سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

بالاخره پس از گذشت حدود سه ماه از آن خبر معلوم شد که مدیریت مگافون، پس از پس از مذاکره با مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران توانسته است مجوز گشایش شعبه‌ای از شرکت خود در تهران را اخذ کند با نام ZAO MegaFon International.

آیا مگافون اپراتور سوم ایران می‌شود؟
محمدعلی پورخصالیان- دنیای کامپیوتر و ارتباطات
در اول اسفند ماه سال 1386 شرکت ارتباطات سیار روسیه «مگافون» در وبگاه خبری RNS متعلق به سازمان بورس لندن خبرداد که تلاش می‌کند راه‌هایی را برای ورود به بازار ایران باز کند. بالاخره پس از گذشت حدود سه ماه از آن خبر معلوم شد که مدیریت مگافون، پس از پس از مذاکره با مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران توانسته است مجوز گشایش شعبه‌ای از شرکت خود در تهران را اخذ کند با نام ZAO MegaFon International.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های خارجی تنها می‌توانند 49 درصد سهام اپراتور سوم را از آن خود کنند و 51 درصد باقی‌مانده متعلق به شرکت یا شرکت‌های ایرانی خواهد بود. البته هنوز معلوم نیست چه شرکت‌هایی با مگافون ZAO وارد مذاکره می‌شوند و مناقصه اپراتور سوم ایران بالاخره به کدامیک از متقاضیان می‌رسد.

توضیح این که مگافون نام تجاری چند شرکت سهامی روسی-فنلاندی-سوئدی است که بزرگ‌ترین آنها عبارت است از:
- تله‌کام اینوست
- سی تی موبایل
- «تلیا- سونرا» شرکت فنلاندی- سوئدی

دو شرکت اول، هر یک مجموعه‌ای از شرکت‌های سهامی مختلفی هستند که با شرکت تلیا- سونرا در مجموع ده شرکت هستند که تحت نام مگافون در سراسر روسیه فعالیت می‌کنند. فعالیت مگافون در عرصه جی‌اس‌ام در گستره فرکانس‌های 900 و 1800 مگاهرتز در سال های 2002 در روسیه شروع شد. پروانه کسب‌وکار این شرکت در روسیه 86 منطقه را در فدراسیون روسیه پوشش می‌دهد که در مجموع 143 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد، اما به گزارش رویترز، شمار مشترکان این شرکت تا ابتدای سال 2008 بالغ بر 35 میلیون اشتراک بوده است.

مدیرعامل شرکت مگافون روسیه، آقای الکسی نیچی پورنکواست که سومین شرکت بزرگ ارتباطات سیار روسیه را اداره می‌کند. احتمالا یک سال دیگر معلوم می‌شود آیا اپراتور سوم روسیه، اپراتور سوم ایران هم می‌شود یا خیر؟

شایان توجه است که:
- گردش مالی مگافون در سال 2006 برابر 851 میلیون دلار بوده است.
- درآمد عملیاتی آن در سال 2006 برابر 445 میلیون دلار بوده است.
- درآمد خالص این شرکت در سال 2006 برابر 187 میلیون دلار بوده است.
- وبگاه این شرکت www.megafon.ru
- محل استقرار این شرکت در مسکو است.

مگافون در خارج از روسیه در کشورهای زیر وارد شده است:
- در تاجیکستان با نام «تی تی موبایل»
- در ازبکستان با خرید 85 درصد از سهام شرکت موبایل ازبکستان که حدود 300 هزار اشتراک دارد و ارزشی معادل 180 تا 200 میلیون دلار داراست.
(ماخذ: ویکی پدیا)

دو رقیب مگافون در بازار سرویس‌های سیار روسیه عبارت است از:
1. شرکت «موبایل تله‌سیستمز» به عنوان اپراتور اول روسیه با حدود 75 میلیون اشتراک که دویچه تله‌کام آلمان و شرکت زیمنس در سال 1993 آن را با مشارکت روس‌ها به وجود آوردند.
2. «بی‌لاین» که نام تجاری سرویس سیار شرکت ویمپل کام به عنوان اپراتور دوم روسیه است و با مشارکت شرکت نروژی «تله نوری» به وجود آمده است.


نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:47 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

شاید جنگ بین فرمت‌های Blu-ray و HD-DVD به پایان رسیده باشد اما متخصصین صنعت می‌گویند امکان دارد جنگ دیگری در چین آغاز شود.

امسال بسته‌های حاوی دیسک‌های Blu-ray قفسه‌های فروشگاه‌ها را در چین به اشغال خود درآورده بود اما قیمت بالا و محدودیت حجم موجب شده تا گسترش این فرمت با مانع روبرو شود.

شرکت مشاور تحقیقاتی چینی CCID اعلام کرده که فرمت مستقل ساخت این کشور بنام Red-ray به پیشرفت‌های خوبی در زمینه کیفیت و حجم دست یافته و قیمت آن نیز از Blu-ray پائین‌تر می‌باشد.

البته با وجود اینکه Rad-ray فاقد پشتیبانی مطمئن از بابت تأمین محتوای غنی و پرطرفدار می‌باشد، اما CCID معتقد است رقابت اصلی در بازار DVD پرکیفیت چین (high-definition DVD) مابین این فرمت و فرمت Blu-ray در جریان است.

این شرکت تحقیقاتی می‌گوید 94 درصد دستگاه‌های پخش DVD در جهان ساخت کشور چین است و در سال 2007 تعداد 143 میلیون دستگاه پخش‌کننده DVD از چین به سرتاسر دنیا صادر شده است.

تعرفه‌های بالای گمرکی مهم‌ترین مانع برای صادرات این دستگاه‌ها بوده و عاملی محدودکننده بر سر گسترش فرمت جدید محسوب می‌شود.

با این حال CCID پیشنهاد می‌کند که چین می‌تواند بجای تولیدکننده، ایفاگر نقش مبدع فن‌آوری جدید بوده و استانداردهای فنی آن را تعیین نماید
نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:46 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

چین معمولاً به طور سنتی انتشار اخبار مربوط به بلایای طبیعی را در داخل کشور قدغن می‌کند. مخصوصاً اخبار زمین‌لرزه را که طبق اعتقادات قدیمی نشانه تعویض عنقریب رهبر کشور می‌باشد.
مقامات رسمی چین پس از زمین لرزه اخیر در این کشور اجازه دادند اینترنت به طور آزادانه‌تری در این کشور برقرار باشد.
اینک اتاق‌های گفتگو، وب‌سایت‌ها و گوشی‌های موبایل مشغول انتشار اطلاعات در مورد زمین‌لرزه و عملیات نجات می‌باشند.

Marc van der Chijs مؤسس موتور جست‌وجوی محبوب چینی یعنی Todou.com دوشنبه گزارش داد به خاطر ایجاد امکانات بیشتر برای انعکاس اخبار مربوط به زمین‌لرزه سایت‌های سرگرمی برای مدت سه روز مسدود خواهند شد.

وی در یادداشتی که در شبکه Twitter گذاشت آورده است: «تمام سایت‌های سرگرمی چینی برای سه روز مسدود خواهند بود و تنها مطالب مرتبط با زمین‌لرزه اجازه انتشار خواهند داشت.»

چین معمولاً به طور سنتی انتشار اخبار مربوط به بلایای طبیعی را در داخل کشور قدغن می‌کند. مخصوصاً اخبار زمین‌لرزه را که طبق اعتقادات قدیمی نشانه تعویض عنقریب رهبر کشور می‌باشد.

با این حال از آنجا که کاربران اینترنت چینی درصد قابل توجهی از کاربران کل جهان را تشکیل می‌دهند، ظاهراً مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند تا از حساسیت خود در مسائل ارتباطاتی اندکی بکاهند.

Xiao Qiang استاد رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه کالیفرنیا و مدیر «پروژه اینترنت چین» که موضوع آن نظارت و ترجمه وب‌سایت‌های چینی است می‌گوید: «من نمی‌خواهم از واژه "شفافیت" استفاده کنم اما مطالب کمتر از گذشته سانسور می‌شوند و جریان آزادی از گفت‌وگوها و مباحثات مشاهده می‌شود.»

«آنان بیشتر به این نتیجه رسیده‌اند که عکس‌العمل آهسته و یا پنهانکاری در عصر اینترنت فکر خوبی نمی‌باشد.»

با اینحال برخی از موارد سانسور نیز کماکان دیده می‌شود.
هفتاد نفر یا دستگیر شده‌اند، به آنان اخطار داده شده و یا بطرقی مجبور شدند تا یادداشت‌های آنلاینی را برای عذرخواهی بابت انتشار پیام‌های اطلاعات غلط، درج مطالب حساسیت برانگیز و ایجاد یأس عمومی بنویسند.

کلاهبرداران نیز بیکار ننشستند.
پلیس در اطلاعیه‌هایی اعلام نموده که مردم به درخواست‌های آنلاینی که با موضوع کمک‌های مالی به آسیب دیدگان زمین‌لرزه در اینترنت منتشر می‌شوند پاسخ ندهند.

نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:46 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، درآمد بازار نرم‌افزارهای امنیتی چین در سال جاری میلادی 2/169 میلیون دلار خواهد بود و تا سال 2012 میلادی به 8/266 میلیون دلار خواهد رسید.
همکاران سیستم - بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های مرکز تحقیقاتی گارتنر، افزایش نیاز کاربران به تلفن‌های همراه و به دنبال آن، افزایش فعالیت برنامه‌های مخرب کامپیوتری و اینترنتی همچنان بیشترین تاثیر را بر بازار نرم‌افزارهای امنیتی جهان خواهد گذاشت.

چین در منطقه آسیای پاسیفیک بزرگ‌ترین و سریع‌ترین بازار نرم‌افزارهای امنیتی را به خود اختصاص داده است.
بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، درآمد بازار نرم‌افزارهای امنیتی چین در سال جاری میلادی 2/169 میلیون دلار خواهد بود و تا سال 2012 میلادی به 8/266 میلیون دلار خواهد رسید.

میزان درآمد بازار نرم‌افزارهای امنیتی در آسیای پاسیفیک در سال 2008 بیش از 7/731 میلیون دلار خواهد بود و در سال 2012 به 05/1 میلیارد دلار خواهد رسید.

کارشناسان مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی گارتنر پیش‌بینی می‌کنند نرخ رشد بازار نرم‌افزارهای امنیتی در این منطقه بین سال‌های 2007 تا 2012 حدود 5/10 درصد باشد.
در این میان، پیش‌بینی شده است که میزان رشد بازار نرم‌افزارهای امنیتی مالزی و سنگاپور در مدت یاد شده به ترتیب 7/9 و 1/9 درصد باشد.

نرم‌افزارهای ضدویروس و امنیتی در مالزی در سال جاری درآمدی بالغ بر 4/31 میلیون دلار را از آن تولیدکنندگان خود خواهند کرد که احتمال می‌رود این رقم تا سال 2012 به 7/43 میلیون دلار برسد.

در کشور سنگاپور نیز این بازار در سال جاری 4/22 میلیون دلار درآمد خواهد داشت و تا سال 2012 درآمد آن به رقم 4/30 میلیون دلار خواهد رسید.

در کشور فیلیپین، بازار نرم‌افزارهای امنیتی برای سال جاری 8 میلیون دلار تولید درآمد خواهد کرد که این رقم برای کشور یاد شده در سال 2012 به 2/10 میلیون دلار می‌رسد.
رشد بازار نرم‌افزارهای امنیتی فیلیپین برای سال‌های بین 2007 تا 2012 حدود 2/7 درصد است.

نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:46 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

سه شرکت معتبر ASUS، Intel و Microsoft به عنوان برگزار کننده رسمی این سری از رقابت‌ها انتخاب شده‌اند.


این تورنمنت با نام اختصاری WGT با حضور 26 کشور جهان از افریقا، آسیا، خاورمیانه، استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی و با هدف شناسایی و معرفی برترین‌های این عرصه در دنیا، در سال 2008 برگزار می‌شود. WGT اولین و بزرگ‌ترین مسابقه در نوع خود درسال 2008 است که در آن سه شرکت معتبر ASUS بعنوان پشتیبان قطعات سخت‌افزاری PCها، Intel بعنوان پشتیبان سیستم‌های کامپیوتری و Microsoft به عنوان پشتیبان سیستم‌عامل این کامپیوترها حضور دارند.

بدین ترتیب حرفه‌ای‌ترین گیمرهای دنیا برای اولین بار قادرخواهند بود تا ازطریق سرویس‌دهی این سه غول کامپیوتری دنیا، به رقابت در محبوب‌ترین بازی‌های کامپیوتری جهان یعنی Counter Strike: Source, Warcraft 3 وUnreal Tournament 3 بپردازند.

در همین زمینه بنسون لین مدیر اجرایی بخش آفریقا وخاورمیانه شرکت ASUS، می گوید: تورنمنت WGT برای گیمرهای حرفه‌ای فرصتی استثنایی است تا از اقصی نقاط جهان گرد هم آیند و با یکدیگر به رقابت بپردازند. برخلاف رویدادهایی ازاین دست، تورنمنت WGT با استفاده از جدیدترین راهکارها و قدرتمندترین تجهیزات برگزار می‌گردد و در واقع می‌توان آن را چشم‌انداز آینده بازی‌های کامپیوتری دانست.

وی می‌افزاید: شعار امسال این دوره از رقابت‌ها «همه با هم پیش بسوی بازی» می‌باشد که درواقع اعلام موجودیت جامعه بازیکنان حرفه‌ای بازی‌های کامپیوتری به عنوان قشری فراگیر است. امروزه بازی‌های کامپیوتری صرف‌نظر از آنکه بصورت آنلاین باشد و یا از طریق PC و یا کنسول‌های مخصوص بازی انجام گیرند، به عنوان عاملی تاثیرگذار در میان اقشار مختلف جامعه اعم از کودکان، نوجوانان و یا حتی بزرگسالان شناخته می‌شود. بنابراین نیاز به برگزاری چنین تورنمنت‌های بیش از گذشته احساس می‌شود.»

تاریخ برگزاری این تورنمنت 5 تا 7 اردیبهشت ماه سال جاری و میزبان این دوره نیز شهر دوبی در کشور امارات متحده عربی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وب‌سایت Http://ae.worldgamemaster.org مراجعه فرمایید.



نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:45 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

مشورت - در کنفرانس معروف Defcon در آگوست امسال مسابقه‌ای مطرح است که بسیاری از شرکت های آنتی ویروس از آن متنفرند.



این مسابقه که Race-To-Zero نامگذاری شده است برای پیدا کردن راهی است که در آن بتوان نرم افزارهای آنتی ویروس را فریب داد( یا به اصطلاح دور زد).
در این مسابقه برخی نمونه کد منتشر شده است که قبلا توسط آنتی ویروس ها شناسایی می شدند و از هکرها خواسته شده است با تغییر این کدها، آنتی ویروس ها را فریب دهند تا آنها را شناسایی نکنند.

این مسابقه در روز جمعه شروع شد و بسیاری از شرکت‌های آنتی ویروس آن را بلافاصله محکوم کردند. آنها معتقد بودند که این روش ها به سادگی می تواند توسط بسیاری از افراد مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

پل فرگوسن، یکی از کارشناسان شرکت امنیتی ترنت مایکرو، در این زمینه گفت: «وجه بد این کار خیلی بیشتر از وجه مثبت آن است.»
او معتقد است: «پاسخگویی به حفره های پیدا شده یک امر مسلم است اما تشویق افراد به انجام امور خلاف به نظر کمی از حدش بالا زده است.»

مورد مشابه این مسابقه در سال 2006 توسط یکی از مجله های خبری انجام شده بود که در آن لیست 5500 ویروس شناخته شده داده شده بود که توسط آنتی ویروس ها شناخته شده بودند و از محققان خواسته شده بود تعدادی از آنها را به گونه تغییر دهند که توسط آنتی ویروس ها قابل شناسایی نباشد.

این مسابقه نیز مورد هدف و انتقاد بسیاری از شرکت های امنیتی و آنتی ویروس قرار گرفت.

شرکت‌های امنیتی مشکل بسیاری در مورد به روز رسانی سیستم های آنتی ویروسی خود دارند. برخی از آنها باید روزانه بیش از 30000 ویروس مختلف را مورد بررسی قرار دهند و آنها بسیار نگرانند که افراد به نوشتن ویروس های بیشتر تشویق شوند.

یکی متولیان این مسابقه می‌گوید: «ما با این مسابقه می‌خواهیم نشان دهیم که فقط یک تلاش کوچک باعث خواهد شد که آنتی‌ویروس‌ها فریب بخورند و ما می‌خواهیم نشان دهیم که آنتی‌ویروس‌ها به تنهایی قادر به مقابله با بدافزارها نیستند.»

لازم به ذکر است که کنفرانس Defcon قرار است از 8 ام تا 10 آگوست در لاس وگاس برگزار شود.



نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:45 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

میزان افزایش انواع بدافزارها در نیمه دوم سال 2007 اعم از تروجان‌ها و یا کدهای مخرب دیگر در مجموع 300 درصد افزایش داشته است.

مشورت - بنا بر گزارش‌های اطلاعاتی امنیتی مایکروسافت، مجموع تعداد حفره‌ها نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد کم شده است در حالی که تهدیدات اینترنتی همچون ویروس‌ها و کرم‌ها، بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

در این گزارش آمده است که در نیمه دوم سال 2007 تعداد حفره‌های پیدا شده توسط محققان امنیتی حدود 15 درصد کاهش پیدا کرده است و در مجموع این میزان 5 درصد در کل سال بوده است.
این موضوع حتی در مورد درجه اهمیت حفره ها نیز صادق است و درجه اهمیت آنها در سال 2007 نسبت به سال های قبل کاهش داشته است.

به طور متوسط از هر سه حفره‌ای که در محصولات مایکروسافت پیدا می شود، حداقل کد مخرب یکی از آنها منتشر می‌شود و این میزان هنوز تغییر عمده‌ای نسبت به سال قبل نداشته است.

به نظر می‌رسد که فروشندگان مسئله حفره‌ها را به گونه‌ای همگانی کرده‌اند و در سال جدید کاربران باید بیشتر مراقب بدافزارهای منتشر شده مانند تروجان‌ها باشند.

تعداد بدافزارهایی که به برنامه ضدبدافزار مایکروسافت اضافه شده است بیش از 40 درصد در نیمه دوم سال 2007 افزایش داشته است.
البته میزان افزایش انواع بدافزارها در نیمه دوم سال 2007 اعم از تروجان‌ها و یا کدهای مخرب دیگر در مجموع 300 درصد افزایش داشته است.

مایکروسافت در این گزارش تاکید کرده است : «به نظر می‌رسد افزایش بدافزارها مسئولیت‌های جدیدی را بر عهده متخصصان و راهبران IT می گذارد. آنها برای مراقبت از شبکه‌ها و سیستم‌های خود باید اطلاعات بیشتری در مورد انواع بدافزارها و نحوه عملکرد آنها داشته باشند.»

بنا بر گزارش‌هایی که از برنامه آنتی‌ویروس مایکروسافت جمع‌آوری شده است، در سال 2007 کرم Win32/WinFixer بیشترین مورد الودگی را داشته است و برنامه آفیس مایکروسافت بیشترین تعداد حفره را در سال 2007 از آن خود کرده است، هر چند مایکروسافت بیشترین میزان این حفره‌ها را متعلق به نسخه‌های قبلی می‌داند.

نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:45 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

این مجموعه شامل نرم‌افزار Microsoft Office Live Workspace به همراه Microsoft Office toolbar نیز می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد اسناد و مذاکر خود را به صورت آنلاین ذخیره کرده و آنها را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

همکاران سیستم - شرکت مایکروسافت از عرضه نسخه جدیدی از مجموعه‌ نرم‌افزاری Office با نام Albany خبر داده است که کاربران می‌توانند آن را از اینترنت بارگذاری کنند و در اصل، برای استفاده از آن در سیستم آنلاین مایکروسافت مشترک شوند.

استفاده از این نسخه تنها برای افرادی ممکن خواهد بود که در ماه مارس نسخه بتای این نرم‌افزار را استفاده کرده باشند.
مایکروسافت در این مجموعه نرم‌افزاری استفاده از برنامه‌های Microsoft Office Home و Student 2007 را به همراه آخرین نسخه Word، Excel، PowerPoint و OneNote را برای کاربران ممکن می‌کند.

این مجموعه شامل نرم‌افزار Microsoft Office Live Workspace به همراه Microsoft Office toolbar نیز می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد اسناد و مذاکر خود را به صورت آنلاین ذخیره کرده و آنها را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

"برایسون گاردن"( Bryson Gordon) مدیر گروه تولید مجموعه نرم‌افزاری Albany معتقد است که این نرم‌افزار یکی از اقدامات اصلی مایکروسافت در حوزه نرم‌افزارهای آنلاین محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از نیازهای کاربران را برطرف می‌کند.

نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:44 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که زمان اجرای مصوبه کاهش و تغییر قیمت سیم‌کارت دایمی همراه اول ناظر به طی مراحل قانونی خصوصی‌سازی است.


به گزارش ایتنا با توجه به این که با اجرای اصل 44 قانون اساسی و الزامات ورود به بخش خصوصی، ضرورت تعیین و تغییر قیمت سیم‌کارت دایمی همراه اول به صورت شکلی و ماهیتی به وجود خواهد آمد، شرکت ارتباطات سیار به منظور اجابت تقاضا و جلوگیری از افزایش قیمت سیم‌کارت اهتمام لازم را انجام خواهد داد.

بنا بر اعلام تغییر در میزان مبلغ سیم‌کارت و تعرفه‌های شرکت ارتباطات سیار بر اساس وصول مصوبات قانونی و ابلاغیه رسمی است.


نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:41 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

اولین رگولاتور ایران با انتقاد از نحوه ورود شرکت مخابرات ایران به بورس گفت: در سال 1383 با کمک شرکت مشاور استرالیایی و چند تن از کارشناسان مرکز تحقیقات مخابرات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اقدام به تهیه پیش‌نویس پروانه شرکت مخابرات ایران نمود.


داوری‌نژاد افزود: هر چند در آن مقطع ما این کار را تنها به عنوان یک تجربه در رگولاتوری برای آشنایی کارشناسان سازمان با پیچیدگی­های چنین امری دنبال می­گردیم ولی امروز در برنامه­­های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در خصوص استفاده از تجارب قبلی در تدوین پروانه شرکت مخابرات هیچ اثر و نشانه‌ای از تجارب قبلی در این حوزه مشاهده نمی­شود.

وی گفت: در تجربه اولین رگولاتوری کشور، مشاوران اتحادیه بین­المللی مخابرات (ITU) تاکید بسیاری بر تفکیک کار به مولفه‌های اصلی آن داشتند و در مباحثی که در ارتباط با نحوه اطمینان از رقابتی شدن و رقابتی ماندن بازار خدمات مخابراتی انجام شد نقش موثری در آموزش کارشناسان معدود ما ایفا نمودند. بر اساس همان تجارب و اصول مورد بحث نیز پروانه اپراتور دوم تلفن همراه با کمک مشاور خارجی تهیه و نهایی شد.

اولین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در خصوص فرایند خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران هشدار داد و گفت: روندی که امروز شاهد آن هستیم انگیزه‌ها و اهداف متضادی را متصور می‌نماید، برخی معتقدند که نباید نگران خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران بود زیرا حسب شنیده­ها، در عمل قرار نیست اتفاق خاصی بیافتد و سررشته امور در دست خودشان باقی خواهد ماند.

برخی نیز به شدت نگران منافع ملی و رشد و توسعه پایدار کشور و رشد بخش خصوصی هستند و معتقدند این روند نهایتاً به تقویت بخش شبه دولتی و ورود شرکت‌های خارجی یا واسطه شرکت­ها و یا نهادهای خاص و غیر متخصص در این حوزه و نهایتا تضعیف جدی بخش خصوصی همراه خواهد بود. البته اگر مطمئن بودیم که به ازای این نوع واگذاری شرکت مخابرات ایران دولت منافع بالاتری را برای نظام در سر می­پروراند (که بعید می­نماید)، آن وقت تحمل آن آسان­تر می­بود.

داوری‌نژاد به بحث انحصارات طبیعی به عنوان عامل بازدارنده در موضوع خصوصی­سازی اشاره کرد و گفت: در خصوصی‌سازی بخش تلفن ثابت و یا انتقال داده­ها مانند خطوط دیجیتالی نامتقارن (ADSL)، شبکه سیم مسی مخابرات موسوم به شبکه دسترسی (Local Loop) و یا Last Mile از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و دولت باید برای موفقیت بلندمدت و پایدار سیاست­های توسعه­ای خود در بخش مخابرات دسترسی آزاد و بی­دغدغه تمام شرکت­های رقیب در عرضه این خدمات به جامعه را تضمین نماید که به این سبب شبکه کابلی (مسی و غیره) دسترسی تا مشترکین باید در دست دولت باقی بماند.

این اصول نه فقط در مورد بخش مخابرات بلکه در بخش آب و نیرو نیز که شبکه انتقال و دسترسی تا مشترک نیازمند سرمایه­گذاری اساسی است که رقابت در آن ناممکن و به دور از عقل است به همین منوال می­باشد و باید در یک برنامه سنجیده با حفظ انحصارات طبیعی در دست دولت زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید آب و یا نیروی برق را به صورت رقابتی فراهم نمود. شروع خصوصی‌سازی در بخش مخابرات با تلفن همراه به همین دلیل می­باشد که برای دسترسی به مشترکین خود نیازی به شبکه سیمی نداشته و تنها منبع مهم آن یعنی فرکانس توسط دولت تقسیم و کنترل می­شود.

این مسائل اصول بسیار مهم خصوصی‌سازی است که باید به روشنی و بدون تبعیض در پروانه ارائه خدمات قید گردد. در خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران، به این نحو که توصیف شد، واگذاری تمام بخش­های سوئیچ، شبکه سیم مسی، کانال­ها و داکت­های عبور کابل (که هر تکه آن با شهرداری­ها به زحمت فراهم شده) و خطوط انتقال بین مراکز به صورت یکجا بسیار نادرست و خطرناک است و مطمئناً منجر به سقوط تمام تلاش­ها برای خصوصی‌سازی در این بخش خواهد شد. این امر در حالی است که رگولاتور قدرتمندی نیز در کشور برای نظارت و ساماندهی بازار وجود ندارد و تلاشی که در سال­های قبل برای تفکیک سه حوزه سیاست­گزاری (مشخص شده در برنامه­های دولت)، تنظیم مقررات و داوری (رگولاتوری مستقل) و بهره­برداری (اپراتورهای خصوصی و دولتی) شد مجدداً مخلوط شده که مخرب‌تر از همه عدم استقلال نهاد تنظیم مقررات است.

وی افزود: بحث خصوصی‌سازی در 4 برنامه 5 ساله توسعه کشور مکرراً مطرح شده و راه­کارهای مشخص بخصوص در برنامه سوم برای آن ارائه و آئین­نامه­های مصوب و بخشنامه­های متعددی برای اجرایی نمودن آن ابلاغ شد و لذا موضوع جدیدی نیست. اما با ابلاغ سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی این موضوع شکل تازه‌ای به خود گرفته است و همه مسئولین و متولیان دولتی همان تکالیف و وظایف قانونی خود را اینک با شتاب دنبال می­کنند. اما در حوزه مخابرات و ارتباطات به نظر می‌رسد هیچ منطقی پشت این قضیه نیست زیرا در این حوزه یا اساساً اعتقادی به خصوصی‌سازی نداریم و همانطور که برخی از صاحب‌نظران معتقدند قرار نیست هیج اتفاق خاصی بیفتند و تنها معادلات در سطح برگه‌های سهام خواهد ماند و یا اینکه واقعا درک صحیحی از مکانیزم این امور نداریم چرا که واگذاری شرکت مخابرات آن هم با این روند نه تنها با منافع ملی در تضاد است بلکه در آینده چالش‌های جدی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

داوری‌نژاد گفت: عدم توجه و دقت در این امور مختص ما نیست. در تجاربی مشابه در کشور آلمان نیز پس از 8 سال از شکسته شدن دویچ تله­کام و احداث صدها شرکت خرد مخابراتی (انحصار در مناطق جغرافیایی کوچک) رگلاتور آلمان به این نتیجه رسیده است که برای ساماندهی و ارتقاء صنعت مخابرات خود نیازمند شرکت­های توانمند در این حوزه است و این تعداد اپراتور کوچک و محلی تلفن ثابت با اجازه ایجاد شبکه دسترسی مشکل­ساز شده و در دور بعد توسعه مخابراتی اروپا بر مبنای همگرایی شبکه­ها (Convergence) آلمان عقب خواهد ماند مگر آن که تغییری در روند موجود بدهد.

اما در مقابل انگلستان با بررسی تجربه سایر ملل و افت و خیزهای آنان و با پرهیز از طراحی­های غلط و در ابتدا با عدم واگذاری زیرساخت­هایی که در ذات خود انحصار را به همراه دارند، شرایط رقابت در بازار ارتباطات این کشور را فراهم آورد و هر روز شاهد افزایش کیفیت و خدمات مخابرات در این کشور و رقابت شرکت‌های تجاری بزرگ برای کسب سهم بیشتری از بازار در این کشور هستیم. وی افزود: ما در این رابطه با رگولاتوری مالزی نیز جلسات طولانی و کارشناسی هدفمندی را دنبال می‌کردیم. تجربه ژاپنی­ها در واگذاری بخش تلفن ثابت این کشور به شرکت تویوتا و سپس باز پس­گرفتن آن با صرف میلیاردها دلار هزینه­های ملی باید در کشور ما مورد توجه قرار گیرد.

سوابق مطالعاتی گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد اما اینکه مسئولین بدون توجه به تمام این تجارب در روندی حرکت می­کنند که منافع ملی را به خطر خواهد انداخت موضوعی است که باید مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد. عضو گروه مشاوران سازمان نظام‌صنفی رایانه­ای کشور گفت: برای ورود به بحث خصوصی‌سازی در شرکت مخابرات داشتن یک استراتژی مشخص در راستای منافع کشور الزامی است. اینکه بدون توجه به تبعات آتی و گرفتاری­هایی که این موضوع می­تواند برای مردم و کشور به همراه داشته باشد و صرفا با نیت همراهی با جو عمومی بخواهیم از کنار این موضوع گذر کنیم به هیچ وجه جایز نیست.

قرار هم نیست هر جایی که توان کنترل و اداره نداریم به نام خصوصی­سازی تکلیف را از خودمان ساقط کنیم. داوری‌نژاد در خاتمه گفت: موضوع دیگری که در این­گونه خصوصی­سازی در مورد آن غفلت شده موضوع حداقل حق آحاد کشور نسبت به مواهب ارتباطی است که با عنوان "خدمات حداقل به آحاد کشور" نزدیک به 16 سال (از سال 1991) است در فرهنگ برنامه­ریزی کشورها تئوریزه شده و به واسطه نقش مهم آن در رفع محرومیت و توسعه فرهنگی و اجتماعی ملل مباحث مشخصی در تامین منابع و پیاده­سازی آن در جریان می­باشد.

این امر از وظایف مهم نهاد تنظیم مقررات در کشورها است که در درجه اول با اتکاء به اپراتورهای دولتی و بعداً از طریق درج در پروانه­های شرکت­های خصوصی ارائه دهنده خدمات مخابراتی و یا تقسیم حق امتیاز پروانه­ها برای این منظور به سرانجام می­رسد. واگذاری تمامی مخابرات تلفنی کشور (ثابت و همراه) و امکانات انتقال داده در اولین حرکت و طی یک پروانه به بخش خصوصی بدون توجه به وظایف حاکمیتی کشور نادرست و نسنجیده می­باشد.


نوشته شده در جمعه 87/3/10ساعت 6:41 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
Design By : Pars Skin