لیستی از این سرورها در سراسر دنیا کافی است به آدرسHTTP://META.WIKIMEDIA.ORG/WIKI/WIKIMEDIA-SERVERS مراجعه کنید.

کار کردن با ویکی پدیا

تنها دلیل بقای «ویکی‌»ها همکاری جامعه کاربران آن است. این کاربران هستند که به‌طور شبانه‌روز بر تغییر و تحولات ایجاد شده نظارت می‌کنند و جامعه ویکی پدیا به دلیل این همکاری مستدام موفق شده در عرض چندین سال این رشد عظیم را تجربه کند.

اگر شما هم از طرفداران نظریه دسترسی یکسان به اطلاعات هستید و می‌توانید در ویکی پدیا حرفی برای گفتن داشته باشد کافیست به جرگه اعضای ویکی پدیا بپیوندید و از همین امروز آغاز کنید!

برای اطلاعات مفصل در مورد نحوه عضویت به یکی از صفحات:

HTTP://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/WIKIPEDIA:FAQ

یاHTTP://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/WIKIPEDIA:CONTRONG-FAQ

مراجعه کنید.

راهنمای بخش فارسی هم هر چند که خیلی عالی نیست اما می‌تواند اطلاعات مفیدی در زمینه نحوه ویرایش و ارسال مطالب در اختیارتان قرار دهد.آدرس صفحه فارسی ویکی پدیا:HTTP://FA.WIKIPEDIA.ORG/


موضوعات مختلف، ویکی‌های مختلف

هزاران «ویکی» بر روی اینترنت وجود دارند. هر روز هم بر تعداد «ویکی»‌ها که به‌طور تخصصی در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند، افزوده می‌شود. در زیر آدرس چند «ویکی» مشهور اینترنتی را برای شما آورده‌ایم:

1. :WIKITRAVL HTTP://WIKIRAVEL.ORG برای علاقه‌مندان به سفر و تعطیلات. این «ویکی» اطلاعات جامعی در مورد بیش از 9300 شهر که می‌توانند مقصد تعطیلاتی شما در سراسر دنیا باشند ارائه می‌‌دهد.

2. :WIKIEHOW HTTP://WWW.WIKIHOW.COM برای آن دسته از افراد که دوست دارند همه فن حریف باشند! این «ویکی» بیش از 8200 مقاله آموزشی در زمینه‌های گوناگون ارائه می‌‌دهد.

3. :WIKITIONARY HTTP://EN.WIKTIONARY.ORG/WIKI/MAIN_PAGE یک دیکشنری بزرگ با محتوای آزاد که قصد دارد روزی تمام زبان‌های دنیا را پوشش دهد! حتماً به بخش فارسی آن هم سر بزنید.

4. :WIKIINDEX HTTP://WWW.WIKIINDEX.ORG فهرستی بزرگ از تمامی «ویکی»ها می‌باشد.

منبع : نشریه اینترنت


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:53 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

اکنون زمان بسیار خوبی جهت استفاده از بازاریابی الکترونیکی است. روش های قدیمی بازاریابی درحال تغییر و تحول است چرا که تعداد کاربران و در نتیجه مشتریان بر خط و همچنین خدمات و محصولات مرتبط با آنها، هر روز در حال گسترش است.

بهترین روش ها جهت رسیدن به این مشتریان بالقوه آنلاین چیست؟

1- بازاریابی پست الکترونیک: هرروز بیش از 900 میلیون نفر از پست الکترونیک جهت ارسال و دریافت پیام استفاده می کنند. هنوز موثرترین روش رسیدن به تعداد انبوه مشتریان بالقوه و تقویت ارتباط با آنها، استفاده از پست الکترونیک است. طراحی و ارسال خبرنامه های الکترونیکی از مهم ترین و شاید حیاتی ترین نیازهای تجارت های برخط است و ابزار ها و روش های تولید و ارسال خبرنامه ها، بسیار قدرتمند شده اند.

2- وبلاگ نویسی: تا قبل از پدیده وبلاگ، مشتریان امکان و توفیق ارتباط نزدیک با ارائه کنندگان خدمات و محصولات را نداشته اند. وبلاگ نویسی، به ایجاد اعتماد، کمک زیادی می کند و به مشتریان اجازه می دهد با بالاترین رده های مدیریتی شرکت‌ها، ارتباط نزدیک برقرار کنند. وبلاگ نویسی به بازاریاب‌ها کمک می کند که داستان خود را در یک محیط باز و غیر رسمی که برای مشتریان حالت شخصی دارد، بیان کنند و بتوانند برای ارائه کننده خدمات، کف بزنند یا شکایت کنند.

3- RSS: سال‌ها قبل می بایست وب سایت‌های متعددی را بازدید می کردیم تا بتوانیم اطلاعات مرتبط با خودمان را پیدا کنیم. امروزه، اطلاعات به روز و مرتبط، از طریق RSS به طور مرتب و روزانه از طرف اینترنت برای ما ارسال می شوند. مشتریان می توانند جهت دریافت اطلاعات مرتبط با خودشان، آبونه شوند و این اطلاعات را به محض به روز رسانی شدن، دریافت کنند و در زمان و نیروی خود صرفه جویی نمایند.RSS به بازاریاب ها کمک می کند تا یک جریان دائمی از اطلاعات به روز را از طریق اینترنت به مشتریان خود برسانند.

4- PODCASTING : هر چند که توقع می رود تا سال 2010 این روش بازاریابی به استفاده انبوه برسد ولی امسال نیز رشد خوبی داشته است. ما دوست داریم به دیگران گوش دهیم و بشنویم. تا قبل از این، اینترنت مجموعه عظیمی از متن بود که از بس به آنها نگاه می کردیم، خسته می شدیم. امروز می توانیم به متخصصین صنعت در موضوعات خاص و به مصاحبه های آنها با میهمانانشان و دریافت ترفندهای مفید، گوش دهیم. پادکست به ما کمک می کند تا محتوای اینترنت را در خانه، محل کار و یا حتی در حال مسافرت در قطار، هواپیما، و یا حتی کوهنوردی، استفاده کنیم.

5- نظر سنجی های آنلاین: این خدمات به شما امکان دریافت بازخور از بازدیدکنندگان را به سادگی و سرعت زیاد می دهد و برای تجارت‌های کوچکی که بودجه برای تحقیقات بازار ندارند مناسب است. نظر سنجی‌های بر خط می توانند باز خور از مشتری و کارمندان را فراهم سازند. امروزه، ایجاد چنین نظر سنجی‌های بر خط به سهولت وجود دارد و شما می توانید به راحتی آنها را اجرا و از نتیجه آنها استفاده کنید.

6- محتوای چندرسانه ای: امروزه دسترسی به اینترنت پر سرعت در اکثر مناطق فراهم شده است. این ارتباط های پر سرعت به ما اجازه می دهند تا از محتوای چندرسانه ای حجیم که دسترسی به آنها از طریق اینترنت تا 5 سال پیش غیر ممکن بود، استفاده کنیم. یکی از فراگیرترین این نوع محتوا، ویدئوی دیجیتالی است. هرکسی امروزه به راحتی می تواند تکه‌ای فیلم ویدئویی بسازد و آن را از طریق اینترنت به نمایش گذارد. و ما هم آن را دوست داریم که تماشا کنیم. اینگونه وب سایت‌هائی که اقدام به پخش محتوای ویدئویی می کنند، ترافیک بازدید کننده بسیار زیادی خواهند داشت.

7- سایت‌های اجتماعی: معمولا به عنوان پاتوق جوانان مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه بازاریاب ها به ارزش اینگونه سایت‌ها پی برده اند و در محدوده های تخصصی تر نیز، اینگونه سایت‌ها در حال شکل گیری هستند. امروزه سایت‌های اجتماعی برای مادران، کودکان، دانشجویان دانشگاه، حرفه ای ها و بسیاری از قشرهای اجتماعی دیگر وجود دارند. اینگونه سایت‌ها، محفل هایی جهت همفکری افرادی که تفکرات مشابه دارند ایجاد می کنند تا آنها این تفکرات، ایده ها، منابع، تجارب، تصاویر، ویدئو، موسیقی و هر چیز مشترک دیگر را با سایرین به اشتراک بگذارند.

8- دهان به دهان: امروزه بازاریابی دهان به دهان در حال رشد بسیار سریعی است. بازاریاب ها درک کرده اند که قدرت 10 مشتری که در پاتوق های خود از خدمات آنها تعریف مثبت کنند، بسیار زیاد است و بسیار قیمتی است. حتی استفاده از وبلاگ جهت اعلام در سطح وسیع تر نیز بسیار موثرتر خواهد بود. بسیاری از تجارت‌ها در حال کم کردن بودجه تبلیغات سنتی خود و اختصاص آن به جلب بیشتر مشتریان فعلی خود هستند به این امید که آنها از طریق دهان به دهان، خدمات آنها را تبلیغ کنند و حتی امکاناتی نیز برای اینگونه مشتریان که راحت تر این کار را انجام دهند، فراهم می کنند.

9- موتورهای جستجو: پس از EMAIL، جستجو پر کاربردترین ابزار مورد استفاده در اینترنت است. به همین دلیل، مورد توجه بسیاری از بازاریاب‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی است. وب سایت و تجارت بر خط شما زمانی موثر خواهد بود که مشتری‌ها بتوانند آن را از میان میلیون ها وب سایت و تجارت مشابه، در جهان دیجیتالی، پیدا کنند. اکثر مردم جهت رسیدن به آنچه در اینترنت نیاز دارند، از موتورهای جستجو استفاده می کنند. بهینه سازی و تنظیم وب سایت شما به گونه ای که کسانی که کلمات مرتبط با تجارت شما را جستجو می کنند، بتوانند وب سایت شما را پیدا کنند، برای تجارت بر خط شما، حیاتی است.

یک طرح بازاریابی موفق، آمیزه ای از انواع روش‌های فوق را به کار خواهد بست. اینطور نیست که بگوئیم، این یکی یا آن یکی روش بهتر است. بازاریاب حرفه ای برای خود استراتژی مشخصی جهت تولید محتوا به شکل‌های مختلف و توزیع آن از طریق کانال‌های مختلف اطلاع رسانی جهت رساندن اطلاعات به طیف گسترده ای از مخاطبان، تدوین می کند.


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:52 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

کسب و کار الکترونیک به عنوان یکی از زیر مجموعه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است. به طوری که رویکرد سیاست اکثر موسسات تجاری در پذیرش و به کارگیری کسب و کار الکترونیک در جهت ورود به بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید موثر و کارا در این راستاست. اما به کارگیری کسب و کار الکترونیک در فعالیتهای تجاری نیازمند توجه به یک سری عوامل درونزا و برونزای تاثیرگذار بر آن است. به طوری که توجه بنگاههای تجاری به این عوامل و برنامه ریزی در جهت استفاده مطلوب از فناوری کسب و کار الکترونیک ضمن آنکه موفقیت بهره برداری از آن را تضمین خواهد کرد، زمینه رشد بنگاههای استفاده کننده را نیز فراهم می کند. بنابراین، در این مقاله ابتدا تعاریف، انواع، شیوه ها، مزایا و معایب استفاده از کسب و کار الکترونیک بیان می شود. در قسمت دوم چارچوب تحلیلی که در آن استفاده از کسب و کار الکترونیک منتهی به افزایش انگیزه صادراتی می شود، تشــریح می گردد. در قسمت سوم به مطالعه موردی تجربه هند در این زمینه اشاره شده و در نهایت پیشنهاداتی در این راستا ارایه می شود.

کسب و کار الکترونیک


کسب و کار الکترونیک تعاریف متعددی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
- کسب و کار الکترونیک وسیله ای که مسیر رسیدن بنگاهها به بازار را هموار می سازد. مسیری که مشتریان در آنجا اقدام به خرید کالا و خدمات می کنند؛
- کسب و کار الکترونیک وسیله ای است که به استفاده کنندگان آن امکان رسیدن به مشتریان موثر و کارآمد را فراهم می سازد؛
- کسب و کار الکترونیک توانایی هدایت تجارت از طریق شبکه های الکترونیک نظیر اینترنت و شبکه جهانی است.

تجارت الکترونیک


براساس تعریف دفتر توسعه جامعه اروپا(OECD) به طور کلی تجارت الکترونیک، معاملات را در ارتباط با فعالیتهای تجاری افراد و سازمانها شکل می دهد. این فعالیتها براساس پردازش و انتقال اطلاعات دیجیتالی (متن، صدا و تصاویر) مبتنی هستند.
تجارت الکترونیک، به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می گردد که مستقیماً به وسیله ارتباطات الکترونیکی (شبکه ای) پشتیبانی می شود.
تفاوت کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک
کسب و کار الکترونیک به مفهوم کلی شامل به کارگیری فناوریهای جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه کنندگان و به طور کلی ارایه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر است و نتیجه آن اتخاذ تصمیمهای بهتر، بهینه سازی کالا و خدمات، کاهش هزینه ها و گشودن کانالهای جدید است. ولی تجارت الکترونیک به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق می شود که در آن طرفین، بیشتر از طریق الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند تا از طریق نقل و انتقالات فیزیکی. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک زیربخشی از کسب و کار الکترونیک در سازمانها است، زیرا در کسب و کار الکترونیک، شکل الکترونیکی کلیه فرایندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و تجارت مطرح است. در حالی که در تجارت الکترونیک تنها فرایند تجارت سازمان به صورت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می آید.
کسب و کار الکترونیک باعث می شود تا فرایندهای تجارت، روابط و دادوستد جهانی گردد. محیط تجاری شرکت، ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمانهای عمومی یا شبکه هایی که با محافظت خاص برای دسترسی افرادی خاص طراحی شده و یا حتی شبکه داخلی باشد که برای دسترسی افراد و کارمندان داخل شرکت طراحی شده است. کسب و کار الکترونیک تنها قراردادن یک صفحه شبکه ای نیست. بلکه محیط مدلهای تجاری اعم از تجارت با کارمندان، مشتریان، تامین کنندگان و شرکا است. (سرمد، 1382، ص3)

انواع کسب و کار الکترونیک


کسب و کار الکترونیک بسته به اینکه طرفهای معامله سازمانها یا افراد باشند به انواع زیر تقسیم می شوند. در اینجا روابط بر مبنای اهداف تجاری شکل می گیرد.
واحد تجاری با واحد تجاری (BUSINESS TO BUSINESS = B2B) ؛
واحد تجاری با مصرف کننده (BUSINESS TO CONSUMER = B2C)
مصرف کننده با مصرف کننده (CONSUMER TO CONSUMER = C2C)
واحد تجاری با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT = B2G)
دولت با واحد تجاری (GOVERNMENT TO BUSINESS = G2B)

شیوه های کسب و کار الکترونیک


به طور کلی سه شیوه معاملات کسب و کار الکترونیکی وجود دارد: OFF LINE = در این شیوه بنگاهها برای انجام فعالیتهای تجاری از سیستم پست الکترونیکی استفاده می کنند.
ON LINE = در این شیوه،& بنگاهها از طریق «<تعیین کننده متحدالشکل منبع» (UNIFORM RESOURCE LOCATOR = URL) اقدام به معاملات تجاری می کنند. URL ها آدرسهایی هستند که ساختار آنها برای همه کامپیوترها یکسان است و به وسیله آن می توان به منبع مورد نظر دست یافت (اسنل، 1379، ص 77). دروازه شبکه (PORTAL) یک صفحه شبکه است که در آن لینک هایی برای رفتن به سایت های محتوی اخبار مربوط به موضوعهای مختلف وجود دارد. این صفحات دارای تعداد زیادی آدرس با موضوعهای مختلف هستند. (اسنل، 1379، ص 97). خدمات دروازه شبکه اغلب شامل موتورهای جستجوگر، پست
الکترونیکـــــی، چت، نقشه ها، فروش و گزینه های دیگری برای مشتریان است. درواقع دروازه های شبکه هدفی برای تبلیغات و بازاریابی هستند. مزایای استفاده از کسب و کار الکترونیک:
نزدیک شدن ارتباطات؛
دستیابی به بازارهای جدید؛
افزایش میزان فروش و سود؛
حذف هزینه هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ؛
کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی؛
بهبود مدیــریت بر روابط مصرف کننده، عرضه کننده و کارکنان؛
کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام.

معایب کسب و کار الکترونیک


مسئله امنیت، امکان ورود به سیستم های شما از طریق آدرس پست الکترونیکی، سایت شبکه و دستیابی به اطلاعات مالی و غیره؛
اختلال در برنامه کاری در صورت خرابی سیستم؛
از دست دادن کنترل؛
مشکلات و هزینه های به روز بودن با فناوریهایی که به سرعت پیشرفت می کنند.

چارچوب تحلیلی


گسترش و نفوذ هر فناوری بستگی به چند عامل نظیر منافع بالقوه فناوری، ظرفیت جذب بنگاهها دارد. منافع بالقوه نه تنها به تولیدکنندگان کالاها و خدمات می رسد که از فناوری جدید استفاده می کنند، بلکه مصرف کنندگان آن کالاها و خدمات نیز از آن بهره مند می شوند. برای مثال، رشد سریع اینترنت باعث می شود هم عرضه کنندگان و هم مصرف کنندگان از مطلوبیت بیشتری برخوردار گردند.
پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک تابعی از چندین عامل است. این عوامل در اکثر مواقع اثر تقویت کننده دو جانبه ای (متقابلی) بر یکدیگر دارند. روابط بین عملکرد صادراتی و پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک در شکل (1) نشان داده شده است.

همانگونه که در شکل (1) مشاهده می شود ملاحظات بین المللی که شامل صادرات، واردات فنــــاوری و... است در تعامل با کسب و کار الکترونیک، اثرتقویت کننده بر یکدیگر دارند. در این حالت بنگاه در سطح بین المللی با پذیرش کسب و کار الکترونیک واردات و صادرات خود را برمبنای اصول استاندارد کسب و کـــــار الکترونیک شکل می دهد. از طرف دیگر قرار گرفتن کالا و خدمات در فضای تجارت الکترونیکی موجب حذف فاصله بین مبدا و مقصد کالاها و خدمات می گردد و تغییرات اساسی در بازارهای هدف به وجود می آورد. موفقیت در این فرایند، منوط به مدیریت کارا و حرفه ای اسـت. مدیریت حرفـه ای با درک و شناخت از فضای ارتباطات بین المللی، شیوه های کسب و کار الکترونیک را متناسب با ملاحظات بیـــن المللی تطبیق می دهد. از طرف دیگر، مدیریت حرفه ای با تجارت مدرن روابط غیرمعمـــول را تصحیح می کند.
حجم عملیات، اثرات دو سویه ای را بر کسب و کار الکترونیک دارد. از آنجایی که استفاده از کسب و کار الکترونیک باعث دستیابی به انبوهی از مشتریان با سلایق مختلف می گردد. لذا بنگــاههای فعال در امر تجارت بین المللی با گسترش ظـــرفیت تولیدی و تنوع بخشی به تولیدات کالا و خدمات سعی در جذب مشتریان بیشتر است.
یکی از شرایط مهم دیگر در کسب و کار الکترونیک وجود شبکه ارتباطی قوی همراه با اطمینان بالاست. دسترسی به پهنای باند بالاتر در اختیار هیچ کدام از بنگاهها نیست. پهنای باند قسمتی از زیرساختهای نهادینه شده توسط دولت است. هرقدر این پهنا بالاتر باشد، حجم وسرعت اطلاعاتی که ردوبدل می کند بیشتر خواهد بود. از این رو با درنظر گرفتن نقش مهمی که این عامل می تواند در موقعیت خدمات شبکه با توان بالا داشته باشد، خصوصی سازی و مقررات زدایی خدمات ارتباطی به منظور افزایش کارایی در سیستم مخابرات در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مورد تاکید قرار می گیرد.
متغیرهای رفتاری نظیر میزان مهارت نیروی انسانی بنگاهها، حجم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و نرخهای دستمزد، از عوامل مهمی هستند که در پذیرش کسب و کار الکترونیک توسط بنگاهها موثرند. هرقدر بنگاه تجاری در سطح بین المللی از نیروی انسانی متخصص بیشتری برخوردار باشد و منابع بیشتری را به سرمایه گذاری تخصیص دهد، موقعیت بهتــــــری در جذب و پذیرش کسب و کار الکترونیک دارد.
همچنین دستمزدهای بالا همیشه انگیزه عمده ای برای نیروی کار جهت افزایش کارایی و نوآوری به حساب می آید. در نتیجه به کارگیری کسب و کار الکترونیک منافع متعددی را به دنبال دارد. علی رغم اینکه بسیاری از منافع موجود در شکل یک ذکر گردید، بسیاری از بنگاهها به دلیل پایین بودن هزینه مشارکت را قبول می کنند اینترنت باعث ارزانی دسترسی به اطلاعات و بازارهای جهانی می شود. این عامل موجب می گردد سرعت عمل در بازارهای چند منظوره که برای تولید کالاها و اطلاعات است، بالا برود. به طور بالقوه شکل تازه ای به سازمان دهی زیرساخت مشاغل مــــوجود می بخشد و با ارزش گذاری مجدد، راه را برای انجام معاملات تجاری باز می کند و با مهندسی مجدد بازرگانی محدودیتهایی که به طور سنتی تولیدکنندگان را از مشتریان جدا می ساخت رها می سازد.
از سوی دیگر، فعالیتهای منفصل و جدا از هم نظیر سفارش، پرداخت و خدمات بعد از فروش، ممکن است به یک فرایند واحد ادغام شده و باعث کاهش هزینه های اعتباری گردد. نتیجه چنین فرایندی منتهی به افزایش کارایی و رقابت پذیری در بین بنگاههای صادراتی است.

تجربه هند


لعل (2002) به منظور ارزیابی رابطه بین کسب و کار الکترونیک و صادرات، مطالعه ای را در هند انجام داده است. در این مطالعه 51 بنگاه تجاری در سه گروه غیرصادراتی، صادراتی و صرفاً صادراتی باتوجه به شاخصهای زیر مورد بررسی قرار گرفته است:
شیوه های کسب و کار الکترونیک؛
میزان مهارت نیروی کار شاغل در بنگاهها؛
فناوری مورد استفاده در بنگاهها؛
بهره وری نیروی کار بنگاهها.
وی در این تحقیق انگیزه صادراتی را تابعی از عوامل فوق قرار داده و به نتایج زیر رسیده است:
بنگاههایی که رویکرد صادراتی دارند برعکس بنگاههای غیرصادراتی در معاملات تجاری بیشتر از شیوه دروازه شبکه به جای شیوه سنتی OFF-LINE استفاده می کنند.
میزان حجم فروش بنگاههای صادرات گرا بیشتر از بنگاههای غیرصادراتی بوده و در این بنگاهها میزان فروش انجام شده توسط شیوه دروازه شبکه به مراتب بالاتر از سایر روشهاست.
میزان تخصص و بهره وری نیروی کار در بنگاههای صادرات گرا نسبت به بنگاههای غیرصادراتی در سطح بالایی قرار دارد. بیشترین میزان بهره وری نیروی کار در سه گروه بنگاهها مربوط به شیوه دروازه شبکه از کسب و کار تجارت الکترونیک است. همچنین نیروی کار متخصص در بنگاههای صادرات گرا بر شیوه دروازه شبکه متمرکز شده اند. این در حالی است که در بنگــاههای غیرصادراتی شیوه کسب و کار الکترونیک بیشترین نیروی کار متخصص را جذب کرده است.

نتیجه گیری


باتوجه به چارچوب تئوریک مطرح شده و بررسی تجربه هند از کسب و کار الکترونیک برای افزایش انگیزه صادراتی پیشنهادات زیر برای بنگاههای تجاری فعال در امور بازرگانی به بنگاههای بین المللی توصیه می شود. ورود به سازمان تجارت جهانی و قرار گرفتن در وضعیت رقابتی امری اجتناب ناپذیر است. از این رو استفاده از فناوریهای نوین تجاری در بنگاههای صادراتی مورد تاکید قرار می گیرد.
از آنجا که موفقیت در کسب و کار الکترونیک نیازمند توجه به عوامل جانبی و تاثیرگذار بر آن است. لذا مدیریت حرفه ای و به کارگیری نیروی کار متخصص برای تقویت کسب و کار الکترونیک برای بنگاهها توصیه می شود.

منابع و ماخذ


1 - سرمد سعیدی، سهیل (1382)، کسب و کار الکترونیک چیست؟، ماهنامه تخصصی بازاریابی، شماره 27.
2 - صنایعی، علی (1381)، تجارت الکترونیک در هزاره سوم، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
3 - اسنـــــل، ند، آموزش گام به گام اینترنت، ساده ترین روش یادگیری فقط در 24 ساعت، ترجمه کیوان فلاح مشفقی، چاپ اول، تهران 1379، مرکز فرهنگی نشر گستر.
4 - K.LAL (2002), E-BUSINESS AND EXPORT BEHAVIOR, EVIDENCE FROM INDIA FIRM WORLD INSTITUTED FOR DEVELOPMENT ECONOMICS RESEARCH.
5 - STRAUB, DETMAR W (2001), E-COMMERCE WHAT IS IT AND WHOSE IS IT GOING?
6 - BEDI, A,S (1999), “THE ROLE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN ECONOMIC DEVELOPMENT: A PARTIAL SURVEY” DISCUSSION PAPER
7,BONN; CENTER FOR DEVELOPMENT RESEARCH, UNIVERSITY OF BON. یونس غربالی مقدم : کارشناس ارشد علوم اقتصادی شرکت طرح نواندیشان
پروین اقدامی : دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی

iritn.com برگرفته از 


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:52 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

خبرنامه‌هایی که از طریق ایمیل ارسال می شوند (NEWSLETTERS)، دارای محاسن زیادی هستند. خبرنامه‌ای که خوب نوشته شده باشد به راحتی می تواند با کاربر ارتباط لازم را برقرار نماید. هزینه‌هایی که برای توزیع و چاپ یک خبرنامه لازم است، در برابر تأثیری که بر مخاطب می گذارد اصلاً قابل مقایسه نیست. نکات زیر مواردی هستند که برای شروع باید بدانید.در این متن منظور از خبرنامه، خبرنامه الکترونیکی است که از طریق پست الکترونیک منتشر می شود.


شناسایی مخاطب

خبرنامه‌ها (NEWSLETTERS)، هنگامی موفق هستند که بتوانند مخاطب خود را به درستی شناسایی کنند. قبل از اینکه بخواهید خبرنامه‌تان را منتشر کنید، کاملاً مخاطبین خود را شناسایی کنید. قدم بعدی این است که نیازهای مخاطبین را شناسایی نمایید. برای مثال، نیازهای مخاطبین یک شرکت تجاری کوچک با مخاطبین شرکت های تجاری بزرگ کاملاً متفاوت است برای شروع، یک پروفایل از خواننده خبرنامه خود تشکیل دهید. این پروفایل می تواند شامل این موارد باشد: سن، جنسیت، تحصیلات، موقعیت شغلی، موقعیت جغرافیایی، تجربه استفاده از اینترنت، نحوه استفاده از اینترنت (مقدار ساعت های استفاده از اینترنت و کاری که در اینترنت انجام می دهند، سطح مهارت در استفاده از اینترنت و علاقمندیهای شخصی کاربران. اگر برایتان امکان‌پذیر بود بر روی گروهی خاص تمرکز کنید. اگر گروهی را به عنوان نمونه انتخاب نمودید، فهرستی از سؤال ها را تهیه کنید و بر روی اولویت‌ها، علاقمندی‌ها و نیازمندی‌های مخاطبین تمرکز نمایید. از گروه نمونه انتخاب شده، بپرسید که خبرنامه الکترونیکی ایده آل چیست و باید دارای چه اطلاعاتی باشد اگر نمی توانید بر گروهی خاص تمرکز کنید بهتر است از طریق یک نظرخواهی (مثلاً از طریق وب سایت) به نتایج مورد نظر برسید. اما فراموش نکنید که هر شماره از خبرنامه باید حاوی اطلاعات جذاب برای مخاطبین باشد.


ایده اصلی خبرنامه

ایده یا هدف اصلی خبرنامه عاملی است که به خاطر آن به هیجان می آیید و باعث می شود که ساعت‌ها بر روی این پروژه کار کنید. این ایده باید به گونه ای باشد که بتواند مخاطبین زیادی را جذب کرده و آنها را نیز حفظ کند. این ایده را در یک یا دو جمله کاملاً شرح دهید. این شرح باعث می شود که بتوانید خبرنامه خود را در راستای اهدافتان پیش ببرید.


به صورت خاص درآوردن خبرنامه

اصلاً مهم نیست که خبرنامه شما چه نامی دارد، مهم این است خبرنامه شما با چه نام و نشانی در ذهن مخاطبان نقش می بندد. سعی کنید که نام و نشانی را برای خبرنامه در نظر بگیرید که بتوانید آن را با همان نام در ذهن خواننده حک کنید و به دلیل همان نام، دراذهان نقش بندد.


تجزیه و تحلیل رقبا

با جستجویی که برروی وب انجام می دهید مطمئن شوید که بازاری برای خبرنامه شما وجود دارد. اگر خبرنامه‌های زیادی در این زمینه وجود داشته باشد، رقابت برای شما سخت خواهد بود و اگر هم هیچ خبرنامه ای در این زمینه وجو نداشته باشد باید بدانید که در این زمینه مخاطب زیادی وجود ندارد.

قدم بعدی این است که وب سایت‌ها را بررسی کنید. برای چندین ماه عضو خبرنامه‌های دیگر شوید. از خود بپرسید چه عاملی باعث شده است که خبرنامه آنها منحصر به فرد شود. به اطلاعات و محتوای آنها دقت کنید. پیوندهای داخلی و خارجی که درون آنها وجود دارند را به دقت بررسی کنید. نحوه نوشتار آنها را تجزیه و تحلیل کنید. آیا مقاله‌های آنها برای کاربران جذاب بوده و کاربران با آنها ارتباط برقرار می کنند؟ آیا وب سایت آنها به راحتی قابل مرور است؟ چه کسانی به آنها سفارش تبلیغ داده اند؟آیا عضویت در خبرنامه آنها رایگان است یا به ازای دریافت حق اشتراک خبرنامه ارسال می گردد؟

درباره این موارد عمیقاً فکر کنید و سپس تصمیم گیری کنید به جایگزین هایی فکر کنید که برای بهتر شدن کار شما مورد نیاز هستند. فکر کنید که چگونه خبرنامه شما می تواند متفاوت از خبرنامه آنها باشد. آیا می توانید خبرنامه ای را شروع کنید که با آنها رقابت کرده و از آنها بهتر بوده و کاربران بیشتری را جذب کند؟

مورد دیگری که دارای اهمیت فراوان بوده و در تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند عضویت در خبرنامه‌هایی است که در زمینه موضوعات دیگر فعالیت دارند. تمامی موارد بالا را برای خبرنامه موجود در زمینه موضوعات دیگر نیز مورد بررسی قرار دهید.


نحوه ارائه مطالب

خبرنامه ها رسانه هایی هستند که بر هر فرد تأثیری متفاوت می گذارند. از ساختار گرافیکی استفاده کنید که شما را در شماره های بعدی دچار مشکل نکرده و بتوانید به راحتی آنها ارائه دهید.

این ساختار باید به گونه ای باشند که بر روی تمامی افراد تأثیر خود را بگذارند.


برقراری ارتباط با خوانندگان

خبرنامه همانند سایت است، باید بتواند با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند. همیشه به راه‌هایی فکر کنید که بتواند برقرار این ارتباط را تسهیل کند. هنگامی که تصمیم گرفتید خبرنامه ای منتشر کنید باید بدانید که این مسئولیت را نیز دارید که به خوانندگان خود جواب دهید. خوانندگان می توانند به چندین دلیل برای شما نامه ارسال کنند: از شما سوالی بپرسند، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند. جواب دادن به این نامه ها شروع یک ارتباط بسیار قوی است. با توجه به نوع انتشارات شما، می توانید مکانیزم های جوابگویی متفاوتی داشته باشید. برای جواب های ساده و معمولی می توانید از پاسخگوهای خودکار استفاده کنید. یکی دیگر از روش های پاسخگویی، وجود قسمت "پرسش های متداول" (FAQ) بر روی وب سایت یا خبرنامه است.

البته بهترین حالت برای جوابگویی به سوالات خوانندگان این است که به صورت فردی و شخصی جواب داده شوند. این روش نشان می دهد که برای فرد فرد کاربران ارزش قائل هستید و به آنها اهمیت می دهید. فراموش کردن جوابگویی به نامه ها برابر است با از دست دادن مشترکین. اگر حجم بالایی از نامه ها را دریافت می کنید، شخص دیگری را به صورت نیمه وقت استخدام کنید تا به نامه ها جواب لازم را بدهد. اگر در سازمان بزرگی شاغل هستید پیوندهای مشخصی را تعیین کنید تا ارتباط شما را مستقیماً به ویرایشگر، فروشندگان یا سرویس مخصوص مشتریان مرتبط کنند. همیشه علاوه بر گزینه "اشتراک" گزینه های دیگر را نیز برای ارتباط با افراد بالا در متن خبرنامه در نظر بگیرید.

منبع : ماهنامه وب


نوشته شده در شنبه 87/3/25ساعت 6:52 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
Design By : Pars Skin