سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























سین هشتم

به تازگی در آمریکا مجوزی ثبت شده که طبق آن تا مدتی دیگر دیسک‌هایی تولید می‌شود که می‌تواند محتویات هر دو فرمت Blu-ray و HD-DVD را روی خود ذخیره کند.

به منظور خاتمه دادن جنگ میان دو فرمت جدید DVD با نام‌های Blu-ray و HDDVD، کارشناسان به فکر ساخت دیسک‌های دولایه جدیدی افتاده‌اند که می‌تواند فیلم‌ها را با کیفیت بسیار عالی روی خود ذخیره کند.

خبرهای رسیده از آمریکا نشان می‌دهد، به تازگی در این کشور مجوزی ثبت شده که طبق آن تا مدتی دیگر دیسک‌هایی تولید می‌شود که می‌تواند محتویات هر دو فرمت Blu-ray و HDDVD را روی خود ذخیره کند.

در حال حاضر تولیدکنندگان فیلم‌ها و مراکز بزرگ عرضه‌کننده خدمات صوتی و تصویری می‌کوشند تا با مجزا کردن این دو محصول از یکدیگر، دستاوردهای خود را در بهترین حالت ممکن به دست کاربران برسانند و محصول خود را تنها روی یکی از این دو نوع فرمت جدید عرضه کنند.

به عقیده کارشناسان، این حرکت جدید می‌تواند جنگ طولانی ‌مدتی را که بین سونی و توشیبا آغاز شده بود خاتمه دهد و به این وسیله هر دو فرمت Blu-ray و HDDVD را یکی کند.

این اقدام جدید و تولید دیسک‌هایی با این خاصیت باید سه استاندارد مجزا را به‌دست آورد که اولین نوع آن مربوط به استاندارد جهانی برای پخش DVD می‌شود و دو استاندارد دیگر هر کدام از شرکت‌های سونی و توشیبا تهیه خواهد شد.

 

منبع: ایتنا


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:52 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

Vegas Pro نرم‌افزاری قدرتمند و حرفه‌ای در زمینه ویرایش ویدیو و ساخت DVD است. Vegas بر لزوم استفاده از نرم‌افزاری واحد و منعطف برای ویرایش و ساخت ویدیو تأکید دارد. نرم افزاری که با قابلیت تطبیق‌پذیری عالی از تمامی مراحل ساخت و ویرایش ویدیو پشتیبانی نماید. 

بسیاری از مجموعه‌های نرم‌افزاری معروف در زمینه ویرایش ویدیو اعتقاد چندانی بر لزوم انسجام و یکپارچگی انواع نیازهای ویرایشی در قالب یک نرم‌افزار واحد ندارند. از این رو برای هر بخش از ویرایش (ویدیو، صوت و جلوه های ویژه) نرم‌افزار جداگانه و مستقلی را ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال Adobe Creative Suite نرم‌افزار SoundBooth را برای ویرایش صدا، Premiere Pro را برای ویرایش ویدیو و After Effects را برای افزودن عنوان‌بندی و دیگر جلوه‌های بصری اختصاص داده است. این نوع تقسیم‌بندی بیشتر برای شرکت‌های فیلم‌سازی و تولیدات ویدیویی بزرگ مناسب است.

چون در این محصولات هر کسی تنها مسئولیت یک بخش را بر عهده دارد. اما برای کاربران خانگی حرفه‌ای و شرکت‌های فیلم‌سازی کوچک، Vegas محصول مناسب‌تری است. چون تمام ابزارها و امکانات مهم و مورد نیاز را در قالب یک نرم‌افزار یکپارچه ارائه کرده است و این ویژگی کار ساخت ویدیو را (حتی برای یک نفر) بسیار ساده و روان می‌کند.

نسخه جدید این نرم‌افزار مجهز به ابزار عنوان‌بندی جدیدی است که کار تنظیم ابعاد فونت و فواصل میان کلمات و کاراکترها، حرکت متن در امتداد مسیرها و منحنی‌های مختلف و افزودن افکت‌های متنی مختلف را بسیار ساده و آسان کرده است.

همچنین می‌توانید افکت‌های عنوان‌بندی را ذخیره کنید و یا افکت‌هایی را که طراحی کرده‌اید، به اشتراک بگذارید. در مجموع قابلیت‌ها و امکانات عنوان‌بندی در ویرایش جدید نرم‌افزار در قیاس با نسخه‌های پیشین آن بهبود و پیشرفت محسوس و قابل ملاحظه‌ای داشته است.

ویژگی اسکریپت‌نویسی در این نرم‌افزار به کاربران آشنا با برنامه‌نویسی امکان می‌دهد توابع اجرایی جدیدی را به Vegas اضافه نمایند. اسکریپت‌های Vegas بسیار شبیه به کدهای زبان برنامه‌نویسی C است. با این وجود کاربران ناآشنا با برنامه‌نویسی نیز می‌توانند به سرعت اسکریپت‌نویسی در Vegas را فرا بگیرند.

Vegas از فرمت‌های مختلف HD همچون HDV ،AVCHD و دوربین‌های XDCAM پشتیبانی می کند و همچنین به خوبی عملیات کدگذاری ویدیو برای دیسک‌های Blu-ray را انجام می‌دهد. اما نشانی از HD DVD در آن دیده نمی‌شود. گرچه از توقف تولید HD-DVD  مطلع هستید.

 

 مزایا

تسهیل عملیات ویرایش به واسطه تجمیع انواع ویرایش‌ها (ویدیو، صوت و جلوه‌های ویژه) در یک نرم‌افزار، افکت‌های آماده متعدد، کیفیت مناسب در ویرایش صدا، انعطاف و تطبیق‌پذیری بالای رابط کاربری و پشتیبانی از همه فرمت‌های اصلی HD.

 

معایب

نیاز به داشتن تجربه برنامه‌نویسی برای استفاده از قابلیت اسکریپت‌نویسی.

 

منبع: نشریه عصر شبکه


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:52 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

اگر اهل دیدن فیلم باشید، حتما یکDVD-Rom دارید و تعداد زیادی همDVD جورواجور با مارکهای مختلف.
تقریبا تمامی فیلمهای امروزی رویDVD هم در دسترس هستند. حتی بیشتر اوقات اولDVD فیلمها عرضه می شود، بعدCD و کاست ویدئویی آن ، چراکه هزینه تولید و توزیعDVD پایین تر ازCD است.
کیفیت صدا و تصویر آن هم که زمین تا آسمان باCD و نوارهای ویدئویی تفاوت دارد.
ظرفیتDVD هم تقریبا 7 برابرCD های امروزی است. این مزایا باعث شده استDVD طرفداران زیادی داشته باشد.
شرکتهای معروف سازندهDVD، ادعا می کنند عمر آن بسیار بیشتر ازCD است و DVD های شما می توانند چند دهه به شما خدمت کنند(!) به شرطی که از آنها خوب مراقب کنید.
دی وی دی ها بسیار حساس تر از سی دی ها هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. با این که عمر مفیدDVD را بین 30 تا 50 سال تخمین می زنند براثر بی احتیاطی های کوچک و جزیی ممکن است خیلی زودتر از آنچه تصور می کنیدDVD هایتان را از دست بدهید.
سازندگانDVD معتقدند این دیسکها در مقابل هوای بسیار گرم و بسیار سرد مقاوم هستند، اما گاهی یک ذره گرد و خاک یا لکه آلودگی ممکن استDVD شما را از بین ببرد. از آنجا که اطلاعات رویDVD بسیار فشرده هستند، با کوچکترین خراشی اطلاعات زیادی را از دست می دهید.
سایز 7/4 گیگابایتیDVD های امروزی در مقابلCD های 700مگابایتی گواهی بر این ادعاست.

نکات زیر را در نگهداری و مراقبت ازDVD های خود به کار بندید، تا عمر آنها را به 5، 25 یا حتی 50 سال افزایش دهید.

1- اگر قصد دارید یکDVD را در آرشیو خود نگه دارید، بهتر استDVD یک بار نوشتنی (Write-once) بخرید.
این نوعDVD ها برای آرشیو کردن ، بهتر از انواعی است که قابلیت چندبار نوشته شدن دارندrewritable و با اطمینان بیشتر می توانید آنها را در آرشیو خود برای سالها نگه دارید.
در ضمن ، قیمت آن هم کمتر ازDVD هایrewritableاست.

2- گذاشتنDVD ها بدون هیچ حفاظی روی همدیگر، آنها را بسرعت نابود می کند. برخی از مردم عادت دارندDVD ها را در بسته های 25، 50یا حتی 100 تایی که یک میله مخروطی شکل دارد و دیسکها روی هم قرار می گیرند، بگذارند. این بدترین روش نگهداری ازDVD است.
به محض این که روی یکDVD چیزی ذخیره کردید، حتما آن را در یک پوشش مناسب قرار دهید. درست است که قابهای پلاستیکی و کاغذی سبک تر هستند و حمل ونقل آنها ساده تر است ، اما هیچ نفعی عاید شما نمی شود و از دیسکها در مقابل ضربه ، گرد و خاک ، اجسام نوک تیز و مایعات محافظت نمی کنند. سعی کنید از قابهای محکم و مناسب استفاده کنید.

 


برخی کاربرانDVD ها را در قابهای مخصوصCD می گذارند. حتی اگر اندازه آنها مناسب هم باشد، کار درستی نیست.
سوراخ وسطDVD ها وCD ها یکسان نیستند و دیسکهای شما صدمه می خورند.
DVD برخلافCD از 2 دیسک که به طور شیمیایی به هم چسبیده اند تشکیل شده است. بنابراین هر گونه فشار کوچکی رویDVD ، به آن صدمه می زند.
وسط برخی قابهایDVD دکمه ای وجود دارد که با فشردن آنDVD بیرون می آید.
اگر قابهای شما این خاصیت را ندارند، در بیرون آوردنDVD از قاب ، توجه زیادی به خرج دهید. سعی کنید به هیچ وجه به لبه های آن فشاری وارد نشود.

3- یکی از خطراتی که اطلاعاتDVD شما را تهدید می کند، خم شدن است.
تاب برداشتن یا خم شدن دیسک ، خصوصا وقتی در حال بیرون آوردن آن از قاب هستید، DVD را با خطر جدی روبه رو می کند.
سعی کنیدDVD را به گونه ای جابه جا کنید، که اثر انگشتانتان روی آن نماند.

4- هرازگاه بد نیستDVD های خود را تمیز کنید. این کار را می توانید با پارچه نرم و بدون پرز و با مایع پاک کننده مخصوص انجام دهید.
به این ترتیب ، ذرات گرد و غبار و آلودگی از سطحDVD پاک می شود. مراقب باشید، وقتی با پارچه نرم در حال پاک کردن سطح دیسک هستید، این کار را آرام انجام دهید.
از حرکت دادن دورانی پارچه خودداری کنید. بهتر است هر بار پارچه را از مرکز دیسک به سمت محیط آن بکشید.
هرگز از دستمال کاغذی ، پارچه با بافت درشت و یا پارچه کهنه مستعمل استفاده نکنید. اگرDVD استفاده کنید. با این کار هر گونه آلودگی از روی آن پاک می شود، بدون این که کوچکترین صدمه ای به اطلاعات بخورد.

5- بهتر است دیسکهای خود را دور از نور مستقیم یا گرمای شدید نگه دارید؛ مثلا یک کمد یا گنجه که در مجاورت هوای گرم و سرد و نور مستقیم خورشید نباشد.
سطح رنگ شدهDVD مثلCD حساس است و اگر به هر دلیلی رنگ آن پاک شود، تابش نور اطلاعات را خراب می کند.
گرمای شدید نیز ممکن است باعث تاب برداشتن و خم شدن دیسک بشود، که باز هم آن را غیر قابل استفاده می کند.
DVD ها با هوایی با رطوبت 10 تا 90 درصد و دمایی معادل 23 تا 131 درجه فارنهایت (5 تا 55 درجه سانتیگراد) کنار می آیند، اما بهتر است آنها را در محیطهای گرم نگذاریم.
اگر یکDVD را از محیط خیلی سرد به محیط خیلی گرم و یا برعکس ببریم ، ممکن است دچار یک حالت جمع شدگی یا تغلیظ شود و شما نتوانید براحتی اطلاعات آن را بخوانید.

 


توصیه می شود در این گونه مواردDVD را به محل اولیه منتقل کنید.

6- در نظر بگیرید در یک درایو 52 سرعتهx) 52 (DVD شما با چه سرعتی می چرخد. در این حالت کافی است جای قرارگرفتنDVD کمی نامناسب باشد، تا دمار از روزگارش درآید.
چسباندن برچسب (Lablel) رویDVD ممکن است چنین مشکلی را برایDVD شما بیآفریند. اگر مجبور هستید رویDVD خود برچسبی بچسبانید، بهتر است از برچسب های دایره ای که تمام سطح دیسک را به طور یکسان و متوازن می پوشانند، استفاده کنید.
چنانچه مجبورید روی سطح رنگ شدهDVD با قلم بنویسید، سعی کنید از قلم هایی استفاده کنید که حلال آنها آب است ، چرا که اکثر قلمها و روان نویس ها از الکل استفاده می کنند و ممکن است الکل با رنگ سطح دیسک ترکیب شود و آن را پاک کند و در نتیجه دیسک صدمه ببیند.

7- اگر ازDVD-Player استفاده می کنید، بهتر است هر 6ماه یک بار آن را تمیز کنید؛ درست مثل ویدئوهای قدیمی که هد آنها را تمیز می کردید.
هر قدر هم دیسکهای خود را تمیز نگه دارید، بالاخره گردوخاک به داخلDVD Player شما نفوذ و کیفیت تصویر را زایل می کند و حتی ممکن است بهDVD های شما آسیب برساند.
در پایان توصیه می کنیم ازDVD هایی با مارکهای معتبر و مرغوب استفاده کنید، تا عمر طولانی تری داشته باشند


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:51 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

مبارزه بر سر برنده فرمت DVDها همچنان ادامه دارد. برنده این نبرد فرمتی خواهد بود که مصرف کنندگان به آن روی خواهند آورد.

هیچ کس دوست ندارد به به گروه بازندگان برگردد. و امروز مصرف کنندگان به این درجه از فهم و درک رسیده اند که بفهمند نمی خواهند در مرداب رقابت بین فرمتهای نسل آینده دیسکهای نوری یعنی Blu-ray و HD-DVD گرفتار شوند. یکی از این فرمتها در آینده جایگزین DVD برای تحویل بسته های تفریحی خواهد شد که شامل فیلمها و بازی ها می باشند.

مصرف کنندگان می خواهند به استاندارد برنده بپیوندند ولی آنها چیز دیگری از برنده این مبارزه انتظار دارند. اتحادیه دیسکهای Blu-ray در حال مطالعه بر روی دریافت نگرش کاربران به فرمت نسل اینده هستند که نتیجه این تحقیق تفکر مصرف کنندگان را نسبت به آینده مصرف سرگرمی ها مشخص می کند. اتحادیه دیسکهای Blu-ray که شامل شرکتهایی مانند Apple، Dell، Hewlett-Packard، Panasonic، Philips، Pioneer و Sony می باشد نتیجه این مطالعه را در ماه جولای گذشته منتشر کردند.

ارزیابی حالت نبرد

سایقه ذهنی تعداد کمی از کسانی که این چیزها را دنبال نمی کنند این است که : Blu-ray و HD-DVD که دومی بوسیله NEC و Toshiba پشتیبانی می شود هر دو فرمتهای آینده DVD با ظرفیتهای بالا هستند که برای این طراحی شده اند که بتوان با آنها فیلمها را تماشا کرد و اطلاعات و بازیها را بر روی آنها ذخیره کرد. فرمتهای رقابت کننده با یکدیگر سازگاری ندارند و اگر شما یکی را خریداری کنید نمی توانید با فرمتهای دیگر و دستگاه های دیسک خوان آنها DVD های خود را مورد استفاده قرار دهید.

جدای از جزئیات فنی و ناچیز این دو فرمت، بارزترین تفاوت این دو فرمت از نقطه نظر کاربر این است که دیسکهای Blu-ray در هر لایه می توانند 25 گیگا بایت و در مجموع دو لایه 50 گیگابایت اطلاات را ذخیره ذخیره کنند. این در حلی است که HD-DVD در هر لایه 15 گیگابایت و در مجموع دو لایه توانایی ذخیره 30 گیگابایت را خواهد داشت. استدیوی های فیلمسازی هالیوود به طور آشکار حمایت خود را از دو فرمت به صورت جداگانه بیان کردند : 20th Century Fox، ESPN، MGM، Miramax، Sony Pictures، Touchstoneو شرکت Walt Disney از Blu-ray حمایت کردند و HBO، New Line Cinema، Paramount Pictures، Universal Studios و Warner Brothers از HD-DVD . مسئله پیچیده آینده این است که : هیچ کدام از این استدیوهای فیلم سازی به طور انحصاری از موارد ذکر شده حمایت نمی کنند.

قبل از سال جاری شایعاتی بر مبنای مذاکراتی برای توافق بین این دو گروه شنیده شد ولی به هر حال اگر توافقی هم شده بود در بهار امسال از بین رفت و دو گروه به سرعت در حال روانه کردن محصولات مربوطه خود به بازار هستند. هر کس از استدیوهای هالیوود گرفته تا سازندگان سخت افزار و مصرف کنندگان می دانند که این رقابت نهایتا به ظهور بازارهای توزیع بهتر در DVDهای فیلم می انجامد اما این به این معنی نیست که به یک حاکمیت مشترک بر بازار و راه حل دوستانه در این زمان برسد.

مسئله دیگر که در مورد هر دو فرمت وجود دارد سیستم پیشرفته کنترل دسترسی می باشد که برای جلوگیری از کپی DVDهاست و قرار بود در مارس 2005 مشخصات آن اعلام شود و هنوز و در زمان نوشتن این مقاله چیزی در مورد آن و یا تمام شدن پروژه کار بر روی آن اعلام نشده است.

سازگاری حرف اول را میزند

اکنون بر اساس مطالعه اتحادیه دیسکهای Blu-ray که به آن اشاره شد، که بوسیله آقایان Penn، Schoen و Berland صورت گرفت در این تحقیق نظرات 1202 مصرف کننده بین سنین 18 تا 64 سال در مورد فرمت جانشین DVDهای امروزی مورد بررسی قرار گرفت. یکی از نمونه های تحقیق که نزدیک به 40 درصد از جواب دهندگان بودند از قبل HDTV استفاده می کردند.

تعداد زیادی از یافته های این مطالعه روشن به نظر می رسیدند، اما با این وجود آنها به دنبال جمع آوری یک قضاوت صحیح در مورد استفاده افراد و مصارف رسانه ها بودند.

از هفت فاکتور کیفیتی که مصرف کنندگان در مورد نسل آینده DVDها انتظار داشتند چهار فاکتور آن به روی تمایل به گذشته و سازگاری دوطرفه متمرکز شد که شامل : توانایی پخش DVDهای کنونی در درایوهای DVD نسل بعد مانند کنسولهای بازی می باشد. پشتیبانی قوی از امکان سازگاری عامل مهمی در خرید و استفاده از این وسایل در بین دوستان و دانشگاهیان می باشد.

اول اینکه هیچ کی دوست ندارد مجموعه DVDهای خود را دور بیندازد. در واقع بیشترین کیفیت مورد انتظار از DVDةای اینده این است که باید سازگاری خود را با DVDةای رایج حفظ کنند. 70 درصد پاسخ دهندگان در تحقیق انجام شده به این امر اشاره کرده بودند.

در ثانی همه افراد نمی خواهند HDTVها را با دستگاه های کنونی تلویزیون جایگزین کنند. من در مورد شما چیزی نمی دانم اما خودم هنگامی که در حال رشد بودم یادم هست که هیچ گاه نمی توانستم تلویزیون را رها کنم تا زمانی که کار می کند و پس از خراب شدن آن نیز پدرم سریعا ان را جایگزین می کرد. حالا تلویزیون یکی از وسایل اصلی در هر اتاق شده است تا جائی که مانند رختکن اتاق شده است. بیشتر خانه ها در آمریکا دو تلویزیون یا بیشتر را در خانه خود استفاده می کنند و همه آنها را نمی توان با مدلهای جدید صفحه پهن و با ابعاد بالا جایگزین کرد.

خانه ها روزبروز تغییر می کند و وسایل خانه ارتقا پیدا می کند اما فکر نمی کنم که با ساختن دکوراسیون جدید در خانه ها اولویت اول را برای دستگاه تلویزیون از نسل جدید و سوم تلویزیونها باشد.

این عقیده با نتایج تحقیقات انجام شده نیز هماهنگی دارد.60 درصد از شرکت کنندگان در تحقیق تمایل دارند که دیسکهای فیلم نسل بعدی هر دو قابلیت صفحات پهن و خاصیت تمام صفحه را داشته باشند. 57 درصد آنها دیسکهای دولایه ای می خواهند که قابلیت پخش در هر دو دیسک خوانهای استاندارد کنونی و پخش کننده های نسل بعد را داشته باشند.

قابلیت پخش در همه جا

در واقع مصرف کنندگانی که علاقه دارند که از دیسکهایی استفاده کنند که قابلیت خواندن در وسایل گوناگون را داشته باشند از گروه دیسکهای Blu-ray شگفت زده می شوند. Marty Gordon نائب رئیس شرکت Philips Electronics و سخنگوی اتحادیه دیسکهای Blu-ray به این مسئله توجه می دهد که: ایده دیسکهای پیوندی ای که قابلیت پخش در دیسک خوانهای کنونی و پخش کنندهای دیسکهای Blu-ray را داشته باشند بسیار پرطرفدار است و بر این تاکید دارد که چگونه می توان بین این انتظار مصرف کنندگان و قابلیت های Blu-ray هماهنگی برقرار گردد. او می افزاید که توانایی پخش یک دیسک DVD در هر جایی بسیار مهم است.

اتفاقا خصوصیات دیسکهای Blu-ray قبلا قابلیتی را فراهم کرده است که دو گونه متفاوت دیسکهای دو لایه که فرمت کنونی را با فرمت دیسکهای Blu-ray ترکیب می کند ایجاد شود و مانند چیزی است که دیسکهای دو لایه برای DVDهای صوتی و ویدیوئی فراهم کرده است. تر کیب اول برای دیسکهای Blu-ray و دیسکهای DVD هیبریدی(معمولی) دیسکی را فراهم می کند که در یک طرف آن مانند یک BD-ROM 25 گیگابایتی (مانند DVD-ROMهای جاری فقط از نوع Blu-ray) عمل کند و طرف دیگر آن مانند DVD-ROM‌های 8.5 گیگابایتی. ترکیب دوم دیسکهای Blu-ray/CD Hybrid disk نامیده می شود که یک طرف آن یک BD-ROM 25 گیگابایتی تک لایه است و در طرف دیگر یک CD-ROM 700 مگابایتی شمامل داده و CD صوتی باشد.

در نهایت هیچ کس قصد ندارد یک کارت امتیاز تهیه کرده تا این دو فرمت را امتیاز دهی و برنده را مشخص کند. شما دیسکی می خواهید که بتوانید در هر جا از آن استفاده کنید خواه کنسول بازی باشد یا کامپیوتر شخصی و یا دستگاه ضبط. آمار دیگری که نتیجه این مطالعه نشان می دهد این است که 62 درصد از پاسخ دهندگان می خواهند که دیسکهای خود را در هر کدام از دستگاه های مزبور پخش کنند. این نشان می دهد که محبوبیت دیسکهای DVD بیشتر به خاط فیلم های ان بوده است نع به خاطر میزان اطلاعات قابل ذخیره در آنها. در راستای همین امر Sony اعلام کرده است که دیسکهای Blu-ray قابلیت پخش در PlayStation 3 را خواهند داشت و این دستگاه از این فرمت پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت هنوز پشتیبانی خود را از HD-DVD اعلام نکرده است ولی شایعاتی بر این امر دلالت دارد که Xbox 360 که نسل بعدی کنسولهای بازی مایکروسافت است از این فرمت پشتیبانی خواهد کرد.

بازیهای سطح بالا

سطح همگرایی ایجاد شده این امر را ممکن می سازد که هم Blu-ray و هم HD-DVD سرگرمی های قابل توجهی را در دهه آینده بسازند.

اتحادیه دیسکهای Blu-ray نمی تواند این مطلب را تایید یا رد کند که اخیرا مذاکره ای بین شرکتهای اصلی حمایت کننده Blu-ray و HD-DVD صورت نگرفته است ولی شایعات زیادی در این مورد شنیده می شود. اما شما می توانید فقط به چیزهایی که می خوانید اعتماد داشته باشید نه چیزهایی را که که می شنوید.

Gordonنماینده اتحادیه Blu-ray می گوید چشم انداز یکی سازی فرمتها بسیار مشکل به نظر می رسد اما ما هنوز در این باره امیدوار هستیم. او اضافه می کند که ما در مورد فرمتهایی صحبت می کنیم که از لحاظ فیزیکی و همچنین فلسفه کاری بسیار متفاوت هستند. فلسفه کاری HD-DVD بر این امر استوار است که بتواند دیسکهای ارزانتر و با قابلیت تکثیر سریعتر را عرضه کند و در مقابل Blu-ray بر مزیتهایی که این دیسک برای مصرف کنندگان فراهم می کند تاکید دارد.

من بالاخره فهمیدم که بر اساس علاقه مندی کاربران دیسکهای HD-DVD نسبت به Blu-ray هزینه کمتری برای ساخت DVD نیاز دارند. فرمت HD-DVD در واقع تبدیل شده تکنولوژی DVDهای کنونی به حالتی است که بتواند DVDها را با هزینه پایین تری تولید کند و تکثیر آنها را آسان تر گرداند. بدگمانی ای که بین ما که شامل خودم نیز می باشد وجود دارد این است که این قیمت پایین تر شاید هیچ گاه به صورت چیزی که ما تصور می کنیم محقق نشود و در واقع سود بیشتری را برای استدیوهای فیلم سازی در پی داشته باشد.

در این تضاد، ظرفیت بالاتر دیسکهای Blu-ray که بتوانند در شرایطی در یک دیسک تا 100 گیگابایت اطلاعات را ذخیره کنند فقط در آزمایشگاه بدست آمده است و پشتیبانی کنندگان این فرمت در پی فراهم آوردن این تصور برای مشتریان هستند که علایق دراز مدت را برای آنها بوجود آورند. به هر حال ما قصد داریم که نسخه ای از جنگ ستارگان ر ا تهیه کنیم که با بهترین کیفیت درست شده باشد و دیسکهایی را می خواهیم که بتوانیم فیلمهایی با بالاترین کیفیت را بر روی دیسکهای نسل بعدی داشته باشیم. علاوه بر این من می خوام که اطلاعات زیادی بر روی این دیسکها ذخیره کنم و چیزی که به فکر آن هستم این است که هر چه ظرفیت بالاتر باشد بهتر است.

اگر به این رقابت با دیدی خوش بینانه بنگریم دوست داریم که این نبرد به نتیجه ای رضایت بخش منجر شود ولی من تقریبا مطمئن هستم که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

صنعت تولید در مورد اینکه هر دو فرمت به بازار وارد شود و این کابوس به حقیقت بپیوندد بی اطلاع نیست. Gordon در این مورد می گوید: هیچ کس جنگ بین این دو فرمت را نمی خواهد. فکر در مورد این مطلب هم مصرف کنندگان و هم صنعت را با وحشت روبرو می کند.

شاید مهمترین مسئله در این مطالعه به آن اشاره شد این باشد که اگر هالیوود بخواد خود را از این موضوع جدا کند دودلی مصرف کنندگان در انتخاب فرمت مناسب به کجا خواهد کشید. جدای از تکنولوژی و شرکتهای حمایت کننده فرمت خاص وقتی که از مصرف کنندگان سوال می شود که کدام فرمت را انتخاب خواهند کرد با این ملاحظه که هر دو فرمت شبیه هم هستند ولی ناسازگارند و توسط شرکتهای مختلفی پشتیبانی می شوند 67 درصد انها می گویند که هنوز تصمیمی در مورد فرمت انتخابی خود نگرفته اند. پس نمی توان پیش بینی کرد که فروش آینده پخش کننده ها و رسانه ها چه خواهد شد


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:51 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

آشنایی بافرمتDVD

فرمت جدیدی که قابلیتهای بیشماری دارد که در زیر آمده است .
1- توانایی ضبط تا 2 ساعت فیلم دیجیتال و تا 8 ساعتVCD رویDVD های دو لایه و دو طرفه
2- قابلیتWide Screen
3- دارای 8 لایه مخصوص صدا بهمراه 8 کانال هر کدام یا 64 کانال صوتی
4- قابلیت تغییر زاویه دید دوربین تاCamera angle 9
5- قابلیتMenu وInteractive بودن برای بازیهایDVD
6- قابلیت کنترل توسط والدینParentalLock
7- چند زبانهMulti Lingual
در سال 2000 حدود 46 میلیونDVD Player در سطح جهان بفروش رسید که 8.5 میلیون آن در امریکا بود .فرمتDVD برای مناطق مختلف دنیا CODE خاص اخلاقی اختصاص داده چون فیلم ها را با اخلاق آن منطقه باید تدوین کرد .


روشهای ضدکپی درDVD :
DTCP : Digital Transmission Content Protection یکی از علل تولیدDVD توسط هالیود این بود که تولید کننده هایVCD نمی توانستند از تولید خود محافظت کنند هر کار بر ساده ای با داشتن یکWriter می تواند فیلم آنها را کپی کند هدف از روش های ضدکپیDVD که بر روی هر دیسکDVD لحاظ شده غیر ممکن ساختن کپی فیلم ها و موسیقی هاست .
DTCP :روشDTCP روش ابداعیIntel , sony , Hitachi ,matsushita میباشد در این روش دستگاهDVD Player وDigital TV یکسریCode های رمزی رد و بدل می کنند اگر دیسکDVD شما کپی شده باشد اعداد کد اشتباه خواهد بود پس امکان نمایش روی تلویزیون دیجیتال نخواهد داشت اگر اعداد که تائید شد شما براحتیAuthenticate شده و فیلمdvd خود را خواهید دید .
DVD Player --à DigitalTV
Encrypt Decrypt
CSS : Content Scrambling System این متد توسطMATSUSHITA وTOSHIBA طراحی شده هر دیسکDVD که باCSS فرمت شده باشد 400 عدد یاKey رمز دارد که با مدارDVD Drive ارتباط بر قرار کرده قانونencryption را بوجود می آورند اگر چنین دیسکDVD دارید باید کارت گرافیک شما قدرتdecrypt کردن آنرا داشته باشد .
DVD AUDIO :درا ین روش یکSignal صدای مخصوص روی دیسک صدایDVD حک میشود اگر دیسک را کپی کنید عدم وجود اینSignal باعث می شود هیچگونه موسیقی پخش نشود .
SACD SPEC : CD هایی دو لایه هستند که SONY , PHILIPS طراحی کرده اند که شامل لایه هایDVD , CD میباشد .

برگرفته از سایتfarsedu


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:50 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

انواع ذخیره‌سازی‌ها از جمله فیلم‌برداری به شکل‌های گوناگون، در رسانه‌های مختلف و در قالب‌های مختلف صورت می‌گیرد. دلیل این امر نیز یکی امکانات فعلی و پیشرفت فناوری در آن زمینه‌هاست و دیگری نوع نیازهای بشر در امری خاص است. البته عوامل دیگری همچون قیمت، اندازه، کیفیت اطمینان و... نیز در این مساله دخیل هستند.

در زمینه فیلم‌برداری بخصوص فیلم‌برداری دیجیتال، عوامل بسیاری در نوع فناوری ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات تصویری دخیل هستند. به عنوان مثال در فیلم‌برداری‌های حرفه‌ای کیفیت تصویر بر حجم دوربین و حتی قیمت ارجحیت دارد در حالی که در مصارف تفریحی و خانگی وزن، ابعاد و قیمت از اولویت‌های بالاتری برخوردارند و پس از اینها مساله کیفیت مطرح می‌شود.

مسائل دیگری همچون مدت زمان فیلم‌برداری نیز در جای دیگر مطرح می‌شود. البته مهمترین خصوصیت فیلم‌های دیجیتال نسبت به آنالوگ آن است که در مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهند و دیگر این که با امکانات امروزی، نقل و انتقال و تبدیل آنها از یک فرم به فرم دیگر به راحتی صورت می‌گیرد ویرایش آنها نیز بسیار ساده‌تر است.

مهمترین شکل‌های فیلم‌برداری دیجیتال عبارتند از: Mini DV، Digital8 ، MicroMV، DVD، دیسک سخت و حتی HD- DVD که به اختصار به آنها اشاره‌ای خواهیم داشت.

 

Mini DV

 تقریباً رایج‌ترین نوع فیلم‌برداری دیجیتال است و نوارهایی تقریباً به اندازه نوار کاست دارد که زمان آن نیز از نیم ساعت تا 2 ساعت متغیر است. این قالب تمامی امکانات فیلم‌برداری دیجیتال از قبیل تصویر خوب و صدای دیجیتال PCM استویو را به راحتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی از این نوارها تراشه‌ای کوچکی دارند که در بردارنده تاریخ، ساعت و دیگر اطلاعات ضبط است.

 

Digital8

 دوربین‌های Digital8 سونی  قادر هستند از نوارهای Hi8 یا 8 میلی‌متری نیز استفاده کنند که کمی بزرگتر از mini DV بوده و ارزانترند.

با استفاده از این دوربین‌ها قادر خواهید بود نوارهای 8 میلی‌متری آنالوگ قدیمی را پخش کنید و حتی آنها را به دیجیتال تبدیل نمایید که البته این خصوصیت مختص مدل‌های بخصوصی است. با توجه به چرخش سریع‌تر موتور دوربین‌های Digital8، بر روی یک نوار یک ساعته Hi8 تنها نیم ساعت فیلم ضبط خواهد شد. mini DV و Digital8 از استاندارد فشرده‌سازی DV بهره می‌گیرند.

MicroMV

نیز که خاص شرکت سونی است از نوارهای کوچکتری بهره می‌گیرد که دارای یک تراشه 64 کیلوبایتی، محتوی اطلاعات فیلم‌برداری است. دوربین‌های سازگار با این قالب از روش فشرده‌سازی MPEG- 2 استفاده می‌کنند.

 

MiniDVD

برخی دوربین‌های جدیدتر این قابلیت را دارند که فیلم گرفته شده را مستقیماً بر روی DVD ثبت کنند که البته نوع DVD در اغلب آنها تفاوتی ندارد به عبارت دیگر دستگاه فیلم‌برداری قادر به نوشتن mini DVD-R،  mini DVD-RW و حتی DVD- RAM هستند.

البته باید توجه داشت که به دلیل این که شکل ذخیره‌سازی روی DVD- RAMها به دلیل این که همچون دیسک سخت به صورت دایره‌های متحدالمرکز است (بر خلاف دیگر انواع که به صورت مارپیچ است) این نوع دیسک‌ها با اغلب دستگاه‌های پخش کننده ناسازگارند. بر روی یک mini DVD تا نیم ساعت فیلم با کیفیت استاندارد ضبط می‌شود.

 

دیسک سخت

 در برخی دیگر از انواع دوربین‌ها به جای دیسک‌های نوری و فیلم‌های نواری از دیسک سخت برای ضبط استفاده می‌شود. حجم کم، ظرفیت بالا و قابلیت نوشتن‌های متعدد بر روی دیسک از خصوصیات این نوع دوربین‌ها هستند. دوربین‌ها با ظرفیت متفاوتی وجود دارند. به عنوان مثال یک دوربین با 30 گیگابایت دیسک سخت بسته به کیفیت ضبط قادر به ضبط 7 تا 37 ساعت فیلم است.

 

HD-DVD

دوربین‌هایی که قادر هستند تصاویر را بر روی HD-DVD ذخیره کنند. HD-DVD یک قالب خاص است که برای ذخیره فایل‌های تصویری با وضوح بالا استفاده می‌شود. البته این دوربین‌ها در حال حاضر جدید، نسبت به دوریبین‌های دیگر گران‌تر هستند.

 

منبع: روزنامه کلیک


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:49 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

نحوه انتخاب یک DVD

تکنولوژیDVD ، با کاهش طول موج از 780mm به 625 تا 650mm ، ظرفیت ذخیره سازی را افزایش می نماید . یکی از قابلیت های جالب درایوهایDVD ، توانائی آنان در حمایت از انواع متفاوتی از رسانه های  ذخیره سازی نظیر:CD-ROM,CD-R وCD-RW است . در صورتیکه قصد تهیه یک درایوDVD  وجود داشته باشد ، می بایست با انواع رسانه ذخیره سازی حمایت شده توسطDVD ، آشنا شویم . دیسک هایDVD  به دو گروه عمده+ و-تقسیم می گردند . درایوهایDVD می توانند از یک و یا هردو گروه فوق ، استفاده نماید. پس از مشخص نمودن نوع درایوDVD ، می توان ازدیسک هایDVD سازگار با آن ، استفاده نمود.

انواع DVD

DVD - RAM

. روش دستیابی در این نوع  دیسک ها  بصورت تصادفی بوده و امکان خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی آنان وجود خواهد داشت . رسانه ذخیره سازی فوق ، دارای ویژگی های زیر می باشد :
- برخلاف رسانه ذخیره سازی Tape که داده ها  بصورت ترتیبی خوانده می شوند ،در دیسک های  DVD-RAM ، داده ها نظیرهارد دیسک بصورت تصادفی خوانده می شوند.این نوع دیسک های DVD ، رسانه ای ایده آل بمنظور ذخیره سازی حجم بالائی از اطلاعات و Backup می باشند .
- می توان بیش از یکصد هزار مرتبه اطلاعات را بر روی آنان نوشت ( بازنویسی مجدد )
- عمر مفید آنان یکصد سال برآورد می شود .
- بمنظور خواندن و نوشته اطلاعات بر روی این نوع DVD ، می بایست از درایوهای DVD-R/RAM استفاده گردد .

DVD-R  یا DVD+R

. بر روی این  نوع DVD ، می توان صرفا" یک مرتبه اطلاعاتی را ذخیره نمود ( نوشتن یک مرتبه ) . از رسانه ذخیره سازی فوق ، بمنظور ذخیره داده های گرافیکی با ظرفیت بالا، ویدئوهای موزیک ، صوت و فیلم  استفاده می گردد. امکان  نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD صرفا" یک مرتبه وجود دارد .
خصوصیات DVD-R : بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD می بایست از درایوهائی با  نوع R -  وبرای  خواندن اطلاعات از درایوهای R - و R +  استفاده گردد .
خصوصیات DVD+R : بر روی این نوع DVD می توان یک ویدئو به مدت دو ساعت در حالت SP و یا چهار ساعت در حالت EP را ذخیره نمود. بمنظور نوشتن بر روی رسانه ذخیره سازی فوق ، می بایست از درایوهائی  با نوع R + و برای خواندن اطلاعات از درایوهای R - و یا R + استفاده گردد .

DVD-RW  یا DVD+RW

.بر روی این  نوع DVD ، امکان نوشتن اطلاعات بدفعات وجود دارد( نوشتن چندین مرتبه ) .از رسانه ذخیره سازی فوق ، بمنظور ذخیره داده های  گرافیکی با ظرفیت بالا، ویدئوهای موزیک ، صوت و فیلم  استفاده می گردد. بر روی این نوع DVD می توان تا  یکهزار مرتبه اطلاعاتی را ذخیره نمود .
خصوصیات DVD-RW : بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD می بایست از درایوهای R -  و برای خواندن اطلاعات از درایوهائی R - و یا R+ استفاده گردد .
خصوصیات DVD+RW : این نوع DVD قادر به ذخیره سازی دو ساعت اطلاعات MPEG2 می باشند . بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی این نوع DVD می بایست از درایوهای R + و برای خواندن اطلاعات از درایوهائی R - و یا R+ استفاده گردد .

DVD-ROM

. از این نوع DVD می توان صرفا" بمنظور خواندن استفاده گردد . فیلم ها ئی که خریداری  و یا اجاره می شوند ، بر روی این نوع رسانه ذخیره می گردند.

لازم است به این نکنه نیز اشاره گردد که روش دستیابی به اطلاعات ذخیره شده بر روی یک رسانه ذخیره سازی از نوعDVD-RAM بصورت تصادفی بوده و مکانیزم دستیابی به اطلاعات ذخیره شده بر روی رسانه های ذخیره سازیDVD-R ,+R ,-RW و یاROM بصورت ترتیبی است .

شاید این سوال مطرح شود که فرمت ذخیره سازی اطلاعات بر روی دیسک هایDVD به چه صورت است و آیا در این رابطه استانداردی وجود دارد؟ در پاسخ می توان گفت که در حال حاضر از دو فرمتDVD-RW وDVD+RW ( بهمراه نمونه های متفاوت آن :DVD-R وDVD+R )  استفاده می گردد . تکنولوژی های فوق با یکدیگر سازگار نبوده و رقابتی نزدیک را بمنظور استانداردشدن جهانی ، دنبال می نمایند. با استفاده از هر یک از فرمت های فوق ، امکان نوشتن داده و ایجاد ویدئوهایDVD وجود خواهد داشت ( امکان استفاده از آنان توسط تعداد زیادی ( نه تمام آنان ) از درایوهایDVD-ROM  وDVD Players وجود خواهد داشت ) . لازم است به این نکته نیز اشاره گردد کهDVD-RAM  فرمت دیگری در این راستا بوده که بدنبال دو فرمت اشاره شده بوده ولی اکثر دستگاههایPlayer و درایوهایDVD از آن حمایت نمی نمایند. در زمان انتخاب یک درایوDVD ، نوع فرمت اطلاعات حمایت شده توسط آنان حائز اهمیت بوده و می بایست در اینخصوص با دقت تصمیم گیری شود. تولید کنندگان درایوهایDVD هر یک محصولاتی را تولید نموده اند که از فرمت های فوق حمایـت می نمایند . مثلا" شرکت سونی درایوهائی را عرضه نموده است که از دو فرمت اشاره شده ، حمایـت  می نمایند، در حالیکه شرکت پاناسونیک وLG اقدام به تولید و عرضه درایوی نموده اند که از فرمت هایDVD-R/-RW وDVD-RAM ، حمایت می نماید . در حا ل حاضر، بالاترین سرعت نوشتن اطلاعات بر روی دیسک هائی با قابلیت نوشتن یک مرتبه ،4X بوده و  پیش بینی می شود که سرعت فوق تا پایان سال 2003  تغییر نگردد .

 DVD با قابلیت نوشتن یک مرتبه

. درایو DVD انتخابی، می بایست قادر به ذخیره سازی اطلاعات بر اساس یکی از دو فرمت رقابتی موجود باشد : DVD-R ( حمایت شده توسط درایوهای DVD-RAM و DVD-R  و تمامی درایوهای DVD-RW ) و   DVD+R  ( حمایـت شده توسط آخرین تکنولوژی مربوط به درایوهای DVD+RW ) . در حال حاضر بالاترین سرعت برای درایوهای DVD-R و DVD+R معادل 4X می باشد. در درایوهای DVD-R قبلی ، حداکثر سرعت 2X و در درایوهای DVD+R حداکثر سرعت   4 / 2  بوده است . رسانه ذخیره سازی با قابلیت نوشتن یک مرتبه ، بهترین گزینه برای ایجاد ویدئوی های DVD  بمنظور استفاده در یک player می باشند. کارشناسان فنی  برآورد نموده اند که DVD های با قابلیت نوشتن یک مرتبه ، با  85 درصد player های مطرح ، سازگار می باشند.   دیسکهائی که دارای سرعت 4X می باشند را نمی توان در درایوهای قدیمی DVD-R/-RW  با سرعت 2X ،استفاده نمود. تعداد زیادی از درایوهای فوق ، تولیده شده توسط Pioneer ، در زمان استفاده از دیسک های 4X دچار مشکل می گردند. بدین منظور، می توان fireware مربوطه را از سایت Pioneer دریافت و  با ارتقاء سیستم ، مشکل فوق را برطرف نمود .

DVD با قابلیت نوشتن چندین مرتبه

. فرمت این نوع دیسک ها DVD+RW ، DVD-RW و DVD-RAM می باشد . فرمت  DVD-RAM دارای سازگاری بمراتب کمتری نسبت به دو فرمت دیگر بوده ولی برای گرفتن Backup مناسب می باشد. .DVD -RAM به دو صورت  با محافظ ( بصورت کارتریج ) و بدون محافظ در دسترس می باشد. اکثر درایوهای  DVD-RW دارای سرعت کمتری نسبت به  DVD+RW می باشند. سرعت ذخیره ( نوشتن ) اطلاعات که بر روی رسانه های ذخیره سازی DVD-R بالغ بر 4X می باشد در دیسک های DVD-RW به 2X کاهش پیدا می کند.کارشناسان بر آورد نموده اند که بیش از شصت درصد از دیسک های  DVD-RW و DVD+RW با DVD Player  و داریوهای DVD ، سازگار می باشند.

درایوهای داخلی در مقابل درایوهای خارجی

: قیمت درایوهای داخلی کمتر از درایوهای خارجی می باشد.درایوهای خارجی از اینترفیس های( FireWire(IEEE1394 و  یا USB 2.0 بمنظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می نمایند .برخی تولید کنندگان از دو اینترفیس فوق در محصولات خود استفاده می نمایند.

ذخیره اطلاعات بر روی دیسک های CD-RW

: اکثر درایوهای DVD با قابلیت نوشتن مجدد ، قادر به نوشتن اطلاعات بر روی دیسک های CD-R و CD-RW می باشند( قابلیت فوق ، در درایوهای DVD-RAM و DVD-R وجود ندارد).سرعت ذخیره سازی در درایوهای فوق پائین می باشد ، مثلا" درایوDVD-RW مدل DVR-A04 ،مربوط به شرکت Pioneer اطلاعات را بر روی دیسک های CD-R با سرعت 8X ذخیره می نماید.درایوهای مدل DRU-510A تولید شده توسط  شرکت سونی ، قادر به ذخیره سازی اطلاعات با سرعت 24X می باشد .

نرم افزار

: بهمراه تمامی درایوهای عرضه شده ، نرم افزارهای لازم  نظیر:  Sonic"s MY DVD  (ایجاد منوها و تبدیل ویدئوهای آنالوگ به MPEG2 تا بتوان از آنان  در یک DVD Player استاندارد، استفاده نمود) نیز ارائه می گردد. تمامی درایوها امکان ایجاد DVD های داده را با استفاده از نرم افزارهای ارائه شده نیز فراهم می نمایند. ( نظیر برنامه RecordNow Max که امکان نوشتن داده بر روی یک دیسک با قابلیت نوشتن را فراهم می نماید ) . برخی از تولید کنندگان نظیر HP و سونی نرم افزارهائی را  بمنظور ویرایش و Backup  گرفتن از اطلاعات بهمراه محصول خود ارائه نموده اند .

تشریح مشخصات

سرعت نوشتن اطلاعات بر روی DVD با قابلیت نوشتن یک مرتبه


سرعت نوشتن اطلاعات بر روی  DVD با قابلیت نوشتن چندین مرتبه


حداقل : 1X DVD-RAM, 2X DVD-RW, 2.4X DVD+RW
پیشنهادی :  2X DVD-RAM, 2X DVD RW, 2.4X DVD+RW, 4X DVD+RW
در دیسک های  DVD-RAM ،  امکان ذخیره اطلاعاتی بالغ بر 4 / 9 گیگابایت وجود خواهد داشت ( دو طرف دیسک - کارتریج های دیسک ) .مشکل  دیسک های  فوق ،عدم سازگاری اکثریت آنان با  درایوهای DVD-ROM می باشد. دیسک های  DVD-RW و DVD+RW با اکثر درایوهای DVD-ROM ها و DVD PLAYER ها سازگار می باشند .سرعت ذخیره سازی در DVD-RW بمراتب کمتر از DVD+RW می باشد .

 اینترفیس


حداقل :  IDE   پیشنهادی :( FireWire(IEEE1394  یا  USB 2.0
درایوهای داخلی نسبت به درایوهای مشابه خارجی دارای قیمت مناسبتری می باشند. در صورتیکه قصد تهیه یک درایو خارجی وجود داشته باشد ، از سازگاری اینترفیس های آن با سیستم موجود،  می بایست مطمئن گردید . در این رابطه می توان درایوی را انتخاب نمود که دارای اینترفیش های USB 2.0 و FireWire باشد .

نکاتی دررابطه با تهیه DVD

بررسی سرعت

 : سرعت درایوهای  DVD-R  می تواند با توجه به رسانه ذخیره سازی استفاده شده متغیر باشد .اکثر درایوهای DVD-R  دارای سرعت ذخیره سازی  معادل  4X می باشند.در مدل های قدیمی و یا درایوهای قابل حمل ، صرفا" سرعت  1X و یا 2X حمایت می گردد. در حال حاضر درایوهای DVD-RW و DVD-RAM  دارای سرعتی معادل 2X می باشند .

سازگار بودن

: در بین فرمت های استفاده شده بمنظور نوشتن اطلاعات ( یک مرتبه ) ، DVD-R و DVD+R  دارای سازگاری مطلوبی با  DVD Player و درایوهای DVD-ROM  موجود ، می باشند . با توجه به جدید بودن دیسک های  DVD+R  ( قدمت DVD-R بمراتب بیشتر می باشد ) ، ممکن است برخی از درایوهای  DVD-ROM و یا  DVD Player  قدیمی، قادر به خواندن آنان نباشند. با توجه به ماهیت تغییر پذیری دیسک های DVD با قابلیت نوشتن مجدد ، سازگاری آنان کمتر بوده و استفاده از آنان در برخی از درایوهای DVD-ROM و یا DVD Players  میسر نمی باشد.

لحاظ نمودن مدت زمان فرمت

:تمامی  دیسک های نوری  با قابلیت نوشتن مجدد،می بایست قبل از استفاده ، فرمت گردند.ولی درایو های DVD+RW بدلیل ارائه امکانات لازم و پیش بینی شده در Firmware  ، بصورت on the fly فرمت شده  و در این رابطه زمان بسیار اندکی صرف خواهد شد . بدیهی است بموازات کاهش زمان فوق ، مدت زمان فرآیند نوشتن نیز کاهش خواهد یافت .در مقابل ، یک درایو DVD-RW نیازمند استفاده از نرم افزار خاصی بمنظور فرمت نمودن دیسک می باشد (قبل از اقدام به نوشتن بر روی دیسک ) . فرآیند فرمت نمودن با توجه به نرم افزار و شماره نسخه مربوطه ، می تواند  تا یکساعت بطول انجامد. نرم افزارهای جدید،رسانه ذخیره سازی DVD-RW را بصورت on the fly ، فرمت می نمایند .

استفاده از درایوهای داخلی بهمراه یک اینترفیس  IDE در کامپیوترهای شخصی

 :با توجه به اینکه درایوهای DVD با قابلیت نوشتن مجدد، امکان خواندن DVD-ROM و  CD را دارا می باشند ، می توان CD-ROM و یا DVD-ROM خود را بدون از دست دادن قابلیت خاصی ، جایگزین نمود.

استفاده از اینترفیس های دیگر در صورت عدم وجود اتصالات IDE کافی

:برای درایوهای خارجی می توان ، از پورت های  FireWire و یا USB2.0 استفاده نمود. پورت های فوق ، سرعت مناسبی را در اینخصوص ارائه می نمایند . نوع پورت حمایت شده توسط یک درایو تاثیر مستقیمی بر قیمت آن داشته و می توان در صورت ضرورت و نیاز ، درایوی را تهیه نمود که از دو پورت اشاره شده حمایت می نماید . در برخی از سیستم ها ممکن است بدلیل عدم وجود شرایط لازم بمنظور استفاده از پورت های فوق ، نیازمند تهیه یک کارت FireWire و یا USB 2.0  باشیم .

اطیمنان از ارائه نرم افزارهای ضروری

:تمامی تولید کنددگان بهمراه محصول تولیدی خود ، نرم افزارهائی را نیز ارائه می نمایند. از نرم افزارها ی فوق می توان بمظنور ایجاد و ویرایش ویدئوهای DVD  ، استفاده نمود. برخی از تولید کنندگان علاوه بر نرم افزارهای فوق، اقدام به ارائه نرم افزارها ی  لازم بمنظور  Backup و انجام عملیات حرفه ای در ارتباط با فایل های ویدئوئی نیز می نمایند.




برگرفته از سایت www.srco.ir

حداقل : 1X or  2X DVD-R پیشهادی : 2.4X DVD+R or  4X DVD-R, 4X DVD+R
دیسک های DVD با قابلیت نوشتن یک مرتبه که دو نوع DVD-R و DVD+R را شامل می شود ، سازگارترین فرمت DVD در حال حاضر می باشد .ویژگی فوق ،زمانیکه  قصد استفاده از آنان  در DVD Player ها وجود داشته باشد ، حائر اهمیت می باشد.در زمان انتخاب درایو DVD لازم است به این نکته دقت شود که درایو انتخابی از نسل قدیمی( نسل اول ) درایوهای DVD+RW  نباشد. سرعت ، معیار دیگری در انتخاب یک درایو بوده و می بایست  درایو انتخابی قادر به حمایت از سرعت 4X باشد.
نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:49 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

DVD چیست؟
این سه حرف زمانی علامت اختصاری دیسک ویدیویی دیجیتال Digital Video Disc بود. اما امروزه فقط DVD است، در واقع نسل بعدی فن آوری ذخیره سازی دیسک نوری است.
DVD لوح فشرده ای است که از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و می تواند مانند نوار ویدئویی (VHS) فیلم را در خود ذخیره نماید و نسبت به سی دی های صوتی و کامپیوتری برتری دارد.
هدفی که DVD دنبال نموده، این است که همه سرگرمی های خانگی رایانه ای، اطلاعات رایانه ای و اطلاعات تجاری و کاری را با یک فرمت واحد دیجیتال ذخیره کند، تا بتواند جایگزین سی دی های صوتی، نوار ویدئویی، دیسک لیزری، بازی های رایانه ای و سایر موارد بشود.
امروزه DVD از بیشترین پشتیبانی شرکت های الکترونیکی، نرم افزاری و استودیوهای بزرگ صوتی و تصویری بر خوردار است.
با چنین پشتیبانی بزرگ و بی سابقه ای، DVD بدل به موفق ترین کالای مصرفی الکترونیکی در دوران کوتاه پیدایش خود می باشد.
DVD فرمتی است که اوایل برای فیلم های سینمایی ظاهر شد و کیفیت بهتری نسبت به VHS داشت. در واقع فناوری مورد استفاده در، DVD لیرز قرمز (با طول موج635 یا650 نانومتر) و فشرده سازی MPEG2 است.
اولین دستگاه های DVD در نوامبر سال 1996 در ژاپن و در مارس سال 1997 در آمریکا ساخته شد. توشیبا، پایونیر، پاناسونیک،هیتاچی و سونی اولین سازندگانی بودند که دستگاه های DVD- ROM را در ژانویه سال 1997 به بازار عرضه کردند.
امروزه بیش از دویست نوع دستگاه های صوتی و تصویری DVD در بازار دنیا موجود است، هر چند که این دستگاهها از کیفیت مشابه و استانداردی برخوردار نیستند.

ویژگی های DVD چیست؟
-DVD بیش از دو ساعت فیلم ویدئویی را با عالی ترین کیفیت ذخیره می کند. (البته یک DVD دو طرفه (دولایه) می تواند هشت ساعت فیلم ویدئویی با کیفیت عالی را در خود ذخیره کند).
- فیلم های Wide Screen استاندارد پشتیبانی می کند.
- قابلیت انتخاب نه زاویه دوربین از زاویه دیدهای مختلف هنگام اجرا را دارا می باشد.
- مقدار ظرفیت DVD برابر7/4 گیگابایت در هر لایه دیسک است. (با در نظر گرفتن این که لایه بالایی نیمه شفاف است ولیزر بر روی لایه پایینی دوم نیز تاثیر می گذارد، بنابراین مقدار ظرفیت تا 9 گیگابایت افزایش می یابد.)

مشکلات DVD چیست؟
- سالها طول خواهد کشید تا فیلم ها، کلیپ ها، برنامه های ویدئویی و نرم افزارهای رایانه ای به طور وسیع به صورت DVD در اختیار همگان قرار گیرد.
- پاره ای ابهامات در مشخصات فنی اجرا کننده ها و ناکافی بودن آنها و همین طور دیسک ها باعث نارسایی ها می شود که بعضی از دیسک ها یا به طور کامل اجرا نمی شوند و یا اصلاً روی بعضی اجراکننده ها عمل نمی کنند.
- دستگاه های ضبط DVD هنوز بسیار گران قیمت هستند.
- به این علت که DVD از سیستم فشرده سازی دیجیتال با کیفیت عالی استفاده می کند، در نتیجه منابع اصلی صوتی و تصویری که با کیفیت پایینی تهیه شده باشند در DVD مشکل خواهند داشت.
- تعداد بسیار کمی از اجرا کننده های DVD می توانند با سرعت نرمال فیلم را به عقب بر گردانند.

میزان کیفیت DVD تا چه میزان است؟
DVD قادر است کیفیت تصویری نزدیک به کیفیت برداشت فیلم در استودیو را ارائه دهد و حتی بهتر از سی دی های صوتی، اما به هر حال این کیفیت بستگی به عوامل متعددی در تولید دارد. به موازات پیشرفت فناوری فشرده سازی اطلاعات، ما شاهد هستیم که هر مقدار کیفیت افزایش یابد قیمت نیز افزایش می یابد و هر میزان هزینه تولید کاهش یابد، دیسک ها با کیفیت پایین تری به بازار می آیند.
در چنین دیسک های DVD از سیستم فشرده سازی MPEGI که چیزی در حد فیلم های VHS است به جای MPEG2 استفاده می شود. (ویدئوهای DVD به طور معمول از روی نسخه اصلی استودیو در فرمت MPEG2 استفاده می شود.) هر میزان که فناوری فشرده سازی MPEG پیشرفت کند، کیفیت های برتری به دست خواهد آمد.

از چه نرم افزارهایی برای اجرای DVD می توان استفاده نمود؟
اگر نرم افزار خوبی در دست داشته باشید، می توانید بهره بیشتری از DVD بگیرید. به طور معمول از چند نرم افزار رایج برای اجرایDVD استفاده می شود. (البته ممکن است، شما از برنامه دیگری نیز جهت ضبط و یا اجرای دی وی دی استفاده کنید.)
اما در هر صورت برنامه Media Player – Jet Audio و برنامه Xing DVD, Power DVD در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردارند. (فراموش نکنید که نوع ویندوز و نسخه برنامه مورد استفاده شما نیز در اجرای DVD مهم می باشد.)


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:48 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

با یک درایو USB و کمی برنامه‏ریزی، می‏‏توانید یک کامپیوتر سفارشی خود را به هر کجا برده و کامپیوتر کیفی خود را در خانه بگذارید.

با استـفاده از تـجـهیـزات و نـرم‏افـزار صحیـح قادر خواهید بـود درایو Flash خود را به هر کامپیوتری در کافی‌نت‌ها، مراکز تـجاری هتل‌ها یا هر جای دیـگر متصل کرده و تـمام ابزارها و فایـل‏های موردنیاز برای انجام کارهای مورد نظر خود را به هـمراه مـنوی شـخصی، در اختیار داشته باشید.

البـته می‏‏تـوان از بـرنامـه‏هـای online ماننـد Google Docs یا Zoho Office اسـتفاده کرد، اما یک درایـو USB امکان حمل انواع گستـرده‌تـری از بـرنامه‏های کاربـردی، کمکی و برنامه‏های کوچکی که بـه آنـها عادت کرده‏ایـد را به شـما خواهد داد.

در این مقاله مواردی که برای ورود به دنیای کامپیوتر درون جیبی نیاز دارید، از سخت‏‏افزار تا نرم‏افزار، معرفی می‏شود.

 

تهیه سخت‏‏افزار مناسب

بـرای گرفتـن بهتریـن نتیـجه از یـک کامپیوتر قابل حمل، به یک درایو Flash خوب احتیاج خواهید داشت. مواردی که به این منظور باید در نظر داشته باشید، بدین ترتیب است:

درایوی با بیشترین سـرعت خواندن: هـر چه درایـو شـما سریـع‏‏تر باشـد، برنامه‏های شما بهتر اجـرا خواهند شد. هنگام خریـد یـک درایـو، به مشخصات فنی آن دقـت کرده و سعی کنیـد محصولی را انتخاب کنیـد که سـرعت خواندن آن 15 مگابیت یا بیشتر باشد.

اگر هم اکنون دارای یک درایو USB هستید، می‏‏توانید سرعت آن ‏‏را با اسـتـفاده از یـک بـرنامـه‏ کـمـکی رایـگان ماننـد HDTach برای ویندوز، آزمایش کنید.

انتخاب USB دارای سرعت بالا: یک درایو USB 2.0 دارای عملکردی بسیار بهتر نسبت به یک USB 1.x. خواهد بود.

حتما درایوی خریداری ‏کنید که در مشـخصات فنی آن عـبارت USB 2.0 یا High-Speed USB ذکر شده باشد.

نرم‏افزار صحیح

پس از خریداری درایـو USB دلخـواه، زمان آن خواهـد بود که ابـزارهای مورد نیاز در هنگام دوری از سـیستم خود را درون آن قرار دهید.

واژه نرم‏افزار قابل حمل معمولاً به برنامه‏‏ای اشاره می‏کنـد که از درون یک پوشه مفرد (بر روی یـک وسیله قابل حمل)، بدون افزودن هیچ فایل یا ورودی رجیستـری در سـیستم میزبان، اجرا شود. اگرچه در زمـینه نرم‏افزارهای قابل حمل جایی بـرای بزرگانی مانند Microsoft Office یا Creative Suite شرکت Adobe وجود ندارد، اما می‏‏توان نرم‏افزارهای مفید متعددی که در این زمینه کارآمد هستند را یافت.

اگر قصد دارید مجموعه‏ای کامل از برنامه‏های صفحه گسترده، واژه‌پرداز و گرافیکی تهیه کنید، می‏‏توانید آن ‏‏را از بین مجموعه‏‏های قابل حمل کاملاً رایگان انتخاب کنید.

به‏‏ عنوان یک مجموعه عالی، می‏‏توان Portable Apps را که در دو نسخه Standard و Lite در دستـرس اسـت، معرفی کرد. هر دو نسخه این مجموعه،‏ شامل برنامه‏های ضدویروس، مرورگر وب (Mozilla Firefox)، پـیغام‏‏‌ رسان فـوری (Gaim)، بـازی Sudoku، یک تقویم و یک مدیر وظایف (Mozilla Sunbird) و یک بـرنامه‏ پـست الکترونیکی (Mozilla Thunderbird) اسـت. نسـخه Standard همچنین دارای مـجموعه‏ OpenOffice است، اما نـسخه Lite، واژه‏‏پـرداز AbiWord را بـه همراه دارد.

 

مجمـوعـه‏ WinPenPack  بسته کامل دیگری است. این مجموعه‏ دارای انواع بیشتری نسبت به مجموعه‏ Portable Apps نسخه Lite است. حجم آن 1 گیگا بایت اسـت. گزینه‏های موجود در ایـن مجمـوعه‏ به طور چشـمگیـری بـا گزینـه‏های مجـمـوعه‏ Portable Apps یکسان اسـت. برای مثال، هر دو مجموعه‏ دارای محصولات Mozilla و OpenOffice هستند.

برنامه رایگان WinPenPack مجموعه‏ قابل حملی از نرم‏افزارها را برای یک درایو USB در اختیار شما خواهد گذشت.

 

چه چیزی برای اجرا هست: اجـرای برنامه‏های قابل حمل در صورت داشتن یک راه‌انداز منو، آسان‏‏تر خـواهد بود. این راه‌انداز در درایوهای Flash دارای ویـژگی‏‏ U3 و همچنین دو مـجموعه‏ نرم‏افزارهای قابل حـمل Portable Apps و WinPenPack به صورت تعبیه شـده وجود دارد. هر یک از این موارد، آیکنی به نوار وظایف، در ناحیه نـزدیک به ساعت، اضافه می‏کنـد. روی آن کلیک کنید تا منویی مشابه منوی Start، شامل برنامه‏های موجود در درایو Flash، مـشاهده کنید. شایـد راه‌انداز منوی مجموعه‏‏ WinPenPack نسبت به سایر مـجموعه‏ها، قابل انعطاف‏‏تر و شخصی سازی آن آسان‏‏تر باشد. این راه‌انداز را می‏‏توانید به طور مجزا از  اینجا دریافت کنید. اگر هیچ یک از این مجموعه‏ها نظر شما را جلب نمی‌کند، راه‌انداز برنامه‏های قابل حمل رایگان دیگری به نام PStart از شرکت Pegtop Software در دسترس است.

مجموعه‏ PStart گزینه عالی دیگری برای سازماندهی و اجرای نرم‏افزارهای قابل حمل بر روی هر کامپیوتر شخصی است.

گردش در سـرزمین رایـگانی: اما مـجموعه‏های بـزرگ، تـنها مکان‌های یافتن برنامه‏های قابل حـمل نیستند. گاهی مـمکن است نسـخه‏‏های قابل حمل بـرنامه‏های مـورد علاقه خـود را تنـها با استفاده از مـوتور جست‌وجوی دلخواه خود و وارد کـردن نام برنامه‏ و کلمه کلیدی Portable، بیابد.

مـکان‌های مـناســب دیـگر بـرای یافتـن بـرنامه‏های قابـل حـمل، سـایــت‏هـایی مـانــنــد Portable Freeware در نــشـانـی http://www.portablefreeware.com و بخش نـرم‏افزارهای قابل‌حمل ســایــت Ned Wolf"s Absolutely Free Software در نـشـانی http://nedwolf.com/Freeware-Portable.htm است.

 

رفتار صحیح با داده‏‏ها

چه فایل‏های کاری خود را روی یک درایو Flash همراه می‏‏برید، چه آنها را روی اینترنت ذخیره می‏کنید، در هر حال باید احتیاط‌های لازم برای محافظت از آنـها، حریم شخصی و کامـپیوترخود در مقابل آسیب‌های تصادفی یا عمدی را به عمل آورید.

در ادامه به نکات قابل توجهی در این زمینه اشاره شده است.

اسکن برای ایمنی: از آنجائیکه استفاده از درایو USB بـر روی کامپیوترهای ناشناس، آن ‏‏را در مـعرض خـطرات بیشتـر قرار می‏‏دهد، حتماً از نرم‏افزارهای ضـد جاسوسی و ضد ویـروس به‏‏ عنوان بخشی از برنامه‏های قابل حمل خود استفاده کنید. برای احتیاط بیشتر، هر بار پس از بازگشت به کامپیوتر خود، درایو USB را برای اطمینان از عدم نفوذ ویروس به درون آن، اسکن کنید.

استفاده از عقل سلیم: از آنجائیکه کامپیوترهای موجود در اماکن عمومی، مانند هتل‌ها یا کافی‌نت‌ها ممکن است دارای برنامه‏ ضبط کلیدهای فشار داده شده بر روی صفحه کلید و ثبـت کلمه عبـور شما باشند، استفاده از کامپیوترهای قابل حمل هرگز نمی‏‏تواند 100 درصد ایمن باشد.

با این حال هنوز می‏‏توانید این خطر را در هنگام استـفاده از درایو USB خود در این نوع مکان‌های عـمومی، با اجتناب از تبادلات مالی از طریق کارت‌های اعتباری، کاهش دهید و البته نیاز به تذکر نیست که نباید در این مکان‌ها به انجام اعمال بانکی بپردازید.

بـرای رهایی از نگرانی، داده‌های خـود را رمزگذاری کنید: اگر بـر روی اسـناد حساس کار می‏کنیـد، بایـد آنـها را بـه صـورت رمزگذاری شده بر روی درایو USB خود ذخیره کنید.

برنامه‏ TrueCrypt که در نـشانی www.truecrypt.org قابل دریافت است و یا برنامه‏ رایگان آرشیو سازی Lzarc2Go ، ویژگی‌های رمـزگذاری قابل اجرا بر روی درایوهای Flash را در اختیار می‏‏گذارند. امنیت داده‏‏های حـساس خـود را با اسـتفاده از برنامه‏های کمکی مانند CyberShredder و پاک کردن نسخه‏‏های اضافه یا قدیمی، تضمین کنید.

 

در بسیاری مـوارد، مجـبور خواهـید بود قبـل از کار بـر روی اسناد، آنـها را از درون پوشه‏ها یا محفظه‌های رمـزگذاری شده، کپی کرده و پس از به پایان رسانـدن کار، آنها را بار دیگر در محل اولیه کپی کنید. بـرای امـنیت بیشتـر، از یـک بـرنامه‏ خرد کننده فایل برای نابـود ساخـتن نسخه‏‏های اضافه (البته، پس از بازگرداندن آنها به پوشه رمـزگذاری شده) استفاده کنید. برنامه‏ رایـگان CyberShredder در نـشـانی http:/www.pcworld.com/downloads/file/fid,69705/deion.html و بـرنـامـه رایـگان UltraShredder در نـشانی http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,69706/deion.html قابـل دریافت است. این دو برنامه‏ قابل حمل می‏‏توانند این کار را برای شما انجام دهند.

از قابل حمل‌ها نیز نـسخه پـشتیبان تهیه کنید: از آنـجائیکه درایوهای USB کوچـک و گم شـدنی هـستنـد، تـهیه نـسخه پشتیبان از آنها، بدون شـک با اهمیت‌تر از تهیه نسـخه پشتیبان از سیستم‏‏های خانگی است. برنامه‏های موجود در این درایوها، بـسیار کوچک بوده و ایـجاد نسخه پشتیبان از آنها به سرعت انجام می‏‏گیرد.

 

منبع: ماهنامه وب


نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:47 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

از ابتدای طراحی و تولید دیسک‌های سخت تا به امروز شاهد تغییرات بسیاری بوده‌ایم و فناوری‌های زیادی در رابطه با دیسک‌های سخت معرفی شده‌اند. دیسک‌های سخت اولیه حجم بسیار پایینی داشتند. با تغییر فناوری‌های ذخیره‌سازی و افزایش چگالی ظرفیتی دیسک‌ها امروز شاهد دیسک‌های سخت پرظرفیت هستیم. ضمن این‌که ابعاد آنها نیز تا حد چشمگیری کاهش یافته است. با تغییرات دیگر فناوری از جمله فناوری انتقال اطلاعات، سرعت دیسک‌های سخت نسبت به نمونه‌های پیشین افزایش زیادی داشته است.

برای مثال یکی از آخرین این فناوری‌ها، SATAIII که قادر است اطلاعات را با سرعت 600 مگابایت در ثانیه منتقل کند. همچنین با افزایش سرعت گردش دیسک‌ها از 5400 به 7200 و از 7200 به 10000 دور در دقیقه باز هم در جهت افزایش سرعت و کارایی گام برداشته شد.  میزان مصرف انرژی، ضربه‌پذیری و ... موارد دیگری هستند که تولید‌کنندگان دیسک‌های سخت‌ تلاش می‌کنند تا در کنار سایر فاکتورها در دیسک‌های سخت آنها را بهبود ببخشند.

 

Securepark

از ابتدا تا به امروز، دیسک‌های سخت به ضربه‌‌‌پذیری مشهور بوده‌اند. همواره در تکان‌های شدید و ضربه‌ها، این نگرانی وجود داشته است که دردرجه اول، دیسک سخت آسیب نبیند. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده، در بسته‌بندی درونی دیسک سخت و نیز بسته‌بندی نهایی آن از روش‌ها و موادی استفاده می‌کنند تا حتی‌الامکان ضربه را جذب کنند تا به دیسک آسیبی نرسد. اما در این راستا فناوری جدیدی نیز به نام securepark از جانب شرکت western digital  معرفی شده است که دیسک‌های سخت را در برابر ضربه مقاوم‌تر می‌سازد.

این فناوری به هنگام تغییر سرعت دیسک یا به هنگام ضربه و تکان‌های ناخواسته، هر دیسک را به‌سرعت به کنار صفحات هدایت کرده و به اصطلاح به پارک هد در جای امن، از برخورد هد با صفحات دیسک جلوگیری کرده و به این ترتیب مانع آسیب‌ دیدن دیسک و اطلاعات درون آن می‌شود. البته این معنای ضد ضربه شدن دیسک نخواهد بود. بلکه این فناوری تنها ضربه‌پذیری دیسک را تا حدی بهبود می‌بخشد. اما همچنان باید دیسک را از تکان و ضربه شدید دور کرد.

 

سرعت گردش

بعد از دیسک‌هایی با سرعت گردش 10000 دور در دقیقه، سال گذشته شرکت fujitsu و Seagate برای اولین‌بار در دنیا دیسک سختی طراحی کرد که سرعت چرخش 15000 دور در دقیقه داشت. این دیسک سخت 5/2 اینچی از واسط‌ (serial Attached SCSI) و SATA  پشتیبانی می‌کرد.

 

Hot swap

از دیگر قابلیت‌هایی که دیسک‌های سخت قدیمی‌تر نداشتند و دیسک‌های جدید دارند، قابلیت hot swap است. به این معنا که برخلاف دیسک‌های قدیمی که موقع وصل یا جدا کردن آنها از سیستم، باید دستگاه را خاموش می‌کردیم. دیسک‌های جدید این قابلیت را دارند که در حین کار و فعالیت آنها را از سیستم جدا کرد یا به سیستم متصل کرد. در این صورت سیستم عامل این تغییر را احساس کرده و قابلیت‌‌های بعدی خود را با توجه به شرایط جدید در نظر خواهد گرفت.

 

دیگر فناوری‌ها

فناوری دیگری به نام Intelliseek وجود دارد که با محاسبه سرعت بهینه دسترسی هدر به سیلندر موردنظر روی دیسک به مصرف کمتر انرژی کمک می‌کند و همچنین از میزان سر و صدا و لرزش دیسک نیز می‌کاهد. به طور مشابه فناوری Intelli Power با تنظیم سرعت گردش دیسک و نرخ انتقال‌داده‌ها و استفاده از الگوریتم‌های Caching، هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و هم کارایی و بازدهی دیسک را به حد پایداری می‌رساند.

برای کاهش مصرف انرژی، فناوری دیگری نیز به نام Intellipark  وجود دارد که در زمان بی‌کاری دیسک،‌ هد را تخلیه الکتریکی کرده و درحاشیه دیسک پارک می‌کند و خواندن و نوشتن آن را متوقف می‌کند. فناوری   (Rotary Acceleration Feed Forward)  عملکرد و کارایی درایو را در زمانی که دیسک در حالت مایل و به پهلو قرار دارد و در سیستم‌های چند درایوی مثل سرورها و... بهبود می‌بخشد.

فناوری دیگری به نام Stabletrac وجود دارد که برای ایمن‌سازی چرخش موتور و ثبات صفحات دیسک برای مکان‌یابی دقیق سیلندرهای دیسک به هنگام خواندن و نوشتن‌داده‌ها طراحی شده است. این فناوری کارایی دیسک را در برابر لرزش‌های ناشی از چرخش افزایش می‌‌دهد.

فناوری‌های دیگری نیز برای افزایش کارایی و اطمینان‌پذیری دیسک وجود دارند و این فناوری‌ها روز به روز در حال به روز رسانی و پیشرفت هستند تا در نهایت محصول قابل اعتمادی به کاربران ارائه کنند.

DVD
نوشته شده در پنج شنبه 87/3/16ساعت 6:47 صبح توسط یزدان ذوالقدر نظرات ( ) |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
Design By : Pars Skin